[3D MAX] Probleem / boek

Pagina: 1
Acties:

• SuperPotato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 22:25
-

[ Voor 100% gewijzigd door SuperPotato op 18-03-2017 12:50 ]

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 10:13

DeFeCt

je wéét toch

Op donderdag 11 april 2002 15:36 schreef -RMW- het volgende:
Dit wil ik gaan doen, voor September een wat betere kennis hebben, aangezien ik aangenomen ben bij Design For Virtual Theatre and Games op de Hogeschool van de Kunsten Utrecht (HKU).
Daar gaat je zomervakantie :)

Wat betreft die drivers, ik zou zeggen probeer het eens :?
Het is jouw systeem en dus kun je er maar op 1 manier achter komen, gewoon doen.
Pentablet of goede photoshop kennis
Ik zie de overeenkomst niet helemaal, maar een goede photoshopkennis is voor het maken van textures altijd wel makkelijk ja :)

boeken:

http://www.comcol.nl//bestel/biia38_a.htb#8563e

Flickr

• SuperPotato
-

[ Voor 100% gewijzigd door SuperPotato op 18-03-2017 12:51 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
voodoo + max is suckie suckie, het is niet anders, als je een beetje serieus bent moet je een goeie openGL kaart kopen.

zit bij max de online reference? (F1) doorlezen die hap, en je weet alle basics.

specs

Verwijderd

gewoon paar tutorials bezoeken/ volgen ,
uhmm 3ds max bible downloaden.
ik ben vandaag begonnen en ik kan al een metalen bal maken :+
ik ben er wel trots op eerlijk gezegt
http://www.kishan.nl/firstmax.jpg

Verwijderd

ik werk zelf al enige tijd met 3dsmax (momenteel R4) onder windows 2000. Dat gaat heerlijk moet ik zeggen.

Nu heb ik ergens gelezen dat 3dsmax en WinXP absoluut niet samengaan. Veel crahses erg instabiel en dat soort meuk.
Dus als het ff kan Win2K....

Verder heb je geen hol aan een normale 3d kaart in 3dsmax, hij doet alles software-matig. Alleen (zoals hierboven vermeld) een professionel OpenGL kaart kan wonderen doen. Maar die dingen zijn echt poep-duur.

En uhh... 3dsmax onder de knie krijgen kost wel ff...
misschien wel heel erg 'ff'...

Verwijderd

Ik kwam vandaag langs bij een lokale boekhandel en ze hadden een 3d max boek met als titel :
3d Studio MAX 4
origineel! Maareh dat is een dik dik boekje, zo'n 2000 bladzijden...

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Op donderdag 11 april 2002 16:22 schreef gladiool het volgende:
voodoo + max is suckie suckie, het is niet anders, als je een beetje serieus bent moet je een goeie openGL kaart kopen.
:( Gaan we beledigen? :(

Ik ben volgens mij best wel een serieuse MAXer (één van de meer serieusen op GoT in ieder geval) en ik heb wel degelijk een 3dfx Voodoo 5 5500 AGP 64mb. En ja, dat werkt goed, nooit problemen mee. Tenminste: OpenGL doet het niet goed, DirectX doet het wel goed. Wissel anders eens in de instellingen van MAX voor de viewports in de Preferences, kun je video-drivers instellen. Ik heb trouwens ook 3rd party drivers voor Windows ME.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• _Richard
  • Laatst online: 26-11-2021

_Richard

want?

Op donderdag 11 april 2002 19:30 schreef Oogst het volgende:

[..]

