[ALG] omschrijving Applicatieontwikkelaar*

Pagina: 1
Acties:

• XippIX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hallo,

Ik hoop binnenkort te beginnen met de opleiding applicatieontwikkelaar .
Er is heel weinig informatie over te vinden in boekjes enzo, wat het allemaal nou precies inhoud. Er is alleen heel veel informatie beschikbaar over netwerkbeheerder. Dit is niet echt de richting die ik zou willen.

Is er hier iemand misschien op tweakers die dezelfde opleiding doet, heeft gedaan, of er aan gaat beginnen?
Kunnen jullie mij dan vertellen wat het echt inhoud? Is het echt programmeren en programmas maken? Zijn er wel genoeg stage plekken, en waar ben jij op stage geweest?

Ik hoop dat jullie mij iets meer duidelijkheid kunnen geven

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Eh waar wil je dat doen? Is het echt een opleiding of meer een cursus?

• mulder
  • Laatst online: 11:19

mulder

ik spuug op het trottoir

Jouw taak is de projectleiders te van overtuigen dat wat zij willen niet mogenlijk is en veel beter op een andere manier kan. Jouw taak is om een programma te maken dat alles kan maar een interface heeft die duidelijk genoeg is, wat beter kan gelezen worden als idiotproof. Jouw taak is om een labeltje de ene week toetevoegen, 2 weken later weer te verwijderen. Jouw taak is om uit die 2 pagina's tellende FO en TO de gehele applicatie te ontwikkelen. Voeg dat labeltje toch maar weer toe. Jouw taak is binnen een uur de bugs uit de spaggetieapplicatie van je overspannen voorganger optelossen. Jouw taak is, als je intens aan het proggen bent, vragen van buitenaf niet te begrijpen. Een simpel "Hoe laat is het" word wel verstaan maar betekent voor jou zoiets als "Wakka Hiep Hiep Toet". Uit deze programmeercoma spring je plotseling op, brabbelt wat tegen een collega, die je meewarig aankijkt, en je gaat koffie halen.

oogjes open, snaveltjes dicht

• XippIX
  • Niet online
nee, het is een opleiding, ik ben bijna klaar met mijn school.

Eerst moetje nog 2 jaar netwerkbeheerder doen, en dan kan je door naar Applicatieontwikkelaar, dat is dus de richting die ik wil kiezen. Ik heb hier wel een boekje waar wat instaan maar dat is altijd mooie praat. Daarom vraag ik bij deze is er iemand die hier meer informatie over weet?

Verwijderd

Je vergeet de eindeloze vergaderingen met het besluitloze en het iederedag een anderekantopwaaiende managment.

• XippIX
  • Niet online
Op donderdag 11 april 2002 20:18 schreef Don Facundo het volgende:
Euh.... ja, jij doet het dus ook? Is het niet echt die hard programmeren?

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Op donderdag 11 april 2002 20:21 schreef XippIX het volgende:

[..]

Euh.... ja, jij doet het dus ook? Is het niet echt die hard programmeren?
Jawoll, tuurlijk daar doe je het voor. Ligt natuurlijk aan het project, welke taal en uiteraard de omgeving waar je werkt. Beter dan een krantenwijk.

Verwijderd

Kan je al programmeren eigenlijk? zonee waarom niet? en waarom dan toch deze opleiding?

Verwijderd

Ik zou het niet weten, ik ga toruwens dit jaar beginnen met mijn ICT opleiding tot ICT Beheerder. Dat wou ik alleen even kwijt.

Verwijderd

Jouw taak is de projectleiders te van overtuigen dat wat zij willen niet mogenlijk is en veel beter op een andere manier kan. Jouw taak is om een programma te maken dat alles kan maar een interface heeft die duidelijk genoeg is, wat beter kan gelezen worden als idiotproof. Jouw taak is om een labeltje de ene week toetevoegen, 2 weken later weer te verwijderen. Jouw taak is om uit die 2 pagina's tellende FO en TO de gehele applicatie te ontwikkelen. Voeg dat labeltje toch maar weer toe. Jouw taak is binnen een uur de bugs uit de spaggetieapplicatie van je overspannen voorganger optelossen. Jouw taak is, als je intens aan het proggen bent, vragen van buitenaf niet te begrijpen. Een simpel "Hoe laat is het" word wel verstaan maar betekent voor jou zoiets als "Wakka Hiep Hiep Toet". Uit deze programmeercoma spring je plotseling op, brabbelt wat tegen een collega, die je meewarig aankijkt, en je gaat koffie halen.
Geweldig :D .. dit komt zo gigantisch bekend voor :D

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Applicatieontwikkelaar != programmeur.

Goed het verhaaltje van DonFacundo lezen want het zit er wel duidelijk in verwerkt wat er naast programmeren nog bij hoort.

Zijn verhaallijn klopt trouwens wel aardig met de werkelijkheid. (bij sommige bedrijven dan.)

