Toon posts:

vraag over harde schijf slijtage

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer slijt een HD sneller? als hij vol staat of leeg?

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
RTFM... Dat maakt nix uit...

Een hd werkt met magnetisme... Dus hij zet metaaldeeltjes in een bepaalde volgoorde en dan herkend ie dan als een 1 of een 0. Voor de levensduur maakt het verder nix uit.

Verwijderd

Topicstarter
is het niet zo dat hoe vaker je een 1tje schrijft en daar nog vaker een 0 overheen schrijft dat ie dan sneller slijt (dus minder magnetisch) dan als je een hd leeg laat staan?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
't enige wat ik me kan voorstellen is dat bij een lege hdd de arm waar de koppen aan vast zitten minder vaak op en neer hoeft te gaan, dus daar zit minder mechanische slijtage.

Tja, en over dat schrijven? Volgens mij verliest het materiaal z'n magnetische kracht niet zomaar door vaak te lezen of schrijven..

Maar verder vind ik het een beetje een onzinnige vraag.. Je koopt geen HDD om hem leeg te laten.. En een fabrikant geeft normaal gesproken een MTBF op, wat de tijd is hoelang een schijf mee moet gaan..

Oh, en ik heb je topictitel een beetje bijgepoetst..

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-03 19:56
Dit is zegmaar zo'n vraag van "Weegt een harde schijf ook meer als 'ie vol is?".

Nou ik kan je vertellen dat een harde schijf alleen slijt door het draaien (platters), en het heen en weer springen van de koppen. Dus in principe zou een harde schijf die gefragmenteerd is iets meer slijten dan een schijf die niet gefragmenteerd is.

Maar voor de totale levensduur van een hdd is dit maar van kleine invloed. Tegenwoordig is het eerder zo dat een hdd vervangen wordt om economische redenen dan om technische redenen (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

Verwijderd

dan kan allemaal wel kloppen ,
maar het is toch raar dat een audiocassette snel verslijt als je daarop veel wist en opneemt
Das toch ook magnetisme?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 11 april 2002 19:27 schreef Anthrax het volgende:
maar het is toch raar dat een audiocassette snel verslijt als je daarop veel wist en opneemt
Das toch ook magnetisme?
indeed

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 19:27 schreef Anthrax het volgende:
Das toch ook magnetisme?
dit zal er eerder mee te maken hebben dat het een tape is waar het op staat, ik bedoel dat slijt als je het vaak heen en weer spoelt(dat gebeurt met opnemen). sloop eens een hdd uit elkaar en je komt metalen plaatjes tegen(schijfjes) dat slijt dus niet hetzelfde als een zacht stukje tape.

zoals hierboven al staat, de economische levensduur is natuurlijk veel korter dan de technise levensduur.(of gebruik je nogsteeds een 1gig hdd :P )
Pagina: 1