Compressed pages: wel of niet doen?

Pagina: 1
Acties:

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

Topicstarter
Matched: gzip
Ik was wat aan het lezen over HTTP 1.1 headers en kwam toen iets interessants tegen over de Accept-Encoding request header. Veel browsers ondersteunen het gzippen van pages, om op die manier te kunnen besparen op transmit tijd.

Nu is mijn vraag: heeft dit nog wel zin in deze tijd van kabel en ADSL? Ik ben nu bezig met een paar pagina's waarin aan de hand van een XML bestandje HTML gegenereerd wordt. Dit kunnen flinke lappen tekst zijn, waarin ook veel herhalingen zitten. Ideaal om te comprimeren, zo op het eerste gezicht.

Heeft iemand ervaringen of cijfers over de eventuele snelheidswinst die hiermee te halen is?

With the light in our eyes, it's hard to see.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Geen matches
De winst ligt voornamelijk bij mensen met lagere snelheden en in de portemonnee van de provider ;)

• xshredx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:41

xshredx

Moet je zeker doen: er zijn nog steeds mensen met trage connectie, en die zullen je heel dankbaar zijn.
En: je spaart op je factuur voor hosting: zo heb ik nu bijvoorbeeld op een forum dat ik draai maar 8 gig verkeer meer per maand i.p.v. zowat het dubbele, en dat is inderdaad leuk voor je eigen portemonnee...

Je leest wel eens dat je het niet zou moeten doen omdat het extra serverload met zich meebrengt, maar dat valt heel goed mee. ok, je server moet nog even rekenen aan de compressie van de pagina, maar de server krijgt het tegelijkertijd wel weer makkelijker omdat client-requests afwerken nu ook weer rapper kan. Voor mij, en heel wat anderen, is gzip'pen van de pagina's heel goed gebleken: bezoekers tevreden en ik minder hosting kosten...

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Geen matches
Hebben jullie wat handige linkjes met wat meer info hierover? Hoe het in zijn werk gaat e.d.?

Verwijderd

Geen matches
denk dat je in het verkeerde forum zit :)

maar over wat voorn taal heb je het?

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Geen matches
Op donderdag 11 april 2002 10:59 schreef 2 het volgende:
Hebben jullie wat handige linkjes met wat meer info hierover? Hoe het in zijn werk gaat e.d.?
http compression - it rocks...

:)

"You're only as good, as what you did last week."

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Geen matches
Op donderdag 11 april 2002 09:26 schreef Bosmonster het volgende:
De winst ligt voornamelijk bij mensen met lagere snelheden en in de portemonnee van de provider ;)
= ook je eigen portemonnee.. Je betaald immers ook zelf voor die bandbreedte (vooral als je voorbij de vooraf ingestelde hoeveelheid komt)

Daarnaast is XML heel sterk te comprimeren aangezien er vaak veel spaties in staan. Sowieso is ascci heel sterk te comprimeren omdat er over het algemeen maar een klein gedeelte van de 256 mogenlijkheden voor 1 karakter wordt gebruikt.

Het enige nadeel van compressie is dat het meer serverload kost, maar dit is vaak redelijk te verwaarlozen..

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Geen matches
Op donderdag 11 april 2002 11:51 schreef Janoz het volgende:

[..]

Het enige nadeel van compressie is dat het meer serverload kost, maar dit is vaak redelijk te verwaarlozen..
Zeker als je niet dynamisch gaat compressen waar het niet nodig is. Zo kan de Tweakers.net frontpage ook enkelmalig gezipped worden als er wijzigingen aangebracht worden in nieuwsitems e.d. Scheelt je met veel bezoekers duizenden zip-requests zeg maar..

Voor een forum kom je daar natuurlijk niet onderuit.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

Geen matches
Op donderdag 11 april 2002 11:08 schreef oh,when? het volgende:

[..]

http compression - it rocks...

:)
ey, da's mijn topic :)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Geen matches
het scriptje dat in de post van chem werd gezet werkte niet; weet iemand een script die het wel doet :? ... dit is echt te gek; maar waarom werken niet alle sites, en providers met dit principe, of stel ik nu een hele dome vraag :?

• Bobco

Bobco

Topicstarter
Op donderdag 11 april 2002 10:59 schreef 2 het volgende:
Ik ga er zelf in ieder geval wel even mee spelen. Ik werk in een omgeving met Java servlets en dat maakt het leven heel eenvoudig. In plaats van een standaard output stream gebruik ik dan een Zip output stream et voila!

Ik ben benieuwd. De meeste gebruikers zitten waarschijnlijk wel op een snelle connectie, maar dataverkeer kost hoe dan ook geld. Ik heb ondertussen wel een soort van performance vergelijking gevonden tussen wel/niet compressed. Dit gaat over Apache met mod_gzip, maar dat is hetzelfde verschil....

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Even een vraagje, maar bestaat zo`n component ook voor ASP? Dan bedoel ik niet zo`n brak ding die je via Google vind, maar dus echt een component die net zoals GZip de boel enorm verpakt :)

* Blue-eagle is benieuwd :D

• Bobco

Bobco

Topicstarter
Geen matches
OK, ik heb het nu draaien en wat ik zie is geen verschil als ik alles lokaal heb draaien (application server, web server en browser). de browser lijkt wel veel sneller te laden als er eenmaal data verstuurd wordt. Mijn vermoeden is dus dat dit met een langzamere verbinding veel verschil op kan leveren.

Voor hoe je dit doet in Java Servlets mag ik jullie verwijzen naar JavaLobby waar je gratis een PDF van "Core Servlets and Java Server Pages" van Marty Hall kunt downloaden (na registratie). Aanbevolen!

• Bobco

Bobco

Topicstarter
Op donderdag 11 april 2002 14:08 schreef Blue-eagle het volgende:
Even een vraagje, maar bestaat zo`n component ook voor ASP? Dan bedoel ik niet zo`n brak ding die je via Google vind, maar dus echt een component die net zoals GZip de boel enorm verpakt :)
Het enige dat ik zo snel kon vinden was dat IIS 5.0 een compressie mogelijkheid heeft voor statische content. Niks gezien over dynamisch gegenereerde responses.

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Op donderdag 11 april 2002 14:08 schreef Blue-eagle het volgende:

* Blue-eagle is benieuwd :D
in IIS zit onder een van de vele tabbladen een optie om automatisch content compressed te serveren.

"You're only as good, as what you did last week."

Pagina: 1