Toon posts:

ECCp-109 faq vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Op http://home.kabelfoon.nl/~jeroon/jeroon/eccp_faq.html ook wel beter bekend als de faq pagina van DPC i.v.m. ECCP-109 staat dat het priemgetal dat gebruikt word 109 bits is.
Als men het getal zou vergroten naar 131 bits dan zou dat 65536 keer langer duren. Nu vraag ik mij af, hoe men dat berekend. Ik dacht dat het per bit +- tweemaal zo lang zou duren maar dan krijgt men 2^22 keer langer (131-109=22) maar dan heb je een getal dat veeeeel groter is :?. Die 65536 is namelijk maar (en ja hoor heb ik effe getesd) 2^16.
Oké dit kan als mierneuken overkomen :D , maar ik vroeg me gewoon af hoe men dat dan berekend.

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 19:25
Heeft het niet iets te maken met die elypse kromming?

De code zelf is inderdaad (131-109) 2^22 zo groot. Maar we kraken hier niet op de brute force manier zoals bij rc5. We zijn op zoek naar 2 punten die die elypse vormen.

Geen antwoord op de vraag hoe komen ze aan die 65536. Ben er ook wel benieuwd naar eigenlijk.

...

Verwijderd

Topicstarter
Tuurlijk,
Ik heb dit ergens eens gelezen over een key van RC5. Het is als je daar de key met 1 bit vergroot, het steeds twee maal zo lang duurt. Dus van een 64 bits naar een 128 bits key duur het maar liefst 2^64 keer langer. Ter vergelijking, Bij het RC5-64 project zijn er 2^64 mogelijkheden! en we doen er al zo lang over.
Lijkt gewoon intressant om te weten hoe men aan die 65536 komt (zeker omdat dat getal exact 2^16 is)

Verwijderd

Ik wil het eigenlijk ook wel weten :)
Ik denk eerder dat het een "typo" is hoor... het komt gewoon een veel te mooi getal uit hier :P

Want zelfs als je ervan uitgaat dat je enkel de priemgetallen moet controleren van 131 bits (en alle andere 131 bit getallen dus niet) is het nog een aanzienlijke fractie van 222. In ieder geval een flink pak meer dan 216...

Verwijderd

Sja, ik heb het verhaaltje alleen maar vertaald :) Ik weet niet hoe ze aan die waarde komen :? Vraag het Chris Munico zou ik zeggen ;)