[VB] CreateWorkspace zonder MSoffice install

Pagina: 1
Acties:

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09 20:19
Ik heb een VB prog dat perfect draait op machine A en op machine B gaat het programma onderuit op het moment dat ik een workspace wil definieren.
Het programma haalt data op uit een mysql database en maakt gebruik van de Microsoft DAO 3.51 object libary.

Dim WrkODBC As Workspace ' geeft geen error

Set WrkODBC = CreateWorkspace("NewODBCWorkspace", _
"", "", dbUseODBC)

Geeft de boodschap error dat het activeX element het object niet kan creeren.

Ik heb al heel veel mogelijkheden nagelopen maar het enige wezelijke verschil tussen de beide PC's is dat de PC waar alles werkt MSoffice heeft en de andere niet. Volgens mij mag dat niet uitmaken maar mieschien weten jullie hier meer over...

office installeren op de PC is practisch uitgesloten.

Alvast bedankt voor de response.

at your service

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Gerco

Professional Newbie

Je zult ook DAO moeten installeren op die andere PC. Die is gratis te downloaden bij Microsoft.

Je moet minimaal MDAC versie 2.6 hebben en Jet versie 3.51 (zit bij MDAC 2.6 geloof ik). Als je MDAC 2.7 wilt hebben, moet je Jet los downloaden.

Wat je zoekt is MDAC_TYP.exe en Jet40SP3.exe.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:51

mulder

ik spuug op het trottoir

Volgens mij is het meeleveren van enkele Jet DLL's voldoende, als je dbUseJet ofzo gebruikt. Als je bv InstallShield gebruikt kun je zien welke dll's benodigt zijn. Natuurlijk even testen op een kale machine. Moet wel zeggen dat ik het vreemd vind dat ie een ActiveX error geeft.

oogjes open, snaveltjes dicht

• Gerco
  • Nu online

Gerco

Professional Newbie

Op donderdag 11 april 2002 11:07 schreef Don Facundo het volgende:
Volgens mij is het meeleveren van enkele Jet DLL's voldoende.
Dat is het ook, maar voor zover ik weet MAG dat niet door 1 of andere MS licentievoorwaarde.

Bovendien vind ik het wel zo netjes om de hele component te installeren via het bijhorende install proggie (gewoon silent tijdens je install ofzo), dan wordt het ook makkelijker om later te setup te upgraden naar een volgende versie van de engine.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• The_Butler
Bedankt voor de suggesties, ik ben nu de Microsoft site aan het doorspitten voor die servicepacks en ik heb ff een search gedaan naar de msj*.dll files en ik moet zeggen dat er nogal wat verschillen zijn, zowel in groote als in versienummer. Ik hou jullie op de hoogte...

at your service

• The_Butler
Slecht nieuws, na het intalleren van de beide servicepacks krijg ik nogsteeds dezelfde foutmelding (error 429).

Ik blijf spitten, de systemen moeten over anderhalve week op een boorplatform staan :'(

at your service

• Gerco
  • Nu online

Gerco

Professional Newbie

Doe het dan zonder workspace...

Om met een Jet database te werken heb je geen workspace nodig, alleen als je de Jet user authenticatie wilt gebruiken, of transactions.

Dan moet natuurlijk DBEngine.OpenDatabase WEL werken in je config, dus probeer dat eens.

het volgende VBScript kan vertellen of je Jet wel of niet werkt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Dim dbe

On error resume next
Set dbe = CreateObject("DAO.DBEngine.36")
if err.number = 0 then
  msgbox "Jet 4.0"
end if
Set dbe = CreateObject("DAO.DBEngine.35")
if err.number>0 then
  msgbox "aaarggghhh! Geen Jet of een oudere versie dan 3.51"
else
  msgbox "Jet 3.51"
end if

• The_Butler
ik heb hier iets meer info gevonden over mijn error

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q189607

ik denk dat ik t inderdaad zonder workspace ga proberen...

ik krijg trouwens op de pc waar t niet werkt je aaarrrchhh! msgbox.

at your service

• Gerco
  • Nu online

Gerco

Professional Newbie

Op donderdag 11 april 2002 12:45 schreef The_Butler het volgende:
ik krijg trouwens op de pc waar t niet werkt je aaarrrchhh! msgbox.
Dan kon 'ie geen Jet object maken en staat Jet dus niet (goed) geinstalled.

