Toon posts:

[Gentoo] Apache wil niet starten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een emerge --update world gedaan
maar sindsdien wil m'n apache niet meer starten.

ik heb ook PHP ge-emerged maar dat maakt hiervoor weinig uit denk.

Wanneer ik zeg /etc/init.d/apache start geeft ie de fout:
code:
1
2
3
[Thu Apr 11 20:57:11 2002] [alert] apache:
Could not determine the server's fully qualified domain name,
using 127.0.0.1 for ServerName

nou heb ik in m'n httpd.conf naar de ServerName gezocht en daar allerlei dingen proberen in te vullen maar niks werkt...
ik heb er ook nooit wat in hoeven vullen dus het zal wel ergens anders aan liggen....

iemand die me kan vertellen waaraan? Bvd...

Verwijderd

apache probeert via dns achter het ip-adres van je systeem te komen.

geef eens de uitvoer van de commando's;

hostname
domainname
cat /etc/resolv.conf
grep hosts /etc/nsswitch.conf

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Maak je gebruik van virtuele servers? Dat wil wel eens problemen opleveren bij de servername. Vul anders eens je domeinnaam in bij de directive 'Servername'. Eens kijken of dat werkt.

Verwijderd

Zorg er gewoon voor dat je de naam die je achter ServerName hebt staan ook in je /etc/hosts hebt staan. Alle problemen verdwijnen dan als sneeuw voor de zon.

Verwijderd

Topicstarter
hm....na een kort bezoek aan windows
zit ik nu weer zonder problemen in linux...

vaag allemaal...maarja...et werkt...

Thnx...

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:11

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik had dat probleem ook vaak. Ik heb gewoon een dns server geinstalleerd op mijn server. Ik weet niet voor welke doeleinde je je bak gebruikt. Ik gebruik hem als server en het probleem kwam nu en dan terug. Een dns server ( BIND ) zorgte voor een oplossing van het probleem.

http://www.xbmcfreak.nl/

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 19:57 schreef Erhnam het volgende:
Ik had dat probleem ook vaak. Ik heb gewoon een dns server geinstalleerd op mijn server. Ik weet niet voor welke doeleinde je je bak gebruikt. Ik gebruik hem als server en het probleem kwam nu en dan terug. Een dns server ( BIND ) zorgte voor een oplossing van het probleem.
Wat doet je linuxmachine als hij een ip wil opzoeken bij een hostname? ;)

Hij bekijkt eerst het bestand /etc/hosts, daarna worden eventuele DNS-servers in /etc/resolv.conf geraadpleegd.

Beetje overdreven om _alleen_ voor dat doeleinde een DNS-server op te zetten, aangezien de toevoeging/verandering van 1 regel in /etc/hosts het probleem al op zou lossen.
Pagina: 1