[Webscripting/design] Tekortkomingen & Toekomst

Pagina: 1
Acties:

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 16:19
Gisternacht kwam bij mij ineens de vraag omhoog, of webdesign eigenlijk ooit uitgeput zal worden. Het lijkt mij dat de mogelijkheden toch ergens op zullen houden en dat er over wordt gestapt op een ander medium of iets dergelijks.

Zo zijn er nu al erg veel mogelijkheden wat betreft interactie met de bezoeker en databases. Tot op heden werd er steeds wel weer iets nieuws verzonnen, en naar mijn idee zal dit in de nabije toekomst net zo gaan. Maar over een langere termijn betwijfel ik het. Natuurlijk kan niemand weten hoe het zal gaan, maar het lijkt me wel interessant om te weten wat de andere mensen hiervan denken.

Ook zijn er op dit moment genoeg dingen die wel beter zouden mogen worden gerekend. Zo las ik vanmiddag een topic over formvalidatie, waar het in javascript/html nogal aan schort. Zo zijn er nog veel meer van dat soort dingetjes (waar ik juist net nu niet op kan komen), welke verbeterd of toegevoegd zouden kunnen worden. Misschien interessant om hier een lijstje of iets dergelijks van te maken.

Graag jullie reactie :?

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Wij willen standaards!!!

Pagina's die er in elke browser hetzelfde uitzien, JavaScripts die in elke browser hetzelfde werken, dat soort shit.

Rustacean

Verwijderd

Hmm, uitgeput? Ik denk dat een webdesigning creativiteit en originaliteit vereist en het lijkt me sterk dat dit ooit uitgeput zal raken bij de mensen...Afbeeldingslocatie: http://sassiessite.endoria.net/images/Smilies/nooo.gif

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 16:19
Wij willen standaards!!!
Pagina's die er in elke browser hetzelfde uitzien, JavaScripts die in elke browser hetzelfde werken, dat soort shit.
Idd.. w3c all the way (ofzo :+)
Op woensdag 10 april 2002 22:09 schreef Ann0 het volgende:
Hmm, uitgeput? Ik denk dat een webdesigning creativiteit en originaliteit vereist en het lijkt me sterk dat dit ooit uitgeput zal raken bij de mensen...[afbeelding]
Noem dan eens een voorbeeldje van wat jij denk, of waar jij van vindt, dat het in de toekomst toch eens voorbij zou moeten komen :?

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 10:36

RSP

zolang de technologie doorgaat ...
ga maar na joh, elke keer als er nieuwere beter manier van communicatie etc wordt bedacht moet daarop worden ingesprongen, bedrijven kunnen dat -LANG- niet altyd zelf doen dus moeten ze mensjes inhuren, als WEB designer is er misschien wel een beperking maar dan alleen omdat er wat komt dat beter is dan het WWW :)

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:22

Tim Schuhmacher

abasios

We drukken ook nog steeds op papier, dus ik denk niet dat er een 'einde' aan webdesign komt.
Op woensdag 10 april 2002 22:03 schreef r0bert het volgende:
Het lijkt mij dat de mogelijkheden toch ergens op zullen houden en dat er over wordt gestapt op een ander medium of iets dergelijks.
Bij het overstappen op een ander medium is het geen webdesign meer, lijkt mij.

Verwijderd

Er zal altijd internet of een equivalent hiervan bestaan in de nabije toekomst denk ik. En er zal altijd een manier zijn om gegevens te presenteren op dit medium, het maken van zo'n layout is toch webdesign? Wat bedoel je dan met uitgeput? Dat niemand iets nieuws meer kan verzinnen? Dat zal zeker nooit gebeuren...

Verwijderd

Er is zojuist een artikel over toekomst van internet verschenen op Tweakers. Dus misschien willen jullie dit zien.

http://www.tweakers.net/nieuws/21376

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:25

Pelle

🚴‍♂️

Okee, komen ze, in random order :)

[topic=164077/1/25]
[topic=130761/1/25]
[topic=43682/1/25]
[topic=325987/1/25]
[topic=176966/1/25]

Zoals je ziet al behoorlijk vaak langs gekomen. Internet is nu een geaccepteerd medium, en zolang het medium nog bestaat zullen er mensen moeten zijn die daar dingen voor ontwerpen en developen.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Misschien off-topic.. maar wat ik wel denk is dat het pagina-based systeem eruit gaat, waarin geen constante connectie met de server mogelijk is en dus waanzinnig veel overhead plaats vindt.

