Toon posts:

Hoe werkt een fanbus?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga dus binnenkort mijn eerste casemod beginnen en heb een prachtige fanbus gezien (zie [topic=464584/1/25] )
Ik ben echter (jammer genoeg) een complete leek op dit gebied. Elektriciteit heb ik maar weinig ervaring mee... O+

Kan iemand ls in simpele woorden uitleggen wat ik voor iets dergelijks allemaal moet hebben en hoe je dat net allemaal aan elkaar aansluit (liefst geen te moeilijke schema's, sna ik nooit geen bal van :'(). Is waarschijnlijk moeilijk om dit uit te leggen maar ik vind echt geen punt om te beginnen zoeken...Als jullie het me niet volledig kunnen uitleggen, kunnen jullie mij dan pls een klein beetje op weg zetten?

Verwijderd

Ik begrijp dat je potmeters wil gebruiken? ( draaiknoppen )

Verwijderd

Topicstarter
euhm wel als "potmeters" (heb ik al van gehoord maar wat het is en wat ze doen, dunno) die mooie knopjes zijn dan wil ik dat inderdaad ja...Dus geen schakelaars en vaste snelheden, maar draaiknoppen waarmee je de snelheid regelt

Verwijderd

Potmeters zijn de dingen onder je draaiknoppen. Daar zijn je draaiknoppen op gevestigd, vastgeklikt. Een potmeter kent verschillende soorten. Bijvoorbeeld 'smooth' oftewel vloeiend ( zonder schokken ( zonder trappen )) draaien. je hebt ook een stappen potmeter deze kun je in zogenaamde trappen stellen dus, als je draaid bijv. KLIK 5 volt KLIK 7 volt KLIK 12 volt. Etc.

dat zijn potmeters. Mag dit in de faq :+

[pics]

Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/424/G1/424137G1.JPG
Hier kun je dus een knop op schroeven, dit is een smoothe potmeter.

Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/441/G1/441406G1.JPG
een schuif potmeter. voor op panalen en voor volume etc.

Verwijderd

Topicstarter
En sluit je dan zo een smooth gewoon aan met twee draadjes op de fanbus zelf elke keer? of hoe doe je dat dan net. Tot nu toe ben ik nog maar zo ver dat een fanbus ervoor zorgt dat je op een molex verschillende fans kan aansluiten. Hoe je dan maakt dat je de snelheid bepaalt versta ik nu dat dat met potmeters te doen is...Hoe je het aansluit snap ik nog niet (sorry, ken hier echt totaal niet veel van *schaam schaam*)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op woensdag 10 april 2002 20:55 schreef Damoke het volgende:
En sluit je dan zo een smooth gewoon aan met twee draadjes op de fanbus zelf elke keer? of hoe doe je dat dan net. Tot nu toe ben ik nog maar zo ver dat een fanbus ervoor zorgt dat je op een molex verschillende fans kan aansluiten. Hoe je dan maakt dat je de snelheid bepaalt versta ik nu dat dat met potmeters te doen is...Hoe je het aansluit snap ik nog niet (sorry, ken hier echt totaal niet veel van *schaam schaam*)
Ik denk dat je beter eerst wat dingen kan gaan lezen voordat je daadwerkelijk een soldeerbout aanraakt. :)

Verwijderd

Kijk. Op een potmeter zitten drie aansluitingen. die zitten achterop de potmeter. Achterop de potmeter zit een zwart blokje met waarschijnlijk drie pinnetjes. (de aansluiting)

hierop moet je dus waarschijnlijk de voltages waarop je wilt regelen.

!IK DENK!
(ben ook nogmaar 14 jaar en heb nog nooit een potmeter gehad) zo:

Pin1: de + aansluiting van de fan
Pin2: 12 volt
Pin3: min (oftewel ground)

PLZ correct me because i'm wrong :+

Verwijderd

Hoe werkt een fanbus

Een fanbus wordt aangesloten op een fan.(of meerdere tegelijk) De potmeter regelt het aantal Ohm, die zorgt dat er minder of meer stroom naar de fan gaat. Als de potmeter meer weerstand geeft (=meer Ohm) gaat er minder stroom naar de fan,waardoor de fan langzamer gaat draaien. Als de potmeter minder weerstand geeft (=minder Ohm),gaat er meer volt doorheen. De fan draait sneller!

