Opgeblazen P4.

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Mn vader heeft via zn werk een computer voor me kunnen regelen met een opgeblazen P4 (die was overgeklokt, maar natuurlijk niet goed gekoeld... zonde :) ).
Zou het moederbord of andere apparaten dan ook beschadigd zijn?
En zou je er ook nog een P3 op kunnen zetten? Ik weet nog even niet wat voor Mobo het is, ik zal het zaterdag wel weten denk ik.

Verwijderd

Past in elk geval geen P3 op. Andere socket.
Voor der rest kan het zijn dat alles nog goed werkt.

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 11:15
P4 is een 423 of 478 pins processor dus die gebruikt een andere socket als P3, dat zal dus niet gaan.
Of je mobo kapot is zal moeten blijken. :?

• TA2
  • Laatst online: 30-09-2022

TA2

Ik dacht dat een intel zichzelf terug clockten als i te heet werdt, zodat i niet verbrand of zichzelf opblaast

Verwijderd

Kun je een P4 dan wel opblazen :? Er zit toch een tempsensor tegen beschadiging in :)

• Jules|IA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-02 20:04

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Ja, ik meen mij een test te herinneren op www.tomshardware.com waarbij ze P4's, P3's en AMD processoren testten op hittebestendigheid.
Ze lieten een Quake demo draaien of zo en tijdens dat draaien sloopten ze de cpukoeler eraf.

• TA2
  • Laatst online: 30-09-2022

TA2

Een AMD fikt er inderdaad helemaal uit maar een Pentium die stopt er gewoon mee als i te warm wordt.

Verwijderd

En de PIV ging niet kapot. Alleen een beetje langzamer. Ik heb het filmpje hier nog staan.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:53
Garantie claimen dus :o

Verwijderd

of het is de proc niet :)

• SEFje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-03 11:51
Op donderdag 11 april 2002 09:15 schreef Jules het volgende:
Ja, ik meen mij een test te herinneren op www.tomshardware.com waarbij ze P4's, P3's en AMD processoren testten op hittebestendigheid.
Ze lieten een Quake demo draaien of zo en tijdens dat draaien sloopten ze de cpukoeler eraf.
ja dat klopt.

Daarom vind ik het(maar dat is geloof ik al duidelijk) zo raar dat hij echt doorgebrand is.

Kan het niet iets anders zijn?

Ik wordt trouwens wel een beetje triestig van de gedachte dat iemand zijn p4 laat doorbranden... dat je zeg maar een dag lang je comp zonder fan aan laat staan ofzo? het kan haast niet.

• JER00N
  • Niet online
Ja hij is ook niet van mij, maar van mn vaders werk. Wat ze er daar mee geklooid hebben mag joost weten :). Ik zal eens kijken wat er mee gebeurt is.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-08 18:08

Daniel

Kapitein NCC-1701
De enige manier waarop je een P4 naar de eeuwige jachtvelden kan helpen is volgens mij door er een te hoog voltage doorheen te jagen. Doorbranden kan niet, omdat ze beveiligd zijn tegen een te hoge temperatuur (het ding zet zichzelf zo ongeveer uit als de temp te hoog wordt)

Mocht het ding echt doorgefikt zijn dan kan het bijna niet anders dan dat het moederbord ook beschadigd is.

• JER00N
  • Niet online
Hoe dan ook, hij is kapoet :)

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Zonde, maar hoe weet je dat de proc opgeblazen is? ([sub]hint voor pics[/sub] :9 )

Wanbeleid is ook beleid.

• Leon_The_Pro
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08-2023
Hoe weet je zo zeker dat de processor kapot is? Zoals eerder gezegd zijn ze er goed tegen beveiligd. Is niet gewoon je videokaart of memory of moederplank zelf kapoet of zo? Als je eens post wat voor meldingen je krijgt bij het aanzetten...of wil ie niet eens meer aan?? :'(

"Failure isn't about falling down, Failure is staying down"

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Reset het CMOS eens, veel kans dat je het daarmee oplost... kan ook geheugen zijn dat niet meer op de hoge FSB wil draaien ...

Verwijderd

P4 .... minder dan 1 jaar oud.... GARANTIE !!!
BTW.... prik er eest ff een andere P4 in en zet alles eerst ff terug naar de orginele settings ;)
Rotte P4 er terug in zetten en de leverancier bellen....
Laat HUN maar eens bewijzen dat het door overclocken is gekomen.
Over...wat :? Wasdat?