:( Gaan we beledigen? :(
de meest rampzalige kaart die je voor 3d kan gebruiken is een voodoo kaart (sorry. ;) )
voor 3d programma's kan je het beste Nvidia kaarten nemen, die hebben de beste kwaliteit/prijsverhouding

check de site van discreet maar http://www.discreet.com/support/max/videocards/r4.php3 voor goedstere video kaartjes...

anyway, voor de vraag over 3dmax boekjes, waarom zou je een boek willen kopen als je genoeg tutorials kan vinden op het internet.. (ja ik weet het, het is makkelijker om uit een boek te werken dan de heletijd te alt-tappen, maar voor de basic dingen heb je dat toch niet echt nodig..
Is een pentablet of goede Photoshop kennis ook aan te raden? (deze laatste beheers ik een beetje al).
zeker. een wacom is het uiteinde, je moet dat ding echt hebben om te driedeeen(ook in max..) werkt 100x beter als een muis, en voor photoshop is het helemaal relax, want zowieso, als je gaat 3d-en ga je ook textures gebruiken (of je moet alleen maar global ill. renders maken..
dus, ik zou zeggen koop een wacom, en ga zoeken naar turorials op het internet.

He who drop shit in toilet, have shitty time

• maratropa
  • Niet online
unteraarsch, das niet helemaal waar, een geforce is al heel fijn en neemt al een deel van de proc over. Ik heb een MX2 naar een quadro gemod, waardoor je bijv hardware versnelde lijnen krijgt, das ideaal. Een echte quadro is natuurlijk sneller, en de GF3 en 4 zijn niet meer volledig naar een quadro te modden.

Oogst, direct3D werkt wel ja, maar dan ben je geen "echte" maxer, OpenGL only baby :) Geintje. Maar ff serieus, de performance van openGL is veel beter dan die van direct3D in max, ookal heeft direct3d in max wat fancy features. Probeer eens een GF ofzo.

specs

• CrusaderNoR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 12:53
Tsssss, prutsers :+

Een echte Maxer gebruikt een SGI Workstation :9~

• _Richard

_Richard

want?

Op vrijdag 12 april 2002 14:28 schreef CrusaderNoRemorse het volgende:
Tsssss, prutsers :+

Een echte Maxer gebruikt een SGI Workstation :9~
prutsers?.. echte 3D artists gebruiken geen max.. maar maya
max = voor prutsers >:)

(ooohjjee.. wat heb ik nou weer gezegd)

Verwijderd

Nieuwe DVTG'er? Kewl, ben zelf eerste jaars. Bijna klaar, nu bezig met een solo project in het laatste blok.(ego Document)
Wat 3d Max en DVTG betreft. In mijn jaar waren/zijn er slechts 3 die hiervoor 3d/max ervaring hadden. Niemand had ervaring in character modelen.
En wat betreft toepassen van 3d, mag dat pas in het 3'de blok. Korte short maken, thema "labyrinth". Zelf ben ik pas in het winterblok (5 weken "kerstvakantie") begonnen met 3d Max. Vervolgens heb ik het direct moeten toepassen in ons project, dus tijdens het proces alles geleerd. Zelf heb ik me vooral/slechts op character design/modelen/animatie gericht, daar de rest me eigenlijk niet zoveel interisseert.

En ohja, wat die Maya/SGI replies betreft. Als je in max niets dope's kan maken kan je het net zo goed niet Maya. En omgekeerd hetzelfde. Dus prutsers zijn die genen die denken dat de software er voor zorgt dat je iets dopes creeren kan. Daar 3d Max/Maya/Lightwave etc. slechts tools zijn...
Btw, heb je ergens werk van je online staan? Ben namelijk zeer benieuwd naar wat de komende 1ste jaars te brengen hebben.

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 14:57 schreef _Richard het volgende:

[..]

wat een zielig geruzie hier
ik neem aan dat het niet serieus is?

• _Richard

_Richard

want?

