Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[LCD] I2C LCD displays

Pagina: 1
Acties:
  • 372 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Man!! Waarom zit iedereen via de parport te klooien met lcd's??? Jullie hoeven je cpu kracht zeker niet te gebruiken bij nuttige apps zoals Seti-at-home en dergelijke?
Als je nou ook een I2C display koopt, of gewoon via I2C of seriele port aansluit, dan hou je je cpu cycles tenminste over voor iets dat WEL nuttig is. Bovendien rules de aansturing via I2C want elke compu heeft deze bus wel (moderne mobo's vanaf P2) en alle sensors zijn erop aangesloten (toerental sensor, spannings sensoren van bijv. cpu0 cpu1 3.3v 5v 12v -12v) met I2C kun je dus snel, makkelijk, cpu-ontlastend een display aansturen.. zelfs ZONDER software! Hoe vind je die? Een display wat al werkt zodra je compu door de bios post tests heen is. verder geen software nodig om je fan speeds, vcore spanningen enz af te beelden :9~

Wie heeft is er bekend met goedkope I2C LCD displays inkopen? Ik weet dat matrixorbital standaard al een I2C aansluiting heeft.. maar ik zoek eigenlijk goedkope I2C displays

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

voorbeelden en schema's graag. want zo makkelijk kom je er niet van af >:)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Gewoon een serial backplate maken.

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 16:36 schreef Oxigun het volgende:
voorbeelden en schema's graag. want zo makkelijk kom je er niet van af >:)
Of toch minimaal een linkje naar een werkende unit *D

Verwijderd

seti nuttig :P

Verwijderd

Hoeveel cpu slurpt het aansturen van 'n "normale" lcd volgens jou dan? das namelijk minder dan 1%

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 16:30 schreef axkman het volgende:
...zelfs ZONDER software! Hoe vind je die? Een display wat al werkt zodra je compu door de bios post tests heen is. verder geen software nodig om je fan speeds, vcore spanningen enz af te beelden :9~
Euhm.... meen je dit nou serieus :? Zo makkelijk is het namelijk niet. Softwarematig verschilt het niks met aansturing via de de parallelle poort.

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 09:39
Bedoel jij niet toevallig de "SM Bus"?
dat is toch niet hetzelfde als een i2c bus ? ofwel?

maar om daar een lc-schermpje tussen te plakken moet je minstens een mc er tussen doen, en dat is lang niet zo toegankelijk voor de gemiddelde tweaker als een paar draadjes naar je lpt poort.

maar heb je toevallig wat meer info over het uitlezen van die bus,

heb nog een paar i/o poortjes over op m'n baybus :)

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11 10:50
the12be als we terug zijn van stage zou ik dan ook een printje van je mogen??

Verwijderd

Topicstarter
SMBus is nagenoeg hetzelfde als de I2C bus. Dat je een lcdmodule kan maken en programmeren om de gegevens uit de sensors te 'trekken'is idd heel makkelijk. Het leuke ervan is dat je pc zelfs zonder hd of os of wat dan ook al je gegevens laat zien. Personen die graag linkjes of foto's willen zien, zorg maar dat ik een webpage krijg, of verdiep je zelf in de techniek, ik bied alleen de ruwe info aan, ik kauw het niet voor je fijn. (Al vind ik plaatjes zelf ook wel leuk om op te geilen ;-) )
Ik heb zelf nog geen module werkend hier, maar wel een aardig eind opweg met de avr 2312 microcontroller, ik ben er een ruim half jaar geleden aan begonnen maar had teweinig motivatie om ermee door te gaan.

Personen die nog steeds denken dat je IDE of LPT cpu gebruik kan METEN, GET ALIVE!! IDE en LPT berust niet op cpu GEBRUIK maar op een hoge interrupt load.. hierdoor kan je cpu dus GEEN intructies uitvoeren dus wordt er cpu kracht vanaf gesnoept, je kan dit niet meten want tijdelijk is je cpu NIET in staat om dingen uit te voeren/te verwerken, hij is immers bezig met int afhandeling. De voordelen van SCSI boven IDE, en ISA/SMBus/I2C boven LPT is dus gewoon dat het ONTZETTEND minder interrupts kost, waardoor de cpu kracht over heeft om ECHTE dingen (instructies) uit te voeren. Om even met echte getallen te komen, int load en lpt load is 100%, het zorgt ervoor dat je processor tijdelijk 0%!!!! overhoudt voor andere dingen. Hoe on-efficient... dat je wel degelijk IETS meet tijdens heftige IDE acties komt gewoon omdat de driver een beetje cpu kracht snoept bij IDE acties. Je meet dus NIET het cpu gebruik VAN de IDE transfers!! Ik hoop dat het een beetje duidelijk is nu, en dat jullie inzien dat I2C aansturing boven de meeste andere vormen van aansturing staat (even makkelijk als RS232, maar zonder veel mogelijkheden, en een stuk sneller dan RS232, RS232-19.2kbit, I2C-400kbit) en dat we met een paar mensen een leuk I2C projectje (en inkoopactie?) kunnen gaan starten.

Mijn doel is om een printje met avr 2312 uC te hebben wat continue gegevens uit de I2C sensors van het mobo afbeeld op een mooi LCD module, ook als er geen OS geladen is. Wanneer er WEL een OS geladen is, dan is deze LCD module programmeerbaar zoals andere displays.

Verwijderd

sorry kep geen zin om een boek te lezen.. lange posts :Z

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 17:53 schreef axkman het volgende:
Personen die nog steeds denken dat je IDE of LPT cpu gebruik kan METEN, GET ALIVE!! IDE en LPT berust niet op cpu GEBRUIK maar op een hoge interrupt load.. hierdoor kan je cpu dus GEEN intructies uitvoeren dus wordt er cpu kracht vanaf gesnoept, je kan dit niet meten want tijdelijk is je cpu NIET in staat om dingen uit te voeren/te verwerken, hij is immers bezig met int afhandeling.
Goh zeker nog nooit "show kernel times" aan gevink in de task manager :z

Verwijderd

Topicstarter
kernel times komt al dichter in de buurt, maar het ECHT meten van int load kan daar nog steeds niet mee. En ja, ik heb standaard ook taskmanager (op m'n win2k/nt4 bak dan) aanstaan met de 2 leuke cpu grafiekjes met kernel times aangevinkt :z

maar laten we het liever ontopic over het I2C project hebben dan int load meting, ik hoop hier een paar mensen (omgeving denhaag perhaps?) te vinden die hier ook in geinterresseerd zijn en die de voordelen ervan inzien.

Verwijderd

En hoe sluit je jouw apparaatje dan aan op het moederbord? Is er een standaard aansluiting voor die bus?

Verwijderd

Personen die graag linkjes of foto's willen zien, zorg maar dat ik een webpage krijg, of verdiep je zelf in de techniek, ik bied alleen de ruwe info aan, ik kauw het niet voor je fijn.

[...]

en dat we met een paar mensen een leuk I2C projectje (en inkoopactie?) kunnen gaan starten.
Als jij een inkoopactie wilt starten verwacht ik (aangenaam: luie tweaker) toch minimaal wel wat informatie over hoe en wat en waar het verkrijgbaar is, in plaats van 'ruwe' info.. Dit komt over het algemeen in de vorm van linkjes, plaatjes en prijzen >:)

(of zal ik gewoon maar meteen mijn volledige banksaldo overmaken ovv mijn thuisadres :9)

Verwijderd

Topicstarter
cynical, ja er zijn meestal standaard smbus aansluiting (5pins) op je mobo, anders kan je het van je dimmsloten aftappen(of spdeeprom vanje dimmreepje) of van de pci bus en de isa bus.. wat jij wil :)

en muttley, we zijn nog niet zover om bij een inkoop actie te dingesen, we zijn nu alleen nog maar bij de ideeen fase :)
maar je complete bank saldo overmaken mag altijd hoor *D

• Neptunus
Waarmee kan ik je helpen??
code:
1
Personen die graag linkjes of foto's willen zien, zorg maar dat ik een webpage krijg

