[Phase Change] compressor

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-08 13:25
Welke merken maken stille compressoren :?
Ik moet minimaal een 150watt (vriezer)compressor hebben toch :?
Wat staat er op de compressor: het verplaatsbaar/opgenomen vermogen of het aantal PK :?
Want die kerel die voor mij wilt vullen praat over PK's!

bvd Peter

Reality beats fiction by far!

Verwijderd

Op woensdag 10 april 2002 22:21 schreef E-MANs het volgende:
Welke merken maken stille compressoren :?
Ik moet minimaal een 150watt (vriezer)compressor hebben toch :?
Wat staat er op de compressor: het verplaatsbaar/opgenomen vermogen of het aantal PK :?
Want die kerel die voor mij wilt vullen praat over PK's!

bvd Peter
Ik heb uitsluitend Danfoss gebruikt, maar dit schijnt zo'n beetje van goed naar minder goed te gaan. De typenummers zijn compressoren voor gebruik < -10 graden met R134a.

- Danfoss (NL7F, NL9F, NL11F)
- L'únite Hermetique, a.k.a. Tecumseh (AEZ1360Y, AEZ1380Y)
- Necchi (ESR-8, ESR-9), Elektrolux.

Dit lijstje is dus niet compleet.

Op de compressor staat meestal het opgenomen aantal Watt's bij een bepaalde standaardconditie. In PK's: zoek naar 1/8 tot 1/4pk compressoren.

Er bestaat niet echt zoiets als 'minimum aantal watts' zoals bij peltiers. Alleen een 80W compressortje zal je proc net rond het vriespunt houden.

Verwijderd

Dit is een faq. ;)

Verwijderd

Owja, waar dan?

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Op donderdag 11 april 2002 00:31 schreef _LOSS_ het volgende:
Dit is een faq. ;)
:?

iStockphoto

Verwijderd

ff een vraagje tussendoor;
Koop je zo een compressor gewoon bij de bouwmarkt of zijn daar speciale bedrijven voor?

Verwijderd

2e hands op de kop zien te tikken bij een koelkastbedrijf of sloop. Die dingen zijn voor normale stervelingen zonder STEK licentie niet of nauwelijks te krijgen.

• Peertje NL
bedankt voor je reply

Afbeeldingslocatie: http://www.vanderhoeven.nu/dabit/phase_change/first_experiments/images/frozen_evap.jpg
Waarom zit hier ijs op?

En hoe bepaal je de dikte en de lengte van de capillary tube?

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 22:22 schreef E-MANs het volgende:
bedankt voor je reply
Waarom zit hier ijs op?
Nou, dat was mijn verdamper in de eerste test. Dus vandaar het ijs.
En hoe bepaal je de dikte en de lengte van de capillary tube?
Voornamelijk experimenteel. Ik heb voor een schot hagel in het donker een programmaatje gebruikt van Tecumseh (zie hun homepage), maar ideaal is die lengte niet. Mijn capillair zou nog wel wat langer mogen.

Verwijderd

Hier iemand die koelkast-onderdelen gebruikt heeft als koelmethode voor het water.
Haalt geen sub-zero!
Ik denk dat hij vergeten is de volledige beschrijving van het project te plaatsen.

Hij heeft ook een mini-campingkoelkastje getest: stressed 39 graden.
Ik heb ook zo'n ding in de keuken staan. Voordeel: totaal geruisloos!

En er staat een (wazige) beschrijving van de werking van een compressor op zijn site. Hij heeft hem zelf opengezaagd. :)

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Er is toevallig iemand hier in huis die een eigen bedrijfje heeft en met compressoren enzo werkt. Moe'k hem even aanschieten?

Verwijderd

Tuurlijk. Alles wat-ie over koeltechniek weet, wil ik ook weten!

• m-m
  • Niet online

m-m

Op vrijdag 12 april 2002 17:57 schreef DaBit het volgende:
Tuurlijk. Alles wat-ie over koeltechniek weet, wil ik ook weten!
Ik zal hem even vragen :) Schrijft uw vragenlijst :P
Eerst ff eten (hij eet mee)

Verwijderd

Hoe de lengte van het capillair te bepalen, een goede uitleg over superheat en het gebruik daarvan, het benodigde aantal cm[sup2[/sup] evapoppervlak voor een bepaalde Qmax en dT, de optimale dikte van de verdamper- en dampretourleidingen, enz.

