Toon posts:

Wireless LAN ongeveer 10 km

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nog steeds via een ISDN modempje :( op het internet en daar zou ik graag wat verandering in zien, maar aangezien ik in een klein dorpje woon is de kans er klein dat ik binnen een jaar via de kabel zou kunnen surfen. daarom zou ik graag willen weten met wat voor apparatuur ik het beste een wireless LAN zou kunnen maken met een afstand van 5 tot 10 KM ertussen. Deze afstand heb ik nodig om vanuit mijn huis naar iemand te linken die wel kabel:) heeft.

B.v.d

Kaahtools

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Je zou ook via de sataliet kunnen gaan internetten.

Money for nothin' and your chicks for free

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Ik denk dat dat niet gaat lukken... Je kan wel zo'n afstand overbruggen, maar dan niet met de snelheid die je wilt hebben. Dan kun je nog beter bij je ISDN blijven, of je maakt er een magnetron van waar je naast staat... Niet echt goed voor je dus... Er zijn ook oplossingen via de sateliet. Dan stuur je opdrachten gewoon via je isdn, maar de download data komt binnen via sateliet... Zal best wel prijzig zijn, maar veiliger en goedkoper dan wat je nu van plan bent...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Anders krijg je oplossingen als hurlijnen of een laserverbinding. DUUR!!!

Verwijderd

Ik geloof dat de satelliet hardware zo'n 400 euro is, en dan natuurlijk nog een abonnementje erbij

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Op donderdag 11 april 2002 13:49 schreef meulenb het volgende:
Ik geloof dat de satelliet hardware zo'n 400 euro is, en dan natuurlijk nog een abonnementje erbij
Dat is dan zelfs alleen je download....

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 09:35
'n Cisco Wireless lan oplossing tot een max. van 10 km in vogelvlucht zit om en bij de € 5000 ... 'k geloof dat je dan zelfs een radiolicentie moet aanvragen ...

Niet echt iets voor thuis dus

This space intentionally left blank.

Verwijderd

Straalverbinding is ook nog een mogelijkheid :) 2 schoteltjes op t dak en stralen maar... :z

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Toevallig. :)

2 collega's van me zijn er mee bezig. De één woont in Rhenen, en de ander in Veenendaal. Ze gebruiken Cisco Aironet's, en ze hebben allebei een mooie schotel op het dak. Ze hebben al verbinding gehad, ik weet niet op welke snelheid. Maar het is volgens mij wel iets meer dan 10 km. Moet dus kunnen, hoewel het wel redelijk duur is.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry luitjes maar via een sateliet internetten wordt niks, want dan heb je nog steeds die verdomde telefoon tikken en het schijnt dat ik dan qua snelheid :'( ook maar beter op gewoon ISDN kan blijven.

En BTW als ik nou een wireless setje koop en daar zet ik een paar goede richt atennes aan, dan moet ik die 5 km toch wel halen. En om de snelheid gaat het mij niet echt, ik heb nu namelijk ook maar 7 a 8 kb/s :( dus het gaat alleen om voor een vast bedrag per maand :) te internetten

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Op vrijdag 12 april 2002 09:19 schreef Kaahtools het volgende:
Sorry luitjes maar via een sateliet internetten wordt niks, want dan heb je nog steeds die verdomde telefoon tikken en het schijnt dat ik dan qua snelheid :'( ook maar beter op gewoon ISDN kan blijven.

En BTW als ik nou een wireless setje koop en daar zet ik een paar goede richt atennes aan, dan moet ik die 5 km toch wel halen. En om de snelheid gaat het mij niet echt, ik heb nu namelijk ook maar 7 a 8 kb/s :( dus het gaat alleen om voor een vast bedrag per maand :) te internetten
Ik denk niet dat je dat met een wireless setje gaat halen hoor. Moet je wel flinke antennes plaatsen.

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Een paar richtantenne's aan zo'n setje knopen lukt je niet zomaar.. HEt gaat hier om GHz-en en spread spectrum. Wil je daar goede antenne's voor hebben en ze dan ook nog fatsoenlijk aan kunnen sluiten dan moet je toch behoorlijk thuis zijn in hoogfrequente techniek.

Heb je een zichtlijn ???

Als je een zichtlijn hebt dan kun je eens wat proberen door zelf met 2 lasertjes te gaan prutsen, daar staan diverse projecten van op internet.