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 15:10

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

SMBus is nagenoeg hetzelfde als de I2C bus.
De SMBus IS een implementatie vande I2c bus waaraan een sensor chip hangt.
Dat je een lcdmodule kan maken en programmeren om de gegevens uit de sensors te 'trekken'is idd heel makkelijk.
Alleen jammer dat de sensor chips NIET aangesloten hoeven te zijn op de I2c bus (de I2c bus en SM bus kunnen dus LOS van elkaar staan...). En de sensor chips verschillen ook nog eens per board. (zie http://www2.lm-sensors.nu/~lm78/supported.html voor een leuk lijste chips). Je mag een flinke microcontroller fixen om ondersteuning in te bouwen hiervoor
Het leuke ervan is dat je pc zelfs zonder hd of os of wat dan ook al je gegevens laat zien. Personen die graag linkjes of foto's willen zien, zorg maar dat ik een webpage krijg, of verdiep je zelf in de techniek, ik bied alleen de ruwe info aan, ik kauw het niet voor je fijn. (Al vind ik plaatjes zelf ook wel leuk om op te geilen ;-) )
Ik heb zelf nog geen module werkend hier, maar wel een aardig eind opweg met de avr 2312 microcontroller, ik ben er een ruim half jaar geleden aan begonnen maar had teweinig motivatie om ermee door te gaan.
Ah.. een microcontroller.. daar heb je je aansturingssoftware dus. Een microcontroller moet nog steeds worden geprogrameerd! Dit is ook te fixen voor de veel gebruikte HD44780. Sterker nog, ik heb hier al voorbeelden van gezien, compturer aan, en meteen wat zooi op je scherm (zelfs nog VOOR de bios post)
Personen die nog steeds denken dat je IDE of LPT cpu gebruik kan METEN, GET ALIVE!! IDE en LPT berust niet op cpu GEBRUIK maar op een hoge interrupt load.. hierdoor kan je cpu dus GEEN intructies uitvoeren dus wordt er cpu kracht vanaf gesnoept, je kan dit niet meten want tijdelijk is je cpu NIET in staat om dingen uit te voeren/te verwerken, hij is immers bezig met int afhandeling.
Interrupt activiteit is wel degelijk te monitoren. Alle activeit op welk niveau dan ook is te monitoren, anders zou men niet weten die activiteit er zou zijn.
De voordelen van SCSI boven IDE, en ISA/SMBus/I2C boven LPT is dus gewoon dat het ONTZETTEND minder interrupts kost, waardoor de cpu kracht over heeft om ECHTE dingen (instructies) uit te voeren. Om even met echte getallen te komen, int load en lpt load is 100%, het zorgt ervoor dat je processor tijdelijk 0%!!!! overhoudt voor andere dingen. Hoe on-efficient...
Hier zou ik graag bewijzen van zien.. met getallen smijten kan iedereen. (Bewijs van die 100% dus, dat de I2c bus sneller is dan de standaard seriele poort of LPT poort weet ik ook wel.)
dat je wel degelijk IETS meet tijdens heftige IDE acties komt gewoon omdat de driver een beetje cpu kracht snoept bij IDE acties. Je meet dus NIET het cpu gebruik VAN de IDE transfers!! Ik hoop dat het een beetje duidelijk is nu, en dat jullie inzien dat I2C aansturing boven de meeste andere vormen van aansturing staat (even makkelijk als RS232, maar zonder veel mogelijkheden, en een stuk sneller dan RS232, RS232-19.2kbit, I2C-400kbit) en dat we met een paar mensen een leuk I2C projectje (en inkoopactie?) kunnen gaan starten. Mijn doel is om een printje met avr 2312 uC te hebben wat continue gegevens uit de I2C sensors van het mobo afbeeld op een mooi LCD module, ook als er geen OS geladen is. Wanneer er WEL een OS geladen is, dan is deze LCD module programmeerbaar zoals andere displays.
De aansturing van PC naar het LCD of je microcontroller neemt dan ook CPU tijd in beslag. En rechtstreekse aansturing van de LPT poort zal niet veel meer wezen hoor.
Voor de aansturing van een LCD is de LPT poort snel genoeg (sterker nog.. te snel!), dus zoveel voordeel zal je er niet mee halen.

Dat je er een microcontroller voor plempt kan je eventueel wel wat schelen (de PC hoeft niet meer te wachten op het LCD, dit doet de microcontroller voor je).

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
Mjah, het gaat me niet zozeer om de snelheid waarMEE de transfer verloopt.. dat is met de parpoort ruim voldoende sinds we haast allemaal wel p166 en hoger gebruiken :)
het gaat me meer om het principe dat het een hoge intload veroorzaakt. snelheid van ide is ook ruim voldoende (naar mijn zin dan) alleen erger ik me aan die ontzettend hoge intload.

En voorbeelden van hd44780 aansturing waarbij display wat afbeeld voordat je bios gepost is? Hoe moet ik me dat voorstellen? Dat je evt. registers op het display module geprogrammeerd hebt? Dat is nl. niet helemaal wat ik bedoel, en als je de hd44780 via de parpoort progd, dan kan het NIET anders zijn dan dat er besturingssoftware voor draait, kortom, je os en drivers moeten geladen zijn. Mijn manier van display aansturing trekt als het ware de info uit de sensors op het mobo zonder dat het mobo het zelf weet, en wanneer gewenst kan je alsnog het display aansturen via I2C als je dat wil

• Neptunus
En voorbeelden van hd44780 aansturing waarbij display wat afbeeld voordat je bios gepost is? Hoe moet ik me dat voorstellen?
Gewoon spanning op de module dan heb je gelijk een tekst op je LCd.

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 18:33 schreef axkman het volgende:
en als je de hd44780 via de parpoort progd, dan kan het NIET anders zijn dan dat er besturingssoftware voor draait, kortom, je os en drivers moeten geladen zijn.
Stop eens met het verkondigen van onwaarheden?

• Creepy

Creepy

Op donderdag 11 april 2002 18:33 schreef axkman het volgende:
En voorbeelden van hd44780 aansturing waarbij display wat afbeeld voordat je bios gepost is? Hoe moet ik me dat voorstellen?
Microcontroller gebruiken dus die het LCD aanstuurt. En dan op 1 of andere manier de microcontroller weer later via een progje aansturen (al dan niet via de i2c bus)
Mijn manier van display aansturing trekt als het ware de info uit de sensors op het mobo zonder dat het mobo het zelf weet, en wanneer gewenst kan je alsnog het display aansturen via I2C als je dat wil
Dan moet je dus WEL zelf het uitlezen van de bus en chips programmeren (en dat is stiekum klote omdat er veel verschillende chips zijn), EN moet de SM bus op de I2c bus aangesloten zijn, wat helaas ook niet het geval is.

Maar voor mobo's waarbij dit het geval is is dit wel een cool projectje ja! (bij mij niet.. heb geen i2c uitgang om m'n mobo.. )

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-11 21:57

EntonoX

Team leider

eehhh jongens.. et nut van deze topic ontgaat me een beetje... als je wat meer info over die I2c bus en aansluitingen kan geven dat zou wel makkelijk zijn, bijv. wat schemas/plaatjes/aansluitingen ofzow.... laat maar zien dat het werkelijk zoveel scheelt!! (onder et motto: eerst zien dan geloven)

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-11 19:48
Voor mij is het gewoon leuk om met LCD's te "spelen" en daar ervaring mee op te doen.

Hetgeen hier door axkman beschreven wordt is volgens mij een systeem dat eigenlijk compleet onafhankelijk is van de pc. Alleen de sensoren hangen "toevallig" in de pc.

Ik denk alleen dat dit voor redelijk wat mensen wat ingewikkeld is. Er zijn genoeg mensen die moeilijkheden hebben met het aansluiten van een lcd op pc, laat staan het programmeren van een uC.

Als het display trouwens gebruikt gaat worden voor data die van de pc af moet komen ( msn,winamp etc) dan zal je altijd met interrupts, dataverkeer en overhead te maken krijgen..

(Maar lcd met uC is wel gaaf :9 )

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Verwijderd

ja dan kom je volgens mij uit bij van die HP kayak's.
Die hebben ook zo'n leuk lcd tje met gezichtjes er op en geven zelfs de bioscodes weer.

Maar ik snap niet helemaal hoe dat lcd tje, bijv. zo een als in het boek van Conrad z'n data input krijgt. Hoe zorg ik er voor dat hij bij de cpu load laat zien op I2C.
Ik heb hier overigens op m'n moederbord een I2C aansluiting, en dat zijn maar twee pennetjes.

• the12be
axkman, zou je mischien een url of wat source van je uc kunnen zien om me in de goede richting te helpen.

heb bijna een uur zitten "googelen" en nog niks nuttigs kunnen vinden :(

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

I2C is leuk! Maar via USB dan :? Dat moet dan toch duiderlijk gedocumenteerd zijn en breder verspreidt.
Ik heb in het LCD Gfx topic ook al gemeld dat ik zo'n USB-to-printerkabel heb. Met deze kabel plus bijbehorende driver kan je (bijna) alle printers (die normaal alleen op de par port werken) ipv op de parallele poort via USB aansluiten. Een printer.... dus waarom geen Gfx-LCD? :?

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

• Creepy

Creepy

Op donderdag 11 april 2002 23:13 schreef Bart_Banaan het volgende:
I2C is leuk! Maar via USB dan :? Dat moet dan toch duiderlijk gedocumenteerd zijn en breder verspreidt.
Ik heb in het LCD Gfx topic ook al gemeld dat ik zo'n USB-to-printerkabel heb. Met deze kabel plus bijbehorende driver kan je (bijna) alle printers (die normaal alleen op de par port werken) ipv op de parallele poort via USB aansluiten. Een printer.... dus waarom geen Gfx-LCD? :?
Oh, maar dat kan hoor.. een HD44780 in 4 bit mode aansturen is waarschijnlijk geen probleem. 8 bit mode is waarschijnlijk wat moeilijker via zo'n kabel.