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• XippIX
  • Niet online
mm het is dus niet echt samen een programma bouwen?

b.v. net als bij microsoft een audioplayer bouwen????

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

[...]
afgezien van de koffie heel herkenbaar ja :)

vooral dat je 's avonds thuis komt na, een volle week met je ogen op de monitor loeren om alles nog eens volledig door te nemen (vrij lastig met 500 kb aan code0 - en vv. helemaal NIETS snapt van het verhaal van je vriendin... en je vv. de volgende dag vraagt wat je er nou van vond; en je bij god niet meer weet hoe je eigenlijk de afgelopen week op je werk bent gekomen...

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Laat ik DonFacundo aanvullen:

Binnenlopen, hoi zeggen tegen humeurig kijkende receptioniste, koffie halen, met koffie in hand proberen je jas uit te trekken, met jas half uit naar bureau lopen om daar je koffiebeker neer te zetten, jas helemaal uittrekken, teruglopen naar kapstok, daar om je heen kijken, vergeten waarom je er was, teruglopen naar bureau, jas over stoel hangen, monitor aanzetten, koffiekop oppakken, mail lezen, gaan zitten, andere monitor aanzetten, eindelijk koffie proeven, erachter komen dat het gewone koffie ipv. cappuchino (hoe spel je dat?) is, teruglopen naar koffiezetapparaat, daar aangekomen koffie half ophebben, bijvullen met cappuccino (?), overgestroomde capuccino (?) opvegen met prop keukenpapier, met prop keukenpapier in ene hand en kop koffie/cappucino (?) in andere hand teruglopen naar bureau, kop neerzetten, teruglopen naar prullebak, prop keukenpapier in prullebak gooien, teruglopen naar bureau, gaan zitten.

Opzoeken hoe je cappucino (?) spelt.
Uitzoeken wat je gisteren gedaan hebt en waarom.
Uitzoeken wat van je werk van gisteren je weg kunt gooien.
Uitzoeken wat er al weggegooid is.
Het versvhil weggooien.
Het terveel weggegooide proberen terug te halen.
Ontdekken dat je vandaag iets anders moet doen.
Je afvragen wat dat andere is.
Je projectleider vragen wat de planning voor deze week is.
Je afvragen waarom je werk van gisteren niks te maken had met die planning.
Je afvragen wat die projectomschrijving op jouw bureau doet.
Je projectbeschrijving volkladden met leuke tekeningetjes.
Je volgekladde projectbeschrijving bij je projectleider op zijn bureau leggen.
GoTten.
Een 'rebuild all' van het hele project uitvoeren, en voortdurend naar je scherm kijken terwijl hij compileert.
3 regels coden.
nog 3 regels coden.
Je afvragen wat die volgekladde projectbeschrijving alweer op jouw bureau doet.
Beseffen dat het te lang geleden is dat je koffie hebt gehad...

...

ad infinitum...

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 13:35

Croga

The Unreasonable Man

Ik ben ook ooit eens begonnen als Applicatie Ontwikkelaar, en in feite ben je een groot deel van de tijd aan het programmeren.
Maar daarnaast is je taak ook nog om te zorgen dat de eisen en wensen van de klant duidelijk zijn, en het maken van een afweging tussen wenselijkheid en haalbaarheid. Tussen kosten en baten.

Later, als je wat meer ervaring hebt, kun je doorgroeien tot consultant. Je taak wordt dan vooral mensen te vertellen wat ze eigenlijk al weten, in taal die ze niet begrijpen.

• chem

chem

Reist de wereld rond

Op vrijdag 12 april 2002 21:25 schreef Croga het volgende:
Ik ben ook ooit eens begonnen als Applicatie Ontwikkelaar, en in feite ben je een groot deel van de tijd aan het programmeren.
Maar daarnaast is je taak ook nog om te zorgen dat de eisen en wensen van de klant duidelijk zijn, en het maken van een afweging tussen wenselijkheid en haalbaarheid. Tussen kosten en baten.

Later, als je wat meer ervaring hebt, kun je doorgroeien tot consultant. Je taak wordt dan vooral mensen te vertellen wat ze eigenlijk al weten, in taal die ze niet begrijpen.
daar ben ik ook heel goed in ja :+

maar idd, als je 'intens' (het klinkt zo raar) aan het programmeren bent, en vooral bij het wat abstractere werk; is het verbazingwekkend dat je op een later tijdstip je af vroeg hoe je in vredesnaam er op gekomen bent; alles aanpast; het niet blijkt te werken; je eerste oplossing domweg geniaal was en je je tijd verdaan hebt.

rare jongens, die programmeurs :)

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-09 23:30
Op vrijdag 12 april 2002 21:32 schreef chem het volgende:
rare jongens, die programmeurs :)
zei de programmeur :o

• XippIX
  • Niet online
als ik het goed heb houd het dus niet zo veel in? Alleen maar een beetje nutteloos rondlopen of heb ik het mis?

