Ben ff bezig een klok te maken die aftelt naar een bepaalde datum/tijd. Dat is gelukt, daarna dacht ik dat ik wel zoiets zou kunnen tekenen. Op zich niet zo'n probleem. De coordinaten om de wijzers te tekenen kan ik uit laten rekenen dmv cos en sin. Maar hij rekent alles uit in radialen...wat ik ook doe...het help allemaal niet. Hoe krijg ik dat appletje dus zo ver dat hij de cosinus en sinus functies in deg uitvoert ipv rad?
Je moet graden eerst omzetten naar radialen, zodat je de functies kunt gebruiken. Dit doe je door het aantal graden te vermenigvuldigen met (PI / 180)
.
Het is BTW een gewone klok die ik wil tekenen.
Dat omzetten gaat wel, het berekenen dan ook, maar dan moet het weer terug gezet worden. Dan rekent hij dus iets leuks uit en dan terugzetten...niet goed...heb het nog met de hand uitgerekend. Ik zal wel wat verkeerd gedaan hebben, ik probeer het nog een keer en dan horen jullie het wel...
Dat omzetten gaat wel, het berekenen dan ook, maar dan moet het weer terug gezet worden. Dan rekent hij dus iets leuks uit en dan terugzetten...niet goed...heb het nog met de hand uitgerekend. Ik zal wel wat verkeerd gedaan hebben, ik probeer het nog een keer en dan horen jullie het wel...
Het is vrij simpel:
• Graden omzetten naar radialen (getal * (PI/180)).
• Berekeningen uitvoeren.
• Radialen omzetten naar graden (getal * (180/PI)).
Succes!
• Graden omzetten naar radialen (getal * (PI/180)).
• Berekeningen uitvoeren.
• Radialen omzetten naar graden (getal * (180/PI)).
Succes!
Radialen zijn nooit mijn favoriet geweest, zo blijkt nu maar weer.
<off topic>
Er moet toch ergens vermenigvuldigt worden met de straal anders lukt het nooit.
De applet doet het volgende:
Hoek omzetten naar radialen
Cosinus erop los laten
Weer terug omzetten naar graden
Het probleem blijft dus de lengte van de wijzer...
</off topic>
Het is dus wel gelukt, de wijzers lopen nu wel goed, alleen de lengte nog...
<off topic>
Er moet toch ergens vermenigvuldigt worden met de straal anders lukt het nooit.
De applet doet het volgende:
Hoek omzetten naar radialen
Cosinus erop los laten
Weer terug omzetten naar graden
Het probleem blijft dus de lengte van de wijzer...
</off topic>
Het is dus wel gelukt, de wijzers lopen nu wel goed, alleen de lengte nog...