Performance Raid 0 met 4 IBM schijven

Pagina: 1
Acties:

• Vincent Meijer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:46

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
Ik heb sinds een dag m'n systeem geinstalleerd op een Raid config. De configuratie bestaat uit een Promise Fasttrack100 TX2, een IBM 75GXP 60GB, een IBM 60GXP 60 GB en 2 IBM's 120GXP van 60GB. Verder heb ik natuurlijk de laatste drivers etc. geinstalleerd. Nu heb ik Sisoft Sandra 2002 Pro net gedraaid en geeft ie een score van ongeveer 45000. Nu heb ik het idee dat dit iets aan de lage kant is :P. Maar ik heb al systemen gezien met een score van meer dan 50000 met maar 2 IBM 120GXP 40GB schijven.
Heeft iemand misschien wat vergelijkende resultaten of tips om het boeltje nog sneller te laten draaien?
Is er trouwens nog een ander programma waarmee je redelijk betrouwbaar je schijven kan testen.

Thanx

Systeem specs

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Voor het testprogramma, en voor vergelijkende resultaten zou ik hier effe kijken: [topic=384220/1/50]

En heb je de raid-faq ook al gelezen? [topic=310264]

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
thanx, ik ga ff kijken.

Systeem specs

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-04 19:56
't is niet aan te raden om op 1 (softwarematige) RAID controller 2 HDD's aan te sluiten. Dit deelt de max. snelheid namelijk door 2....

Verwijderd

Software matige raid? Bedoel je daarmee onboard raid?

Of echt software die dit laat werken?

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
Op donderdag 11 april 2002 16:24 schreef Cutebritney het volgende:
't is niet aan te raden om op 1 (softwarematige) RAID controller 2 HDD's aan te sluiten. Dit deelt de max. snelheid namelijk door 2....
Wat bedoel je nou precies? Ik heb dus 4 Hdd's op 1 controller aangesloten.
Weet iemand hoe je achteraf de blocksize kan wijzigen?

Systeem specs

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-04 19:56
Op donderdag 11 april 2002 17:28 schreef meijern het volgende:

[..]

Wat bedoel je nou precies? Ik heb dus 4 Hdd's op 1 controller aangesloten.
Weet iemand hoe je achteraf de blocksize kan wijzigen?
Ik neem aan dat jou raid kaart niet een echt hardwarematige kaart is. (€400+ )

Bij een softwarematige raid kaart, heb je meestal 2 ATA controllers. Op elke controller KUN je 2 HDD's aansluiten. Dit komt uit op een totaal van 4.
Het probleem is, dat als je per controller 2 HDD's hebt aangesloten, de controller niet deze 2 HDD's tegelijk kan aanspreken.
Dus zal hij eerst iets op de 1e hdd schrijven, dan op de 2e etc etc

Dit geeft dus uiteindelijk een snelheidsverlies van 50% !

Het beste voor 4HDD's is, om een hardwarematige raid kaart te kopen, OF om een extra RAID kaart erbij te kopen, en dan 2 raid array's te maken....

Want met 2 HDD's op zo'n raidcontroller is de snelheid wel goed :)

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Persoonlijk denk ik niet dat dit het probleem is. De raid controller kan volgens Promise naar alle 4 de schijven tegelijk schrijven. Er is immers genoeg bandbreedte met ATA100. Na navraag ben ik erachter gekomen dat de traagste HDD in de array de snelheids bepalende factor is. Is natuurlijk logisch. De controller kan natuurlijk niet sneller naar een andere hdd gaan schrijven terwijl de andere nog niet eens klaar is. Ze moeten dus allemaal synchroon lopen. Nou is mijn traagste schijf in de raid setup een 'antieke' IBM 75GXP 60gig schijf. Deze is dus bepalend voor de performance van de hele setup. Dus ook al heb ik 2 snelle IBM 120GXP schijven erbij hangen dit maakt niks uit voor de prestaties. Volgens Promise kan je bij een Raid setup van 4 schijven ongeveer prestaties verwachten van 3 maal de performance van de traagste schijf. Dit is dus de 75GXP. Deze haalt dus los ongeveer in Sisoft sandra een score van 15000. En mijn raid setup haalt nu ongeveer 45000. Klopt dus aardig wat Promise zegt.
Nu wil ik misschien mijn 75GXP en 60GXP gaan vervangen door 2 nieuwe 120GXP's :9~ ,maar hoe kan ik dit voor elkaar krijgen zonder alles opnieuw te hoeven te installeren? Gewoon de desbetreffende schijven eruit trekken en dan op een andere pc gewoon via de verkenner alles over kopieren naar de nieuwe schijf?