Op vrijdag 12 april 2002 16:47 schreef A-TOMIC het volgende:
En ohja, wat die Maya/SGI replies betreft. Als je in max niets dope's kan maken kan je het net zo goed niet Maya. En omgekeerd hetzelfde. Dus prutsers zijn die genen die denken dat de software er voor zorgt dat je iets dopes creeren kan. Daar 3d Max/Maya/Lightwave etc. slechts tools zijn...
Zo bedoelde ik um niet, het was meer dat het meerendeel van de (proffesionele)(3D)bedrijven in nederland maya gebruiken, dus als je max(er) bent (in NL) dan ben je dus een (meestal) Amateur.. (dat wil niet zeggen dat je het niet kan, je bent er alleen niet als "proffesional" meebezig.. )

want je heb totaal gelijk, je kan met max precies hetzelfde als met maya.. (alleen vindtik persoonlijk maya beter werke)(en ja ik heb 1,5 jaar met max gewerkt)

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Laat ik het zelfs nog erger zeggen: praktisch iedere 3d-modeller hier op Tweakers is amateur. Zoals ikzelf bijvoorbeeld, ik heb nog nooit een rode cent met computer-stuff verdient en zit nog op school. Uitzonderingen daar gelaten is bijna iedere 3d-tweaker amateur.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Viewpoort prestatie is voor mij het minst belangrijkste als het maar redelijk werkt, aangezien ik een amateur ben met weinig geld verkies ik toch rendersnelheid boven viewpoort snelheid/prestatie als ik upgrade, als ik geld genoeg had natuurlijk schaf ik dan een kaart aan die top presteerd met Max maar tot dan moet ik het doen met een middelmatige allrounder.

Voor de topic starter een teken tablet is een verlichting met een paint progamma of photoshop en helpt met je texturing.
Voor 3d prefereer ik een muis, er zijn wel mensen die een tekentablet gebruiken maar voor mij werkt het niet lekker.
Boeken heb ik lang niet meer gekocht, en als ik het doe dan zijn het vaak boeken gericht op een specifiek onderwerp als belichting etc.
De tutorials bij Max zijn prima en op het web vindt je ook heel veel nuttige tutorials.

• Error323
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-08 20:24

Error323

d-_-b

Viewport het MINST belangrijke???????? Man je weet niet wat je zegt :P! Da's het belangrijkste... als jij met 5.000 faces al hapert da's toch kut??? Doe mij maar een supervideokaart op een wat minder snelle pc... want het modellen zelf daar gaat het om.. dat moet echt relaxed gaan... anders is et echt f*cked.

github.com/Error323

• SuperPotato
-

[ Voor 98% gewijzigd door SuperPotato op 18-03-2017 12:51 ]

Verwijderd

roman@romanstyle.com

Kan indd. kloppen dat de hier opgegeven adres het niet meer doet.

Verwijderd

Op zondag 14 april 2002 12:34 schreef Error323 het volgende:
Viewport het MINST belangrijke???????? Man je weet niet wat je zegt :P! Da's het belangrijkste... als jij met 5.000 faces al hapert da's toch kut??? Doe mij maar een supervideokaart op een wat minder snelle pc... want het modellen zelf daar gaat het om.. dat moet echt relaxed gaan... anders is et echt f*cked.
Hmmm, waar ik nu aan werk zit ik al op op zo'n 400000 faces en het worden er veel meer en met een geforce 2 werkt het nog goed, dus ben ik tevereden, en ik heb het over als je op een budget zit wat geld betreft, nu koop ik liever een snellere proccesor dan een niewe videokaart als je met textures en belichting aan je scene werkt en zeker nu met de GI shaders is het zeer frustrerend voor mij om steeds zo lang te moeten wachten voordat je verder kan.

Verwijderd

Ehm men zit hier nogal te kibbelen over vieport snelheden enzo...
nu wilde ik wel weten hoe dat bij jullie zit...

een benchmarkje (max 4.2)

1. open 3dsmax.ini.
voeg onder [preferences] de lijn
ShowFPS=1
toe

2. draai max
Afbeeldingslocatie: http://www.nimation.nl/hugo/max1.jpg hier staat de fps nu onderin (meest rechter, wat de andere 4 betekenen weet ik niet :( )

3. open deze file...
(10368 faces 109 objects 2lights)

4. kijk hoeveel fps je hebt (1e frame dat je ziet telt, niet gaan rondslepen ofzo en dan kijken...)