Vertel ook eens even wat jullie nou precies maken voor een programma's en waar je werkt.
En het salaris is dat een beetje oke?

• chem

chem

Reist de wereld rond

Op vrijdag 12 april 2002 22:02 schreef XippIX het volgende:
als ik het goed heb houd het dus niet zo veel in? Alleen maar een beetje nutteloos rondlopen of heb ik het mis?

Vertel ook eens even wat jullie nou precies maken voor een programma's en waar je werkt.
En het salaris is dat een beetje oke?
als je je nu al zorgen maakt over je salaris dan ben je niet slim bezig :)
zorg nou maar eerst dat je het LEUK vind en een leuke BAAN vind. En kijk dan naar het geld... je zit er toch makkelijk 8-10 uur per dag straks...

En ja, de salarissen zijn meestal best goed; maar je moet niet na een cursus van 3 weken verwachten dat ze meteen met leasebakken en tonnen salaris staan te waaien :)
(bij wijze van spreken)

• XippIX
  • Niet online
nee, dat verwacht ik ook zeker niet, maar ik heb echt geen idee wat zoiets nou verdient. Verdient het echt meer zoals jij zegt? Ja natuurlijk moet je een goede opleiding hebben en niet een cursus van 3 weekjes, maar toch ben er wel benieuwd naar

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Het belangrijkste is toch wel: heb je ervaring met programmeren? Je moet zeker wel aanleg hebben, en er mee bezig zijn. Ik bedoel ik vind het best mooi zo'n Boeing 747, maar er in vliegen...

• chem

chem

Reist de wereld rond

of het meer verdient?
meer dan wat? patatbakker bij de burger king? alg. directeur van Sony?

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Op zaterdag 13 april 2002 21:50 schreef Don Facundo het volgende:
Het belangrijkste is toch wel: heb je ervaring met programmeren? Je moet zeker wel aanleg hebben, en er mee bezig zijn. Ik bedoel ik vind het best mooi zo'n Boeing 747, maar er in vliegen...
Inderdaad. Aanleg voor wiskunde en een zekere mate van abstractie zijn sowieso nodig. Daarnaast moet je het vooral leuk, en dan niet alleen fascinerend, maar echt leuk vinden. Je moet 't leuk vinden om uren te zoeken naar 1 stom foutje, om uren bezig te zijn met een frustrerende opdracht waarvan je weet dat het je nooit helemaal zal lukken. Natuurlijk zijn er de leuke momenten, de momenten waarop je iedereen zich verdringt om jouw monitor, de schouderklopjes van collega's, maar als je daarvoor gaat zal je snel teleurgesteld raken.

Als je niet uit jezelf al het liefst hele dagen aan het programmeren bent, is de kans klein dat je het wel gaat doen voor die paar centen die het oplevert, waarbij je heel veel vrijheid moet inleveren. De kans dat je op je werk alleen maar bezig bent met dingen die je leuk vind is erg klein. Perfectionisten moeten vaak onder tijdsdruk presteren, zodat 't nooit zo mooi word als ze willen. Mensen die graag innovatief bezig zijn zitten vaak uren te prusten op simpel werk omdat er geen mankracht genoeg is. Voorbeelden te over, zie ook de thread hierboven.

Maar, als je het echt wilt, en een beetje kunt, en je bent bereid om 't te leren, dan heb je een fantastisch leven voor je! ;)

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Op donderdag 11 april 2002 20:20 schreef Yarvieh het volgende:
Je vergeet de eindeloze vergaderingen met het besluitloze en het iederedag een anderekantopwaaiende managment.
Op zoek naar een leuke job? >:)

Verwijderd

<----- *D chem: rare jongens, die programmeurs :)

Volgens mij maakt het ook ontzettend veel uit bij wat voor 'n bedrijf je app ontwikkelaar bent, want bij de wat kleinere bedrijfjes heb je volgens mij niet de rompslomp die hierboven steeds genoemd wordt.
Ik hoop het ten minste, want het lijkt me opzich een leuk beroep (ben nu 'slechts' gewone programmeur), maar als ik dit zo lees, begin ik toch te twijfelen ;(.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:11
Op zaterdag 13 april 2002 22:57 schreef Poohbear het volgende:

Je moet 't leuk vinden om uren te zoeken naar 1 stom foutje
Komaan zeg, dat doen we allemaal niet graag. Wat er wel leuk is, is dan als je na enkele uren de oplossing gevonden hebt voor dat stom foutje.
En iedereen vind het het leukst om te programmeren zonder fouten. Je schrijft een hele functie en die blijkt dan nog van den eerste keer te werken ook. Dat is leuk.

https://fgheysels.github.io/

• whoami
Op zondag 14 april 2002 09:39 schreef KoenM het volgende:
Ik hoop het ten minste, want het lijkt me opzich een leuk beroep (ben nu 'slechts' gewone programmeur), maar als ik dit zo lees, begin ik toch te twijfelen ;(.
Een applicatie-ontwikkelaar is een programmeur maar een programmeur is geen applicatie-ontwikkelaar.

