Op woensdag 17 april 2002 22:42 schreef Absolyte het volgende:
Is het nu zo dat je op een moment niet geloofde en toen dacht laat ik nu voor dit geloof kiezen, want dat is een goede keuze daarom en daarom. Dus is het een bewuste aanname geweest? Of is het meer iets waar in je verzeild bent geraakt door je opvoeding(of ander zijds) en waar je achteraf een soort van rationele grond voor hebt gezocht?
Wat je nu wilt zeggen met het gegeven dat je lid bent van een groep gelijkgestemde begrijp ik niet helemaal. Bedoel je dat het lid zijn hiervan veel voldoening geeft en dat je daarom een reden heb dit specifieke geloof aan te hangen?
De sfeer is zo dat ik er geen probleem mee heb om te vertellen hoe 'het zo gekomen is'

. We zitten wel mijlenver off-topic, maar goed.
Mijn ouders zijn protestants gereformeerd. Uiteraard hebben ze getracht mij en mijn broertje daarin bij te brengen toen we jong waren. Dat wilde niet zo lukken. In het begin namen ze ons mee naar de kerk, maar op een gegeven moment wilden ze niet meer. Dat deed ze verdriet, maar ze besloten om de keuze aan ons zelf te laten. Op dat moment geloofde ik wel in (een) God, maar ik wilde mijn geloof niet belijden in een kerk of iets dergelijks. Dat geloof in God zal me dan wel aangeleerd zijn.
Rond de leeftijd van 10 kwam ik in het ziekenhuis terecht voor een zware operatie. Op dat moment begon ik te zoeken naar hulp (of de illusie om controle te krijgen over de situatie, noem het wat je wilt), en ik begon te bidden. Dat was anders bidden dan wat ik gewend was. Wat ik gewend was waren schietgebedjes zonder betekenis. In het ziekenhuis begon ik na te denken over geloof en wat het betekende. De doktoren zeiden dat ik een half jaar in het ziekenhuis moest blijven. Ik was weg in 5 dagen. Dat verbaasde ze allemaal enorm. Ik zie het zelf eigenlijk ook niet als een wonder ofzo, gewoon een portie wilskracht die ik heb neergezet. Toch heeft het bidden me steun gegeven, en of die steun nu uit mezelf of van (een) God kwam was voor mij niet relevant.
Alhoewel mijn geloof sterker was geworden en ik er meer over nagedacht (tussen mijn hobbies astronomie, UFOs, tornados en psychologie door

), ging ik nog steeds niet naar de kerk ofzo. Mijn mening was dezelfde als die van jullie; mensen daar zijn strak en denken niet vrij na over dingen. Op een gegeven moment ontstond er in onze gemeente een rel rond een dominee die, naar gezegd werd, een poging tot aanranding had gedaan. De feiten daaromtrent waren nogal dubieus en er ontstond een splitsing: twee groepen die lijnrecht tegenover elkaar stonden. Mijn moeder raakte erbij betrokken en probeerde de dominee en zijn baan te redden (samen met andere mensen). Dat ging helemaal mis en die dominee is intussen vertrokken. Ik heb me de gehele tijd objectief geprobeerd te houden. Ik wilde geen partij trekken en verdedigde de standpunten van beide partijen. Op een avond, echter, was er een afscheidsfeest van de dominee die ik persoonlijk ook had leren kennen. Er kwamen heel veel mensen, de hele zaal stond nokvol. Ik was er die avond alleen om te helpen met het verzamelen van geld voor een afscheidskado. Ik voelde me er in het begin niet erg thuis, want ik kende niemand. Maar iedereen was heel aardig en dankbaar dat ik er was. Ook zag ik een hoop jongeren die het er duidelijk heel moeilijk mee hadden. Die avond besloot ik dat daarbij wilde horen: een groep mensen waar je mens mag zijn - met je emoties en je problemen. Zo gezegd zo gedaan. Een jaar later (en nu een jaar geleden) heb ik belijdenis gedaan. Met 5 jongeren hebben we dat gedaan voor een bomvolle kerk. Mijn vrienden waren ook uitgenodigd, en we hebben die dienst expres in het teken van vrijheid gezet om te laten zien dat geloof (in ieder geval in onze kerk) vrij is en dat het geen keurslijf meer vormt. Niet veel later kwam ik ook de jongerenvereniging van de kerk binnen. We hebben hier in Elst 1 van de grootste en meest actieve verenigingen in Nederland. Wat ze doen heeft soms met de kerk te maken, maar vaak betreft het ook andere dingen zoals een toneelstuk opvoeren (wat niet aan geloof gerelateerd hoeft te zijn). Ik voelde me daar erg thuis, vooral vanwege het denkniveau van de jongeren van mijn leeftijd - dat lag beduidend hoger dan wat ik gewend was. Het was fijn om goed te kunnen praten over onderwerpen die hier ook voorbij kwamen. Intussen doen we dat iedere vrijdagavond en het zijn altijd fantastische gesprekken waarbij we het echt over van alles en nog wat hebben. Het gaat helemaal niet over geloof, maar gewoon waar je over wilt praten. Het is ook leuk om te zien hoeveel jongere jongeren er zijn en hoe we met hen kunnen praten over wat ze in hun leven meemaken. We kunnen met z'n allen elkaar helpen. De groep (The Meeting -
www.themeeting.nl) heeft een geschiedenis waarin ook vervelende dingen zijn gebeurd, zoals het wegvallen van dierbaren. Als ik zie hoe die jongeren elkaar toen hebben opgevangen...daar kunnen veel mensen nog wat van leren.
Dit is de reden waarom ik geloof. Omdat ik me thuis voel in mijn geloof en de gemeenschap die daarbij hoort. Het al dan niet bestaan van God is voor mij niet interessant omdat de gemeenschap toch wel bestaat en de normen en waarden die zij dragen ook. En die normen en waarden betreffen echt geen regels om bijvoorbeeld op Zondag niet te werken ofzo, of om iedere nacht te bidden. Nee, het zijn normen en waarden met betrekking tot tolerantie, respect, gelijkheid, vrijheid van mening, etc. Dat is mijn geloof. En als ik lees hoe mensen constant bewijs willen hebben voor God, dan vind ik dat jammer. Ze kunnen maar niet voorbij dat ene aspect kijken wat voor de verdere beleving van het geloof (in een gemeenschap) niet van belang is. Maar ieder zijn
eigen mening.
Overigens heb ik niet voor dit geloof gekozen omdat het het beste is. Zeker niet. Ik ben er natuurlijk wel in gevormd door mijn ouders. Maar je wordt altijd gevormd door je ouders, en ik ben ze iig dankbaar dat ze me wel de keuze hebben gegeven (en dat ook lieten merken door ons te steunen in al onze beslissingen, voor of tegen geloof). Ik kan me heel goed voorstellen dat ik me ook in andere religies thuis zou voelen....zolang ik me maar kan vinden in de grondregels van een dergelijke religie.
En sorry voor spelfouten e.d, ik heb geen tijd meer om het door te lezen.