[linux] /proc/net/dev duidt dubbele download aan

Pagina: 1
Acties:

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoi iedereen,

Ik schrijf een soort download monitor die de downloadtraffiek grafisch weergeeft in de tijd. De netwerktraffiek lees ik uit /proc/net/dev uit (in een Perl script). Maar het vreemde is dat de download schijnbaar dubbel aangerekend wordt.

Elke 10 minuten neemt m'n script de downloaded bytes waarde uit /proc/net/dev. Om de nauwkeurigheid te testen downloadde ik een bestand met gekende afmetingen binnen zulk een interval van 10 minuten.

Bij aanvang van het interval las /proc/net/dev 2508347772 bytes. Na dat interval stond de teller op 2532214726 bytes.

Om nu de download te weten te komen doe je:

2532214726 - 2508347772 = 23866954 bytes

Of 22.7 MB. Dat zou allemaal goed zijn, ware het niet dat het bestand dat ik downloadde slechts 11 MB groot was. Ook bij andere steekproeven kwam ik steeds de dubbele download uit. Iemand een verklaring hiervoor?

• Z!oN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-01-2025

Z!oN

Team Coldfusion

Waarom gebruik je niet mrtg in combinatie met snmp ?
Dat werkt een stuk nauwkeurigger en werkt al :)

En de installatie is heel simpel als je de instructies nauwkeurig volgt :)

Groet,

Reggy

http://www.teamcoldfusion.nl

• satcp
  • Niet online
Omdat ik het zelf wil schrijven... Ik ken MRTG wel, maar kant-en-klare tools gebruiken kan iedereen en daar leer je nauwelijks iets van.

SNMP support is trouwens reeds gepland :)

Maar nu terug op m'n probleem. Ik heb de upload nu ook mee in het script opgenomen. En die duidt wel exact de juiste upload aan. Dus enkel de download telt dubbel! Ik sta echt voor een raadsel :?

Ik kan natuurlijk de download gewoon delen door 2, maar ik wil weten waarom er dubbel geteld wordt!

• Z!oN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-01-2025

Z!oN

Team Coldfusion

Probeer het eens met /sbin/ifconfig ernaast
Daar staat bij nieuwere versies ook bie hoeveel bytes je er al op hebt zitten. Als ze allebei hetzelfde aangeven, denk ik dat je er van uit kan gaan dat het klopt :)

En als je er dan nog niet uit komt effe bezoekje plegen aan
irc.openprojects.net #kernelnewbies

http://www.teamcoldfusion.nl

• satcp
  • Niet online
De ifconfig op dit bakkie lijkt al een beetje gedateerd te zijn want het aantal bytes wordt niet aangegeven.

Anyway, ik ga er eens een nachtje over slapen denk ik... Ik zie overal bytes vliegen nu :P