Verder kun je eens zoeken naar het fenomeen packet radio ! daar worden momenteel best hoge snelheden mee gehaald, als je teminste op de amateur banden gaat werken. (op de 11 meter/27Mc bakkie afdeling slechts 2400-4800 baud en zelfs dat is al illegaal) er is genoeg software die gewoon TCPIP daar over heen kan draaien, linux heeft er zelfs kernel ondersteuning voor.

IP Rocks

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Op vrijdag 12 april 2002 09:20 schreef DeeJee het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je dat met een wireless setje gaat halen hoor. Moet je wel flinke antennes plaatsen.
Flinke antennes met flinke versterkers... Die dingen kunnen normaal maar tot 100m in een open veld... En dan moet je nog mazzel hebben... Je moet toch een bepaald signaal kwalitatief overzenden... Als je dat niet doet, gaan de wireless lan dingetjes alleen maar rotzooi zien, en heb je helemaal geen verbinding...

Wanneer komt kpn met ADSL bij jou in de buurt dan???

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
Zet't maar gewoon uit je hoofd.. geloof me.
Voor met lasers is de afstand te groot
Voor RF zit je met dure antennesantennes, nog duurdere instel- en installatiekosten (ingenieur is niet gratis) en nog duurdere licentiekosten.

• WildernessChild
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

WildernessChild

Voor al uw hersenspinsels

Zijn er wel setjes die zo'n 200/300 m kunnen overbruggen? En hoe duur?

Maker van Taekwindow; verplaats en resize je vensters met de Alt-toets!

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoorde :) vanddag ook weer zoiets op school, als het goed is moet je ook wel zoiets kunnen doen met een schotel *D .

Is er mischien iemand hier die dat al eens heeft geprobeerd of iemand die dat draaien heeft.

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Wij hebben hier een straalverbinding over 5 km. Werkt als een trein...kosten: zo'n 40.000,- hollandse guldens. Snelheid: zo'n 4 mbit
Niet echt haalbaar voor een particulier dus.

Verwijderd

Denk dat je gewoon sateliet moet nemen of een lijn laten leggen. Want Wireless LAN over 10 km is prijzig.

En als je alleen een vast bedrag in de maand wilt kun je ook een vast bedrag afsluiten via je telefoonmodem. Superweb heette dat...

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:57
Op vrijdag 12 april 2002 11:34 schreef Kaahtools het volgende:
Ik hoorde :) vanddag ook weer zoiets op school, als het goed is moet je ook wel zoiets kunnen doen met een schotel *D .
Downstream via schotel is nog wel betaalbaar (heb het tot een half jaar geleden ook gebruikt), alleen was de snelheid inmiddels dramatisch slecht (was: 600Kbyte/s, ging naar 10-30KByte/s) en je blijft nog steeds betalen voor je upstream (analoog/isdn).

Upstream via schotel is veel te duur, dan is verhuizen een goedkopere optie.

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 15:45
Nou, ik denk dat je voor het leggen van een lijn toch aardig lang met je ISDN kan blijven bellen :) Tegen die tijd heeft zelfs Timboektoe SDSL ;)

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Op vrijdag 12 april 2002 11:45 schreef joostjuh het volgende:
Denk dat je gewoon sateliet moet nemen of een lijn laten leggen. Want Wireless LAN over 10 km is prijzig.

En als je alleen een vast bedrag in de maand wilt kun je ook een vast bedrag afsluiten via je telefoonmodem. Superweb heette dat...
lol.....dat was idd een super-provider.... :'(

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:00
Op vrijdag 12 april 2002 09:57 schreef WildernessChild het volgende:
Zijn er wel setjes die zo'n 200/300 m kunnen overbruggen? En hoe duur?
Dat is in open lucht met standaard WLAN te halen in theorie. Dat gaat tot 300 meter. In de 802.11a uitvoering zit je op 11 MBit (misschien door de afstand op 5.5, 2 of zelfs 1 MBit). Kosten: 2 kaartjes van honderd euro ofzo, eventueel 1 of meer basisstations.

