Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
ik wil sowieso mijn logs en home scheiden van / !!!!Op donderdag 11 april 2002 18:59 schreef janjanjansen het volgende:
2.1 GB - 256 MB /
256 MB swap
ook /tmp gaat apart..
dan zal ik / maar groot maken.. dus:
256MB swap
128m /root
128m /home
128m /var
128m /log
rest /
hoe klinkt dat ... / word toch nie groter dan 1 gig ???
bij een basis kale server install ??
Verwijderd
Je logs komen meestal in /var/log , het nut van /var als aparte partitie zie ik niet.
Even opnieuw dan :
/ - 1 GB
swap 256 MB
/var/log 128 MB
/home restant ?
Ik zou de volgende indeling gebruiken:
swap 256MB
/home 128MB
/var 384MB (hangt sterk af van software)
/ rest
Eventueel nog voor /var/log een aparte partitie, dat hangt van je voorkeur af.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
dus eigenlijk had ik mijn bsd manier aan kunnen houden.. nouja ik heb nuOp donderdag 11 april 2002 19:13 schreef odysseus het volgende:
Het hangt nogal sterk af van de software die je gaat draaien, maar in de meeste gevallen zul je op een server met een kleine /home toekunnen. /usr is de grootste ruimtevreter. /var moet altijd genoeg ruimte hebben. Een /log wordt bij mijn weten standaard door geen enkele distributie gebruikt (onder GNU/Linux is /var/log de standaardplaats voor logbestanden).
256 SWAP
REST /
128 /home
128 /root
128 /tmp
128 /var
gedaan ik hoop dat dat ok is..
btw. nog een belangrijke vraag.. kan een ftp install resumed worden als de verbinding weg valt ??? voor het geval dat vannacht mijn winddoos router klapt en isdn dus stilvalt.. kan ik hem dan morgenochtend weer verder laten gaan waar hij was ?
IEDEREEN, hartstikke bedankt voor de snelle reactie !!
dit is nou waarom tweakers zo geweldig is. Je kunt een vraag stellen op het moment dat je met een probleem zit en er is hulp ! thanks..
waarom zoveel voor var ??Op donderdag 11 april 2002 19:13 schreef odysseus het volgende:
Het hangt nogal sterk af van de software die je gaat draaien, maar in de meeste gevallen zul je op een server met een kleine /home toekunnen. /usr is de grootste ruimtevreter. /var moet altijd genoeg ruimte hebben. Een /log wordt bij mijn weten standaard door geen enkele distributie gebruikt (onder GNU/Linux is /var/log de standaardplaats voor logbestanden).
edit:
Ik zou de volgende indeling gebruiken:
swap 256MB
/home 128MB
/var 384MB (hangt sterk af van software)
/ rest
Eventueel nog voor /var/log een aparte partitie, dat hangt van je voorkeur af.
het word een isdn router... met evt apache en samba...
en natuurlijk een firewall
Verwijderd
- vaker problemen door vollopende partities
- lastiger configureren
dat een schijf volloopt komt vaak door volle logs of een volle /tmp als deze nu vollopen gaat mijn systeem rustig door. mijn / en /usr ondervinden geen last.Op donderdag 11 april 2002 19:22 schreef janjanjansen het volgende:
Persoonlijk vind ik het flauwekul om een 2.1 GB schijf te partitioneren in meer dan 2 (swap + /) partities. Wat is het voordeel van meer dan die partities ? Een aantal nadelen zijn zo wel te noemen:
- vaker problemen door vollopende partities
- lastiger configureren
als er "gast" users op de machine werken dan is een /home ook wel zo veilig... met dezelfde reden.
voordeel:
-je belangrijke schijven lopen niet vol
De Debian-installer krijgt van mij een 10+ op het gebied van robuustheid. Op een gegeven moment (ik draaide een installatie in VMware) ging VMware onderuit toen ik een bootdisk wilde maken. Gewoon helemaal plat, zelfde effect als op de poweroff-button drukken. Ik startte de machine weer op en de installatie ging gewoon verder waar hij gebleven was...dan moet een internetconnectie die wegvalt al helemaal geen probleem zijn lijkt me.Op donderdag 11 april 2002 19:16 schreef xychix het volgende:
btw. nog een belangrijke vraag.. kan een ftp install resumed worden als de verbinding weg valt ??? voor het geval dat vannacht mijn winddoos router klapt en isdn dus stilvalt.. kan ik hem dan morgenochtend weer verder laten gaan waar hij was ?