nu hoop ik dat de meesten van jullie de viewport configuratie nog op standaard hebben staan, anders is het geen eerlijke test.. en ook graaf ffies resolutie op 1280*1024 zetten..

bij mij geeftie dan 2.50FPS aan
heb nvidia Geforce 2pro 64mb (draai dus openGL) en athlon900 met 640mb ram (nu minder van belang)

Verwijderd

(had er misschien beter een nieuw topic voor kunnen openen)

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-09 20:51
Op vrijdag 12 april 2002 14:57 schreef _Richard het volgende:

[..]

Kijk uit of ik ga terug flamen :P
Ik ben volgens mij best wel een serieuse MAXer (één van de meer serieusen op GoT in ieder geval)
Wanneer ben je een serieuse max-er??

http://hawvie.deviantart.com/

• Error323

Error323

d-_-b

Op zondag 14 april 2002 17:12 schreef cris77 het volgende:

[..]

Hmmm, waar ik nu aan werk zit ik al op op zo'n 400000 faces en het worden er veel meer en met een geforce 2 werkt het nog goed, dus ben ik tevereden, en ik heb het over als je op een budget zit wat geld betreft, nu koop ik liever een snellere proccesor dan een niewe videokaart als je met textures en belichting aan je scene werkt en zeker nu met de GI shaders is het zeer frustrerend voor mij om steeds zo lang te moeten wachten voordat je verder kan.
Ja maar dat ligt meer aan je videokaart dan je processor hoor... textures worden geladen in het geheugen van je videokaart... natuurlijk heeft je processor er ook veel mee temaken maar realtime bewerken vraagt ook ontzettend veel van je videokaart.

github.com/Error323

• maratropa
  • Niet online
sfie, ik heb dat toegevoegd, maar ik zie nix. Ik had ook geen preferences kopje in mijn ini. (ik heb max 4.2)

specs

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 15:29 schreef gladiool het volgende:
sfie, ik heb dat toegevoegd, maar ik zie nix. Ik had ook geen preferences kopje in mijn ini. (ik heb max 4.2)
er zijn ook geen knopjes
in je max directory staat een file genaamd 3smax.ini
die open je met kladblok
daar scroll je doorheen totdat je [Preferences] ziet staan
daar onder zet je ShowFPS=1 ... (en dan sla je 'm op en dan restart je 3dsmax)

• _Richard

_Richard

want?

Op zaterdag 13 april 2002 12:02 schreef Oogst het volgende:
Laat ik het zelfs nog erger zeggen: praktisch iedere 3d-modeller hier op Tweakers is amateur. Zoals ikzelf bijvoorbeeld, ik heb nog nooit een rode cent met computer-stuff verdient en zit nog op school. Uitzonderingen daar gelaten is bijna iedere 3d-tweaker amateur.
nou ik iedergeval niet :P

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 14:56 schreef Error323 het volgende:

[..]

Ja maar dat ligt meer aan je videokaart dan je processor hoor... textures worden geladen in het geheugen van je videokaart... natuurlijk heeft je processor er ook veel mee temaken maar realtime bewerken vraagt ook ontzettend veel van je videokaart.
Ik heb het over rendersnelheid niet over realtime in je viewpoort ik ben niet totaal debiel :).
Ik laad nooit textures in mijn viewpoort ik zie het er de nut niet van in omdat het te ver afwijkt van wat de render resultaat zal zijn, mischien hangt het er van af wat voor soort werk je maakt, maar voor mij is het zinloos met het soort werk wat ik maak.

• Error323

Error323

d-_-b

Ah i c. :P Maar wat maak je dan bijvoorbeeld???

github.com/Error323

• maratropa
  • Niet online
geile f1 auto's

maar sfie, je begreep me verkeerd, het staat al in de ini, ik bedoelde niet "knopje" maar echt "kopje" :)

specs

Verwijderd

mij is stom...

zet het onder [Performance] dan werkt het wel :)

Verwijderd

Error323 er staat een linkje in mijn profile naar mijn site.