Systeem specs

Verwijderd

Block size achteraf wijzigen is niet mogelijk.
Hoe groter de blocksize des te sneller het is.
IK heb nu een 2mb size wat 30% performance verbetring gaf tov 64k

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
Mmm dat is niet zo handig. Maar hoe doen al die reviewers dit dan? Installeren ze het OS dan gewoon 10 keer ofzo?

Systeem specs

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Op zaterdag 13 april 2002 13:00 schreef meijern het volgende:
Bedankt voor je reactie. Persoonlijk denk ik niet dat dit het probleem is. De raid controller kan volgens Promise naar alle 4 de schijven tegelijk schrijven. Er is immers genoeg bandbreedte met ATA100. Na navraag ben ik erachter gekomen dat de traagste HDD in de array de snelheids bepalende factor is. Is natuurlijk logisch. De controller kan natuurlijk niet sneller naar een andere hdd gaan schrijven terwijl de andere nog niet eens klaar is. Ze moeten dus allemaal synchroon lopen. Nou is mijn traagste schijf in de raid setup een 'antieke' IBM 75GXP 60gig schijf. Deze is dus bepalend voor de performance van de hele setup. Dus ook al heb ik 2 snelle IBM 120GXP schijven erbij hangen dit maakt niks uit voor de prestaties. Volgens Promise kan je bij een Raid setup van 4 schijven ongeveer prestaties verwachten van 3 maal de performance van de traagste schijf. Dit is dus de 75GXP. Deze haalt dus los ongeveer in Sisoft sandra een score van 15000. En mijn raid setup haalt nu ongeveer 45000. Klopt dus aardig wat Promise zegt.
Nu wil ik misschien mijn 75GXP en 60GXP gaan vervangen door 2 nieuwe 120GXP's :9~ ,maar hoe kan ik dit voor elkaar krijgen zonder alles opnieuw te hoeven te installeren? Gewoon de desbetreffende schijven eruit trekken en dan op een andere pc gewoon via de verkenner alles over kopieren naar de nieuwe schijf?
Ik weet dat ome tom (www.tomshardware.com) er ook een keer een artikel over heeft geschreven, dat je met 4 IDE schijven op een softwarematige controller ongeveer 3 keer de snelheid van de traagste schijf gaat halen..dus dat klopt wel ongeveer.

Wat die bandbreedte betreft, die IBM schijven halen dacht ik iets van max 35MB/s. Dat keer 4 is 140MB/s en je theoretische doorvoersnelheid van je pci bus is 133MB/s dus je kunt weldegelijk in de problemen komen dat je tegen de grenzen van je bandbreedte aanloopt.

Als je die oude harddisk zou willen wisselen voor een nieuwe dan moet je al je data eraf, en je raid opnieuw instellen, en dan de data er weer op. Word je dus niet blij van. Ik vroeg me daarom ook af, als je 1 schijf uit de array haalt en even op een gewone ide controller hangt of je met een programma als ghost gewoon diskcopy kunt doen naar een nieuwe schijf, en vervolgens die nieuwe schijf weer vrolijk in je array hangen. Weet iemand of dat werkt??

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
Ik zat dus aan precies hetzelfde te denken. Ff gauw een backup maken met ghost ofzo en dan de image op je nieuwe schijf zetten. Als dit kan ga ik m'n 75GXP en 60GXP omruilen voor 2 120GXP's. Denk dat dit heel veel gaat uitmaken.

Systeem specs

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op maandag 15 april 2002 18:43 schreef meijern het volgende:
Mmm dat is niet zo handig. Maar hoe doen al die reviewers dit dan? Installeren ze het OS dan gewoon 10 keer ofzo?
Die gebruiken of images of ze zetten het OS op een niet-RAID schijf.

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
Bedank tvoor de info. Had ik natuurlijk zelf ook wel kunnen bedenken |:(.
Maar is er nou iemand die weet of je een schijf uit een Raid 0 array kan wisselen en dan dmv een image alle data op de nieuwe schijf terug kan zetten.

Systeem specs

Pagina: 1