Ik heb hier wel echter een printje liggen dat je aansluit op de USB poort die een stuk of 20 I/O poorten en 1 I2C poort heeft. Aansturen hiervan is ook geen probleem, moet alleen eens wat gaan solderen zodat ik m'n LCD op de I/O poorten kan aansluiten (en tada.. een USB LCD).

• the12be
het grote voordeel van i2c is dat je zonder software (op je pc dan) al je temp's,voltage's, rpm's enzo kan uitlezen.

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Op donderdag 11 april 2002 23:19 schreef Creepy het volgende:

[..]

Oh, maar dat kan hoor.. een HD44780 in 4 bit mode aansturen is waarschijnlijk geen probleem. 8 bit mode is waarschijnlijk wat moeilijker via zo'n kabel.

en tada.. een USB LCD.
Maar waarom dan 'klooien' met I2C :? Elke PC heeft nu USB , 't is snel, en makkelijk aan te sturen, heeft een eigen +5Volt.
Waarom dan serieel/parallel/I2C :? Dat heeft vast een (programeer-) reden?

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Verwijderd

niet echt veel zin om alles te lezen

eerste post stuurt erop aan dat wij LCD-freaks sukkels zijn om LPT-poorten te gebruiken

die I2C dingen kan je volgens mij al helemaal niet aansturen, dis is onze fun eraf.

waarom wel LPT ?
• kost bijna nix om aan te sluiten
• kan makkelijk geprogged worden
• topic is nutteloos, word een oneindige discusie

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 11 april 2002 18:41 schreef Neptunus het volgende:

[..]

Gewoon spanning op de module dan heb je gelijk een tekst op je LCd.
Hehehe, ik weet zeker dat ik nog geen biertje op heb vanavond :)
Natuurlijk bedoeld hij dat, maar in de technische zin bedoeld natuurlijk

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 11 april 2002 18:44 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Stop eens met het verkondigen van onwaarheden?
Zucht... sorry hoor.. zeker geen techniek in je broekzak?
Waar het omgaat (ik leg het nog maar ff uit) dat een LCD module, met uC boardje de gegevens ZELFSTANDIG vanuit de I2C ophaald. Toen kwamen de beweringen dat dit ook via hd44780 via parpoort kan. DIT KAN NIET. Voor parpoort aansturing via de pc HEB JE DRIVERS NODIG. Zucht. Wat wel kan is een hd47780 controller op een uC aansluiten, en deze programmeren zodat hij info over de I2C ophaald... WAT PRECIES IS WAT IK DE HELETIJD VOORSTEL ALS ONTWERP.. LEER LEZEN KEEJ? dan pas posten.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 11 april 2002 18:28 schreef Neptunus het volgende:
Waarmee kan ik je helpen??
code:
1
Personen die graag linkjes of foto's willen zien, zorg maar dat ik een webpage krijg
Kan je goed webpages bouwen? ze hoeven niet al te fancy te zijn, maar het moet een beetje passen in technische omgeving, d.w.z. alle elektrische ontwerpen/schema's/mods oplossingen enshit komen erop te staan.. en ohja, m'n ratten *d

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 11 april 2002 18:47 schreef Creepy het volgende:

[..]

Microcontroller gebruiken dus die het LCD aanstuurt. En dan op 1 of andere manier de microcontroller weer later via een progje aansturen (al dan niet via de i2c bus)
[..]

Dan moet je dus WEL zelf het uitlezen van de bus en chips programmeren (en dat is stiekum klote omdat er veel verschillende chips zijn), EN moet de SM bus op de I2c bus aangesloten zijn, wat helaas ook niet het geval is.

Maar voor mobo's waarbij dit het geval is is dit wel een cool projectje ja! (bij mij niet.. heb geen i2c uitgang om m'n mobo.. )
Precies, dat is wat ik de heletijd al vertel.. jij snapt het :) En over dat projectje, het is idd tof ja, maar jij hebt geen I2C aansluitingspunt? In je ISA/PCI bus (Als je ISA sloten hebt?, ISA bus heb je altijd) kan je I2C aftappen, op je dimm sloten of op je dimmreepje (bij spd-eeprom) of bij je (iets gevaarlijker) klokgen/pll. Dus I2C bronnen genoeg :) Watvoor mobo heb je eigenlijk?

Verwijderd

u gaat te ver ...
gelieve niet te schelden op dit tijdstip van de dag

En gisteren bleek als dat een Tweaker bezig is met een eigen PCI-kaart te ontwerpen
Jou voorstel om een HD47780 via een andere manier aan te sluiten is in mijn ogen nutteloos omdat die HD47780 (bijna)geen CPU-tijd innemen. De aansluiting is nu eens gemakkelijk, dus waarom moeilijker maken?

Het is een leuk idee en als ik jou was zou ik het uitwerken en ons eens tonen, dan krijg je misschien een publiek die vol aandacht je verhaal zal lezen en misschien wel overtuigd zal raken

schelden help niet.
BTW, als je erin slaagd een gfx LCD veel minder CPU-tijd in te nemen zonder insteekkaart te maken val ik om van verbazing, dus het kan wel :P

Verwijderd

Topicstarter
Dr.DNA en speedygonzalus, precies! :)

De cpu load en andere fancy dingen die je nu afbeeld moet je wel m.b.v. compu software afbeelden, dat kan hij niet 'zelf via de I2C bus opvragen'.. je zal het via de I2C bus het display in moeten pompen :)

Heeft iemand het verschil tussen een usb en een lpt printer weleens gemerkt?
Of beter nog, verschil tussen een lpt scanner, een usb scanner en een scsi scanner. Wat intloads met je systeem doen is al gauw duidelijk. Dat een display niet zo'n zware last voor je systeem is maakt mij niet uit. Ik ga voor het principe, ik ben perfectionist, dus alles wat ik ontwerp of gebruik moet perfect zijn. Dus geen onnodig hoge intload.. geen cpu performance verspilling. Mag misschien een beetje als onzin klinken in sommige oren, maar als je extreem diep in (EHF)en computer techniek zit, dan merk je al snel genoeg dat toleranties niet vervaagbaar zijn.. alles moet zo goed en efficient mogelijk.. zo zegje gedaan.. UCH *d

Verwijderd

Als je toch zo'n perfectionist bent waarom zit je dan hier je tijd te verdoen ?
Ontwerp die boel dan gewoon, soldeer het in elkaar en toon het ons

• wmeester
  • Nu online
Volgens mij wordt dit een lange discussie, tenzij de topicstarter met een werkend exemplaar komt! (pics)
Tevens vraag ik me af of daadwerkelijk alles te zien is via die poort.
Ik laat nu regelmatig mijn Winamp gegevens voorbij scrollen via de parpoort.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 11 april 2002 23:53 schreef Mr.ChronoM het volgende:
niet echt veel zin om alles te lezen

eerste post stuurt erop aan dat wij LCD-freaks sukkels zijn om LPT-poorten te gebruiken

die I2C dingen kan je volgens mij al helemaal niet aansturen, dis is onze fun eraf.

waarom wel LPT ?
• kost bijna nix om aan te sluiten
• kan makkelijk geprogged worden
• topic is nutteloos, word een oneindige discusie
nounou, sukkels, dat bedoel ik niet, maar wat ik weleens probeer te zeggen dat tweakers vroeger stond voor technische personen die de niet-tweakers van informatie voorzagen, zodat ook zij leuk met hun pc/hardware konden stoeien.. nu is iedereen die op het forum leest naar vcore spanning mods/ lcd parpoort schema's vraagt een tweaker? verder niet persoonlijk, maar het begrip tweaker vervaagd tussen de mensen die een ampere nog niet van een spanning kunnen onderscheiden.. zo dat was dat.

over het parpoort display, er is idd een heleboel gebruiksklaar voor, dat is een voordeel van nu... vroeger echter, was er nog geen ene drol voor te vinden, elke techniek moet eens beginnen om tussen de populatie te verspreiden.

En als je de tekst WEL gelezen had, dan wist je dat het I2C ontwerp waar ik op doel, WEL zelf te proggen is. Je kan er dus hetzelfde mee als parpoort displays (sterker nog, ze worden erbij gebruikt, incl 2 tientjes aan onderdelen meer) en nog meer opties, dat ze zelfstandig zonder (op de computer draaiende)software kunnen werken.