Verwijderd

Op zondag 14 april 2002 03:37 schreef raptorix het volgende:
Op zoek naar een leuke job? >:)
In eens weet je het, je wordt conducteur... >:)

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Op zondag 14 april 2002 11:34 schreef whoami het volgende:

[..]

Komaan zeg, dat doen we allemaal niet graag. Wat er wel leuk is, is dan als je na enkele uren de oplossing gevonden hebt voor dat stom foutje.
En iedereen vind het het leukst om te programmeren zonder fouten. Je schrijft een hele functie en die blijkt dan nog van den eerste keer te werken ook. Dat is leuk.
Weet ik ook wel :P
Natuurlijk stel ik dingen nogal zwart-wit voor. Zelf heb ik een hardstikke leuke baan bij een klein bedrijfje, waar ik voornamelijk bezig ben met het ontwikkelen van nieuwe dingen zonder dat er veel eisen aan kwaliteit gesteld worden. (Onze klanten ontwikkelen hun software zelf, maar vaak moet bewezen worden dat bepaalde zaken mogelijk zijn, kleine bugjes zijn dus niet erg, als 't concept maar bewezen is).

Natuurlijk is 't niet het meest 'leuke' deel van je baan om op zoek te moeten naar kleine foutjes, maar als je, wanneer je dat een dag of wat moet, niet meer met plezier naar je werk kunt, of met een sacherijnige kop achter je pc'tje zit, word 't nooit wat met je.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-09 14:38

curry684

left part of the evil twins

Op vrijdag 12 april 2002 21:16 schreef chem het volgende:
afgezien van de koffie heel herkenbaar ja :)

vooral dat je 's avonds thuis komt na, een volle week met je ogen op de monitor loeren om alles nog eens volledig door te nemen (vrij lastig met 500 kb aan code0 - en vv. helemaal NIETS snapt van het verhaal van je vriendin... en je vv. de volgende dag vraagt wat je er nou van vond; en je bij god niet meer weet hoe je eigenlijk de afgelopen week op je werk bent gekomen...
Allemaal heel herkenbare verhalen :Y)

Bij mij wel heeeeeeel veel zwarte koffie, heb vorige week toevallig 3200 .obj-files van me hd op me werk geflikkerd, da's nog iets meer dan 500Kb aan code :)

Professionele website nodig?

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 19:59 schreef XippIX het volgende:
Is er hier iemand misschien op tweakers die dezelfde opleiding doet, heeft gedaan, of er aan gaat beginnen?
Nou ik ga communication multimedia design doen in Rotterdam. Het is een developers opleiding. Dus komt misschien een beetje overeen zoals wat jij zei. Je krijgt programmeertalen zoals XML, PHP, SQL enzovoorts. Je wordt opgeleidt tot multimedia developer of consultant. Maar het is zeker niet diehard programmeren zoals bij informatica. Voor meer informatie. www.wdka.hro.nl

Verwijderd

Ik doe deeltijd hbo technische informatica op Fontys in Eindhoven.
Eerste jaar krijgen wij ook applicatie programeur.

Dit gebeurd in Delphi, maar waar het eigenlijk om draait is dat men (probeert) je te leren hoe te programeren i.p.v. het leren van de taal Delphi.
Dit gebeurd in 2 theorie en 2 uren praktijk per week.
7 x 4 weken.

Je begint bij het begin, for loops, if statements, als je een beetje ervaring hebt is het een makkie.

Daarna krijg je de basis van object georienteerd programeren.
- Units
- Classes en inheritance
- Errormechanisme.

Laatste kwartaal gaat over
- Constructors
- recursieve functies.

Paralel daaraan is een stukje discrete wiskunde waarin het programeren heel theoretisch wordt bekenen. Bijvoorbeeld bewijzen dat het argument van de while loop ook daadwerkelijk klopt.

Maar wat ze vooral proberen is je vantevoren goed na te denken hoe je iets wil doen, en niet zomaar te beginnen en maar te zien waar je uitkomt.
Misschien voor sommige heel logisch, maar toch.

Ik kwam uit een heel andere richting, en ben in de IT gestapt toen ze nog iedereen aannamen, maar na een tijdje merkte ik toch dat ik een basis miste.
Daarom ben ik dit gaan doen, en ik moet zeggen dat ik het idee heb dat ik er echt veel aan heb.

Vervolg volgend jaar is software engineer, dit gaat gebeuren in JAVA. Wat ik verwacht is dat ze me dan gaan bijbrengen om object georienteerd te gaan denken. o.a. ook m.b.v uml.

Hoop dat je er iets aan hebt.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Is een 'applicatie ontwikkelaar' niet gewoon een ruime it kreet?

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 16:14

Crazy D

I think we should take a look.

