max temp p3?

Pagina: 1
Acties:

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-08 21:14
wat is de maximum temp waar een p3 nog vrolijk op loopt? (langer dan 24 uur bij voorkeur)

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
Maximaal....ik schat 55, 60 graden ofzo voor een CuMine, kan het verkeerd hebben hoor. Ik heb gelezen op verschillende sites dat 70 graden bye bye cpu is.

Die-hard Brexiteer

Verwijderd

Bij INTEL hebben daar een handig staatje voor, ff zoeken op hun site.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Coppermines hebben een 'maximale bedrijfstemperatuur' van 80 °C. Met als grote uitzondering de 1 GHz versie, die mag slechts 60 °C heet worden.

Maar dat betekent natuurlijk nog niet dat het verstandig is om het zo ver te laten komen. Deze temperaturen zijn trouwens alleen haalbaar wanneer je CPU volgens specificaties geklokt is. Een overklokte PIII Coppermine zal waarschijnlijk geen 80 °C trekken. (sommigen zeggen dat de 1 Ghz PIIIEB vanuit de fabriek al OC'ed is. Daar is wat voor te zeggen dus :) )

Persoonlijk zou ik me zorgen gaan maken als de temp voor meerdere uren in de 50 tot 60 °C zit... Tussen 40 en 50 °C vindt ik persoonlijk acceptabel.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:53
Even omhoog dan maar!

Volgens MBM5 heeft mijn P3 600 een temperatuur van 62 graden. En dan ben ik echt geen gekke dingen aan het doen. Overklokken doe ik ook niet aan.

Gaat ie nu dood of is MBM niet helemaal lekker?

omniscale.nl

Verwijderd

mijn p3 550 katmai is met standaard cooler en 1 casefan. @ 616 mhz 32 graden. volgens mbm *D

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Ik zou je cooler en nog eens afhalen en er eens goed op doen en gebruik desnoods koelprut.

• posttoast
Op dinsdag 29 januari 2002 21:44 schreef kutkip het volgende:
Ik zou je cooler en nog eens afhalen en er eens goed op doen en gebruik desnoods koelprut.
Denk je dat dat echt nodig is? Ik heb hem inelkandergeknutseld gekocht bij Informatique...

Moet die koelprut ook echt? Ik weet niet hoe link dat is, maar een kapotte CPU kan ik niet echt gebruiken.

omniscale.nl

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hmm, toen ik mijn koeler verving heb ik er ook geen koelprut tussen gedaan, terwijl ie vrolijk dagen lang 667@735 loopt. Moet echt wel zonder kunnen dus. Misschien is je sensor op je mobo kapot of ondersteunt ie het niet.

Verwijderd

Temp lijkt me een beetje aan de hoge kant.
Is je sensor of je koeler niet kapot?

Ik had een coppermine P3550@825 die stressed 50C haalde.
Ik heb ook nog eens een aantal dagen zonder koelerfan gedraaid. Weet niet hoe hoog de temp toen opliep, maar mijn moederbord was wel naar de klote, en processor deed het nog prima.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:05

Scatman_II

R9500 Pro >:)

tjah, volgens Asus probe wordt mijne ook niet warmer dan 40 graden... maar na 3 uurtjes Quaken crashte ie wel.... :)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• posttoast
Op dinsdag 29 januari 2002 21:54 schreef worstkaasscrippie het volgende:
Temp lijkt me een beetje aan de hoge kant.
Is je sensor of je koeler niet kapot?

Ik had een coppermine P3550@825 die stressed 50C haalde.
Ik heb ook nog eens een aantal dagen zonder koelerfan gedraaid. Weet niet hoe hoog de temp toen opliep, maar mijn moederbord was wel naar de klote, en processor deed het nog prima.
Sensor is niet kapot lijkt me. Ik moet er wel bij zeggen dat in de bios vermeld is dat de temperaturen op een Asus mobo altijd iets nauwkeuriger (hoger) gemeten worden...

Maar ik moet er ook bijzeggen dat mijn PC al een tijdje een vreemd zoemend geluid maakt. Zou dat het zijn...?
Op dinsdag 29 januari 2002 21:49 schreef J0YR1D3R het volgende:
Hmm, toen ik mijn koeler verving heb ik er ook geen koelprut tussen gedaan, terwijl ie vrolijk dagen lang 667@735 loopt. Moet echt wel zonder kunnen dus. Misschien is je sensor op je mobo kapot of ondersteunt ie het niet.
Okay, misschien een nieuwe koeler dus. Iemand suggesties? Ik ben dus geen overklok mannetje, en het hoeft niet te vriezen in mijn kast. Dus als het even kan ook niet te duur...

omniscale.nl

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 15:52

Barreljan

...Zoom-Zoom...

de wat oudere p3's kunnen max 90°C en de nieuwere een stuk minder, zoals vermeld werd hierboven, intel heeft daarvoor een schematje

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 22:02 schreef VincentB het volgende:

[..]

Okay, misschien een nieuwe koeler dus. Iemand suggesties? Ik ben dus geen overklok mannetje, en het hoeft niet te vriezen in mijn kast. Dus als het even kan ook niet te duur...
Gewoon een standaard koelertje, werkt prima.
Beetje pasta ertussen om de temp nog wat naar beneden te brengen.
Misschien zit er gewoon veel stofprut op je fan?

• posttoast
Op dinsdag 29 januari 2002 22:05 schreef worstkaasscrippie het volgende:

[..]

Okay dan. Ik schroef hem gewoon even open en kijk of ie erg vies is. Moet ik zo'n koeler er afschroeven ofzo? (ik ben echt heel erg newbie op dit gebied)

omniscale.nl

• J0YR1D3R
  • Niet online
Op dinsdag 29 januari 2002 22:05 schreef worstkaasscrippie het volgende:

[..]

Ik heb de standaard koeler die op mijn p-3 zat nog liggen. Maar die had ik vervangen omdat ie aanliep, dus daar heb je niets aan denk.

Enne VincentB, als je je kast open schroeft kan je hem beter ook effe uitzuigen denk. En die fan gewoon goed schoonblazen, luisteren of ie aanloopt etc.

* J0YR1D3R denkt dat VincentB zich meer thuisvoelt in I&T :P

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:52
nee de koeler zit met een clip vast, maar dat zie je vanzelf wel

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

Zie hier:

http://support.intel.com/support/processors/sspec/p3p.htm

Hier staan de maximale temps van de P3

• posttoast
Op dinsdag 29 januari 2002 22:07 schreef J0YR1D3R het volgende:

[..]

Ik heb de standaard koeler die op mijn p-3 zat nog liggen. Maar die had ik vervangen omdat ie aanliep, dus daar heb je niets aan denk.

Enne VincentB, als je je kast open schroeft kan je hem beter ook effe uitzuigen denk. En die fan gewoon goed schoonblazen, luisteren of ie aanloopt etc.

* J0YR1D3R denkt dat VincentB zich meer thuisvoelt in I&T :P
Uitzuigen? Maar das toch statisch enzo?

Inderdaad, VincentB houdt meestal bezig met de zachtere waren, hoewel hij dit nu toch ook wel interessant begint te vinden (zolang de boel straks nog maar werkt :P )

omniscale.nl

• posttoast
Op dinsdag 29 januari 2002 22:09 schreef Jaromir het volgende:
Zie hier:

http://support.intel.com/support/processors/sspec/p3p.htm

Hier staan de maximale temps van de P3
Rond de 80 graden dus... Eigenlijk nix aan de hand dus?

Maargoed, ik schroef hem toch maar even open. Dank voor jullie tips allemaal, nu mogen jullie duimen. Ik laat het zo wel horen!

omniscale.nl

• J0YR1D3R
  • Niet online
Op dinsdag 29 januari 2002 22:12 schreef VincentB het volgende:

[..]

Rond de 80 graden dus... Eigenlijk nix aan de hand dus?

Maargoed, ik schroef hem toch maar even open. Dank voor jullie tips allemaal, nu mogen jullie duimen. Ik laat het zo wel horen!
Let wel, 80 graden is zijn Maximum volgens mij.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-08 17:09

RammY

Dát!

Mijn PIII 733@800 word stressed 35 graden en idle minimaal 28 (daar krijg ik hem ook bijna nooit op) Dus in de dertig mag van mij wel. Hij gaat bij mij als ie 80 is auto uit... (zie: bios) Duss....

Deze advertentieplaats is te huur!

Verwijderd

Hmmmm, das eigenlijk best wel even schrikken. Die processors in die bak van mij lopen altijd rond de 65C en met zo'n warme zomer als laatst liepen ze op 73C. Dat is toch op het randje.
Toch maar even koelpasta onder orbs doen.

• J0YR1D3R
  • Niet online
Op dinsdag 29 januari 2002 22:21 schreef wildmedia het volgende:
Hmmmm, das eigenlijk best wel even schrikken. Die processors in die bak van mij lopen altijd rond de 65C en met zo'n warme zomer als laatst liepen ze op 73C. Dat is toch op het randje.
Toch maar even koelpasta onder orbs doen.
Orb=> veel geschreeuw maar weinig wol volgens mij.
Oftewel veel lawaai en groot maar weinig effectieve koeling.
Zelf heb ik deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.spire.nl/pics/products/5e31b3.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.spire.nl/pics/products/5e31b3_2.gif

Koelt goed en is stil.