Topic zinloos? tsjaa.. als mensen die ik erbij oproep reageren, en niet de mensen die alleen maar zwart-wit kijken naar nieuwe mogelijkheden of alleen maar zeuren dat het niet haalbaar is of wat dan ook, dan zou hij een stuk efficienter zijn. maargoed, er zijn nu een paar mensen die weten waar het overgaat.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 april 2002 01:07 schreef Mr.ChronoM het volgende:
u gaat te ver ...
gelieve niet te schelden op dit tijdstip van de dag

En gisteren bleek als dat een Tweaker bezig is met een eigen PCI-kaart te ontwerpen
Jou voorstel om een HD47780 via een andere manier aan te sluiten is in mijn ogen nutteloos omdat die HD47780 (bijna)geen CPU-tijd innemen. De aansluiting is nu eens gemakkelijk, dus waarom moeilijker maken?

Het is een leuk idee en als ik jou was zou ik het uitwerken en ons eens tonen, dan krijg je misschien een publiek die vol aandacht je verhaal zal lezen en misschien wel overtuigd zal raken

schelden help niet.
BTW, als je erin slaagd een gfx LCD veel minder CPU-tijd in te nemen zonder insteekkaart te maken val ik om van verbazing, dus het kan wel :P
Tsjaa, dit is niet om te showen, het is een oproep voor mensen die er WEL wat in zien, dus ik hoopte dat overige mensen zich niet aangesproken voelden

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 april 2002 01:14 schreef Mr.ChronoM het volgende:
Als je toch zo'n perfectionist bent waarom zit je dan hier je tijd te verdoen ?
Ontwerp die boel dan gewoon, soldeer het in elkaar en toon het ons
Wat heeft het perfectionist zijn daar mee te maken? Ik heb bijv. een lcd display aangestuurd, voor alles moet een eerste keer zijn, daarom was het een leuk projectje om SAMEN te doen met mensen die er WEL de lol van inzagen
maar als het af is, en ik iemand gevonden heb die een page voor me wil maken, dan zal ik hier nog een link posten waar je alles kan zien.. en ik hoop dat je dan wel enthousiast bent, maar ik betwijvel het.. als je nu het nut er niet van inziet, waarom dan straks wel :)

Verwijderd

Topicstarter
misschien beter om het topic ff opnieuw te starten, ivm offtopic inhoud? ik ben nog wel op zoek naar mensen met ervaring met lcd displays, vooral met displays met donkere achtergrond en geel/groenige/oranje achtige letters.

aansturen van een display met een avr2312 is praktisch klaar, source ff opzoeken en hardware ook bij elkaar rapen, het opvragen van i2c info uit een DS1916 tempsensor ook.
Todo:
.- info(adressering/waarde aanpassing) over tempsensors gebruikt op mobo's
.- programmeren van I2C display vanuit de pc.
....-linux
....-windows?

• the12be
mischien wel handig om te vermelden met welke compiler je aan het programeren bent?

en waar heb jij je info vandaan over het interfacen met die i2c bus?
en dan vooral wat voor waarde's je er naar moet sturen voor de uitlezing van een bepaalde sensor?

mischien een datasheet die je daar voor gebruikt, Ik kan er zelf niks over vinden :? :( .

en als ik het goed begrijp dan kan je door een stel foute instructies naar de i2c bus op je pc ook aardig wat fouten veroorzaken :?

in het kort : Meer info (pretty please)

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 17:46

Brons

Fail!

Deze discussie is leuk, maar als je nou eens aan de slag gaat en pics maakt, ipv info rond te strooien hoe dom wij wel niet zijn en dat jij the best bent, ook al heb je nog nix gedaan.

Ik denk zelf dat deze draad nutteloos is.

• Wizardtm
  • Laatst online: 26-11 21:45

Wizardtm

>>> H20 <<<

Ik zou ook heel graag wat meer info zien over het uitlezen / aansturen van de SM-bus !

Op dit moment ben ik al wel bezig om een chippie aan m'n SM-bus van mijn KT7a te knopen zodat ik wat meer temp. sensoren kan aansluiten (voor bijv. de temp. van mijn water :P )

Maar hoe protocol nou precies in elkaar zit kan ik nergens vinden ! Als de SM-Bus een exact gelijk is (wat timings en commando's betreft) aan I2C dan is het idd niet zo erg moeilijk om een LCDtje aan de SM-Bus te knopen....

ff schreeuwen:
WAAR ZIJN DE DATASHEETS VAN DE SM-BUS TE VINDEN :? :? :?

zo dat moest er ff uit ;) ;)

Het lijkt me namelijk een leuk projectje....

Werken? Dat doe ik morgen wel!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Op zich wel een geinig idee, je sensors via de I2C uitlezen, maar veel te complex.

Waarom wil je een I2C display? Je hebt die microcontroller toch? Laat je die data van de I2C halen, omrekenen en dan weer via de I2C naar het LCD sturen? Waarom niet gewoon een parallel ic op de I/O van de microcontroller hangen?

Who cares about die paar procent cpu-load die ik mis met m'n parallele LCD? Wat zou ik daar dan mee moeten doen? Ze kosten me geen geld ofzo, ik krijg niet betaald voor m'n cpu-tijd...

Wat wil je nou eigenlijk hier? Wil je help met iets? Zo ja, wat dan? Als ik zo door je posten leest (Lekker toontje trouwens) loop je alleen maar te patsen met dat jij dit wel ff doet enzo. Kom eerst maar eens met wat resultaten of concrete vragen.

En dan nog iets; waarom loop je iedereen met een wat mindere kennis van EL zo af te bekken? Je toon is nou niet bepaald vriendelijk. Vat je niet dat niet iedereen EL studeerd? Het forum is vrij voor iedereen die hier wil komen. Eerlijk gezegd vind ik het wel leuk dat er hier zoveel mensen dingen met El doen -al is het maar het verwisselen van een ledje-, zelfs als ze geen flauw idee hebben wat het verschil tussen een volt en een ampere is. Ik zie in je profile dat je 22 bent, en een HBO EL studie doet. Ik weet uit ervaring dat gemiddelde EL student een hoop theorie kan opspuwen en grote plannen heeft, maar alles onderschat omdat 'ie geen ervaring heeft. (En ja, ik val ook zo ongeveer in die groep, al gaat het nu beter :P)

• Creepy

Creepy

Op vrijdag 12 april 2002 01:02 schreef axkman het volgende:

[..]

Zucht... sorry hoor.. zeker geen techniek in je broekzak?
Waar het omgaat (ik leg het nog maar ff uit) dat een LCD module, met uC boardje de gegevens ZELFSTANDIG vanuit de I2C ophaald. Toen kwamen de beweringen dat dit ook via hd44780 via parpoort kan.
Correctie: Ik zei dat de aansturing van een HD44780 met microcontroller compleet zelfstandig kan, niet dat je temps e.d. uit kan lezen, want die moeten toch ergens vandaan komen.

Btw.. ik heb een asus a7v, met volgens mij geen externe i2c interface. Op het mobo vast wel ergens, maar ik betwijfel of deze is doorverbonden met de SMBus.

Ziehier meteen 1 van de voordelen van aansturen via de LPT: iedereen heeft zo'n ding op z'n PC zitten, aansluiten en gaan!

En axkman... ga aub niet schelden e.d. in een discussie, dat de meeste het niet met jou standpunt eens zijn betekent niet dat die personen hoeft uit te schelden.

• Creepy

Creepy

Op donderdag 11 april 2002 23:26 schreef the12be het volgende:
het grote voordeel van i2c is dat je zonder software (op je pc dan) al je temp's,voltage's, rpm's enzo kan uitlezen.
Je hebt uiteraard ook mijn vorige posts gelezen, en onderzoek gedaan naar de SMbus EN i2c bus, zodat je weet dat dit bij een hoop motherboards niet kan, en als het wel kan, dit weer verschilt per mobo. Graag een beetje onderbouwing als je "grote voordelen" gaat noemen.

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 16:42 schreef Lomu het volgende:
seti nuttig :P
ja seti is kei nuttig beter dan zo'n stomme }:O

Verwijderd

axkman, hoe wil je de i2c bus van je pc vanuit windows aansturen?

/oft
lukt het nou een beetje op de hh?
stukken beter als bij leenders he? ;)
/oft

• sjares
  • Laatst online: 18-11 07:23
Sorry hoor, maar het is mij nu nog steeds niet duidelijk hoe je die I2C bus nu aan moet sluiten en wat voor displays er voor te krijgen zijn. Kan niemand dan duidelijke bronnen geven met info/pics/display/toepassingen???

• Creepy

Creepy

Op vrijdag 12 april 2002 10:37 schreef _AscII_ het volgende:
De I2C bus is serieel, en vrij makkelijk aan te spreken in code (heb hier zelfs al pascal code voor gezien..). Maar als je het daar over wilt gaan hebben kan je dat denk ik beter in P&W doen :)

• the12be
hier wat info voor het aansturen/uitlezen onder linux.

maar heeft iemand al wat info hoe ik dit hardware matig kan doen?