Op zondag 14 april 2002 23:20 schreef Alarmnummer het volgende:
Is een 'applicatie ontwikkelaar' niet gewoon een ruime it kreet?
Joh :P
Naja eigenlijk dekt het de lading op zich prima. Ontwikkelen van applicaties. Moet je definitie van "ontwikkelen" wel iets verder reiken dan "code kloppen" :)

Exact expert nodig?

• curry684

curry684

Op maandag 15 april 2002 01:53 schreef Crazy_D het volgende:
Joh :P
Naja eigenlijk dekt het de lading op zich prima. Ontwikkelen van applicaties. Moet je definitie van "ontwikkelen" wel iets verder reiken dan "code kloppen" :)
Bij veel bedrijven is 'programmeur' overigens wel hetzelfde als 'applicatieontwikkelaar', en wordt de term 'software engineer' gebruikt voor wat hier in dit topic omschreven wordt.

Hangt er maar vanaf welke definitie ze gebruiken op die opleiding van XippiX, kan best gewoon een VB-voor-beginners-opleiding zijn....

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 21:25

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Weet wel zeker dat je het niet erg vindt om veel (en desnoods lang.. overwerk sux) achter een computer te zitten.

Communicatie is ook een belangrijk onderdeel (als in lullen met je collega's, opverleggen met iedereen die denkt iets te zeggen te hebben over wat jij aan het ontwerpen/maken bent etc. etc.).

En natuurlijk niet gillend gek worden als na een test periode je produkt oplevert, en de eerste de beste gebruiker een ontzettend stomme bug vind :)

Of dat tegen het einde van het project er nog ineens 6 nieuwe features in moeten. "Ah.. dat is toch geen probleem.. dat lukt vast nog wel binnen de tijd. Nee, je krijgt geen uitloop!". En dat die 6 features dan in 1 zin worden genoemd, en deze 6 features eigenlijk veel meer inhouden dan dat er gedacht word.. ach ja....

Er staan redelijk wat negatieve dingen in hier, maar als je lol in programmeren hebt, is het de moeite over het algemeen wel waard. Er is niks cooler dan zien dat wat jij hebt bedacht/gemaakt door een hoop mensen gebruikt wordt, of voor veel te veel geld verkocht worden :)

edit:
En wat komen de andere posts toch bekend voor!

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 16:14

Crazy D

I think we should take a look.

Klopt. Ik heb een paar banen gehad als applicatieontwikkelaar wat gewoon codeklopper (typegeit) was. Input over mogelijke oplossingen was niet gewenst :( (vandaar ook "gehad").
Software Engineer klinkt trouwens wel beter ;)

Exact expert nodig?

• Scare360
  • Laatst online: 07:26
Man o man... die beschrijving van Don Facundo is perfect. Luister goed want deze zul je je vast nog een keer herinneren als het te laat is.

Applicatie ontwikkelaar oftewel Software Engineer zoals ik me op feestjes altijd noem is...dweilen met de kraag open, tranen met tuiten. Diepe dalen en hoge pieken. De kantoordeur blokkeren met het bureau waar jeje documentatie uitstrooit. Niet met mensen communiceren die meer dan 2x per dag in teamvergaderingen met allerhande crap overstag gaan. Lange dagen, relatie problemen vawegen je brainstorm sessies thuis. Slapeloze nachten van die ene kleine bug! Na weken de conclusie trekken dat eht werkelijk waar geniaal was wat je destijds gemaakt had, maar dat je op moment van terugkoppeling niet meer wat wat voor of achter is.

-Het betaald goed
-Enorm veel stress
-Enorm veel RSI problemen mits je zelf maatregelen neemt
-24/7 programmeurt...na werktijd kun je ook nog met dat ene probleem rondlopen
-Hoge pieken...het kan fantastisch zijn mooie software oplossingen te bedenken en als "dienstverlener" een mooi product op de plank te leggen
-Het moet je hobby en zelfs meer dan dat zijn! Het is oorlog met de bits en bytes!

Ga absoluut niet met het standpunt, ik wil geld want dan ben je zo weggekeken door je collega's. Ga niet de strever uithangen, maar leer en leer te leren van anderen! En koop een goed boek voor in de zomervakantie net als ik zodat je je collega's kunt impressen met de kennis die jij opdoet terwijl je met je ballen in de zon ligt terwijl zij de schuur aan het schilderen zijn ;)

Wat kan een Software Engineer toch een mooi leven hebben ;)

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Iedereen die zich "applicatieontwikkelaar" noemt en meer bezig is met programmeren dan met wat anders hoort zich "Programmeur" te noemen, want dan ben je zeer zeker geen Applicatie Ontwikkelaar.

Back In Black!