• JER00N
  • Niet online
Ehehe... het was dus een P3 ipv een P4... die vaders altijd :).
Maar dat geeft niet, des te goedkoper is het om er een nieuwe in te doen. Zit er in een P3 ook zo'n temperatuur-beveiliging?
Het is zo'n ding in een casette (is dat nou een boxed-processor :? ? [Sorry, ik weet niet zo veel over processors])
Die kan je er zo uitschuiven en dan een nieuwe er zo in doen ofzo? Toch?

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 19:54
Da's slot1. Daarvoor kun je een socket converter kopen (s370 -> slot1), en dan kun je er een socket 370 coppermine inprikken.

• dirkie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

dirkie

THE WORLD !!!!

Mmm... Een p3 s-370 beschermd zichzelf ook tegen oververhitting. Ik weet echter niet of dit met de Slot-1 variant ook het geval is.. :?

Eat my shorts !

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

Op donderdag 11 april 2002 20:39 schreef dieFX het volgende:
Mmm... Een p3 s-370 beschermd zichzelf ook tegen oververhitting. Ik weet echter niet of dit met de Slot-1 variant ook het geval is.. :?
De core e.d. zijn gewoon hetzelfde.. Alleen een andere aansluiting..
Zo oud is Slot1 nou ook weer niet, t/m de P3 1 Ghz zijn er nog slot-modellen gemaakt.. ;)

Maar P3 heeft btw niet hetzelfde beveiligingsmechanisme als de P4 voor zover ik weet. Feit is wel dat ze niet zo heel makkelijk op te blazen zijn.. ja, of je moet ze geheel zonder heatsink/fan oid gaan stressen, dat gaat natuurlijk nooit goed :)

#

• JER00N
  • Niet online
Het is een P3 450 mhz. wtf is een converter :? zijn die dingen duur?

• kutkip
  • Laatst online: 25-03 23:04
Een P3 is wel op te blazen jah maar dan mag je wel je best doen :P Die dingen gaan zeker niet snel stuk hoor :o

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 15:04

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Op donderdag 11 april 2002 20:31 schreef Silvermonkey123 het volgende:
Zit er in een P3 ook zo'n temperatuur-beveiliging?
Het is zo'n ding in een casette (is dat nou een boxed-processor :? ? [Sorry, ik weet niet zo veel over processors])
De proc is een slot1 en Termal-Throdding is dat warmtebeveiligingding. Echter zit die in de P3 pas vanaf de 1 GHz zover ik weet. In mijn socket370 P3 800EB zit ie niet in ieder geval./

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• kutkip
  • Laatst online: 25-03 23:04
Op donderdag 11 april 2002 20:59 schreef Silvermonkey123 het volgende:
Het is een P3 450 mhz. wtf is een converter :? zijn die dingen duur?
Converters zorgen ervoor dat je op bv een slot-1 moederbord (een aansluiting voor je cpu) kan omtoveren naar een FCPGA socket. Meestal zijn ze vrij duur en dus niet de moeite waard.

• JER00N
  • Niet online
Op donderdag 11 april 2002 20:36 schreef Access het volgende:
Da's slot1. Daarvoor kun je een socket converter kopen (s370 -> slot1), en dan kun je er een socket 370 coppermine inprikken.
Waarom een convertor kopen als er al zo'n inschuif-klik-ding inzit? (correct me if im wrong)

• JER00N
  • Niet online
Op donderdag 11 april 2002 21:09 schreef kutkip het volgende:

[..]

Converters zorgen ervoor dat je op bv een slot-1 moederbord (een aansluiting voor je cpu) kan omtoveren naar een FCPGA socket. Meestal zijn ze vrij duur en dus niet de moeite waard.
Hm dus eigenlijk heb ik zo'n ding niet nodig?

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 21:09 schreef kutkip het volgende:

[..]

vrij duur???
nou.. ze zijn eerder niet meer leverbaar!! (nieuw)
en bij 2e hands erg uitkijken voor verrotte dinge, ze gaan vrij snel kapot namelijk (mijn ervaring)

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:18
Op donderdag 11 april 2002 21:23 schreef Silvermonkey123 het volgende:

[..]

Hm dus eigenlijk heb ik zo'n ding niet nodig?
wel als je een nieuwe cpu erin wil zetten. maar het is eerst nog maar afwachten of je bord bv een celeron 1ghz vreet (coppermine core dan).
kan je niet wat meer info erover posten? trek die kast eens open :)

zo'n converter koste trouwens vroeger bijna niks. ik had er 1 van FL 25,- en werkte perfect. maar ze zijn idd nu bijna niet meer te krijgen. zie ze nergens meer.