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 23:19 schreef Creepy het volgende:
Ik heb hier wel echter een printje liggen dat je aansluit op de USB poort die een stuk of 20 I/O poorten en 1 I2C poort heeft. Aansturen hiervan is ook geen probleem, moet alleen eens wat gaan solderen zodat ik m'n LCD op de I/O poorten kan aansluiten (en tada.. een USB LCD).
Misschien dat ik het gemist heb :Z, maarreh is dat printje eigen fabrikaat of heb je m ergens gekocht?

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 18:58 schreef mmmuttley het volgende:
Misschien dat ik het gemist heb :Z, maarreh is dat printje eigen fabrikaat of heb je m ergens gekocht?
Gekocht :)

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 22:19 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Ow wacht, das die dure, was ik alweer vergeten (tijdje geleden langsgekomen idd) is het $79 waard? Koop ik m ook nl :)

Verwijderd

Topicstarter
voor de mensen die afvragen hoe een I2C display te maken, en hoe aan te sturen:

je neemt een ordinair HD44780 compat. display(bijv van http://www.eio.com , sluit hem aan op een I2C->8bits I/O blokje van philips (PCF8574) en voila je hebt een I2C display. Deze aansluitmethode kan je op 4 of 8 bits of extended 8bits manier doen. 4bits wordt aangeraden aangezien je dan heb je maar 1 8574 nodig hebt. Affijn je I2C display is klaar, nu hoef je alleen nog maar de 8574 aansturen, hij heeft 8 I/O poorten, 0=outpot 1=input.. nu kan je op de manier hoe je gewend was de HD44780 controller proggen VIA I2C. Suc7 *D

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 april 2002 10:37 schreef _AscII_ het volgende:

/oft
lukt het nou een beetje op de hh?
stukken beter als bij leenders he? ;)
/oft
Haha, ja ik ben blij dat ik die leenders niet meer om me heen heb :-) Alleen de leraren van hhs zijn ook niet alles.. misschien ga ik verder op de th rijswijk, ik hoorde dat ze daar WEL leraren hadden die iets wisten van techniek ;-) Hebben jullie geen opendagen enzo? Dan kommik ff buurten enzo :D

Over I2C vanuit windows, ik heb er nog wat source van.. mbm(temp. monitor) werkt ook op die manier.. ik heb een i2c busy monitor gemaakt met een led en wat logica, en ik zie'm nu knipperen als m'n pc boot, als mbm werkt of als hij iets anders via de i2c bus doet.. wel grappig.. nu zie je echt dat hij elke keer de klokfreq (mp,fsb) en spanning enz instelt voordat het bios post. Grr rat probeerd in de cdrom te klimmen *d

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 april 2002 18:42 schreef the12be het volgende:
hier wat info voor het aansturen/uitlezen onder linux.

maar heeft iemand al wat info hoe ik dit hardware matig kan doen?
Klopt, dat lm-sensor project is heel nuttig om I2C te leren kennen.. in principe zijn dat al voorbeelden die je kan gebruiken.. prop de code om een i2c sensor uit te lezen in een uControllertje en sluit hem op de i2c bus aan.. there's nothing to it.. alleen als je super nauwkeurig alle waarden wil gaan afbeelden, dan zal er een hoop ruimte aan algoritmes in gaan zitten.. maar programma's als lm-sensors/mbm doen dat ook (nog) niet

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 april 2002 09:01 schreef subgrafix3d het volgende:

[..]

ja seti is kei nuttig beter dan zo'n stomme }:O
Ben het helemaal met je eens :-) Niet alleen omdat ik astronoom ben maar ook omdat het een van de weinige proggies is die je totale compu flink stressed :D

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 april 2002 09:00 schreef Creepy het volgende:

[..]

Je hebt uiteraard ook mijn vorige posts gelezen, en onderzoek gedaan naar de SMbus EN i2c bus, zodat je weet dat dit bij een hoop motherboards niet kan, en als het wel kan, dit weer verschilt per mobo. Graag een beetje onderbouwing als je "grote voordelen" gaat noemen.
Mm, ja ik wil het wel onderbouwen, maar ik zie niet direct een rede waarom het niet zou kunnen.. Alle mobo's waar een P2 proc of hoger ingaan, hebben een SMBus al dan wel I2C bus aan boord.. Zodra die bus aan boord is, kan je hem met interne en/of externe-hw uitlezen.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 april 2002 08:58 schreef Creepy het volgende:

[..]

Correctie: Ik zei dat de aansturing van een HD44780 met microcontroller compleet zelfstandig kan, niet dat je temps e.d. uit kan lezen, want die moeten toch ergens vandaan komen.

Btw.. ik heb een asus a7v, met volgens mij geen externe i2c interface. Op het mobo vast wel ergens, maar ik betwijfel of deze is doorverbonden met de SMBus.

Ziehier meteen 1 van de voordelen van aansturen via de LPT: iedereen heeft zo'n ding op z'n PC zitten, aansluiten en gaan!

En axkman... ga aub niet schelden e.d. in een discussie, dat de meeste het niet met jou standpunt eens zijn betekent niet dat die personen hoeft uit te schelden.
A7V is ook een van de mobo's waarbij het wel kan.. let wel, SMBus is OVER I2C bus heen geimplementeerd.. over elke SMBus kan je ook I2C communicatie laten verlopen.. of was het nou dat je over elke I2C SMBus comm. kan laten verlopen? Ik ben ff in de was.. maar op de A7V kan het dus, de gebruikte chip is een w83781d compat. SMBus controller
en over het schelden.. ik ben me er serieus niet van bewust (tjee wat klinkt dat kakkerig *d) dat ik uberhaupt iemand uitscheld hier.. kunnen dus 2 dingen aan de hand zijn.. of ik stel me iets te ongeduldig op waardoor ik onschuldige mensjes een btje te veel loop af te katten, OF die onschuldige mensjes vatten alles iets te zwaar op :z

maar ik heb dus niemand persoonlijk uitgescholden of wat dan ook, ik heb het nog even terug gelezen

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 april 2002 08:25 schreef AcouSE het volgende:
Op zich wel een geinig idee, je sensors via de I2C uitlezen, maar veel te complex.

Waarom wil je een I2C display? Je hebt die microcontroller toch? Laat je die data van de I2C halen, omrekenen en dan weer via de I2C naar het LCD sturen? Waarom niet gewoon een parallel ic op de I/O van de microcontroller hangen?

Who cares about die paar procent cpu-load die ik mis met m'n parallele LCD? Wat zou ik daar dan mee moeten doen? Ze kosten me geen geld ofzo, ik krijg niet betaald voor m'n cpu-tijd...

Wat wil je nou eigenlijk hier? Wil je help met iets? Zo ja, wat dan? Als ik zo door je posten leest (Lekker toontje trouwens) loop je alleen maar te patsen met dat jij dit wel ff doet enzo. Kom eerst maar eens met wat resultaten of concrete vragen.

En dan nog iets; waarom loop je iedereen met een wat mindere kennis van EL zo af te bekken? Je toon is nou niet bepaald vriendelijk. Vat je niet dat niet iedereen EL studeerd? Het forum is vrij voor iedereen die hier wil komen. Eerlijk gezegd vind ik het wel leuk dat er hier zoveel mensen dingen met El doen -al is het maar het verwisselen van een ledje-, zelfs als ze geen flauw idee hebben wat het verschil tussen een volt en een ampere is. Ik zie in je profile dat je 22 bent, en een HBO EL studie doet. Ik weet uit ervaring dat gemiddelde EL student een hoop theorie kan opspuwen en grote plannen heeft, maar alles onderschat omdat 'ie geen ervaring heeft. (En ja, ik val ook zo ongeveer in die groep, al gaat het nu beter :P)
Dat jij het te complex vind betekend nog niet dat er geen andere mensen zijn met technisch hobby gevoel die het wel willen maken :z

Wat ik hier zocht? Mensen die hierin geinteresseerd zijn, die paar mensen heb ik ook gevonden :)

Ik bek mensen af met minder kennis van elektro? Tsjaa.. het is maar hoe je het opvat.. ik bek niemand af, ik scheld niemand uit, maar men loopt wel erg verwijtend te doen over m'n ontwerp ideeen. ik denk dat je ditsoort dingen beter bij jezelf kan zoeken, ik vraag immers niet om mensen die er GEEN interesse in hebben.. en dat iedereen ooit begonnen is, dat iedereen zijn eigen terrein heeft daar ben ik me maar al te goed van bewust. Dat is ook de reden waarom IK iemand in dienst neem als ik een homepage wil, of als ik een lekke band heb. Ik heb veel ervaring met astronomie, paranormale, techniek, dieren maar de rest eromheen ben ik ook maar iemand die alles moet opzoeken of vragen aan anderen.. ik zal dus geen mensen afbekken als ik zelf ook niet afgebekt wordt. (en nee, ik heb het nu niet over bekken met 2 monden op elkaar *D ) maar tweakers.net was ooit een plaats waar mensen met technische aanleg met elkaar konden communiceren en nieuws lezen, nu is het een plaats waar jan en alleman maar komt.. in mijn ogen is dat gewoon zonde.. in jullie ogen zal dat waarschijnlijk een verbetering zijn zodat iemand met 2 linkerhanden ook bijv. een lcd display op z'n compu kan aansluiten.