Over die /var: ik draaide net een du -hs /var en toen bleek mijn /var >400MB in te nemen. Ik heb hier wel een uitgebreid desktopsysteem staan in plaats van een server (die staat er ook wel, maar daar heb ik nog niet naar /var gekeken) en misschien (waarschijnlijk) staan er een hoop overbodige dingen in, maar het leek me toch handig om het groot genoeg te maken. En aangezien je ook graag wilde dat /var/log niet volliep leek het me slim om hem 384MB te maken.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
helaas heb ik heb al 128 gemaakt.. maar zodra het mis gaat gooi ik het mount point gewoon weg en dan zet ik desnoods /var wel bij / op waarna ik /root en /home wegmik samen word dat dan 1 grote var.. etc. etc.. we zien het wel in iedergeval bedankt voor de tip dan weet ik waar ik de problemen kan verwachten. Ik zal het goed in de gaten houden.Op donderdag 11 april 2002 19:32 schreef odysseus het volgende:
[..]
De Debian-installer krijgt van mij een 10+ op het gebied van robuustheid. Op een gegeven moment (ik draaide een installatie in VMware) ging VMware onderuit toen ik een bootdisk wilde maken. Gewoon helemaal plat, zelfde effect als op de poweroff-button drukken. Ik startte de machine weer op en de installatie ging gewoon verder waar hij gebleven was...dan moet een internetconnectie die wegvalt al helemaal geen probleem zijn lijkt me.
Over die /var: ik draaide net een du -hs /var en toen bleek mijn /var >400MB in te nemen. Ik heb hier wel een uitgebreid desktopsysteem staan in plaats van een server (die staat er ook wel, maar daar heb ik nog niet naar /var gekeken) en misschien (waarschijnlijk) staan er een hoop overbodige dingen in, maar het leek me toch handig om het groot genoeg te maken. En aangezien je ook graag wilde dat /var/log niet volliep leek het me slim om hem 384MB te maken.
Dan moet je hem niet vertellen dat je die drivers van internet wilt downloadenOp donderdag 11 april 2002 19:50 schreef xychix het volgende:
waarom gaat hij nou eerst rescue.bin en drivers.bin weer downen ?? die heb ik net op diskette gezet.. stom ding..
en dan 1 mei ff upgraden (ik heb de stable versie genomen, ontdanks alle adviezen) ik vind het nl niet erg om te moeten upgraden weet ik ook gelijk hoe dat gaat.
van bsd heb ik ook alleen de 4.4 cd en ik upgrade deze dan naar 4.5 door de hele baseworld te downloaden en compileren. ook packages ff updaten en klaar...
gaat het met debian ongeveer net zo ?
• Edit /etc/apt/sources.list (zorg dat hij naar testing of unstable verwijst in plaats van naar stable)
• apt-get update
• apt-get update
• apt-get dist-upgrade
Je hebt kans dat je met die laatste twee wat dependencieproblemen krijgt. Zelf ben ik een groot voorstander van het gebruik van dselect, zeker voor dit soort dingen. Dependency-problemen oplossen wordt er zo eenvoudig door...het loont te moeite om dat programma te leren kennen
* odysseus start nog maar eens een 'dselect update'...
kan ik in debian ergens een default_NO_X11 zetten om te voorkomen dat zo'n intelligent tool dat ook allemaal gaat binnenhalen ?
Om te beschermen tegen users en bijv. een ftp-server die de HD volkalken gebruik ik altijd quota's.
Nee, die optie is er niet, maar:Op donderdag 11 april 2002 20:35 schreef xychix het volgende:
kan ik in debian ergens een default_NO_X11 zetten om te voorkomen dat zo'n intelligent tool dat ook allemaal gaat binnenhalen ?
• 'apt-get update; apt-get upgrade' verwijderd nooit packages en installeert nooit extra packages (hij upgrade alleen)
• 'apt-get update; apt-get dist-upgrade' laat zien welke nieuwe packages hij wil installen en/of welke hij wil weggooien.
• mbv dselect upgraden (update,select,install) geeft veel controle over de dependancies. Ok, dselect is wennen, maar voor lastige dependancies is het erg handig vind ik. Als je in dselect X 'uitvinkt', dan zal dselect zeggen welke packages X nodig hebben, dan kun je zelf beslissen of je deze packages dan ook uitvinkt of X weer terug aanvinkt.