NT4 server wil niet via client printen

Pagina: 1
Acties:

• Titanicfanatic
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:24
Ik weet niet zeker of het mogelijk is, maar ik wil dus op mijn server kunnen printen op een netwerkprinter die aan een client-pc hangt. Daar draait ook NT4 server op en de printer wordt zelfs ook gevonden in de "Add printer wizard". Als je dan dubbelklikt zegt hij dat hij niet kan connecten en dat de printer name invalid is. Overigens kan ik ook 2 W95 clienten in mijn netwerk niet zien en zij de server niet, maar een netwerkverbinding maken werkt wel.
Sowieso lijkt er niets te kloppen in de computer browser. De andere NT4 server is wel te zien in de browser, maar als je er op dubbelklikt dan zegt hij: "The network path was not found". Handmatig het pad inkloppen werkt ook niet.

* Titanicfanatic wil een cursusje netwerkbeheer :'(

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 11:15
Win95 clients kun je niet in je netwerkomgeving zien als die geen bestands- en printerdeling hebbben, niets vreemds dus.
Wat voor ip-adressen hebben die machines, zijn de servers PDC's of memberservers ?
Je zult iets meer info moeten geven.

• Francois
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-07 11:14

Francois

Dus...

Heb je een wins server draaien? En is die bekend bij alle clients? (bij voorkeur via dhcp) File & Printersharing enabled op de clients met printer?

* Francois gaat er van uit dat tcp/ip gebruikt wordt.

• Titanicfanatic
1 server is PDC, de andere is volgens mij stand-alone. De W95 bakken hebben file en printersharing aan en kunnen elkaar wel zien, maar de server en de andere NT4 server bak niet zien. IP-adressen zijn:

server: 192.168.0.1
W95-bak1:192.168.0.4
W95-bak2:192.168.0.5
NT4 Server:192.168.0.13

Een WINS server had ik nog niet draaien, zal daar eens mee gaan stoeien dan.

• Titanicfanatic
Ben er inmiddels achter wat er fout gaat: als je niet de computernaam, maar het IP-adres gebruikt om een printer, of een netwerkverbinding te maken dan werkt het wel. Ik zal morgen eens met een DNS server gaan spelen.

• Francois
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-07 11:14

Francois

Dus...

Op donderdag 11 april 2002 23:21 schreef Titanicfanatic het volgende:
Ben er inmiddels achter wat er fout gaat: als je niet de computernaam, maar het IP-adres gebruikt om een printer, of een netwerkverbinding te maken dan werkt het wel. Ik zal morgen eens met een DNS server gaan spelen.
wins zorgt voor netbios naam -> ip vertaling :)

• Titanicfanatic
Ik heb wins nu draaien, maar dat helpt dus gewoon niet.

EDIT: wins server goed ingesteld en de netwerkprinter aan een W95 OSR2 pc gehangen en nu werkt het wel. Ik kan nu ook alle pc's zien. Allemaal bedankt!
Pagina: 1