• The_Butler
nog ff een snel vraagje dan... warom kan het object DAO.DBEngine.36 wel gemaakt worden en DAO.DBEngine.35 niet?

das me niet helemaal duidelijk....

ff nog een update, ik heb die regkey uit de microsoft link ingevoerd, en nu krijg ik een Msrdo20.dll error, hij kan niet geopend worden, ik heb de bewste dll vervangen maar blijf t probleem houden

t begin behoorlijk occult te worden

at your service

• Gerco
  • Nu online

Gerco

Professional Newbie

Op donderdag 11 april 2002 14:23 schreef The_Butler het volgende:
nog ff een snel vraagje dan... warom kan het object DAO.DBEngine.36 wel gemaakt worden en DAO.DBEngine.35 niet?
Mij wel :) Ik denk dat ik een foutje gemaakt heb... probeel het volgende script maar eens:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Dim dbe

On error resume next

' Check of Jet 3.51 bestaat
Set dbe = CreateObject("DAO.DBEngine.35")
If Err.Number > 0 Then
  MsgBox "Jet 3.51 of hoger is niet gevonden"
Else
  Err.Clear
  ' Chek voor Jet 4.0
  Set dbe = CreateObject("DAO.DBEngine.36")
  If Err.Number = 0 Then 
    MsgBox "Jet 4.0 gevonden"
  Else
    MsgBox "Jet 3.51 gevonden"
  End If
End If

Als je netjes Jet40SP3.exe geinstalled hebt, moet 'ie zeggen dat je Jet 4.0 hebt. Je hebt Jet 3.51 nodig, maar 4.0 kan geen kwaad. Als je per abuis alleen MDAC2.7 hebt geinstalled heb je dus GEEN Jet, die zit er niet meer bij met ingang van versie 2.5 of 2.6.

In plaats van zo'n scriptje kun je ook in je registry kijken bij HKEY_CLASSES_ROOT of er een DAO.xxxxx key bijzit, zo ja, heb je DAO.

• The_Butler
De reg keys voor beide comps zijn precies hetzelfde; 18 dao keys.

ik ben nu code aan t schrijven om zonder workspace mijn mysql database te benaderen...

mijn ms jet servicepack heet trouwens een vreemde instalatie... je siet op je scherm dat ie alle cap files uitpakt, en dat flitsen er in een seconde snel wat vensters voorbij en suit de instalatie procedure zichzelf... s vreemd te noemen...

ff een bizar detail, na installatie van ms office werkt alles perfect op de doel-PC.

nadat ik office had ge-uninstalleerd gaf mijn programma weer dezelfde foumelding...

* The_Butler eschreeuwt! Ŝ:(

at your service

• The_Butler
Dit is om deze thread waardig te maken voor de search, oposing van t probleem:

door alleen van MS office het onderdeel DATA ACCESS te installeren, met alleen het sub onderdeel

DATA ACCESS OBJECTS FOR VISUAL BASIC

geselecteerd heb ik geen problemen meer met het aanmaken van een workspace object. Ik heb helaas geen tijd om exact uit te zoeken welke DLL's vervangen werden door de installatie van MS office 97 professional. Ik heb ff een search gedaan (op datum) en et moet een van deze jongens zijn:

msdat12.dll
dbmssocn.dll
dbsspxn.dll
ds32gt.dll
msdart32.dll
msrd2x40.dll
odbc32gt.dll
sqlstr.dll
sqlwid.dll
sqlwoa.dll
vfpodbc.dll

Ik ga later uitzoeken hoe het precies zit, en waarom MDAC_TYP.exe en Jet40SP3.exe deze dll's niet hebben meegeleverd. Nu ben ik heel druk bezig om mijn systemem op tijd klaar te krijgen, als deze toppic open gehouden kan worden dan kan ik rond dinsdag ff een verhaaltje neerpennen hoe het precies zit, kan altijd handig zijn voor de search.

Bedankt voor de geboden hulp en ik ga weer verder hiero

houdoe!

8-)

at your service

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 12:25 schreef The_Butler het volgende:
{knip}... de systemen moeten over anderhalve week op een boorplatform staan :'(
Daar komt de Business Software Alliance toch niet, dus gewoon office op installeren! >:)
Pagina: 1