Gladiool, dankzij jouw ben ik geintereseert in V-Ray maar mijn beta demo is verlopen en ik kan niks vinden van een nieuwe versie weet je of die bestaat of opkomst is, er staat niks op de site zover ik het kan zien.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op donderdag 11 april 2002 19:07 schreef unteraarsch het volgende:
ik werk zelf al enige tijd met 3dsmax (momenteel R4) onder windows 2000. Dat gaat heerlijk moet ik zeggen.

Nu heb ik ergens gelezen dat 3dsmax en WinXP absoluut niet samengaan. Veel crahses erg instabiel en dat soort meuk.
Dus als het ff kan Win2K....
Onzin, in XP werkt max net zo (in)stabiel als in win2k.
Verder heb je geen hol aan een normale 3d kaart in 3dsmax, hij doet alles software-matig. Alleen (zoals hierboven vermeld) een professionel OpenGL kaart kan wonderen doen. Maar die dingen zijn echt poep-duur.
Ook niet waar, iedere kaart die openGL ondersteuning heeft draait gewoon in hardware openGL mode. Sommige prof. kaarten hebben hun eigen drivers en die werken inderdaad wel erg fijn, maar een normale GeForce in OpenGL mode kan zeker wel meekomen bij normaal 3d MAX gebruik.
Op zaterdag 13 april 2002 12:02 schreef Oogst het volgende:
Veel opdrachten voor architectenbureau's, laatste tijd alleen wat minder i.v.m. met drukte studie. Meeste opdrachten zijn ERG tijdsgebonden zodat ik (helaas..) meestal geen tijd heb voor trucjes al Brazil en raytracing. Wat weer wel erg leuk is (en waar ik inmiddels een redelijke vaardigheid in heb) is het werken onder een enorme tijdsdruk.

Zo werd ik eens gebeld of ik tijd had om langs te komen bij een bureau waar ik wel vaker opdrachten voor doe. Ik langs, bleek dat ze aan een prijsvraag mee wilde gaan doen, maar de deadline lag binnen een week. Alleen als ik tijd zou hebben zouden ze meedoen. Nou, tijd had ik wel (maak ik wel :P), hebben ze in 2 dagen een ontwerp van "scratch" opgezet, mij daarna met wat brakke schetsen op een stukje oud papier naar huis gestuurd en binnen 3 dagen een compleet gebouw vanuit niets opgezet en gerenderd. Ontwerp en visualisatie liepen hierbij paralel, ik ging aan de slag met wat er op dat moment af was en op het moment dat ik niet meer verder kon kreeg ik nieuwe info van het bureau.
Van de 80 inzendingen zat het ontwerp bij de beste 10 (je had 1 winnaar, 9 vermeldingen en de rest, ze zaten dus bij de 9 vermeldingen met publicatie in een boekje).

[ Voor 3% gewijzigd door GA!S op 06-06-2003 18:45 ]

de betaler vervuilt

• maratropa
  • Niet online
ja die deadline's daar moet ik nog een beetje aan wennen.

sfie, werkt nog steeds niet. Misschien omdat ik een hoop DLL's uit viz 4 in MAX gezet heb voor de extra's...

specs

• Error323

Error323

d-_-b

Op maandag 15 april 2002 18:19 schreef cris77 het volgende:
Error323 er staat een linkje in mijn profile naar mijn site.

Gladiool, dankzij jouw ben ik geintereseert in V-Ray maar mijn beta demo is verlopen en ik kan niks vinden van een nieuwe versie weet je of die bestaat of opkomst is, er staat niks op de site zover ik het kan zien.
Van alle drawings springt de f1 wagen er wel dik uit :) Nice man!!! Maar ga me niet vertellen dat je het niet fijn vind om die "soepel" te kunnen modellen... :)

github.com/Error323

Pagina: 1