Passieve subwoofer op oude versterker mogelijk ?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.049 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik ben in het bezit van een Sansui Au-117 II versterker. tis een oud beesje maar er komt mooi geluid uit. De versterker heeft 2 uitgangen voor speakers. Kep er 2 B&W 302 speakers op hangen. Nu wil ik er een subwoofer bij zetten. Kan ik nu gewoon op 1 van die 2 uitgangen er een passieve subwoofer bij hangen of vind mijn versterker dat niet leuk ?

Kan het wel wanneer ik een versterker heb met 4 uitgangen waarvan er maar 2 worden gebruikt ?

Waarom wil ik geen actieve subwoofer: Die zijn een stukje duurder en volgens mij van mindere kwaliteit.

Ik zit te denken om een raveland x 1118 te gana halen... Die is betaalbaar en volgens mij best wel kwaliteit... Wat raden jullie me aan ??? voor max F 300,-

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-04 12:35
Je kan een subwoofer wel op een versterker aansluiten, maar eigenlijk moet je dan zorgen dat ook alleen het lage geluid uit de versterker komt. Ik weet niet of dat in jouw situatie gaat lukken...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:36

JvS

Ik heb hem zelf ook

een passieve sub moet dan een filter hebben, en dat hebben ze dan ook meestal.

Verder is een passieve sub helemaal niet per defenitie beter dan een actieve

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
In die Raveland subwoofer waar ik het over heb zit een filter die je ook handmatig kan afstellen...

Maar als ik het dus goed begrijp kan ik hem gewoon aansluiten op 1 van de kanalen waar al en speaker bij op zit ?

Is deze raveland subwoofer een beetje goed :?

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op donderdag 11 april 2002 18:14 schreef jhead22 het volgende:

Maar als ik het dus goed begrijp kan ik hem gewoon aansluiten op 1 van de kanalen waar al en speaker bij op zit ?

Is deze raveland subwoofer een beetje goed :?
Ik denk niet dat die subwoofer goed is, Raveland is nou niet echt een geweldig merk.

En je kunt hem wel aan 1 kanaal aansluiten op je amp. Maar dan moet je hem parallel of in serie aansluiten met 1 van je huidige speakers, wat gevolgen heeft voor de impendantie van dat kanaal van je versterker. Bovendien krijg je alleen het laag van dat kanaal door de sub te horen. En je speaker zal minder output gaan geven op dat kanaal.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Raveland maakt voornamelijk auto-speakers zover ik weet... maar op de site van www.raveland.de wordt het merk Mivoc aangeboden... Ik heb daar een aktieve sub van : SW 1000, maar je hebt ook een passieve daarvan SW 1044, ik ben over die mivoc wel te spreken... tis natuurlijk niet super kwaliteit maar voor dat geld is het prima.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

>Nu wil ik er een subwoofer bij zetten. Kan ik nu gewoon op
>1 van die 2 uitgangen er een passieve subwoofer bij hangen
>of vind mijn versterker dat niet leuk ?

Ja, kan wel, maar zou ik niet doen...

Of je versterker het leuk vind hangt van je versterker af, maar je oor zal het niet leuk vinden.
Het aansluiten van de sub aan 1 kant geeft als resultaat dat het vermogen verdeeld word over de sub en over de andere speaker(s) aan die kan, maw, de ene kant gaat zachter klinken dan de andere kant, omdat daar de subwoofer aanhangt.

Ik zo'n geval moet je:
- 2 subwoofers aansluiten, 1 op elk kanaal.
- 1 subwoofer met dubbele spreekspoel (zijn eigenlijk 2 speakers in 1)

Wat je ook doet, zorg ervoor dat de speaker belasting op beide speakeruitgangen gelijk is!
En let goed op dat de impedantie niet te laag word anders overlijd je versterker binnenkort.

Nog een tippie: ik weet niet of er een LPF (low pass filter) in of bij die speaker zit, maar die MOET er bij zitten.

Alles kan stuk.

Pagina: 1