Toon posts:

2x 600W 15" Subwoofers en een versterker in auto

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Tja, ik denk leuk, paar goeie sub's er in, niet zo nieuw, maar toch, blijken ze 8 Ohm te zijn.. opzig nog niet zo'n probleem, maargoed..

Ik zit hele internet af te zoekken, om hier wijzer uit te worden, heb 't hele zooitje netjes aan gesloten, proffesionele bedraading, en alles gebruikt..
maar nu. als ik radio aan zet, duurt 't heel lang voor dat de versterker aan springt, de remote kabel heb ik al vervangen, en zou goed moeten zijn, ik heb voor de plus en min kabel bijde 9mm koper draad, (van dat dure spul)
+ zit direct op de accu,
- zit op frame van auto.

ik snap er helemaal nix meer van, ik heb ook net een nieuwe accu er in.

Iemand die een gebruiks handleiding voor dummies weet te vinden op internet, of leuke en goede documentatie heeft voor algemene aansluitingen? ik snap wat ik moet doen, maar snap niet waarom 't zo lang duurd voor dat hij aan springt, en hij valt in 't begin ( als ie nog koud is) vaak uit, en weer aan.

Greetz. Benedictus *D

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:35

almightyarjen

When does the hurting stop?

Kan je accu wel 2x600W trekken??? Heb niet veel verstand van accu's maar: 600W/12V = 50A!

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Het aan en uit gaan van de versterker kan ook te maken hebben met een te lage accu spanning, Je zou er verstandig aan doen om een condensator in de buurt van je versterker te monteren.

En waarschijnlijk duurt het aangaan zolang vanwegen de inschakel vertraging, Gemiddeld duurt dat 3 to 5 seconden.

Verwijderd

Sommige versterkers hebben ook een soft start functie. Betekent dat ie langzaam aangaat mocht het volume erg hard staan zodat je speakers er niet uitknallen. Hiermee bedoel ik geen fade-in effect, t is net iets anders.

• ArjanC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 17:16
Stop er een Condensator tussen! eentje van 1F

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:53
Check je massapunt! Even goed kaalmaken m.b.v. schuurpapier/schroevendraaier kan ook nog eens helpen.....

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
1 accu is wel een beetje weinig voor 2x600W... Zoals iemand al zei, dat kan oplopen tot 50A... In een auto zit normaal maar een 50Ah accu ofzo... Dat zou zeggen dat ie na 1 uur 50A helemaal leeg is. Een accu kan je daarentegen niet helemaal leeg trekken, en je auto zelf heeft ook nog spanning nodig voor vanalles (lichten en verzin alles nog maar meer)... Je startmotor kan ook kortstondig 300A trekken ofzo... Ik denk dat als je dit ding wilt gaan gebruiken, je eigenlijk dagelijks je accu bij moet laden...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:53
Je accu levert zeker wel genoeg spanning om de boel aan de praat te slingeren! Maar het duurt dus alleen een paar seconden voordat de versterker aanspringt? Blijft deze het daarna wel gewoon doen?

Verwijderd

die speakers trekken nooit niet echt 600 watt.
Ik heb in mijn auto 1 hele zware versterker liggen, met oa een 18" woofer, een subwooferkast van Pioneer, en nog een grote woofer, de Evolution van Excaliber. :)

Ik heb ook een ampere-metertje in mijn dashboard gebouwd, zodat ik kan zien hoeveel het allemaal trekt.

Als ik hem goed hard zet, en dan bedoel ik dat mijn hele wagen trilt van de bassen en ik bijna pijn aan mijn oren begin te krijgen, dan trekt ie 26 ampere.
En geloof me, dat is hard. Heel hard. :)

Dus als ie echt 50 ampere trekt, ben jij nu ondertussen doof.

Verwijderd

Hey,

Kijk hier eens, misschien dat je daar wat wijzer van wordt

Mzzl

http://www.jbl.com/car/SubwooferWiring/sub_wiring_diagram.asp

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:45

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik zeg: Pak een multi meter, meten is weten zei iedereen altijd tegen mij.
Misschien ligt het wel aan je autoradio, meet ff of er meteen spanning (+12v) op die remote kabel komt te staan.
Zo niet: gooi autoradio uit raam, haal nieuwe.

