Toon posts:

AMD XP 2000+ sneller?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De amd xp series zijn nogal makkelijk te 'unlocken' zodat ze heel veel sneller draaien.

Maar, wat ik tenminste begrepen heb, zijn alle cpu's eigenlijk AMD XP 2000+-tjes, maar de 1600+ of de 1700+ etc. hebben een soort 'rem' waardoor ze trager zijn.

Nu vraag ik mij af, zijn de AMD XP 2000+ ook nog zover te unlocken, zodat ze TOCH heel veel sneller draaien?
Hopelijk weet de mede-tweaker meer :)

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-03 18:17
Nou ik weet niet wat jij 'makkelijk' vindt, maar het unlocken van een XP is toch redelijk ingewikkeld gemaakt.

En het is zeker niet zo dat alle xp's undergeclockte 2000+ cpu's zijn. En een rem inbouwen lijkt me al helemaal lastig...

Een xp 2000+ zal zeker wel een stuk over te klokken zijn, ik denk dat de meesten wel de 2200+ zullen halen.

Verwijderd

Topicstarter
ben 15, dus vertel het ff makkelijk ;)
In ieder geval... het unlocken van zo'n cpu is toch niet moeilijk? Vaak zat gezien :) (nee, inderdaad, nooit zelf gedaan, maar het lijkt me toch niet moeilijk)

Verwijderd

de 1700+,1800+ en 1900+ zijn geen 2000+ met een remdink ze

dan zou het normaal goedkoper moete zijn om een 2000+ te kope é

Verwijderd

xp'tjes zijn helemaal niet makkelijk te unlocken, alleen durons en tbirds waren dat.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 10 april 2002 21:42 schreef hikerke het volgende:
de 1700+,1800+ en 1900+ zijn geen 2000+ met een remdink ze

dan zou het normaal goedkoper moete zijn om een 2000+ te kope é
Nee, natuurlijk niet, voor AMD is het goedkoper om duizenden dezelfde cpu's te maken, en daarna 1 kleine toepassing zodat ze trager zijn, dan om de 2000 cpu's ofzo een nieuwe weet-ik-wat-allemaal te moeten installeren :)

maargoed, mijn vraag dus... Is de AMD XP 2000+ nog een beetje op te klokken??

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-03 18:17
Op woensdag 10 april 2002 21:42 schreef ___Joey___ het volgende:
ben 15, dus vertel het ff makkelijk ;)
In ieder geval... het unlocken van zo'n cpu is toch niet moeilijk? Vaak zat gezien :) (nee, inderdaad, nooit zelf gedaan, maar het lijkt me toch niet moeilijk)
Ik ben 17 dus ik zal m'n best doen :P

De vroegere Athlon Thunderbirds (niet de XP's dus) waren idd makkelijk te unlocken. Hiervoor hoefde je alleen wat potloodstreepjes op je CPU te zetten, en je kon de multiplier veranderen. Bij de XP's is dit al een stuk lastiger, want hierbij zijn in de fabriek op de plek waar je die streepjes moest zetten met een laser een soort gaten 'ingeboord'.

En over die snelheid... Volgens mij worden processors in de fabriek getest. Er wordt dan gekeken op welke snelheid de processor het stabielst loopt. En als een processor dus op bijvoorbeeld 1,5 GHz het stabielste is, krijgt hij een stikkertje met 1700+. Loopt hij op 1,63 GHz nog heel stabiel, dan wordt het een 2000+.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:03
Een processor bestaat uit verschillende lagen. Bij de fabricage kan de ene laag ten op zichte van de andere laag afwijken. Dit wil je niet. Van te voren is hier rekening mee gehouden. De procs met de minste afwijking kunnen het hardst en worden verkocht als Xp 2000 die met de meeste afwijking gaan langzamer en worden als zodanig verkocht.

Stel dat tussen elke laag een afwijking van 0.1 micron zit, dan kan dat over 20 lagen oplopen tot 2,0 micron. Dit kan relatief heel veel zijn. Als wij tweakers gaan overclocken dan heeft de processor moeite om met die afwijkingen om te gaan en worden de signalen te zwak. Wij gooien het voltage omhoog en dan gaat het weer goed.

Overclocken kunnen we doen door de snelheid van het moederbord aan te passen (fsb) of door hem te unlocken (zorgen dat de multiplier vrij instelbaar is). Als dit niet begrijpelijk voor een 15 jarige dan wil ik nog wel een poging wagen, mits je zegt wat je niet snapt.

Dat unlocken of dat makkelijk is, is persoonlijk. Zelf ben ik er nog niet aan begonnen omdat ik mijn proc niet wil verzieken. lijkt me overigens wel makkelijk. Effe een stel pinnetjes aan elkaar vast zetten. Gewoon effe de tijd nemen.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

De AthlonXp2100+ unlocken is weer ene heel ander verhaal. Dus volg mijn advies, en koop geen AthlonXp2100+ en AthlonXp2200+. je moet namelijk extra handelingen verrichten. En standaard produceerd die processor al een hele hoop hitte. Dus het overclocken van een AthlonXp2100+/2200+ vereist echt wel watercooling, of een Delta 80HP !

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:57

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

inlukken is NIET gemakkelijk,

Maar je kan door alleen de FSB te verhogen ook al een eind komen. Mijn 1700+ oc ik zo naar 1900+ door alleen de fsb te verhogen.

hoever de fsb gaat hangt ook van de rest vnaje hardware af (agp/pci)

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• narotic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11-2021
Vertrouw me, unlocken is echt niet makkelijk en zorg dat je er behoorlijk wat vanaf weet voordat je er aan begint (ook omdat de spullen nou niet bepaals goedkoop zijn).

Ikzelf heb het laatst geprobeerd en het is me tot nu toe nog niet gelukt. Bij het afhalen van de plakband trek ik de zilververf mee, dus worden de puntjes niet verbonden. Het is echt nauwkeurig werk en als ik je iets mag adviseren is dat je de multimeter bij de hand moet houden.

Maar met de FSB kan je wonderen doen. Ik heb zo van mijn 1700+ een 2000+ (eigenlijk niet helemaal, fsb 150, mp 10.5, dus 1650Mhz) gemaakt. Enige obstakel nu is de Vcore, hoewel ik in mijn bios tot 0.275 V kan verhogen, werkt dit in de praktijk maar tot 0.1 V. Misschien dat iemand daar ook ervaring mee heeft. Dit is met een Chaintech 7 KJD, chaintech zelf zegt dat de CPU gelockt is wat betreft de Voltage :?

Iemand enig idee?

- = Step Into The Pit | Industrial Strength = -

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:03
Tja, wat fsb verhogen betrefd zit ik daar al aan mijn max. Heb hier filmpjes hoe te unlocken. multimeter heb ik ook. Gelduld zat. Dus moet wel lukken toch :) Begin er overigens alleen aan als ik geld over hebt voor als het fout mocht gaan.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

Op woensdag 10 april 2002 21:48 schreef Herretje het volgende:
xp'tjes zijn helemaal niet makkelijk te unlocken, alleen durons en tbirds waren dat.
Jupz, tb vaak zonder ook maar wat te doen, duron met een streepje.. maaruh de xp 2000 is duz niet dezelfde als een xp 1600. Denk maar eens na, zou dan ook een p4 1,6A(duz met 512kb) dezelfde zijn als de p4 2,4A? Errrrug stug niet? :D
Pagina: 1