FreeBSD, krijg apache niet aan de praat

Pagina: 1
Acties:

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
He ik eb freebsd(4.5) draaien, alleen krijg ik apache niet aan de praat. Kep apache via de ports geinstalleerd
Hij geeft de volgende error:

Server# apachectl start
/usr/local/sbin/apachectl start: httpd could not be started
Server#

• MadCow*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-08-2025

MadCow*

<= icon space for rent

als ik het goed heb gaat apache kijken wat voor ip bij je
hostname hoort, als dat mislukt wil ie niet starten.

dus hostname ff aanpassen zo dat ie hem kan resolven :)

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

• Y0ur1
  • Niet online
Op woensdag 10 april 2002 21:02 schreef MadCow88 het volgende:
als ik het goed heb gaat apache kijken wat voor ip bij je
hostname hoort, als dat mislukt wil ie niet starten.

dus hostname ff aanpassen zo dat ie hem kan resolven :)
hostname staat op 127.0.0.1 is dat goed? Het netwerk ip is 10.0.0.100 en internet ip 80.60.187.102

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 13:03
doe eens /usr/local/sbin/apachectl configtest

• Y0ur1
  • Niet online
Op woensdag 10 april 2002 22:36 schreef Prozaq het volgende:
doe eens /usr/local/sbin/apachectl configtest
dan zegt ie:

Server# /usr/local/sbin/apachectl configtest
Syntax OK
Server#

Verwijderd

check je apache error.log!!

• Y0ur1
  • Niet online
Op donderdag 11 april 2002 11:23 schreef freebie het volgende:
check je apache error.log!!
Waar zou die error.log moeten staan? in /etc/apache staat het niet

Verwijderd

Meestal staat de apache error log in ${PREFIX}var/ of ${PREFIX}log/. Anders zou een find / | grep apache | grep error.log ook wel eens werken.. Succes, :)

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 11:31 schreef YT-Croc het volgende:

[..]

Waar zou die error.log moeten staan? in /etc/apache staat het niet
$APACHEDIR/logs/error_log

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:43

Kettrick

Rantmeister!

Als je apache uit de ports gehaald hebt staat je errorlog in /var/log/

als je het resultaat van

tail -100 /var/log/httpd-error.log

eens posts kunnen we meer vertellen :)

• Y0ur1
  • Niet online
Op donderdag 11 april 2002 11:33 schreef rhand0z het volgende:
Meestal staat de apache error log in ${PREFIX}var/ of ${PREFIX}log/. Anders zou een find / | grep apache | grep error.log ook wel eens werken.. Succes, :)

Server# locate error.log
locate: database too small: /var/db/locate.database
Server# find / | grep apache | grep error.log
Server#

Hij doet dus niks

• Y0ur1
  • Niet online
Op donderdag 11 april 2002 11:34 schreef freebie het volgende:

[..]

$APACHEDIR/logs/error_log
ik zie het hier toch echt niet staat:

Server# cd apache
Server# ls
acces.conf httpd.conf.default mime.types.default
access.conf magic srm.conf
access.conf.default magic.default srm.conf.default
httpd.conf mime.types
Server#

• Y0ur1
  • Niet online
Op donderdag 11 april 2002 11:35 schreef RoeLz het volgende:
Als je apache uit de ports gehaald hebt staat je errorlog in /var/log/

als je het resultaat van

tail -100 /var/log/httpd-error.log

eens posts kunnen we meer vertellen :)

Server# tail -100 /var/log/httpd-error.log
[Sun Apr 9 19:03:01 2028] [alert] mod_unique_id: unable to gethostbyname("Server")
[Sun Apr 9 19:08:55 2028] [alert] mod_unique_id: unable to gethostbyname("Server")
[Sun Apr 9 19:22:29 2028] [alert] mod_unique_id: unable to gethostbyname("Server")
[Mon Apr 10 18:32:01 2028] [alert] mod_unique_id: unable to gethostbyname("Server")
[Mon Apr 10 18:48:16 2028] [alert] mod_unique_id: unable to gethostbyname("Server")
[Mon Apr 10 19:03:24 2028] [alert] mod_unique_id: unable to gethostbyname("Server")
[Mon Apr 10 19:07:46 2028] [alert] mod_unique_id: unable to gethostbyname("Server")
[Mon Apr 10 19:17:50 2028] [alert] mod_unique_id: unable to gethostbyname("Server")
[Mon Apr 10 19:26:09 2028] [alert] mod_unique_id: unable to gethostbyname("Server")
[Mon Apr 10 19:35:29 2028] [alert] mod_unique_id: unable to gethostbyname("Server")
[Tue Apr 11 10:17:23 2028] [alert] mod_unique_id: unable to gethostbyname("Server")
[Tue Apr 11 10:18:18 2028] [alert] mod_unique_id: unable to gethostbyname("Server")
Server#

Verwijderd

je hebt geen lokale DNS draaien dus! En 10.0.0.1 is nu niet bepaald een geldig adres om te vertalen naar een hostname, dus installeer iets van Bind etc.