Zo wel: dan ligt het daar niet aan,
het zou inderdaad een softstart kunnen zijn van de versterker. (zoals al eerder vermeld).
Tja... Lees de gebruiks aanwijzing eens van die versterker of kijk op de site van de fabrikant. Wat is het merk en model eigenlijk?

Voor de fun nog even reken met z'n allen:
Speakers: 2x 600W...
effectief zullen die dingen niet meer dan, gokje, 500W trekken... Piek!
2x 500W = 1000W...
I=P/U = 1000 / 12 = 83 Ampere...
Maar: is die versterker wel 2x 600 Watt.... Lijkt me niet.
We gaan er wel ff vanuit.
Nog even het verlies van de versterker bij optellen = eeuuhmmm... 85 Ampere
Let wel op: dat is bij de piek! niet bij inschakeling...
Die piek duurt maar een piepklein gedeelte van een seconde.
Als het een nette versterker is zal ie bij inschakeling echt niet meer dan 5A trekken... Zeker als het een softstart is.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
TJa. ik zal ff 't type opzoeken, 't is een sony versterker. type - Xm 504x - 4/3/2 channel output.

en die zal geen 2x 600W output hebben, maargoed. als we kijken naar RMS, dan zullen de speakers zeker bijna 200W kunnen geven, en dat dan 2x. is 400W RMS.

Check maar ff: http://www.netshoppe2000.com/sony/xm504x.htm

Verder heb ik dikke kabels voor + & - ( 9 mm) direct op frame, (metaal zonder lak) tja.. heeft 't eigenlijk altijd wel goed gedaan, na een reparatie aan mijn auto.. misschien kotsluiting binnen in de versterker? 't duurd nu best lang voor hij aan springt..

maargoed. iig alvast bedankt voor jullie reply's. misschien kom ik er door jullie nog uit! :7 .. Tnx.

Verwijderd

Nou, ik betwijfel dat je er effectief 2x400 watt uitgeblazen krijgt.
Dat zou dan iets van 66 ampere zijn wat ie trekt, en trust me, then you can kiss your ears goodbye.

Ik trek met mijn versterker max 30 ampere, gemeten, en dat doet pijn aan mijn oren, terwijl ik toch wel wat flinke volumes gewend ben. :)

Verwijderd

Topicstarter
uhm. je begrijp me verkeerd, totaal is 400 watt RMS, en dat is veel jah, maar de sub's staan naar achteren gericht, in een bestel busje. dus veel ruimte, maar als ik de achter deuren open zet, dan voel je 't heeel goed.. maarok. 't is nog niet alles weet ik :*

Toch bedankt :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op vrijdag 12 april 2002 14:40 schreef ChuckyAkira het volgende:
TJa. ik zal ff 't type opzoeken, 't is een sony versterker. type - Xm 504x - 4/3/2 channel output.

en die zal geen 2x 600W output hebben, maargoed. als we kijken naar RMS, dan zullen de speakers zeker bijna 200W kunnen geven, en dat dan 2x. is 400W RMS.
Een speaker heeft een rendement dat meestal onder de 1% zit. Voor sommige speakers is het zelfs maar iets van 0.3%. Die versterker levert 260Watt bij 2 Ohm als je hem brugt, bij 8 Ohm zal dat dus iets van 130Watt zijn. Bij elkaar zullen de speakers dus iets van 2 Watt akoestisch vermogen kunnen leveren.
De versterker zal op zijn maximum iets van 260 / 0.6 / 14.4 = 30A nodig hebben. Maar dat zijn de pieken in het stroomverbruik op het moment dat hij maximaal staat te blazen.

Verwijderd

Even spelbreker zijn,
Het is volkomen zot om zoveel tig watt versterkers in je auto te bouwen!!

Wat is nou het doel!?!?! Zo hard mogelijk geluid dat de hele buurt denkt wat is dat voor sukkel? Of wil je zo goed mogelijk geluid?

In het laatste geval is een goede versterker van 4x35 watt in de auto zat!!!! Ga dan je geld uitgeven aan betere speakers, heeft veel meer effect.

toevoeging:
Normale auto's hebben geen dynamo die 1200 watt extra leveren, dus dat gaat sowieso niet goed werken.
Pagina: 1