En over studenten elektro, tsjaa, daar heb ik het ook niet zo op.. wiskunde doen ze meestal prima, maar ervaring, ho maar. Zelf heb ik weinig geleerd op m'n mbo/hbo opleiding, ik ging al een paar jaar eerder voor het radiozendamateur examen en ben vanaf m'n 7e al bezig met elektrotechniek (solderen maar zelf ontwerpen kwam pas 1a2 jaar later).. je snapt dus vast wel dat ik een behoorlijke hoeveel heid ervaring heb en me liever niet bezig wil houden op 'laag'niveau.. maar ook ik wil weleens gezellig voor de lol een projectje doen met anderen, daar leek me het i2c display c.q. baybus een heel geschikt projectje voor *d

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 april 2002 08:05 schreef Wizardtm het volgende:
Ik zou ook heel graag wat meer info zien over het uitlezen / aansturen van de SM-bus !

Op dit moment ben ik al wel bezig om een chippie aan m'n SM-bus van mijn KT7a te knopen zodat ik wat meer temp. sensoren kan aansluiten (voor bijv. de temp. van mijn water :P )

Maar hoe protocol nou precies in elkaar zit kan ik nergens vinden ! Als de SM-Bus een exact gelijk is (wat timings en commando's betreft) aan I2C dan is het idd niet zo erg moeilijk om een LCDtje aan de SM-Bus te knopen....

ff schreeuwen:
WAAR ZIJN DE DATASHEETS VAN DE SM-BUS TE VINDEN :? :? :?

zo dat moest er ff uit ;) ;)

Het lijkt me namelijk een leuk projectje....
ben je ook bezig met linux of alleen windows? als je ook met linux bezig bent is de site van www.lm-sensors.nu een leuke, kan je leren hoe je vanuit linux alles over de I2C/SMbus (ja ze zijn nagenoeg gelijk) kan doen. Mocht je meer willen experimenteren met de i2c bus, kan je het boek van elektuur - de i2c bus eens doornemen.. hij kost 25 euro en hij is harstikke leuk om eens door te nemen en/of wat projectjes uit te doen..

• Creepy

Creepy

Op vrijdag 12 april 2002 22:19 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Met dank aan Yarvieh dus :)

Printje sluit je aan op de USB, en zitten meerdere I/O's op, EN een I2C poort :)

Verwijderd

Topicstarter
Is usb makkelijk te proggen eigenlijk? K vind I2C zo tof omdat je je interne I2C bus verlengd met eigen applicaties eraan.. maar USB heeft ook wel wat, je display kan je dan zonder morren gewoon in elke compu met USB aansluiting pluggen.. dat heeft wel wat :Y)

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 15:12 schreef axkman het volgende:
Is usb makkelijk te proggen eigenlijk?
Dat printje wat wij hebben zit 'n makkelijke SDK bij kinderspel, als je zelf je usb aansturing wil gaan doen is een takke werk met kernel drivers ensow.

• Creepy

Creepy

Op dat printje zit een EZ-USB chip. Schijnt redelijk wat gebruikt te worden. Hierin wordt firmware geladen, en m.b.v. de SDK die erbij zit kan je de zooi aanspreken. Zoals Yarvieh al zei: Kinderspel.

Die EZ-USB chip is echter ook rechtstreeks aan te spreken, eigen firmware er in te proppen etc. Dus mocht je echt zelf nog een hoop willen doen, chipje kopen en zelf een printje in elkaar flansen.

Btw Yarvieh: Is het jou al gelukt om 5V uit dat printje te krijgen? Ik krijg er nu alleen 3.3 uit, maar ben er nu ok al en poosje niet meer mee bezig geweest.

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 21:25 schreef Creepy het volgende:
Btw Yarvieh: Is het jou al gelukt om 5V uit dat printje te krijgen? Ik krijg er nu alleen 3.3 uit, maar ben er nu ok al en poosje niet meer mee bezig geweest.
Hmmz eigenlijk heb ik er nog bar weinig tijd voor gehad/genomen 't is dat ie weer in z'n antistatishe zakje zit anders had er een flinke laag stof op dat printje gezeten >:)

• Creepy

Creepy

Op woensdag 17 april 2002 22:01 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Hmmz eigenlijk heb ik er nog bar weinig tijd voor gehad/genomen 't is dat ie weer in z'n antistatishe zakje zit anders had er een flinke laag stof op dat printje gezeten >:)
Die van mij is al UIT dat antistatische zakje! En heb zelfs al 3 regels code geschreven :)

Verwijderd

Topicstarter
Ontwerp is af!! Paar maanden geleden al eigenlijk, maar ik dacht tijdens het zoeken naar de naar mij gemaakte posts ff van, kom laat ik het eens melden :-) Software ondersteuning in Linux varianten is ook af... nu alleen nog Windows ondersteuning. Hebben de proggers onder ons enig idee hoe je de SMBus/I2C bus zou kunnen aanspreken in Windows? MBM kan het, dus ik heb er vertrouwen in :-)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Woei, je had wel ff zo nu en dan een update kunnen posten :P

[mod-mode] Even een tag in je titel geplaatst [/mod-mode]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 September 2002 @ 10:02:
Ontwerp is af!! Paar maanden geleden al eigenlijk, maar ik dacht tijdens het zoeken naar de naar mij gemaakte posts ff van, kom laat ik het eens melden :-) Software ondersteuning in Linux varianten is ook af... nu alleen nog Windows ondersteuning. Hebben de proggers onder ons enig idee hoe je de SMBus/I2C bus zou kunnen aanspreken in Windows? MBM kan het, dus ik heb er vertrouwen in :-)
Onder windows kan het ook wel, maar daar wordt je niet echt vrolijk van. Ik heb het ooit geprobeerd netjes via de windows API te doen, en dat zuigt gigantisch :r Je krijgt dan te maken de IOCTL interface. Voor meer info kun je kijken in de windows SDK onder device IO.

Maare, welk ontwerp? 'k wil foto's zien :P

Verwijderd

int load met de paralelle poort is gewoon pure b*llshit zeg, je kunt de printerpoort pinnen gewoon "waggelen", timing kritisch is een LCD niet, oftewel gewoon interrupt-loos werken. En dat kost je dus per geschreven karakter slechts enkele I/O acties (databyte op de printerpoort, enable lijntje waggelen, en weer is een byte geschreven. Vertel me eens WAAR de interrupt om de hoek komt kijken dan.

De SM-bus lijkt een leuke bus (ik zelf zit erover te denk om in mijn Xtreme Baybus (elders in dit forum) deze ook te gaan ondersteunen), maar minder load vreten doet hij ZEKER niet, en de displays zijn ongetwijfeld duurder (of je moet zelfs een microcontroller er zelf bij gaan knopen).

Dus WAT is nu het voordeel? Direct text op je LCD als je PC aangaat? Tja dat doet mijn Xtreme Baybus ook, maakt niets uit welke poort je dan gebruikt, ik gebruik toevallig de seriele poort. Zodra je er een microcontroller tussen zet heb je dat voordeel :*)

btw. de microcontroller-keuze (AT90S2313) is wel _/-\o_

Wellicht kun je ook denken aan een ATmega8?!?! Dat is ook een "kleine"jongen, die (dacht ik?) een I2C bus in hardware in zich heeft???

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 12:15:
int load met de paralelle poort is gewoon pure b*llshit zeg, je kunt de printerpoort pinnen gewoon "waggelen", timing kritisch is een LCD niet, oftewel gewoon interrupt-loos werken. En dat kost je dus per geschreven karakter slechts enkele I/O acties (databyte op de printerpoort, enable lijntje waggelen, en weer is een byte geschreven. Vertel me eens WAAR de interrupt om de hoek komt kijken dan.
Welke pinnen/registerbits bedoel je precies? Dit zou wel heeeeeel erg veel CPU tijd schelen voor de analyzers in m'n plugin :)

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Wat een gezeik zeg! Afbeeldingslocatie: http://www.smilies.nl/clown.gif

Maar hetenige wat ik wil weten is dus: Zijn er al programma's om die I2C bus in je PC aan te sturen? Want Winamp info kun je echt niet zonder software over die bus krijgen...

Enne gaat je PC niet net zo goed trager omdat er eigenlijk andere belangrijke info over die I2C moet?!?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 12:50:
[...]