• Scare360
Op maandag 15 april 2002 11:04 schreef dusty het volgende:
Iedereen die zich "applicatieontwikkelaar" noemt en meer bezig is met programmeren dan met wat anders hoort zich "Programmeur" te noemen, want dan ben je zeer zeker geen Applicatie Ontwikkelaar.
Met andere woorden een applicatie ontwikkelaar is iemand die vanuit de functionele specificaties bv de data specialist aanschopt om de datadefinities op te maken en een datamodel. De applicatieontwikkelaar zou bv de component moddeling op zich kunnen nemen waarne deze de interne structuur in overleg met de programmeurts vaststelt en verder uitwerkt. De programmeurts krijgen dan UML documentatie/specificaties etc en kunnen los ->

• XippIX
  • Niet online
thx voor de info, maare....... Wat hebben jullie nou b.v. gemaakt? Iemand ook een echt programma gemaakt? En bij welk bedrijf werken jullie?

Is het alleen individueel werken, of werk je echt samen in een team en maak je alles samen?

Zoals: Grafische Interface
Netwerk/internet zooi
Programmeren in de ruime zin

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Tja ben nu 3 jaar bezig, heb nu totaal bij 4 verschillende bedrijven gewerkt (gaat lekker in de IT). Ben met praktisch geen ervaring begonnen bij een heel klein bedrijfje waar ik heel veel geleerd heb. Eerste applicatie was voor Akzo, in Access (VBA dus) Daarna veel in VB gedaan, vrij grote applicaties. Wat tooltjes in Delphi gemaakt. Beetje plugins maken voor Visio. Daarna bij een ander bedrijf wat webdevelopment gedaan asp, COM enzo... was het niet echt. Toen 1 hele maand bij een bedrijf waar ik dus op een project kwam te zitten dat achtergelaten was door een zwaar overspannen voorganger. Er uit geknikkert omdat die vent dacht dat ik z'n kinderen wilde opeten. Wilde ik ook, maar.. laat maar. Toen bij een detacherings bedrijf. 2 maanden op kosten van de zaak de binnenkant van m'n ogen in kaart gebracht. Dat bleek niet rendabel. Nu zit ik lekker webdevelopment te doen in Cold Fusion, straks .NET, lekker C#.

Kortom genoeg. Je werkt vaak in een team, maar het programmeren doe je toch vaak alleen. Als programmeur moet je wat meer introvert zijn, soms moeten de oogkleppen gewoon op. Aan de andere kant is het soms ook beter en leuker om met z'n tweeen te kloten. Twee weten/zien meer dan 1. Soms is het beter om even niet te typen en dus op een andere manier naar de code te kijken.

Tering kan wel blijven typen

• whoami
Op maandag 15 april 2002 19:58 schreef XippIX het volgende:
thx voor de info, maare....... Wat hebben jullie nou b.v. gemaakt? Iemand ook een echt programma gemaakt? En bij welk bedrijf werken jullie?
Zie ook: [topic=397122/1/25]

Verwijderd

Is het alleen individueel werken, of werk je echt samen in een team en maak je alles samen?
Ik werk bij een tamelijk klein bedrijf (10 man) en doe daar zowat in m'n eentje het ontwikkelen van een tamelijk groot product. Dit doe ik ook nog 's naast m'n studie, en een eigen programma, dus.... dat is niet echt een ideale combinatie (het is gewoon te veel, maar wel leuk :)). Het probleem is dat het product nu uitgeleverd is, en nu de bugs terug komen... ik kan dus geen letter nieuwe code meer kloppen :'(, en doe alleen maar bug-fixes (en nu niet beginnen dat het slechts is geprogrammeerd :+).
Eerst deed ik dit trouwens samen met nog iemand anders, maar die is er mee gekapt... jammer, want met z'n tweeen proggen is gewoon veel leuker dan in je eentje...

Zo, dat waren mijn frustaties :).

• XippIX
  • Niet online
Op maandag 15 april 2002 20:58 schreef KoenM het volgende:

[..]

Ik werk bij een tamelijk klein bedrijf (10 man) en doe daar zowat in m'n eentje het ontwikkelen van een tamelijk groot product. Dit doe ik ook nog 's naast m'n studie, en een eigen programma, dus.... dat is niet echt een ideale combinatie (het is gewoon te veel, maar wel leuk :)). Het probleem is dat het product nu uitgeleverd is, en nu de bugs terug komen... ik kan dus geen letter nieuwe code meer kloppen :'(, en doe alleen maar bug-fixes (en nu niet beginnen dat het slechts is geprogrammeerd :+).
Eerst deed ik dit trouwens samen met nog iemand anders, maar die is er mee gekapt... jammer, want met z'n tweeen proggen is gewoon veel leuker dan in je eentje...

Zo, dat waren mijn frustaties :).
wat voor programma? :)

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 21:08 schreef XippIX het volgende:
wat voor programma? :)
Een Content Management Solution waarvan ik de naam maar niet zal noemen :).

Verder is het trouwens wel leuk werk hoor, en het is ook een mooi product, alleen ik wil af en toe ook wel eens nieuwe code hacken. Bug fixes is saai en ongeschoold werk :(, maar het hoort er nou eenmaal bij...