Verwijderd

Met draadloze verbindingen is het belangrijk dat je een zichtlijn hebt. Voor een 'niet al te veel gezeik' oplossing kun je het beste die airnet cq wlan kastjes halen. Vastzetten op elkaars arp-addres, en met behulp van coax een zelfbouw anntene, type 'regenpijp' op het dak plaatsen.
Hoe het zit met schotels weet ik niet. hoe je zo'n zelfbouw richtanttene kunt maken is wederom met Google te vinden.
Succes ermee. :) /me je kunt ook ervoor kiezen om te verhuizen naar een wijk waar een proefproject loopt met glasvezel :P

• sverzijl
Op vrijdag 12 april 2002 11:49 schreef polleke het volgende:

[..]

lol.....dat was idd een super-provider.... :'(
in combinatie met europeonline (internet by satellite, www.europeonline.net) WAS dit een ideale combinatie :)

• sverzijl
Op vrijdag 12 april 2002 11:50 schreef Snailer het volgende:

Succes ermee. :) * sverzijl je kunt ook ervoor kiezen om te verhuizen naar een wijk waar een proefproject loopt met glasvezel :P
Dan moet je echter niet naar Nieuwland (Amersfoort) verhuizen. Daar HEBBEN ze glasvezel, maar geen breedband :

http://www.webwereld.nl/nieuws/10051.phtml

Verwijderd

Superweb had wat probleempjes. Vaak in gesprek, niet kunnen connecten. En nadeel is dat je elke 2 uur opnieuw moest inbellen.
Ikzelf heb het gelukkig nooit hoeven mee te maken, zit al mooi tijdje bij @home. Maar was wel even leuk om te noemen (goede oude tijd, ahum..) :+

• sverzijl
Op vrijdag 12 april 2002 12:03 schreef ScalaFreak het volgende:
Voor 2-weg sateliet moet je eens kijken op : www.aramiska.nl

En voor de prijzen : http://www.aramiska.nl/main.php?cm_navpos=25,174,178&PHPSESSID=df138d691ced7f1e0b0db16ffb1af4bd&cm_t=1018605533
dat bedoel ik, verhuizen is goedkoper :)

Verwijderd

Ik heb hier (op het werk) veel soorten sat verbindingen >:)

Astra-Net - Gen1 - 1 way
Xantic - Gen2 - 1Way
Hughes - Gen1 - 1 Way
Hughes - PES (Personal Earth Station) - 2 Way
Hughes - Shannon - 2 Way

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 11:49 schreef CubicQ het volgende:

[..]

Dat is in open lucht met standaard WLAN te halen in theorie. Dat gaat tot 300 meter. In de 802.11a uitvoering zit je op 11 MBit (misschien door de afstand op 5.5, 2 of zelfs 1 MBit). Kosten: 2 kaartjes van honderd euro ofzo, eventueel 1 of meer basisstations.
Ik geloof dat je 802.11b bedoelt :)

Een mogelijke oplossing is het gebruiken van 2 wireless bridges met dishes AIR-ANT3338, maar dat gaat je flink centen kosten..

Verwijderd

Kijk es bij
http://www.tweakers.net/nieuws/21161?highlight=antenne
En dan hééél goed mikken... :z

• _zer0_
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 17:43
10 km is te doen denk ik zelf...
Je hebt wel aardig grote antennes en vrij zicht (geen bomen ofzo ertussen) nodig.
Ik heb nu een verbinding over 3km met 11 Mbit maar we hebben al tests gedaan met grotere afstanden.
Kijk eens op http://www.frars.org.uk/cgi-bin/render.pl?pageid=999999
Deze gasten haalden een 5,5 Mbit/s verbinding over 14 km.
Welke regio zit je trouwens ?

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 13:47
Ik zou het gewoon vergeten en wachten tot KPN begint met omzetten van telefoonhuisjes in jouw gemeente. Ik heb ADSL nu iets langer dan een jaar en het bevalt me prima, veel beter en betroubaarder dan kabel. :)

Ik dacht dat die KPN nooit mxstream kwam leveren maar na wachten en wachten kon het toch eindelijk, gewoon gedult hebben, het is het waard. :D

• Joove
  • Laatst online: 20-08 20:23
Als je wilt gaan zenden dan mag je volgens mij max. 4 watt uitzenden, zonder dat je een radio zend vergunning nodig hebt. Hierbij heb je ongeveer een bereik van 4 à 5 km. Wil verder zenden dan heb je een versterker nodig en een zend vergunning.

En wat dacht je van mensen bij de ontvanger in de buurt die het signaal overtreffen, dus storen?? Dan heb je nog steeds geen goede verbinding. Ook is het natuurlijk mogelijk om het signaal af te tappen of gewoon te ontvangen, dus als je het zou dun moet het dus een gecoderde lijn worden.

Ik denk dus dat het geen optie is. Ik zou eeder gewoon ISDN houden en afwachten of anders er nog satelliet bij nemen.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:52
lees dit topic eens door is misschien wel wat voor je

http://www.gathering.tweakers.net/showtopic.php/496111/1/25

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1