Welke pinnen/registerbits bedoel je precies? Dit zou wel heeeeeel erg veel CPU tijd schelen voor de analyzers in m'n plugin :)
Uhm? Het aansturen van de printerpoort... Is niet meer dan wat writes naar de printerpoort. Ik zie niet in wat het tijdvretende daaraan zou zijn. Als je de "goeie ouwe truck" gebruikt van W95/98, dan schrijf je via een assembly instructie per direct naar de printerpoort. Kost je niet meer dan 5 machine instructies om een karakter op je display te toveren :P

Nu "mag" dat niet meer op die manier (applicaties die per direct de hardware registers aansturen bedoel ik dan), maar dit heeft nog steeds geen bal te maken met interrupts :?

Dit soort spul eet gewoon geen brood van je CPU als het goed is. En als het dat wel doet dan is dat toch echt limitatie/onhandigheid van òf de programmeur òf van de interfacende systemen daartussen....

• Creepy

Creepy

Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 14:22:
[...]

Uhm? Het aansturen van de printerpoort... Is niet meer dan wat writes naar de printerpoort. Ik zie niet in wat het tijdvretende daaraan zou zijn. Als je de "goeie ouwe truck" gebruikt van W95/98, dan schrijf je via een assembly instructie per direct naar de printerpoort. Kost je niet meer dan 5 machine instructies om een karakter op je display te toveren :P

Nu "mag" dat niet meer op die manier (applicaties die per direct de hardware registers aansturen bedoel ik dan), maar dit heeft nog steeds geen bal te maken met interrupts :?
Zo doe ik het bijv. in LCDInf ook (onder win9x/me). Voor NT/2k/XP gebruik ik Direct Port I/O van DriverLynx voor directe I/O aansturing. Komt ook geen interrupt bij kijken, aangezien ik alles van de timing zelf afhandel.

Verwijderd

Creepy schreef op 16 september 2002 @ 16:25:
[...]

Zo doe ik het bijv. in LCDInf ook (onder win9x/me). Voor NT/2k/XP gebruik ik Direct Port I/O van DriverLynx voor directe I/O aansturing. Komt ook geen interrupt bij kijken, aangezien ik alles van de timing zelf afhandel.
Precies, maar daarom snap ik dat hele interrupt verhaal niet, en dat het "zoveel" load zou kosten.... :?

Verwijderd

Dit gaat wel erg offtopic zo :P

Ff een praktijk voorbeeld, m'n winamp plugin gebruikt bij text (titel, artiest, enz) nagenoeg 0% CPU usage. Maar schakel ik vervolgens een grafische analyzer in, dan schiet de CPU usage omhoog naar iets van 75%. En dan hebben we het hier over een Athlon XP 1800.
Voor het benaderen van de printerpoort gebruik ik ook DLPortIO. En dat werkt intern d8 ik met assembler instructies. Dus waar komt dan die CPU usage vandaan als het geen interrupt is?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 16:47:
Dit gaat wel erg offtopic zo :P

Ff een praktijk voorbeeld, m'n winamp plugin gebruikt bij text (titel, artiest, enz) nagenoeg 0% CPU usage. Maar schakel ik vervolgens een grafische analyzer in, dan schiet de CPU usage omhoog naar iets van 75%. En dan hebben we het hier over een Athlon XP 1800.
Voor het benaderen van de printerpoort gebruik ik ook DLPortIO. En dat werkt intern d8 ik met assembler instructies. Dus waar komt dan die CPU usage vandaan als het geen interrupt is?
Uhm gaat het LCD dan 8x een grafische BAR-karakter displayen? Want een text display kan dat dus eigenlijk niet, dan moet je gaan werken met user-defined chars. En als je 50x per seconde de hele bitmaps oversmijt b.v., of je update het LCD op een belachelijk hoge rate, ja dan gaat het wel kosten... een userchar is 8 bytes, stel dat de plugin zo dom is om 50x per seconde alle 8 user defined chars over te pompen EN het display te updaten, dan kost het dus al gauw 8x8 + 8 = 72 bytes per keer updaten, dat kost je al gauw 72*3 writes naar de printerpoort (1 voor data erop zetten, 1 voor enable=1 een voor enable=0, en dan vergeet ik de controle codes voor de custom chars nog), dat is al gauw 216 chars per keer. Ga je dat 50x per seconde doen, kost het 216*50 = 10Kbyte per seconde.... OEPS :P

ik zeg niet dat de plugin het zo onhandig doet hoor, maar zoiets dergelijks kan een reden zijn voor de hoge CPU load.

Normaal gesproken stuur je dan 1x de 8 bar-karakters over, en daarna display je alleen op elke positie een van de 8 karakters.... Dan hoef je niet elke slag de bitmaps over te sturen.

Verwijderd

Ik bedoel zoeits dus >:)

Afbeeldingslocatie: http://www.waxworks.nl/got/files/website/photo/240x128.jpg

We hebben het hier ruwweg over 400KByte/sec aan data die naar de printerpoort gestuurd wordt. Elke 35ms (= 28,5x per sec oid) wordt er een updateje gedaan van de analyzer. En die is in dit geval 40x64 byte.

Verwijderd

ik weet niet hoe het zit met dat interrupt gebeuren enzo (zal me verders ook niet veel boeien) maar een lcd op een i2c bus aansluiten kan iig wel sterker nog het is al gedaan en is te koop
maar voor het uitlezen van sensors enzo dat weet ik niet of dat erbij kan maar dat lijkt me vrij makkelijk te maken met een microproc.

• Granny
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-08 20:10
Verwijderd schreef op 11 april 2002 @ 17:53:
Personen die nog steeds denken dat je IDE of LPT cpu gebruik kan METEN, GET ALIVE!! IDE en LPT berust niet op cpu GEBRUIK maar op een hoge interrupt load.. hierdoor kan je cpu dus GEEN intructies uitvoeren dus wordt er cpu kracht vanaf gesnoept, je kan dit niet meten want tijdelijk is je cpu NIET in staat om dingen uit te voeren/te verwerken, hij is immers bezig met int afhandeling. De voordelen van SCSI boven IDE, en ISA/SMBus/I2C boven LPT is dus gewoon dat het ONTZETTEND minder interrupts kost, waardoor de cpu kracht over heeft om ECHTE dingen (instructies) uit te voeren. Om even met echte getallen te komen, int load en lpt load is 100%, het zorgt ervoor dat je processor tijdelijk 0%!!!! overhoudt voor andere dingen. Hoe on-efficient... dat je wel degelijk IETS meet tijdens heftige IDE acties komt gewoon omdat de driver een beetje cpu kracht snoept bij IDE acties. Je meet dus NIET het cpu gebruik VAN de IDE transfers!! Ik hoop dat het een beetje duidelijk is nu, en dat jullie inzien dat I2C aansturing boven de meeste andere vormen van aansturing staat (even makkelijk als RS232, maar zonder veel mogelijkheden, en een stuk sneller dan RS232, RS232-19.2kbit, I2C-400kbit) en dat we met een paar mensen een leuk I2C projectje (en inkoopactie?) kunnen gaan starten.
Volgens mij is je shift knop ook een beetje kapot hoor. Sommige woorden staan ZO in de tekst. Ik denk dat dat je interrupt probleem kan verklaren? :? want dat kost vast een boel interrupts!

If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 16:59:
Ik bedoel zoeits dus >:)

[afbeelding]

We hebben het hier ruwweg over 400KByte/sec aan data die naar de printerpoort gestuurd wordt. Elke 35ms (= 28,5x per sec oid) wordt er een updateje gedaan van de analyzer. En die is in dit geval 40x64 byte.
Gek he dat je analyser load gaat trekken van je CPU |:(

Verwijderd

Granny schreef op 16 september 2002 @ 19:54:
[...]

Volgens mij is je shift knop ook een beetje kapot hoor. Sommige woorden staan ZO in de tekst. Ik denk dat dat je interrupt probleem kan verklaren? :? want dat kost vast een boel interrupts!
Ja en als zijn verhaal nu nog eens klopte |:(

Termen als DMA en hardware timers zijn hem ook al vreemd ben ik bang :+

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2002 20:20 . Reden: ook ik heb een lekker keyboard: typvouten in zo'n kort stukkie text :P ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 20:13:
Gek he dat je analyser load gaat trekken van je CPU |:(
Mis ik hier nu iets :? Hoezo is dat gek? Jij wilt toch niet beweren dat een XP 1800 processor niet ff 400 KByte /sec kan verwerken? Graag wat argumenten dus. Ik bedoel je geeft wel een vrij simplistisch voorbeeld over custom-chars, maar vervolgens zeg je eigenlijk helemaal niets, behalve dat 10KByte je systeem al om zeep zou kunnen helpen. Blijkbaar weet je wel een en ander van het probleem af, maar een duidelijke verklaring geef je niet, alleen maar speculaties.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 21:15:
[...]