• Y0ur1
  • Niet online
Op donderdag 11 april 2002 11:46 schreef freebie het volgende:
je hebt geen lokale DNS draaien dus! En 10.0.0.1 is nu niet bepaald een geldig adres om te vertalen naar een hostname, dus installeer iets van Bind etc.
10.0.0.100 is het... Wat doet dat bind dan?

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 11:48 schreef YT-Croc het volgende:

[..]

10.0.0.100 is het... Wat doet dat bind dan?
is een DNS-server tool, en als die machine rechtstreeks aan i-net hangt dan kun je beter proberen om apache op de buiten-interface te laten draaien!

BIND(nameserver) vertaald IP's naar hostnamen en hostnames naar IP's. Lijkt me wel handig om te installeren!!

• Y0ur1
  • Niet online
Op donderdag 11 april 2002 11:49 schreef freebie het volgende:

[..]

is een DNS-server tool, en als die machine rechtstreeks aan i-net hangt dan kun je beter proberen om apache op de buiten-interface te laten draaien!

BIND(nameserver) vertaald IP's naar hostnamen en hostnames naar IP's. Lijkt me wel handig om te installeren!!
Hij hangt niet direct aan mijn adsl modem, ik heb mijn adsl modem getweaked er daar hangt hij achter...

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

Kijk anders even naar /etc/hosts , daar kan je je huidige IP een servernaam geven, is iets minder werk dan een dns server bouwen :)

• Y0ur1
  • Niet online
Op donderdag 11 april 2002 11:54 schreef RoeLz het volgende:
Kijk anders even naar /etc/hosts , daar kan je je huidige IP een servernaam geven, is iets minder werk dan een dns server bouwen :)
staat niks va hosts in :(

Server# ls
apache rc.d smb.conf.default
codepages smb.conf
Server#

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

Dat lijkt meer op /usr/local/etc/, ik bedoel /etc/ :)

• Y0ur1
  • Niet online
Op donderdag 11 april 2002 12:01 schreef RoeLz het volgende:
Dat lijkt meer op /usr/local/etc/, ik bedoel /etc/ :)
sorry ben nog beetje nieuw met bsd :) Maar het begint nu wel allemaal wat duidelijker te worden...
wat ga ik hier invullen dan?

# $FreeBSD: src/etc/hosts,v 1.11.2.2 2001/10/08 09:32:08 ru Exp $
#
# Host Database
# This file should contain the addresses and aliases
# for local hosts that share this file.
# In the presence of the domain name service or NIS, this file may
# not be consulted at all; see /etc/host.conf for the resolution order.
#
#
::1 localhost localhost.my.domain
127.0.0.1 localhost localhost.my.domain
#
# Imaginary network.
#10.0.0.2 myname.my.domain myname
#10.0.0.3 myfriend.my.domain myfriend
#
# According to RFC 1918, you can use the following IP networks for# private nets which will never be connected to the Internet:
#
# 10.0.0.0 - 10.255.255.255
# 172.16.0.0 - 172.31.255.255
# 192.168.0.0 - 192.168.255.255
#
# In case you want to be able to connect to the Internet, you need
# real official assigned numbers. PLEASE PLEASE PLEASE do not try
# to invent your own network numbers but instead get one from your
# network provider (if any) or from the Internet Registry (ftp to
# rs.internic.net, directory `/templates').

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

10.0.0.100 server.mijndomein.nl server

even met tabjes ertussen :)

• Y0ur1
  • Niet online
Op donderdag 11 april 2002 12:08 schreef RoeLz het volgende:
10.0.0.100 server.mijndomein.nl server

even met tabjes ertussen :)
jeeej :) Tnx iedereen! het werkt

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:59
Lezen mensen geen HowTo's meer ofzo?

als je niet eens weet waar logs worden weggeschreven of wat Bind doet...waarom draaien zulke mensen dan Unices?

Als je een probleem hebt met Apache, dan spit je eerst de manual uit en als je er dan niet uit komt, dan stel je hier een vraag, of zie ik dat verkeerd?

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

Op donderdag 11 april 2002 12:17 schreef JMW het volgende:
Jawel :)
als je niet eens weet waar logs worden weggeschreven of wat Bind doet...waarom draaien zulke mensen dan Unices?
Je moet er toch eens mee beginnen...
Als je een probleem hebt met Apache, dan spit je eerst de manual uit en als je er dan niet uit komt, dan stel je hier een vraag, of zie ik dat verkeerd?
Nope.

• Y0ur1
  • Niet online
Op donderdag 11 april 2002 12:17 schreef JMW het volgende:

wie zegt dat ik dat niet heb gedaan?

• JMW761
Op donderdag 11 april 2002 12:24 schreef YT-Croc het volgende:

[..]

wie zegt dat ik dat niet heb gedaan?
Ikke ! of althans niet goed, want anders had je wel een hostname ingegeven op de plek waar je een hostname in moet vullen in httpd.conf en dan had je geweten waar apache de log files neer zet en hoe je een configtest doet !