Wat nu alleen mogelijk is met technieken als Java/Flash/Shockwave etc. zal uiteindelijk het hele lay-out-*ML gaan vervangen gok ik.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op woensdag 10 april 2002 22:03 schreef r0bert het volgende:
Gisternacht kwam bij mij ineens de vraag omhoog, of webdesign eigenlijk ooit uitgeput zal worden. Het lijkt mij dat de mogelijkheden toch ergens op zullen houden en dat er over wordt gestapt op een ander medium of iets dergelijks.
om even wat te verduidelijken; er bestaat in je onderwerps-keuze een enorm verschil tussen webdesign en zaken als scripting en document- en data-beheer (het achterliggende idee achter markup-languages als SGML, HTML en XML )

deze discussie te voeren over design als eindige ontwikkeling is nutteloos, dat is een discussie die de eerste twee holbewoners al voerden toen ze drie mamoeten met houtskool op de grotwand getekend hadden; uiteindelijk hebben ze d'r een hert bijgezet
Zo zijn er nu al erg veel mogelijkheden wat betreft interactie met de bezoeker en databases. Tot op heden werd er steeds wel weer iets nieuws verzonnen, en naar mijn idee zal dit in de nabije toekomst net zo gaan. Maar over een langere termijn betwijfel ik het. Natuurlijk kan niemand weten hoe het zal gaan, maar het lijkt me wel interessant om te weten wat de andere mensen hiervan denken.
natuurlijk ontstaan steeds verder uitgewerkte mogelijkheden tot controle, automatisering heeft juist tov traditioneel informatie-beheer als voordeel dat dit mogelijk is.

waar we nu in zitten is een periode waarin werkwijzes vanuit die traditionele methodes omgezet worden naar methodieken gespits op automatismes.

technieken worden direct naar de realiteit getest, en door gebruikers kunnen steeds meer toepassingswensen geimplementeerd worden in technieken.

vergelijk SGML met XML en je ziet het verschil tussen een nogal statische en soms wat onpraktische methode omgezet worden naar een flexibele, zeer op bruikbaarheid toegespitst.
SGML was ontwikkeld voor de grote bedrijven met uitgebreidde informatica-afdelingen en was niet echt gericht op een optimale workflow, strictheid was vel meer een issue (eerste beheoefte was om absolut foutloos te ordenen)
XML is veel meer een 'spraak'-taal, gebruikt om aplicaties te laten communiceren.
verder ontstaan er binnen de XML-'familie' meerdere toepassings-gerichte 'dialecten' met specifieke doeleinden: XHTML, XSL(-FO), RDF die juist aan verschillende behoeftes voldoen.

door de ontwikkeling ontstaan steeds verdergaande behoeftes, wat echter wel de bedoeling is om steeds verder modulair te werken; als je een web-protocol wil ontwikkelinen is het niet de bedoeling dat je heel TCP/IP moet herschrijven
Ook zijn er op dit moment genoeg dingen die wel beter zouden mogen worden gerekend. Zo las ik vanmiddag een topic over formvalidatie, waar het in javascript/html nogal aan schort. Zo zijn er nog veel meer van dat soort dingetjes (waar ik juist net nu niet op kan komen), welke verbeterd of toegevoegd zouden kunnen worden. Misschien interessant om hier een lijstje of iets dergelijks van te maken.
http://www.w3.org/MarkUp/Forms/

niet enkel validatie, ook het ordenen van gegevens in forms, koppelingen en specifieke datatypes, maar ook een koppeling kunnen aanleggen tussen de doelstelling van het formulier, de doelen van de elementen in het form en een betere scheiding tussen data en presentatie (in zekere zin zijn een radiobutton en een enkel select-element gelijk qua mogelijkheden, enkel presentatie is anders)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Pagina: 1