• JER00N
  • Niet online
Ik hoef er niet per sé een nieuwe in van 1 Ghz, gewoon 1 van 450 mhz is al genoeg :) als ie het maar doet :).
Wat voor 'n moederbord het is zou ik echt niet weten :?
Waarom stond er geen naam op die User's Manual :'( LOL... misschien is het wel een kloon ofzo :?

BTW zou ik er een Pentium 3 800 mhz in kunnen doen zonder evt convertor?

Verwijderd

ja een slot 1 cpu dus, welke dat maakt dan ook niet uit...

• JER00N
  • Niet online
ik probeerde hem te starten (ja :) ) Maar er gebeurde niks. Ik snap wel dat dat waarschijnlijk komt omdat de processor kapoet is, maar is dit normaal? Ik dacht dat er misschien op zn minst wel het powerlampje zou gaan branden...
Dus is het normaal dat ie helemaal niks doet? Of zou er verder nog iets beschadigd zijn?

• agent327
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Controleer anders eerst eens of de voeding nog wel goed is en de connectoren nog goed zijn ingestoken.

Wanbeleid is ook beleid.

• JER00N
  • Niet online
Op vrijdag 12 april 2002 13:57 schreef agent327 het volgende:
Controleer anders eerst eens of de voeding nog wel goed is ...
En hoe doe ik dat? }:O

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
kapotte Intel cpu ? rariteit. In de tijd dat ik bij een technische dienst van een winkel werkte heb ik er nog nooit ook maar een gezien. Je moet het echt heel dol maken wil je een Intel cpu slopen (fysiek geweld e.d. ;) ).

Concrete Loop Watercooling

• JER00N
  • Niet online
Ik heb meer informatie gekregen over deze mysterieuze pc 8-)
Waarschijnlijk is de voeding ook opgeblazen, dus dan is het logisch dat niks het meer doet. Als nou alleen die voeding kapot is... nieuwe erin en zo een pc voor 30 euro :)

Zou het kunnen dat met het opblazen van die voeding de processor ook overleden is?

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Dat zou kunnen ja... kijk anders effe of je een andere voeding kan lenen voordat je een nieuwe koopt.

Concrete Loop Watercooling

• JER00N
  • Niet online
Hm ... ik kan ff niet aan een andere voeding komen... misschien laat ik hem ff nakijken door de computerboer... als die er een nieuwe voeding in zet en hij doet het nog niet... dan zou ik mn geld niet terug krijgen (maarja, er moet toch een nieuwe voeding in.)

*** Trouwens, Exirion, of een andere mod, verander ff de topictitel naar P3 ipv P4 :) ***

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Op donderdag 11 april 2002 21:06 schreef mOrPhie het volgende:

[..]

De proc is een slot1 en Termal-Throdding is dat warmtebeveiligingding. Echter zit die in de P3 pas vanaf de 1 GHz zover ik weet. In mijn socket370 P3 800EB zit ie niet in ieder geval./
Ik heb hier een slot 1 750EB, als die te warm wordt gaat je scherm op zwart en crasht de pc gewoon. Doorfikken kan volgens mij niet. Dit geldt overigens ook voor de oudere PIII's(katmai). Correct me if i'm wrong...

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:17

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
natuurlijk kan een p4 doorfikken. Ik heb het al gezien. Meestal komt dit door kortsluiting of een voeding / mobo die goed flipt

Tweakers Discord

• JER00N
  • Niet online
Ik moet nog een voeding hebben, we hebben al eentje uit een 486 geprobeerd (:)) maar dat was niks natuurlijk, in die 486 zat een 12 pins, en op die nieuwe zit een 20 pins :)

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Op zaterdag 13 april 2002 16:52 schreef Silvermonkey123 het volgende:
Ik moet nog een voeding hebben, we hebben al eentje uit een 486 geprobeerd (:)) maar dat was niks natuurlijk, in die 486 zat een 12 pins, en op die nieuwe zit een 20 pins :)
Je zult wel een ATX voeding moeten hebben ja :D

• thettes
  • Laatst online: 09-05-2025
Is het wel mogelijk om in een katmai mobo (450 Mhz is toch geen cumine?)wel een coppermine te zetten?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Op zaterdag 13 april 2002 17:31 schreef thettes het volgende:
Is het wel mogelijk om in een katmai mobo (450 Mhz is toch geen cumine?)wel een coppermine te zetten?
meestal wel, heb ik ook gedaan, van 500(katmai)->750(coppermine). Een coppermine heeft alleen wel een iets lager voltage nodig, moet je even kijken of je mobo dat ondersteunt.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Pagina: 1