[linux] images overzetten naar andere pc's

Pagina: 1
Acties:

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:33
Men neme 1 pc (een master). Linux Mandrake 8.1.
6 GB harddisk:

15 mb /dev/hda1 /boot (Ext3)
~100 mb /dev/hda2 swap
1 gb /dev/hda3 / (Ext3)
~5 gb unused
(~ ongeveer)

Totale datasize is ~ 400 mb.

Deze situatie moet binnenkort gekopieerd worden naar een groot aantal (identieke) systemen.
Daar zijn diverse mogelijkheden voor. Ik heb zelf al Ghost 7.0 geprobeerd, maar dat lukte niet. (Disk to Disk gaf een General protection fault, Disk to image wordt niet echt goed teruggezet, misschien Ext3 een probleem?)
Goed, dd eens proberen:
Disk to disk (dd if=/dev/hda of=/dev/hdc doet het perfect. Duurt alleen erg lang :Z
volgende optie:
Disk to image met dd. Dit heb ik nog niet getest, maar dat gaat wel lukken denk ik. Maar...
Omdat het om een groot aantal pc's gaat, wil ik het liefst een cdrom maken waarmee ik snel een image terug kan zetten. Wat is dus het probleem: dd maakt een image van de complete harddisk. Resultaat is een image van 6 gb, terwijl ik maar ruim 1 gig ervan gebruik. De datasize is maar iets van 400 mb. Beetje ruimte verspilling dus. Nu zal ut wel zo zijn, dat wanneer ik er Gzip op los laat, dat de image met gemak op cd past. Alleen hoe zet ik die ingepakte image dan weer terug (afgezien dat het een hele tijd zal duren).
Wie weet er een betere oplossing? Of wie weet waarom ghost niet werkt?

(correct me if i'm wrong)

[edit topictitel niet goed, heb ut gemeld in LA, khoop dat ut aangepast wordt (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/464542/1?limit=999)]
[edit2 met dank aan ACM]

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

En geedit :)

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Probeer het eens te doen met Partition Image: http://www.partimage.org/
Partition Image will only copy data from the used portions of the partition. For speed and efficiency, free blocks are not written to the image file. This is unlike the 'dd' command, which also copies empty blocks.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op woensdag 10 april 2002 19:43 schreef EWS99 het volgende:

Wat is dus het probleem: dd maakt een image van de complete harddisk. Resultaat is een image van 6 gb, terwijl ik maar ruim 1 gig ervan gebruik. De datasize is maar iets van 400 mb. Beetje ruimte verspilling dus. Nu zal ut wel zo zijn, dat wanneer ik er Gzip op los laat, dat de image met gemak op cd past. Alleen hoe zet ik die ingepakte image dan weer terug (afgezien dat het een hele tijd zal duren).
idd de output van dd pipen naar gzip
dd if=/dev/hda |gzip > file.img

Terug zetten kan je met een cdrom en een boot-flop. Een rescue flop van een distributie heeft waarschijnlijk wel gzip en dd aanboord.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 11 april 2002 02:48 schreef little_soundman het volgende:

[..]

idd de output van dd pipen naar gzip
dd if=/dev/hda |gzip > file.img

Terug zetten kan je met een cdrom en een boot-flop. Een rescue flop van een distributie heeft waarschijnlijk wel gzip en dd aanboord.
Waarschijnlijk gaat dat ook niet goed werken; met dd if=/dev/hda lees je raw de HD, dus ook de unused clusters die daarop staan. Maar niemand zegt dat deze unused clusters allemaal nullen bevatten (sterker nog, het is erg onwaarschijnlijk dat het zo is), dus waarschijnlijk is het gecompressed en al nog steeds erg groot.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:53
Laatste truk die ik gedaan heb is simpelweg de hele zooi tarren
moet je opletten dat je /proc even umount, die wil je niet in de tar hebben (kan zelfs schadelijk zijn), verder moet je opletten of /dev goed in de tar komt :)

de tar zal zonder compressie ongeveer die 400mb zijn die je aan data had en dat gaat redelijk snel.

partitie tabel staat in het mbr, kun je eventueel dd-en (geen ervaring, 'in princiepe werkt het' )
handmatig formatten moet kunnen, mke2fs is heel snel
tunefs -j erop en je hebt ext3
mkswap
mounten onder bijvoorbeelt de linuxcare bootable toolbox of andere rescue cd
untarren, chroot erin, lilo, chroot eruit, sync voor zekerheid, reboot, klaar

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• EWS99
  • Laatst online: 12:33
Je kunt volgens mij ook alleen de partities met dd kopieren naar een img, dus dd if=/dev/hda3 of=file.img (evt omleiden met Gzip), maar hoe schrijf je de partitietabel dan weg? Of is het opgeven van blocks een optie? Iemand ervaring?

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
En hoe groot wordt de image file als je hem laat maken door cdrecord?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
Op donderdag 11 april 2002 08:42 schreef EWS99 het volgende:
Je kunt volgens mij ook alleen de partities met dd kopieren naar een img, dus dd if=/dev/hda3 of=file.img (evt omleiden met Gzip), maar hoe schrijf je de partitietabel dan weg? Of is het opgeven van blocks een optie? Iemand ervaring?
partitie tabel staat in het mbr
dd if=/dev/hda of=mbr.bin bs=512 count=1
terug gaat dd if=mbr.bin of=/dev/hda (do not try this at home ;) )
Op donderdag 11 april 2002 09:59 schreef x-wolf het volgende:
En hoe groot wordt de image file als je hem laat maken door cdrecord?
mkisofs zou het moeten kunnen. zal niets kleiner dan een tar bestand worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Sjonny

Sjonny

Fratser

mandrake zei je toch?
aan het eind van de installatie kan je ook voor een install flop kiezen, dan mikt ie de settings op die flop en als je van die flop boot ipv de cd gaat ie de zelfde zooi installeren als dat je eerst gedaan had... kweenie of dit erg snel is, maar iig een andere oplossing :Y)

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Verwijderd

image op cd om pc te klonen ?

kijk hier maar eens;

http://mkcdrec.ota.be/
Pagina: 1