Op donderdag 11 april 2002 17:53 schreef axkman het volgende:
SMBus is nagenoeg hetzelfde als de I2C bus.
De SMBus IS een implementatie vande I2c bus waaraan een sensor chip hangt.
Dat je een lcdmodule kan maken en programmeren om de gegevens uit de sensors te 'trekken'is idd heel makkelijk.
Alleen jammer dat de sensor chips NIET aangesloten hoeven te zijn op de I2c bus (de I2c bus en SM bus kunnen dus LOS van elkaar staan...). En de sensor chips verschillen ook nog eens per board. (zie
http://www2.lm-sensors.nu/~lm78/supported.html voor een leuk lijste chips). Je mag een flinke microcontroller fixen om ondersteuning in te bouwen hiervoor
Het leuke ervan is dat je pc zelfs zonder hd of os of wat dan ook al je gegevens laat zien. Personen die graag linkjes of foto's willen zien, zorg maar dat ik een webpage krijg, of verdiep je zelf in de techniek, ik bied alleen de ruwe info aan, ik kauw het niet voor je fijn. (Al vind ik plaatjes zelf ook wel leuk om op te geilen ;-) )
Ik heb zelf nog geen module werkend hier, maar wel een aardig eind opweg met de avr 2312 microcontroller, ik ben er een ruim half jaar geleden aan begonnen maar had teweinig motivatie om ermee door te gaan.
Ah.. een microcontroller.. daar heb je je aansturingssoftware dus. Een microcontroller moet nog steeds worden geprogrameerd! Dit is ook te fixen voor de veel gebruikte HD44780. Sterker nog, ik heb hier al voorbeelden van gezien, compturer aan, en meteen wat zooi op je scherm (zelfs nog VOOR de bios post)
Personen die nog steeds denken dat je IDE of LPT cpu gebruik kan METEN, GET ALIVE!! IDE en LPT berust niet op cpu GEBRUIK maar op een hoge interrupt load.. hierdoor kan je cpu dus GEEN intructies uitvoeren dus wordt er cpu kracht vanaf gesnoept, je kan dit niet meten want tijdelijk is je cpu NIET in staat om dingen uit te voeren/te verwerken, hij is immers bezig met int afhandeling.
Interrupt activiteit is wel degelijk te monitoren. Alle activeit op welk niveau dan ook is te monitoren, anders zou men niet weten die activiteit er zou zijn.
De voordelen van SCSI boven IDE, en ISA/SMBus/I2C boven LPT is dus gewoon dat het ONTZETTEND minder interrupts kost, waardoor de cpu kracht over heeft om ECHTE dingen (instructies) uit te voeren. Om even met echte getallen te komen, int load en lpt load is 100%, het zorgt ervoor dat je processor tijdelijk 0%!!!! overhoudt voor andere dingen. Hoe on-efficient...
Hier zou ik graag bewijzen van zien.. met getallen smijten kan iedereen. (Bewijs van die 100% dus, dat de I2c bus sneller is dan de standaard seriele poort of LPT poort weet ik ook wel.)
dat je wel degelijk IETS meet tijdens heftige IDE acties komt gewoon omdat de driver een beetje cpu kracht snoept bij IDE acties. Je meet dus NIET het cpu gebruik VAN de IDE transfers!! Ik hoop dat het een beetje duidelijk is nu, en dat jullie inzien dat I2C aansturing boven de meeste andere vormen van aansturing staat (even makkelijk als RS232, maar zonder veel mogelijkheden, en een stuk sneller dan RS232, RS232-19.2kbit, I2C-400kbit) en dat we met een paar mensen een leuk I2C projectje (en inkoopactie?) kunnen gaan starten. Mijn doel is om een printje met avr 2312 uC te hebben wat continue gegevens uit de I2C sensors van het mobo afbeeld op een mooi LCD module, ook als er geen OS geladen is. Wanneer er WEL een OS geladen is, dan is deze LCD module programmeerbaar zoals andere displays.
De aansturing van PC naar het LCD of je microcontroller neemt dan ook CPU tijd in beslag. En rechtstreekse aansturing van de LPT poort zal niet veel meer wezen hoor.
Voor de aansturing van een LCD is de LPT poort snel genoeg (sterker nog.. te snel!), dus zoveel voordeel zal je er niet mee halen.
Dat je er een microcontroller voor plempt kan je eventueel wel wat schelen (de PC hoeft niet meer te wachten op het LCD, dit doet de microcontroller voor je).
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney