Toon posts:

[Studiotalk] Mengpanelen met automatisering

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek voor mijn studiotje over een tijdje een mengpaneel, alleen ik heb nog erg weinig verstand van die dingen. Ik wil 22 à 24 mono kanalen input hebben, toonregeling per kanaal, en het liefst een vorm van automatisering zodat ik een mix kan opslaan en later weer mee verdergaan, ik werk namelijk zelden aan 1 nummer tegelijkertijd. Kan dit alleen met digitale mengtafels of zijn er ook (betaalbare) analoge tafels die deze functionaliteit bieden?

Ik heb zelf al wat rondgekeken, en een aantal tafels gezien: Yamaha 01V, 02R, 03D, Spirit 328, en Mackie D8B. De Mackie is vrijwel zeker te duur. de Spirit en Yamaha 02R zijn tweedehands wel te krijgen voor een prijs rond de €2500, wat echt de financiele limiet is. De 01V en 03D zijn echter een stuk goedkoper.

Ik kan niet echt goed de verschillen tussen de laatste twee tafels zien, kan iemand die misschien concreet uitleggen?
Welke tafels moet ik ook zeker gaan bekijken? (Op internet bedoel ik dan, naar de muziekwinkel ga ik pas als ik een duidelijk plaatje in mijn hoofd heb...)

Ik neig een beetje naar de Spirit, omdat die er erg lekker uitziet, ook qua bediening lijkt me dat een fijne tafel.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Er bestaan zeker analoge tafels met fader automation, maar als je net zoveel automation wilt als bijv. de O2R, dus alle settings opslaan/laden, dan ben je een vermogen kwijt. Ik ken er zo geen voorbeeld van, maar reken zeker op tienduizenden euro's.

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

dat wordt toch digitaal dan, en dan denk ik dat een 02R beetje duur is... tenminste jij zegt dat je hem 2e hands voor 2500 euro kan kopen.. daar heb ik ze nog niet voor gezien.. maar goed, als je mazzel hebt..

een o3d of een 01v zijn natuurlijk goedkoper.. ook die falcon van spirit (toch of was ie nou van LEM.?)
is ook minder duur volgens mij..

je kunt natuurlijk ook in je computer mixen met je sequencer... da's een stuk goedkoper.. logic 5 heeft ook goeie automatiseringsfuncties..

ga eens op de sites van de fabrikanten neuzen naar specs.. want als je bv. 24bit wilt komt er ook al een stuk meer bij kijken.. en, als je en digitale tafel koopt heb je ook andere opties voor het geluid naar je pc toe te routen.. kan dan ook met adat namelijk.. zit er weer een convertor minder tussen..

en nee er zijn geen betaalbare analoge tafel die volledig geautomatiseerd zijn :)

suxes :)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

hehe..
ik zat er ooit aan te denken. Maar ik denk toch dat ik de eindmixen in de computer maak...

ga voor de gein eens een dvd-cd presentatie opvragen bji www.digidesign.com die is gratis, dan zie je wat de mogelijkheden zijn van computerrecording. ook eindmixen. ik heb et gisteravond zitten kijken en ik was echt stomverbaasd.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-03 23:19

BikkelZ

CMD+Z

Tja het nadeel van computermixen is is dat je voor 24 kanalen over het algemeen 3 geluidskaarten moet hebben. En dan heb je nog geen Mic preamps.

Analoge tafels zijn sowieso veel te duur voor automation. De toptafels van SSL zijn wel analoog met automation, maar niet te betalen.

Dus het wordt een digitale mixer. Ik hoor over het algemeen goede geluiden over *zoekt dekking* de nieuwe Behringer digitale mixer.

iOS developer

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

geluid van die nieuwe behringer is zeer ok (zeker voor zijn geld)
de automation is op de computer beter te merken. de faders lopen niet soepel en gelijk met dat wat op de pc gebeurd. Aan het geluid is eit te merken, want die gaat gewoon zoals hetmoet (op de pc) alleen faders en weergave van de ebhringer zelf zijn langzaam

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Topicstarter
Dan wordt het dus geen analoge tafel :)

Behringer....ik weet het niet hoor... ook al klinkt het nog zo goed in eerste instantie, ik heb bij dat merk altijd zo mijn twijffels... doet die tafel het ook nog goed na 5 jaar?

Ik zag laatst op Marktplaats een Spirit 328 voor €2500, en een 02R inclusief kaarten en ingebouwd in een meubel voor €4000 (Meubel heb ik net laten maken, beetje jammer... ;( ) dus die prijzen kloppen wel ongeveer hoor...

Ik ben alleen nog even erg benieuwd naar de verschillen tussen de 01V en 03D, ik heb er te weinig verstand van om die specs objectief tegenover elkaar te zetten.

En nog steeds vind ik de Spirit 328 eigenlijk de lekkerste van allemaal..... :)

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Op vrijdag 12 april 2002 13:27 schreef gitaarwerk het volgende:
geluid van die nieuwe behringer is zeer ok (zeker voor zijn geld)
de automation is op de computer beter te merken. de faders lopen niet soepel en gelijk met dat wat op de pc gebeurd. Aan het geluid is eit te merken, want die gaat gewoon zoals hetmoet (op de pc) alleen faders en weergave van de ebhringer zelf zijn langzaam
Sound On Sound review van deze maand maakte daar geen melding van, misschien is het dus gefixt met de laatste software update.

Op zich boeit het natuurlijk niet zoveel. Is wel leuk, meebewegende faders, maar voor het echte werk zou ik persoonlijk geen last hebben van een eventuele minimale fader-delay.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

je hoeft toch geen 24 outputs te hebben om 24 kanalen af te mixen? je gebruikt, als je toch een compu mix maakt, als je het zo wil noemen dan :), toch je interne fx? die dx/vst plugins zijn vaak van dermate goeie kwaliteit dat als je die kwaliteit in h/w wil oversteigen je toch aan de duurdere merken moet denken..
als je dus een galm wil hebben die net zo goed klinkt en ontzettend breed instelbaar is als bv. de trueverb van waves, dan kom je in de buurt van dingen als een lexicon 480 of iig dat soort aanverwante apparatuur.. en da's dan toch stukje duurder.. dus als je toch al kiest om gewoon alles met goede kwaliteit je computer in te pompen (bv dmv een goeie analoge tafel --> geluidskaart met 8i/o bv) dan kan je in nuendo/logic/cubase/samplitude/protools/cakewalk de rest doen inprincipe..

hoewel een digimixer natuurlijk wel erg stoer is 8-) ;)

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Afmixen van mijn nummers doe ik ook gewoon via m'n PC. En dan mix ik vaak meer dan 10 sporen audio tegelijk af. Ik heb een geluidskaart met 8 outputs (Gina20) die m'n analoge tafel in gaat (Spirit Folio SX). En dan gebruik ik nog lang niet altijd alle outputs. De DX/VST plugins zijn tegenwoordig idd van goeie kwaliteit, en ik kan er prima mee afmixen. Tenminste, voor zover m'n boxen het toelaten. Je hebt er denk ik meer aan om dan wat te besparen op een dure tafel en een set goeie monitoren te kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil het signaal niet terug mijn PC inpompen. Ik heb nu al 6 outputs van mijn synth die ik realtime wil mixen, en daar komen er in de toekomst ongetwijfeld meer bij. Mijn geluidskaart heeft "maar" 4 inputs, dus dan moet ik dingen al één voor één op gaan nemen als audiospoor, dat wil ik niet.

Ik wil ook de mogelijkheid van live-gebruik openhouden, dus zoek ik naar een hardwareoplossing in de vorm van een mixer met voldoende inputs om 6 plus 8 plus in de toekomst nog eens 8 = 22 inputs tegelijk te kunnen mixen...

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Kies je voor kwaliteit en wil je professioneel aan de slag, dan kost dat inderdaad geld en is Mackie de absoluut beste keuze. (tja of Soundcraft, maar da's nog duurder :'()
Behringer vind ik persoonlijk erg slecht, heb al vaker met Behringer tafels moeten werken en de toonregeling is RAMPZALIG te noemen. Ook het verlies aan dynamiek valt me nog steeds erg tegen bij Behringer. Leuk voor de beginnende thuisgebruiker maar naar mijn mening absoluut ongeschikt voor de betere opnames.

Suc6!!!

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Op zondag 14 april 2002 19:33 schreef GreenGras het volgende:
Kies je voor kwaliteit en wil je professioneel aan de slag, dan kost dat inderdaad geld en is Mackie de absoluut beste keuze. (tja of Soundcraft, maar da's nog duurder :'()
Behringer vind ik persoonlijk erg slecht, heb al vaker met Behringer tafels moeten werken en de toonregeling is RAMPZALIG te noemen. Ook het verlies aan dynamiek valt me nog steeds erg tegen bij Behringer. Leuk voor de beginnende thuisgebruiker maar naar mijn mening absoluut ongeschikt voor de betere opnames.
Behringer analoge tafels zijn zeker geen aanrader, maar hun digitale tafel schijnt zelfs op EQ-gebied best goed te zijn.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Pagina: 1