Mis ik hier nu iets :? Hoezo is dat gek? Jij wilt toch niet beweren dat een XP 1800 processor niet ff 400 KByte /sec kan verwerken? Graag wat argumenten dus. Ik bedoel je geeft wel een vrij simplistisch voorbeeld over custom-chars, maar vervolgens zeg je eigenlijk helemaal niets, behalve dat 10KByte je systeem al om zeep zou kunnen helpen. Blijkbaar weet je wel een en ander van het probleem af, maar een duidelijke verklaring geef je niet, alleen maar speculaties.
ehm.. 400Kbyte per seconde is niet wat je XP 1800 direct "trekt" maar dit zijn dus wel instructies die naar BUITEN moeten, dus over smalbanderige bussen lopen (b.v. PCI). En dat is NIET vergelijkbaar met b.v. IDE, dat is allemaal DMA werk. Dus ja 400Kbyte/sec is best veel.

Het custom chars verhaal slaat op alfanumerieke displays, het gaat hierbij niet over garfisch spul. En verder hangt het natuurlijk af van de driver spullen die je gebuikt om de lpt I/O te doen.... Vergeet ook winamp zelf niet, mp3 decoden en daar FFT's van berekenen kost ook niet nix!

En 10Kb/sec kan je systeem op zich niet kelen nee, maar soms zie je in driverland wel eens zulke klunzige oplossingen, dat ik wel eens geloof dat 10Kb/sec je systeem ERG kan vertragen ja, b.v. als je de PC blokkeert met een blocking call terwijl je de busy van het display afwacht |:(

• Creepy

Creepy

Hmm. nou weet ik niet waar die CPU load bij jou vandaan komt.. maar een maar timertjes kunnen vrij snel je CPU op 100% zetten hoor..

Ik heb een timer b.v.h. Query Performance counter en daarin steeds de verstreken tijd te checken.. Standaard is het CPU gebruik van LCDInf nagnoeg 0%. Totdat ik de timing wat trager maak.. Als ik in de loop1 millisec wacht i.p.v. 40 microsec dan springt bij mij de CPU load al richting de 10%! Als die loop nagenoeg continu blijft lopen (wat dus bijna gebeurd als je 28,5 keer per sec je LCD update), dan kan die load al erg snel stijgen.

Ik heb met LCDInf nog niet getest wat er gebeurd als ik continu het LCD update, maar ik weet wel dat het CPU gebruik voor het grootste deel in de delay zit i.p.v. in de daadwerkelijke aansturing van de LPT poort.

"90% procent van de tijd wordt besteed door 10% van je programma. Vind die 10% en optimaliseer die."
Geen idee waar die quote vandaan kwam, maar hij blijft me wel bij staan ;)

Als ik i.p.v. een loopje een sleep gebruik, dan is de aansturing van het LCD erg traag (msleep of usleep slapen toch stiekum een aantal millisecs i.v.m. scheduling e.d.), maar dan is er nagoeg geen CPU gebruik meer.

edit: Nog ff ON topic ;)
Heb je iets meer specs, foto's e.d. van je LCD via de I2C? Heb je een eigen aansturing gemaakt tussen mcicrocontroller en PC? Vertel! Vertel! ;)

Verwijderd

Misschien een leuk experiment om te kijken hoe het zich met de assembler instructies houdt (win98/linux/dos bak om te testen?). Kijken of er verschil optreed. Iig zit het niet zo eenvoudig in elkaar als we zouden willen (met andere woorden; ik heb ff geen weerwoord :+).

En om Creepy ff te quoten: "Heb je iets meer specs, foto's e.d. van je LCD via de I2C? Heb je een eigen aansturing gemaakt tussen mcicrocontroller en PC? Vertel! Vertel!" :P

• Creepy

Creepy

* Creepy heeft speciaal nog win98 op z'n systeem staan om zo te kunnen testen ;) (naast XP en Linux)
Maar ik heb tot nu toe nagenoeg geen performance verschil gezien tussen de asm instructies of het gebruik van DLPortI/O. Ok.. DLPort I/O is 1 functie call extra bij mij, maar net alsof je dat merkt...

Verwijderd

Creepy schreef op 17 september 2002 @ 08:45:
/me heeft speciaal nog win98 op z'n systeem staan om zo te kunnen testen ;) (naast XP en Linux)
Maar ik heb tot nu toe nagenoeg geen performance verschil gezien tussen de asm instructies of het gebruik van DLPortI/O. Ok.. DLPort I/O is 1 functie call extra bij mij, maar net alsof je dat merkt...
Ja, een functiecall extra.... Maar wat zit er IN die functiecall??

• Creepy

Creepy

Easy: Het CPU gebruik is net zo laag als met die asm instructies... DLPortI/O is een driver die ook rechtstreekse I/O toegang bied, die tijdens het initialiseren de zooi regelt (rechten e.d.). Daarna is het gewoon een simpel doorgeef luik. Sterker nog.. na 1 keer DLPortI/O gebruikt te hebben kan ik ook de asm instructies gebruiken die ik gebruik voor win9x/me.

Ik kan eens een keertje gaan profilen om te zien of het nu echt verschil maakt. Maar waar het CPU gebruik in mijn app. in zit heb ik al gevonden (de delay loop.. en echt niet het aansturen van de LPT poort).

We wachten nog steeds op de specs, pics e.d. dus vertel! vertel!

Verwijderd

Creepy schreef op 18 september 2002 @ 08:54:
Easy: Het CPU gebruik is net zo laag als met die asm instructies... DLPortI/O is een driver die ook rechtstreekse I/O toegang bied, die tijdens het initialiseren de zooi regelt (rechten e.d.). Daarna is het gewoon een simpel doorgeef luik. Sterker nog.. na 1 keer DLPortI/O gebruikt te hebben kan ik ook de asm instructies gebruiken die ik gebruik voor win9x/me.

Ik kan eens een keertje gaan profilen om te zien of het nu echt verschil maakt. Maar waar het CPU gebruik in mijn app. in zit heb ik al gevonden (de delay loop.. en echt niet het aansturen van de LPT poort).

We wachten nog steeds op de specs, pics e.d. dus vertel! vertel!
aha, je delay-loop... je deze is dus een "blocking call" ?? Kun je dat niet beter af met Sleep() ?? Of is je delay dan weer veel te lang (oftewel LCD updating wordt traag)??

DLPortI/O is blijkbaar wel slim, en maakt jou applicatie blijkbaar "eigenaar" van de parallelle poort... Dan gaat het idd als een speer ja! 1Mb/sec is dan ruim haalbaar op een EPP printerpoort....

De delay... tja veel anders dan een Sleep() zit er niet in denk ik... Maar met een Sleep() komt natuurlijk weer de hele process-swap santekraam... Dus niet altijd bruikbaar wellicht (ik vraag me af in hoeverre een Sleep(1) ECHT een milliseconde is). Maar dat is iig niet blocking, dus andere processen kunnen door tijdens de Sleep(). Oftewel: Geen extra CPU-load.

Verwijderd

DLPortI/O is blijkbaar wel slim, en maakt jou applicatie blijkbaar "eigenaar" van de parallelle poort...
Nope DlPortio doet in kernel mode 'n paar calls om de protectie die op IO ports staat in protected mode uit te schakelen voor jouw specifieke process, daarna is ie wel zo slim om bij te houden of ie dat al 'n keer gedaan heeft zodat ie de volgende keer dat je 'n write/read doet ie gewoon de inp/out instructies gebruik zodat ie niet iedere keer de trip naar kernelmode hoeft te maken. (daarom kan je ook zelf de inp/outp instructies gebruiken nadat je 1x dlportio hebt aangeroepen)
(ik vraag me af in hoeverre een Sleep(1) ECHT een milliseconde is).
Win9x 57 milliseconde
NT 10 milliseconde (single cpu kernel)
NT 15 milliseconde (Multiple cpu kernel)

Tevens wil je voor 'n beetje vlotte update van je lcd geen mili maar micro seconden delayen, en dat kan idd alleen maar met 'n cpu-load heavy QueryPerformanceCounter loopje..

• Creepy

Creepy

Sleep(1) is iets van minimaal 10 msec's ofzo (afhankelijk van de windows versie die je gebruikt.. uit m'n hoofd 10msecs op NT/2000/XP en 15 op 9x/me.. maar ik kan er naast zitten dus..
[edit] Yarvieh: Niet zo snel typen ;)

Dan wordt het updaten van de LCD lekker traag van ja... vandaar dat ik een loop heb om wel een paar microsecs te kunnen wachten. In die loop check ik steeds het aantal verstreken clock ticks, en m.b.v. de clock frequency kan je dus erg nauwkeurig bepalen hoe lang je al in de loop zit.

De korste delay in mijn app nu is nu iest meer 40 microseconden. 40 micro seconden is de tijd die een HD44780 LCD over het verwerken van een normaal commando doet (karakter sturen bijv.).

Verwijderd

[edit] Yarvieh: Niet zo snel typen
Sorry! (slome duikelaar)
Pagina: 1