[debian]Automatisch rebooten

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb hier dus even een probleem. We worden hier om het uur van ADSL af gekickt. Dit probleem ligt bij de provider en ik wil het even omzeilen door elk uur automatisch de server te herstarten.

Wie weet daar een scriptje/progje voor? Er internetten ook mensen van buiten mijn huis en die kunnen vanaf morgenmiddag niet meer internetten omdat ik dan weg ben en er dus niet iemand elk uur die server kan resetten.

ieeeepppppp :P

Verwijderd

Dan zitten ze gewoon heel eventjes zonder internet... A Disaster... :) .. pak een boek en een koek :)

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
crontabje ???

reboot

Verwijderd

via cron ? shutdown -r now ??

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

De hele server rebooten? Kun je niet gewoon controleren of de verbinding nog actief is, en zoniet, hem opnieuw aanmaken?

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:25
Op donderdag 11 april 2002 14:58 schreef VROEM! het volgende:
Ik heb hier dus even een probleem. We worden hier om het uur van ADSL af gekickt. Dit probleem ligt bij de provider en ik wil het even omzeilen door elk uur automatisch de server te herstarten.

Wie weet daar een scriptje/progje voor? Er internetten ook mensen van buiten mijn huis en die kunnen vanaf morgenmiddag niet meer internetten omdat ik dan weg ben en er dus niet iemand elk uur die server kan resetten.
HEEL simpel..

leg een verlengde powerkabel aan....
en laat ze zelf rebooten door de stekker eruit te trekken...

Simple, effectief, kost niets en ze hebben ze de controle over hoe en wat.....

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Verlengde powerkabel gaat nu niet lukken. En zonder internet is een redelijk grote disaster. Er moeten projecten gemaakt waarvoor internet dus een must is.

Maar ik ga eens kijken bij cron.

Met pump een nieuw IP aanvragen werkt op de een of andere manier niet. Pas na een reboot werkt het allemaal weer.

Verwijderd

Probeer je toch een ip te krijgen met dhclient of dhcpcd. Die kun je wel gewoon killen en opnieuw opstarten om een nieuw ip te krijgen. Daarvoor is een reboot echt niet nodig.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Er is "iets" waardoor na een disconnect DHCP verkeer geblokkeerd wordt. Bij het opstarten is er geen probleem, maar daarna is de firewall omhoog en ook al zet ik even alle policy's op allow dan nog wordt de adapter niet vernieuwd. (dacht ik tenminste)

Ik los het voor nu maar even zo op. Die andere optie kijk ik straks nog naar... De cron job is nu aktief :)

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Heb niet veel verstand van Linux, maar een wild-guess:
- Je kunt shutdown -r geven met een bepaalde tijd; dus: na een uur
- Je kunt vast wel een progje/script laten draaien bij het opstarten van Deb. Als je hierin nu dat shutdown commando geeft ben je klaar!

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Verwijderd

in de crontab

* */24 * * * /sbin/shutdown -r

zoiets?

Welke provider heb je omdat je er telkens wordt uitgegooid?

grtz

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op donderdag 11 april 2002 15:24 schreef wille001 het volgende:

[..]

* */24 * * * /sbin/shutdown -r
ik zou er 0 * * * * van maken als ik jou was. Want ik neem aan dat ie niet elke minuut wil booten.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je krijgt eerst je adres, en daarna gooi je je firewall up?
En de dhcp lease-tijd is niet toevallig een uur?

Probeer de firewall eens niet op te starten (behalve masquerading en dergelijke) en kijk of het dan wel aan blijft :?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ook zonder firewall wordt ik eruit gegooid. Een kale win'98 PC direct aan het ADSL modem werd dat ook en die heeft geen firewall.

De lease tijd is een half uur is me net verteld. Na een half uur krijg ik een paar packet DENY meldingen en na drie van die meldingen is het uur om en wordt ik eruit geknikkerd. Zoiets. De ene keer duurt het iets langer, de andere wat korter.

Ik zit bij BabyXL via de TU Delft. Er zijn meer users met dat probleem naar het schijnt en er is iemand druk naar aan het kijken voor ons. We konden geen garantie krijgen dat het vandaag verholpen zou worden....

Maar dat shutdown -r commando op elk uur in de crontab zetten heeft geen effect. Ik ben het nu ook aan het testen met een andere debian compu (die heb ik op elke 5 minuten gezet) en die doet niks ):| Op elke 5/10/etc zou hij moeten rebooten en om te testen of hij dat werkelijk doet heb ik 1 minuut ervoor het commando "eject" ingeroosterd. Om 4 minuten over gaat dus me CDROM open en om 5 over zou hij moeten rebooten maar er komt niks....
Als ik 'run now' geef (via webmin) reboot hij wel keurig.

Verwijderd

heb je wel root privalige?
anders doet ie het niet
desnoods shutdown chmodden ofzo

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Had vergeten "now" achter het commando te zetten :P

Nu doet ie het wel.

En nu heb ik een uur om uit te vinden of ik niet stiekem toch zonder reboot een nieuw ip kan krijgen :)

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:51

BrZ

ehmz, gewoon handmatig de DHCP lease releasen :?

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Als je dhcpcd installeerd wordt automagisch de leasetijd bekeken en zodra de lease tijd verstreken is gaat hij het weer vernieuwen. Ik heb die problemen ook gehad. En ik heb pump er afgeknikkerd en dhcpcd geinstalleerd en dat werkte perfect. :9~

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

Waar is die (inmiddels verwijderde) "SPOED!" in de topictitel voor nodig? :{

Als regelmatige GoT bezoeker zou je toch moeten weten dat mensen echt niet sneller gaan tikken van zo'n topictitel :+

Daarnaast is dit wel tamelijk lees de handleiding werk en zoek eerst eens zelf werk. Is sowieso niet onverstandig voordat je een nieuw topic opent de volgende keer ;)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Op donderdag 11 april 2002 20:09 schreef nelske het volgende:
Waar is die (inmiddels verwijderde) "SPOED!" in de topictitel voor nodig? :{

Als regelmatige GoT bezoeker zou je toch moeten weten dat mensen echt niet sneller gaan tikken van zo'n topictitel :+

Daarnaast is dit wel tamelijk lees de handleiding werk en zoek eerst eens zelf werk. Is sowieso niet onverstandig voordat je een nieuw topic opent de volgende keer ;)
Je hebt gelijk, maar ik werd even onder druk gezet door zeurende huisgenoten terwijl ik nu zelf een verslag aan het tikken ben. Moet ik hier natuurlijk jullie niet gelijk mee lastig vallen.
Naja, weer een newbie vraag incl antwoord aan de search results toegevoegd zullen we maar zeggen :+

Pagina: 1