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op maandag 15 april 2002 21:13 schreef KoenM het volgende:
[..]
Bug fixes is saai en ongeschoold werk :(, maar het hoort er nou eenmaal bij...
Als je bug fixen ongeschoold werk noemt, doe je toch wat fout. Dan ben je niet aan het bug fixen, dan ben je namelijk lapjes op de code aan het hangen en de bugs te verschuiven. Das toch echt compleet wat anders dan echt bugs fixen.

Back In Black!

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 21:19 schreef dusty het volgende:
Als je bug fixen ongeschoold werk noemt, doe je toch wat fout. Dan ben je niet aan het bug fixen, dan ben je namelijk lapjes op de code aan het hangen en de bugs te verschuiven. Das toch echt compleet wat anders dan echt bugs fixen.
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in :).
Maar wat ik wou zeggen is dat je toch een stukje creativiteit mist. Als je nieuwe code schrijft gaat daar eerst een heel proces aan vooraf waarin je bedenkt hoé, wát wilt proggen, en hoe dat het bést kan.
Bij bug fixes moet je natuurlijk ook flink nadenken, hoe je het het best kan oplossen, maar ik mis toch een stukje creativiteit...

Maar als je graag bugs oplost: ik weet nog wel een bedrijf waar je zo aan de slag kan >:) ;).

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op maandag 15 april 2002 21:29 schreef KoenM het volgende:
[..]
Maar als je graag bugs oplost: ik weet nog wel een bedrijf waar je zo aan de slag kan >:) ;).
Ze kunnen me altijd inhuren :+

Back In Black!

Verwijderd

Applicatie ontwikkelen? :P

Prepare for Yourdon! Tha ubermeister!

• curry684

curry684

Zoals: Grafische Interface
Netwerk/internet zooi
Programmeren in de ruime zin
[shameless plug cause you asked for it]

Hier werk ik, en daar doe ik samen met anderen design en development van de core technology, evenals grotendeels in m'n uppie ondertussen de daarbij behorende Web Client van de omgeving en de development IDE en gerelateerd daaraan de remote debugger.

[/shameless plug cause you asked for it]

Verwijderd

Op dinsdag 16 april 2002 00:00 schreef curry684 het volgende:
[shameless plug cause you asked for it]
En dat zouden meer mensen moeten doen, erg leuk om te zien wat de "vaste" lui van /14 zoal producren ;)

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Nooit geweten dat er al een 5G uit is :)

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Yarvieh: En dat zouden meer mensen moeten doen, erg leuk om te zien wat de "vaste" lui van /14 zoal producren ;)
Inderdaad, dat vind ik ook altijd erg leuk. Maar zo langzamerhand weet ik van aardig wat mensen het een en ander. Om de zoveel tijd laat iemand wel eens iets los of komt er een 'wat doe jij 5*8 per week?' :)

• curry684

curry684

Op maandag 15 april 2002 21:19 schreef dusty het volgende:
Als bugs fixen ongeschoold werk is heb ik inderdaad geen idee waar al die overbetaalde developers nog voor nodig zijn... kun je net zo goed meteen een putjesschepper achter de compiler knikkeren als die het wel direct goed kan schrijven. (no offence naar putjesscheppers ;) )

Een bug goed structureel fixen houdt in dat je soms dagen call stacks en stack frames moet gaan zitten bestuderen, tactische breakpoints met correcte randcondities moet zetten, inzicht hebben in de fundamenten van de code, en echt tot op de bit 10 functies vooruit moet kunnen denken wat er exact gaat gebeuren als je die ene A in een B verandert. En altijd goed in de gaten hebben of je de bug structureel aan het fixen bent of toch niet toevallig per ongeluk een workaround bouwt op een van de symptomen...

Allesbehalve ongeschoold werk.... :Z

• Scare360
bugs fixen ...blah jagh bagger werk zeker als je collega het eeuwig verrekt commentaar te geven bij algols

• Alarmnummer
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Op dinsdag 16 april 2002 14:31 schreef paulgielens het volgende:
bugs fixen ...blah jagh bagger werk zeker als je collega het eeuwig verrekt commentaar te geven bij algols
Of commentaar wat niet alles zegt dat de funtie doet :) Of een functie die meer doet dan alleen zijn naam :+

• XippIX
  • Niet online
en hoe hebben jullie het kunnen leren? Echt een goede opleiding op school, of gewoon een paar cursussen, uit boeken, of zelf aangeleerd?

En niemand werkt hier nog bij microsoft? :)

Thx voor alle info tot nu toe.

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Hmmm, daar ga ik weinig over zeggen. Ik heb toen m'n goudvis zien sterven. Hij snakte naar lucht in z'n sterk vervuilde kom. I didn't care. I had to code.