Je stelt hier onwijs basic vragen die in de Howto's al worden belicht....

en Nee, jou specifieke vraag wellicht niet nee, want die komt namelijk niet voor als je de HowTo volgt..

P.s. Nee, ik wil niet specifiek jou afzeiken, ik verbaas me alleen over de neiging om steeds simpelere dingen te vragen... ik zou het niet eens durven...een vraag stellen zonder de desbetreffende handleidingen te lezen

• Y0ur1
  • Niet online
Op donderdag 11 april 2002 13:05 schreef JMW het volgende:

[..]

Ikke ! of althans niet goed, want anders had je wel een hostname ingegeven op de plek waar je een hostname in moet vullen in httpd.conf en dan had je geweten waar apache de log files neer zet en hoe je een configtest doet !

Je stelt hier onwijs basic vragen die in de Howto's al worden belicht....

en Nee, jou specifieke vraag wellicht niet nee, want die komt namelijk niet voor als je de HowTo volgt..

P.s. Nee, ik wil niet specifiek jou afzeiken, ik verbaas me alleen over de neiging om steeds simpelere dingen te vragen... ik zou het niet eens durven...een vraag stellen zonder de desbetreffende handleidingen te lezen
Het zal mij een worst wezen wat jij denkt. Ik heb natuurlijk wel howto's gelezen enz. Hoe heb ik bsd anders geinstalleerd? en samba aan de praat gekregen enzo?
Als iets me niet lukt dan zoek ik altijd hier ff op GoT, kijk ik even naar een paar howto's, en als het dan niet lukt dan vraag ik het maar hier.

• JMW761
Op donderdag 11 april 2002 13:12 schreef YT-Croc het volgende:

[..]

Het zal mij een worst wezen wat jij denkt.
ik had niet anders verwacht :)

niet boos zijn, dat ben ik ook niet op jou! ik probeer iets algemeens aan de kaak te stellen...en daarbij gebruikte ik jou als voorbeeld.

Ik vind het namelijk niet meer leuk om steeds dezelfde simpele problemen langs te zien komen (onder vaak verkeerde topic titels)...daardoor neemt mijn motivatie om te helpen minder groot.
Jou probleem heeft niets met FreeBSD te maken bijvoorbeeld, terwijl het toch in de topic titel staat.

Maar goed, misschien ben ik de enige die hier last van heeft, zou heel goed kunnen...

succes met je probleem, maar dat zal inmiddels wel opgelost zijn neem ik aan (je hebt de HowTo nu wel goed gelezen? of de FAQ op www.apache.org eens aandacht gegeven? :)

• Y0ur1
  • Niet online
Op donderdag 11 april 2002 14:08 schreef JMW het volgende:

[..]

ik had niet anders verwacht :)

niet boos zijn, dat ben ik ook niet op jou! ik probeer iets algemeens aan de kaak te stellen...en daarbij gebruikte ik jou als voorbeeld.

Ik vind het namelijk niet meer leuk om steeds dezelfde simpele problemen langs te zien komen (onder vaak verkeerde topic titels)...daardoor neemt mijn motivatie om te helpen minder groot.
Jou probleem heeft niets met FreeBSD te maken bijvoorbeeld, terwijl het toch in de topic titel staat.

Maar goed, misschien ben ik de enige die hier last van heeft, zou heel goed kunnen...

succes met je probleem, maar dat zal inmiddels wel opgelost zijn neem ik aan (je hebt de HowTo nu wel goed gelezen? of de FAQ op www.apache.org eens aandacht gegeven? :)
Hoe kom je bij een verkeerde topic titel? Als ik zeg Windows98, ftp server lutk niet. Dan zeg ik toch niet dat dat iets met windows 98 te maken heeft? Ik zeg alleen het OS erbij, zodat mensen die er niks vanaf weten niet deze topic hoeven te lezen.
En als je die simpele vragen niet wilt beantwoorden dan doe je dat lekker niet, der zijn gelukkig nog wel andere mensen die mij willen helpen, kijk maar eens naar boven

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

Daar zit wat in, als er stond : "Linux, krijg apache niet aan de praat" had ik niet eens gekeken.. :x

Beetje offtopic :?

• JMW761
Op donderdag 11 april 2002 14:36 schreef RoeLz het volgende:
Daar zit wat in, als er stond : "Linux, krijg apache niet aan de praat" had ik niet eens gekeken.. :x

Beetje offtopic :?
Dat bedoel ik dus ! Dat heb ik ook, en probeer ik even aan de kaak te stellen... en we raken steeds verder Off-topic..

Ik hoor YT_Croc ook niet meer over zijn probleem, dus dat zal ook wel opgelost zijn neem ik aan :)

• Y0ur1
  • Niet online
Op donderdag 11 april 2002 14:43 schreef JMW het volgende:

[..]

Ik hoor YT_Croc ook niet meer over zijn probleem, dus dat zal ook wel opgelost zijn neem ik aan :)
Op donderdag 11 april 2002 12:12 schreef YT-Croc het volgende:

[..]

jeeej :) Tnx iedereen! het werkt
Pagina: 1