[gnome] users halt-rechten geven

Pagina: 1
Acties:

• TheBigBug
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01-2022

TheBigBug

Erg groot voor een insect!

Topicstarter
Probleempje, ik heb vanmiddag zonder noemenswaardige problemen Debian geinstalleerd, maar ik heb een probleem in Gnome. Ik krijg het niet voor elkaar om gewone users rechten te geven om het systeem te kunnen halten of te rebooten.

Ik heb hiervoor in de Gnome-handleiding gekeken, en daarin staat dat iedereen de halt en reboot-opties kan zien die toegang heeft tot de files /usr/bin/reboot of poweroff. Het gekke is alleen dat ik die files niet heb staan daarzo, en ook het aanmaken helpt niet.

Alvast bedankt.

Peace cannot be kept by force - it can only be achieved by understanding - Albert Einstein

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
In Debian staan ze in /sbin. Met linuxconf kan je van gebruikers opgeven of ze reboot e.d. mogen uitvoeren.
Ook zou je gebruik kunnen maken van sudo. ('apt-get install sudo' uiteraard)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• TheBigBug
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01-2022

TheBigBug

Erg groot voor een insect!

Topicstarter
Sorry voor de late reactie. De bestanden reboot en poweroff had ik in /sbin gevonden, maar dat lost het probleem niet op. Iedereen heeft rechten om de bestanden uit te mogen voeren, maar niet iedere gebruiker mag vanuit Gnome de computer rebooten of halten.

Verder heb ik Linuxconf geprobeerd, maar ik kan het niet starten. Sorry voor het n00b gehalte, maar ik ben nog redelijk vers in Linux.

Peace cannot be kept by force - it can only be achieved by understanding - Albert Einstein