Verwijderd

Op dinsdag 16 april 2002 19:24 schreef XippIX het volgende:
en hoe hebben jullie het kunnen leren? Echt een goede opleiding op school, of gewoon een paar cursussen, uit boeken, of zelf aangeleerd?
Ik heb het gewoon zelf geleerd. Bij iets heel simpels beginnen, en dan doorgroeien. Tegenwoordig ben ik dus naast m'n studie Informatica ook nog programmeur bij een bedrijfje waar ik dit product maak (ik zag dat spammen mocht >:)).
En ik moet zeggen dat dat een ideale combinatie is :). Op m'n studie leer ik de theorie, en op m'n werk de praktijk :). Echt een aanrader!
Laatst kwam ik een student op de UU tegen die stiekem voor MS werkte. Hij deed aan promotie voor M$ onder studenten... da's leuk werk, een monopolist promoten :z. volgens mij ben ik nu flink aan het flamen :7

Verwijderd

Op dinsdag 16 april 2002 19:29 schreef Don Facundo het volgende:
Hmmm, daar ga ik weinig over zeggen. Ik heb toen m'n goudvis zien sterven. Hij snakte naar lucht in z'n sterk vervuilde kom. I didn't care. I had to code.
Hé, heb had jij ook al een goudvis op werk? Wij hadden er ook 2, waarvan er eentje naar de eeuwige jachtvelden is gezwommen :).
Waarschijnlijk zijn goudvissen zo populair onder IT'ers omdat ze zo weinig tijd € kosten >:)

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Mijn kat probeert mij al geruime tijd te overtuigen dat een goudvis op mijn kantoor een ideale manier van vermaak zou zijn.

Ben er nog niet helemaal overuit of hij bedoeld dat het vermaak voor mij is of voor hezelf.

Back In Black!

Verwijderd

Als echte IT'er had ik dit natuurlijk praktisher aangepakt, een plastic vis... kan niet doodgaan ook, echter na enkele maanden is al het water uit de kom verdampt en ligt "guppie" op de bodem van z'n kom met een berg spinnen webben over 'm heen... RIP....

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Op dinsdag 16 april 2002 19:36 schreef KoenM het volgende:

[..]

Hé, heb had jij ook al een goudvis op werk? Wij hadden er ook 2, waarvan er eentje naar de eeuwige jachtvelden is gezwommen :).
Waarschijnlijk zijn goudvissen zo populair onder IT'ers omdat ze zo weinig tijd € kosten >:)
Dat was toen ik 14 was. En achter m'n MSX-je zat.

• Scare360

Thx voor alle info tot nu toe.
School, gewoon ff voltijd HBO doen of WO, een cursus is over het algemeen te specifiek. Door een fatsoenlijk opleiding te doen leg je eem rotsvaste basis waarmee je ten alle tijden nog kunt switchen van expertise

Verwijderd

Geweldige omschrijving :D

Ik heb ook opleidign applicatie ontwikkelaar gedaan, maar dan op cobol gericht...
Ik leerde daarbij gestructureerd te programmeren aan de hand van psd's en jsp's en leerde de basis van cobol...
Je krijgt dus ff een snel cursus programmeren...

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Misschien voor Xippix ook leuk om een voorbeeld te zien van een niet internet-gerelateerd programma, dus ik post ook maar even.
Ik werk 1 dag in de week hier (hier is een mirror), en wij maken software voor architecten en aannemers om gebouwen door te rekenen op energieverbruik en (geluids-) isolatie e.d. (ik ben nu bijna klaar met de U-waarde module). Dit alles doen we in Delphi.

Ik heb mezelf vroeger leren programmeren in GW-basic. Op de TU heb ik C(++) geleerd (ik studeer Elektrotechniek), en vervolgens bij het CBS mezelf in 1 jaar tijd Delphi geleerd. Op m'n huidige werk heb ik echt een heleboel bij geleerd over gestructureerd en OO programmeren. Het lijkt mij heel belangrijk om als 'Applicatieontwikkelaar' goed de structuur en de koppelingen in een applicatie te zien (liefst voor je ook maar met programmeren bent begonnen :+). Helaas kan je dat niet echt leren, het komt (hopelijk) vanzelf als je meer ervaring hebt.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• curry684

curry684

Ruim 17 jaar hobby-ervaring hiero met C64 Basic, C64 Assembler, Amiga Assembler, Amiga C, Linux C++, PC C++.
Mensen werken niet bij Microsoft, die zijn onderdeel van de Heilige Redmond Doctrine.

Mij niet gezien, anderen zien het als ideaal.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 21:25

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Zal ik ook nog ff meedoen dan?

* Creepy werkt hier en ontwikkeld o.a. aan dit en deze box

En kunnen leren?
Ik kocht een MSX'je toen ik 8 was. Veel met basic en een klein beetje asm bezig geweest (zelf geleerd). Daarnaa Technische informatie (MBO) en daarna Informatica (IVIT) aan de HHS.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op woensdag 17 april 2002 16:07 schreef Creepy het volgende:
[..]en deze box[..]
Hey, ik hb hier nog een edah kaart nummer 78751767.. maareh.. haal die ban er eens vanaf zodat ik ook vaker dat spel van die box wint ipv 1 keer per jaar :+

Back In Black!

Pagina: 1