Toon posts:

Vraagje over leds

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hier zo een beetje gezocht , en heb overal gevonden dat een led tussen de 2 en 3 volt is (een rode).

Stel dat ik er nu 6 in serie zou hangen , en deze aansluit op de Gele en Zwarte draad van voeding . (12 V dus)
zou dit dan gaan ? (zonder al teveel gevaar :)

greetz, kern

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-08 20:35

almightyarjen

When does the hurting stop?

Normale LED's hebben een spanningsval van ongeveer 1.6 Volt. Maar je hebt ook nog een weerstand nodig, zodat de stroom niet te hoog word. De stroom door een LED moet 10mA zijn. Aangezien ze in serie staan, is het totaal dus ook 10mA.

6 LED's in serie = 6*(1.6)= 9.6V spanningsval.
Spanning over weerstand is dus: 12 - 9.6 = 2.4V.
Grootte weerstand = 2.4/10m = 240 Ohm.
Ik weet niet of dit een E-reeks waarde is, maar heel vaak word ook een 220 Ohm weerstand gebruikt, werkt ook goed. ;)

Of in elektrotechnische taal:
Ul = 1.6V -> Ultot = 9.6V
Ur = Ut - Ultot = 12V - 9.6V = 2.4V
R = U/I = 2.4/0.01 = 240 Ohm.

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• TA2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09-2022

TA2

Iemand die niet weet hoeveel volt een led is (geef niet hoor) maar die zal dit verhaal niet helemaal begrijpen denk ik :?

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 06:52
Ik heb gewoon 6 ledjes van 2volt in serie staan.

Werkt al 2 jaar perfect. (zonder weerstanden etc)

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Op donderdag 11 april 2002 08:59 schreef Marv het volgende:
Ik heb gewoon 6 ledjes van 2volt in serie staan.

Werkt al 2 jaar perfect. (zonder weerstanden etc)
Dat kan inderdaad perfect werken... Maar toch zou ik ze allemaal parallel zetten met weerstanden... Waarom? Omdat leds een bepaalde productievariatie hebben. Als 1 led net ffies meer spanning nodig heeft om te ontbranden, branden anderen weer minder fel. Door ze allemaal apart te voeden los je dat probleem op. In sommige gevallen is dat verschil in brandsterkte zo miniem of niet hinderlijk, dat je het best zo kunt doen...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• TA2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09-2022

TA2

Als ze zo toch minstens 2 jaar mee gaan dan heb je toch een hoop lol gehad van die paar guldens *D

Verwijderd

Topicstarter
ja , ik begrijp er nu toch wel al wat meer van hoor :)
bedankt

ik ga het eerst gewoon eens proberen zonder weerstand, dacht ook dat dat wel moest lukken.
anders zal ik het volgens het mooie schematje eens proberen als dat niet zou gaan !

greetz, kern
Pagina: 1