dr Sinister.
Even een serieuze reactie, geen hoax

.
Nu echt serieus dan. Je beschrijft een aantal ervaringen. Wat mij opvalt is dat de mensen die zoiets ervaren (voorzover ze het ook echt geloven, geen hoax dus: grappenmakers zijn er altijd, en profiteurs ook) deze ervaringen altijd hebben op het moment dat hun hersenen sterk worden gestimuleerd op het emotieniveau. Ik bedoel: op het moment dat ze sterk geluk, angst, onzekerheid, of wat dan ook ervaren.
Op zo'n moment moeten de "hogere" hersenen een manier vinden om hiermee om te gaan. Dit kan door er een verklaring voor te vinden. Een afwijking bij jezelf kan het niet zijn, want je hersenen registreren niets ongewoons aan hun eigen functioneren. Conclusie: er is echt iets. En dit kan van alles zijn, al naar gelang waar de hersenen (in de slaap?) mee te maken gehad hebben, of in een film, verhaal, of gewoon in de verbeelding. Dit hoeft niet bewust te zijn, het hoeft ook niet recent te zijn: de hersenen hebben een geweldig associatievermogen.
Dit is hoe ik dit fenomeen verklaar. Natuurlijk kan ik dat ook weer met mijn theorie (is niet echt van mij, maar goed) verklaren, feit is dat ik jouw waarnemingen niet kan weerleggen.
Maar ik kan ze wel verklaren, zonder dat ik daarvoor onlogische aannames hoef te doen. En dat vind ik het belangrijkste.
Ik zeg dus niet dat je een afwijking hebt. Iedereen verklaart deze verschijnselen op een andere manier, dat is normaal, en als je jouw verklaring (namelijk er is iets) aannemelijker vind dan de mijne (namelijk: het is een manier van de hersenen om met stress om te gaan), moet je dat helemaal zelf weten. Als jij door Michael sollicitatiegesprekken met vertrouwen tegemoet ziet en kan volbrengen, wie ben ik dan om te zeggen dat dat een afwijking is? Ikzelf vind dat in zo'n situatie je concentreren op een tekst heel goed werkt. (Ik gebruik dezelfde "spreuk" als de bene gesserit uit "Dune", die is perfect hiervoor, maar dat maakt verder niet uit: als je je ergens anders op concentreert, ben je er al. Afleiding zorgt ervoor dat de hersenen een moment rust krijgen om de informatie te sorteren) Overigens, ook deze verschijnselen belachelijk maken is gewoon een manier om met ze om te gaan. Want iedereen heeft wel eens dat zijn hersenen niet met de emoties om kunnen gaan. Het is alleen de vraag: hoe ga je ermee om. En dan vind ik een logische in plaats van een etherische verklaring het beste.