[Linux] Waar horen proggies?

Pagina: 1
Acties:

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022
OK, momenteel deed ik proggies die maar voor een user dienen onder die user zijn dir, maar waar "horen" nu eigenlijk proggies die van allemaal zijn?

Bijvoorbeeld: Ik heb een proggy gemaakt (myaliasses) omdat mijn pa er maar niet kan aan gewoon graken dat het cp, ls, rm enzovoort wordt ipv copy, dir, del...

Is er onder Linux een dir a la "Program Files" onder Windows waar je programmas horen?

• JeffG
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-08 09:54
Volgens mij niet echt, bij elke distr staan de programma's volgens mij ook nog in een andere dir. Dus een standaard dir zoals Program Files in windows is er volgens mij dus niet. Zelf gebruik ik altijd /usr/local/programma

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Hangt een beetje van de distro af, maar meestal is het /usr/bin voor de binaries.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• lvh
  • Laatst online: 02-11-2022
Op donderdag 11 april 2002 09:55 schreef JeffG het volgende:
Volgens mij niet echt, bij elke distr staan de programma's volgens mij ook nog in een andere dir. Dus een standaard dir zoals Program Files in windows is er volgens mij dus niet. Zelf gebruik ik altijd /usr/local/programma
[linuxnoob]
/usr/local, is dat voor alle users? Lijkt me logisch, maar better safe then sorry :)
[/linuxnoob]

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
je zou hem ergens kunnen neer zetten
in /usr/local ofzo

en hem dan chmodden zodat iedereen het kan gebruiken
en dan bij de gebruikers een alias maken naar die file
dus
copy is cp enzo
kan dus ook met proggies

Verwijderd

slightly offtopic, die alias-dingen kan je toch veel beter opgeven in je environment van bijv bash?

• Rembrand20
  • Laatst online: 22-09-2023
/opt van optioneel :?

Model 3 LR AWD Solid Black / Black / Aero / Trekhaak - Bestelling 2-10 Leaseplan, 4-10 Tesla, RN 22-09, Nieuwe RN 25-11, VIN Yes, leverdatum: ?/?/19(?)

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

MBMarduk

BAR-baar

Op donderdag 11 april 2002 10:41 schreef Rembrand20 het volgende:

/opt van optioneel :?
Toch hoor/zie ik vaak anders.
Tot nu toe heb ik alleen gezien dat Gnome en KDE daarin gepleurd worden met geassocieerde apps.
Geassocieerd?
Ja. Sinds wanneer hoort XMMS bij Gnome :? Ik heb nergen op hun site gelezen "XMMS is part of the Gnome project" ofzo.

Verwijderd

programma's horen in $PREFIX/bin, waar $PREFIX /usr/local, /usr, / of /opt is. Ik zou ze zelf lekker in /usr/bin zetten, werkt altijd.

• Theguide
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06-2025
Op donderdag 11 april 2002 09:59 schreef Deleon het volgende:
slightly offtopic, die alias-dingen kan je toch veel beter opgeven in je environment van bijv bash?
Bovenstaande lijkt mij ook het beste idee. Aliases kun je gewoon makkelijk aanmaken op een per-user-base door ze in het .profile of het .bashrc (voor redhat geloof ik) bestand te plaatsen in de betreffende userdir (als ik mij niet sterk vergis).

Ik houd altijd als conventie aan voor m'n eigen scriptjes die ik globaal wil kunnen aanroepen, dat ik ze in m'n /usr/local/bin/ dir zet.
Waar je je scriptjes ook in zet, niet vergeten om te checken of er wel een path naar die dir loopt:
code:
1
echo $PATH

will do the trick. (en dan het liefst uitvoeren als de user die het script daadwerkelijk moet gaan gebruiken :Y))

Fuck me if I'm wrong, but isn't your name Gretchen?

Verwijderd

je mag in princiepe overal je programma's laten waar je wilt.
als je maar wel een beetje het volgende aan houd

binary's voor gewone user in bin
binary's voor superuser in sbin
configfiles in etc
sharedfiles (plaatjes filmpjes...) shared
libraries in lib
en includes in inc
en variable files (logs etc) in var

en dan mag je best

/usr/linkesoep/bin/soep
/usr/linkesoep/etc/soep.cfg
/usr/linkesoep/lib/libsoep.so

en dan kun je 1) die binary symlinken naar een bin directory die al in je path staat, 2) hem toe voegen aan je path
en dat geld ook voor de libs
1) linken naar een bestaande lib dir, 2) de dir toevoegen aan /etc/ld.so.conf

en zo zijn er nog wel meer opties. maar in princiepe mag je het invullen zoals jij wilt

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Volgens de FHS (Filesystem Hierarchy Standard) horen zulk soort dingen in /usr/local, dit is een directory waar de distributie van af dient te blijven, zodat deze directory volledig onder controle van de sysadmin staat.
Een zelfgemaakt progje/scriptje zou je dan in /usr/local/bin moeten zetten.

Verwijderd

En die FHS vind je op http://www.pathname.com/fhs/

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 11:35
ik vraag me waarom je niet gewoon symlinks maakt (dus een symlink naar cp met de naam copy enzo).

:?

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Alles wat niet van je distro is, lekker in /usr/local knallen.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1