That's all. *D

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 10 april 2002 20:58 schreef jadjong het volgende:

[..]

Ik denk dat je beter eerst wat dingen kan gaan lezen voordat je daadwerkelijk een soldeerbout aanraakt. :)
Heb ik geen probleem mee...Maar ik weet gewoon niet waar ik kan beginnen...Waar lees ik een deftige uitleg over hoe zoiets in elkaar zit en functioneert?

Verwijderd

Op woensdag 10 april 2002 21:00 schreef Damoke het volgende:

[..]

Heb ik geen probleem mee...Maar ik weet gewoon niet waar ik kan beginnen...Waar lees ik een deftige uitleg over hoe zoiets in elkaar zit en functioneert?
hierboven.

Verwijderd

Op woensdag 10 april 2002 21:00 schreef Damoke het volgende:

[..]

tsja, zoek eens iets op Google, urls heb ik niet voor je. Je kan het beter maar gewoon proberen, het is echt niet moeilijk, had je maar beter op moeten letten tijdens de natuurkunde lessen :P

Verwijderd

Op woensdag 10 april 2002 21:02 schreef ByMeSDy het volgende:

[..]

tsja, zoek eens iets op Google, urls heb ik niet voor je. Je kan het beter maar gewoon proberen, het is echt niet moeilijk, had je maar beter op moeten letten tijdens de natuurkunde lessen :P
ik krijg pas volgend jaar wet van OHM |:( dan gaa ik heeeeeeeel goed opletten :Z :D

Verwijderd

de mooie FAQ van Phreak ;)
Een baybus/fanbus maken

Dat is een beetje moeilijk om dit zo uit te leggen. Ik zou zeggen, kijk eens op Virtual-Hideout, want daar staan meerdere schemas en how-to's. Ook op http://www.fanbus.com zijn schemas te vinden die je een handje op weg kunnen helpen. De search van dit forum kan eveneens uitkomst bieden, dergelijke topics zijn namelijk al vaak langsgekomen. Kom je er niet uit, mag je het altijd aan ons vragen.

Verwijderd

een schema voor meneer:

je kunt hem btw zelf aanpassen

dit schema heb ik voor mijn case:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1894314919

Verwijderd

Topicstarter
OK eventjes wat ik voor de moment dus afleid uit de reacties...Je koopt je fans...De kabeltjes ervan sluit je allen aan op de fanbus die op de molex zit...Daarna zet je tussen de fanbus en elke fan je potmeter. Hier verbind je twee pinnetjes met die van de fan zelf...en de derde pin verbind je met de ground van de molex...Daarna werkt in principe je fanbus met smooth-potmeter en regel je je fans?

Verwijderd

Of je koopt die enermax fan met potmeter.
Je sloopt die er af en zet er een andere op aan een langer draadje.

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
[aanmoedegings modus]
het is niet moeilijk hoor, een paar gaten boren en een beetje solderen, zelfs ik kan het :+

ik heb aleen geen weerstandjes |:( dus hij is nog niet helemaal of

pics coming soon ;)
[/aanmoedegings modus]

Verwijderd

Topicstarter
Is het nu een juist vermoeden dat mijn uitleg klopt? Dat het dus zo simpel is als ik in mijn vorig bericht typte? Dan durf ik mij er wel eens aan wagen anders eigenlijk. En dan laat ik de resultaten zien uiteraard...Maar wat is het net met die weerstanden? Zie hier dat Thijz geen weerstanden heeft en dus moet wachten en heb ook bij conrad al gezien dat die potmeters met verschillende weerstanden bestaan...Hoe zit het hier net mee? Is dit de maximale weerstand en verhoog je die gewoon door een extra weerstand, waardoor je de fan dan standaard al trager doet draaien?
En kan je dit ook gebruiken voor een CCFL ipv een fan?

Verwijderd

onder fanbus word verstaan, een kassie met controllers oftewel switches die de fans etc. sturen. ermoeten 2 dingen op een fanbus worden aangesloten:
-voeding ( stroom ) oftewel een molex conectortje
-Fans, om te regelen :)
Pagina: 1