• m-m
  • Niet online

m-m

zo, net een kwartier met hem over phasechange staan praten, maar echt concreet kon ie je niet helpen zo uit zn hoofd. Hij raadde trouwens aan gewoon een capillair uit een koelkast te gebruiken, dat zou heel goed voldoen. Maar goed, hij werkt er dus niet meer mee dus het was allemaal een beetje "oeh dat kan ik zo niet zeggen"-werk. Maar ik heb wel een boel bijgeleerd over phasechange :)

• Peertje NL
ben ff op de Danfoss site aan het kijken,
hoe komen ze aan Btu/h :?

Danfloss NL11F
11kg
motor 235W

Maar niet elke compressors heeft de zelfde efficentie, aan welke waarde kan ik zien hoe hij echt presteert

• Peertje NL
de NL11F
code:
1
2
3
4
5
Capacity (ASHRAE)

comp.\ C  | -35 | -30 | -25 |-23.3| -20 | -15 | -10 |
-----------------------------------------------------
watt    | 125 | 125 | 125 | 125 | 125 | 125 | 125 |

Verwijderd

Ik ben ook volop info aan het zoeken over een waterchiller, en heb zelfs een diepvries staan die R134a gebruikt en in perfecte staat is, maar vind niet direct iemand die me kan helpen met de praktische zaak van de kant.

Ook zoek ik R404 compressoren, en nieuw kan je er wel aangeraken, maar dan heb je de rest nog niet (capillair, condensor,...)
En 2de hands een R404 koeleenheid vinden is ook niet van de poes, zeker niet als "student die zijn pc ermee wil koelen" :(

Wel heb ik via iemand een forum gevonden dat alleen over zo'n dingen handelt (maar wel nix met oc'en te maken heeft):
RE-forums
Zij kunnen wel de berekeningen maken.

Ikzelf heb al enkele vragen en opmerkingen gezet (maar let vooral niet op mijn domme replies, want ik ken geen kl**t van die dingen ;):))

• _Evert_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 09:18
offtopic:
[quote]
Ik ben ook volop info aan het zoeken over een waterchiller.......
[/quote]

Nou, DaBit, je hoort het weer. Je steekt een hoop mensen aan met je Phase Change project. Lijkt me toch wel leuk om te merken.
Ik ben beniewd wat de "nieuwe [PC]-jongens voor elkaar kunnen krijgen.

Ik heb zelf hier wel nog een kleine koelkast staan, maar daar wordt het bier in koud gehouden. Maar misschien ga ik daar ook wel eens mee aan de haal....
Keep up the good work guys! :7

• Peertje NL
Op vrijdag 12 april 2002 21:11 schreef fredperry het volgende:
Ik ben ook volop info aan het zoeken over een waterchiller, en heb zelfs een diepvries staan die R134a gebruikt en in perfecte staat is, maar vind niet direct iemand die me kan helpen met de praktische zaak van de kant.

Ook zoek ik R404 compressoren, en nieuw kan je er wel aangeraken, maar dan heb je de rest nog niet (capillair, condensor,...)
En 2de hands een R404 koeleenheid vinden is ook niet van de poes, zeker niet als "student die zijn pc ermee wil koelen" :(

Wel heb ik via iemand een forum gevonden dat alleen over zo'n dingen handelt (maar wel nix met oc'en te maken heeft):
RE-forums
Zij kunnen wel de berekeningen maken.

Ikzelf heb al enkele vragen en opmerkingen gezet (maar let vooral niet op mijn domme replies, want ik ken geen kl**t van die dingen ;):))
heb ff gekeken naar jouw Danfoss TL5F, -20@136watt :P

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:24
Op vrijdag 12 april 2002 19:39 schreef E-MANs het volgende:
ben ff op de Danfoss site aan het kijken,
hoe komen ze aan Btu/h :?
btu/h = british thermal units / hour, een vergelijkbare eenheid als watt, maar dan op zn engels

1 BTU/h = (1055 W)/3600 = 0.29307 W

meestal wordt de warmteverplaatsing van een koelsysteem in btu/h aangegeven, en het opgenomen vermogen in watt.
Maar niet elke compressors heeft de zelfde efficentie, aan welke waarde kan ik zien hoe hij echt presteert
aan de btu/h waarde dus.

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 20:03 schreef E-MANs het volgende:
De NL11F
Nou, ik heb toch iets anders staan:
code:
1
2
3
4
5
Capacity

watt      | 102 | 144 | -   |  -  | 271 | -   | 455 |

De streepjes zijn niet ingevuld omdat deze info niet rechtstreeks uit de Danfoss sheet komt. Overigens is dit met een condenatietemp van 55 graden, zuiggastemp van 32 graden en vloeistoftemp van 55 graden.

Jouw TLS5F:
code:
1
2
3
4
5
Capacity

watt      |  47 | 68  | -   |  -  | 126 | -   | 205 |
Pagina: 1