Verwijderd

Ik heb een p3 800EB. En op mijn vorige mobo werd hij stressed 37 en idle 28. Maar nu heb ik een Tusl2-c mobo en geeft hij wel aan dat hij idle 33 is en stressed 47 (asus probe)ofzo. Ik weet niet welke sesnsor beter is.

En bij mijn nieuwe mobo weet cpucool het ook niet meer hij geeft bij sens 1 30graden aan bij sens 2 13
en bij sens 3 -31 graden. Da's wel heel cool met fan's.

• posttoast
Okay dan! Ik heb mijn koeler erafgehaald, schoongemaak (was inderdaad erg vies) en er weer ingezet.

Ik mijn PC aanzetten en in de bios kijken. En wat denk je: 93 graden Celsius!!! Dat lijkt mij niet best. Morgen naar de winkel ermee maar...

Ik zit nu trouwens achter een andere PC, want op 93 graden durf ik het toch niet aan. Misschien dat de sensor kapot is, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.

omniscale.nl

Verwijderd

Heb je de koeler er wel goed opgezet?
Deze past er nl maar op een manier op.
Anders krijg je een luchtspleet, wat uiteraard zeer nadelig is voor de koeling.

• posttoast
Volgens mij zit ie er wel goed op. Hij klikt er als het ware op, en dan is het nog een kwestie van wat pinnetje erin vastdrukken (tegen die luchtspleet waarschijnlijk)...

Maar ik klooi er liever niet verder aan, ik vind het leuk op te experimenteren maar als dit ding de pijp uitgaat heb ik een groot probleem; ik ben net bezig met de afronding van een project voor school.

Dus: morgen even naar de winkel (snel voor mijn tentamen :) ), en misschien laat ik er gelijk een nieuwe koeler opzetten...

omniscale.nl

• ipsec
  • Laatst online: 10-08 13:13
mn Celeron 900 loopt nu op 1133 en stressed is ie 45C zonder casefans...

Wel een Alu heatsink en een YSTECH fan van 5000 RPM :)

• posttoast
Op dinsdag 29 januari 2002 22:59 schreef SuperSucker het volgende:
mn Celeron 900 loopt nu op 1133 en stressed is ie 45C zonder casefans...

Wel een Alu heatsink en een YSTECH fan van 5000 RPM :)
Ja, wrijf het me maar in... ;)

Ik ga naar bed. Weltrusten allemaal.

omniscale.nl

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 22:24 schreef J0YR1D3R het volgende:

[..]

Orb=> veel geschreeuw maar weinig wol volgens mij.
Oftewel veel lawaai en groot maar weinig effectieve koeling.
Zelf heb ik deze:

Koelt goed en is stil.
DIe heb ik nu ook :)
en zoals nu is me athlon xp 1700+ op 1600 Mhz:D maar 37 C
En gestresst max 45
met me kast open
Das toch netjes voor een standaard koeler of niet ?*D

• posttoast
Als ik straks naar de compuzaak ga, en mocht mijn koeler kapot zijn, wat voor nieuwe koeler kan ik dan het best nemen? Nogmaals, ik heb geen behoefte aan overklokken en aquaria in mijn computer, ik wil gewoon dat ie het vrolijk blijft doen op die 600mhz. En VincentB = Student dus goedkoop is altijd leuk.

edit:

Ik ben even in de papieren gedoken, en het blijkt dat er nu een Tennmax P3 STF Pentium III SECC2 (Super) cooler inzit. Is dat wat?

omniscale.nl

• posttoast
Dames en Heren, hij doet het weer!

Ik ben even naar Blue Plus computers gegaan, en die lieten mij zien hoe ik mijn koeler er wél goed afhaal en weer opzet. Ze hebben er gelijk even wat koelpasta opgesmeert.

Nieuwe temperatuur: onder flinke belasting 47 graden Celsius.

Prijs: € 5,-.

Netjes opgelost toch?

omniscale.nl

• J0YR1D3R
  • Niet online
Op woensdag 30 januari 2002 00:21 schreef Bur7 het volgende:

[..]

DIe heb ik nu ook :)
en zoals nu is me athlon xp 1700+ op 1600 Mhz:D maar 37 C
En gestresst max 45
met me kast open
Das toch netjes voor een standaard koeler of niet ?*D
Uhm, jij hebt ook een Spire 5E31B3, zeker weten? Ik heb hem nl. op mijn P-III zitten. Dan zal die wel erg koel zijn dan. Heb er alleen geen koelprut tussen zitten.
Pagina: 1