Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,
Ik ga binnenkort beginnen met een onderzoek naar de mogelijkheden van een Digital Library. Een Digital Library houdt, zoals de naam alles al verraadt, een Digitale Bibliotheek in. De bedoeling is om een plek in te richten waar een aantal desktops staan, a la EasyEverhting (Internetcafe). D.m.v. deze desktops kan aan vooraf geselecteerde informatie gekomen worden, wat interessant voor bedrijven en studenten zal zijn. Via deze desktops kan er ook gesurfd worden. De prijzen zullen heeel laag liggen. 50 eurocent per uur of iets dergelijks. Ook kan er geprint worden en zal er plaats zijn voor te studeren. De locatie zal vlak bij een plek zijn waar heel veel studenten en bedrijven kunnen komen.

Wat is jullie mening hierover?
Zou dit concept succesvol kunnen zijn?
Is hier animo voor?
Hoe moet ik zoiets opzetten?
Zullen er al Digital Library's bestaan?
Wat voor info is interessant om te selecteren?

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Greetz!!

Verwijderd

Dit soort bibliotheken bestaan al, in iets andere vorm. Ze worden vooral gebruikt voor het zoeken van wetenschappelijke artikelen. Maar meestal staan ze dan gewoon online, bijvoorbeeld hier: de agralin-bibliotheek

Voor studenten is het iig absoluut niet interessant, die kunnen gratis surfen op hun universiteit of hogeschool, waardoor ze toegang hebben tot het complete internet en geld besparen. Voor bedrijven is het ook niet erg interessant, die laten hun medewerkers liever gewoon op kantoor surfen. Qua reclamemogelijkheden zijn bedrijven alleen geinteresseerd als je veel bezoekers krijgt, maar ik zou eigenlijk niet weten wie er nou iets heeft aan zo'n bibliotheek... Want waarom zou je niet gewoon op internet zoeken, waardoor je niet afhankelijk meer bent van wat iemand anders voor je vindt?

Het is alleen enigzins interessant als je veel informatie te bieden hebt die niet via internet te vinden is, maar die is er bijna niet, of die is beschermd door copyright en mag je dus niet plaatsen.

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-01 21:22

almightyarjen

When does the hurting stop?

Op donderdag 11 april 2002 18:50 schreef Captain Proton het volgende:
Het is alleen enigzins interessant als je veel informatie te bieden hebt die niet via internet te vinden is, maar die is er bijna niet, of die is beschermd door copyright en mag je dus niet plaatsen.
Iedereen kan zoeken op het internet als hij of zij wat info nodig heeft. Het is inderdaad wel een idee om een database aan te leggen met vrije info zodat het zoeken een stuk makkelijker wordt, dan zou je concept waarschijnlijk wel werken. Maar probeer jij maar eens een informatiedatabase aan te leggen waarin bijna iedereen de informatie kan vinden die hij of zij zoekt... Dan heb je het gewoon over een tweede internet. Ik denk niet dat het zal werken... Sorry, blijf denken, misschien dat je ooit nog op een veel beter idee komt. :)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Verwijderd

Wat is jullie mening hierover?
Ik vind het een leuk idee, maar ik als serieuse internetter heb er geen behoefte aan.
Zou dit concept succesvol kunnen zijn??
Ligt aan je uitwerking. Neem als vergelijking een kroeg. Ik kan thuis een biertje pakken maar ook in de kroeg, het heeft het zelfde resultaat: bier drinken. Thuis is hij goedkoper als in het cafe, maar ik ga toch liever naar die kroeg toe!.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat zolang je geen toegevoegde waarde hebt aan het product dan wordt het nooit iets (in mijn optiek). Maar als je er een gelegenheid creeerd om er bijvoorbeeld een soort "ontmoetingsplaats" van te maken van mensen met een gedeelde intresse dan is het iets anders! (denk aan dat biertje).

Suc6,

P.s. Als het je lukt om er een soort "hangout" van te maken voor tweakers, laat het me ff weten.

Verwijderd

Ik zie geen verschil tussen dit idee en een ordinair internetcafe eerlijk gezegd, en daarom kan je het zeker geen gat in de markt noemen. Noem nou eens eigenschappen waarvan jij denkt dat deze uniek zijn voor het idee, anders zie ik er weinig heil in eigenlijk. :{

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
wat je zou moeten doen is het volgende.

Begin een internetcafe met de mogelijkheid om de hele ruimte vol te huren voor een bepaalde periode.

dan hoef ik niet meer met m'n pc te sjouwen naar al die lanparties ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Waarom zou je met jouw idee juist bij de groep mensen gaan zitten die al beschikking hebben over deze faciliteiten?

Ik werk zelf op de universiteit en als ik informatie nodig heb, dan kan ik internet gebruiken of naar de universiteitsbibliotheek waar een systeem soortgelijk aan wat jij noemt beschikbaar is.

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
leuk initiatief.

let er wel op dat informatie heel duur kan zijn. als je je bijvoorbeeld abonneert op een wetenschappelijk tijdschrift om de artikelen te kunnen downloaden, dan kan dat in de 100-en euro's lopen.

probeer subsidie te krijgen voor dit plan, of doe het in samenwerking met een instituut of onderwijsinstelling.
wat al eerder is opgemerkt: zulke diensten bestaan vaak al binnen hogescholen en universiteiten.

succes.
Pagina: 1