Externe baybus maken

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:40
ik ga binnekort deze kast bestellen;
Afbeeldingslocatie: http://www.chieftec.com/images/Tx-10sd.jpg
de Chieftec TX-10SLD

Nu had ik het volgende idee wat me wel wat leek!
een EXTERNE baybus, met LCD erbij in
ik gloof dat er 4 fans in deze kast konden en die zet ik er ook bij in....4 x 80*80mm fans, van enermax denk ik, met potmetertje..
Nu zag ik ooit es hier @Tweakers.net een behuizing voorbij vliegen waarbij de bovenkant zeg maar schuin was...onderankt gewoon normaal vlak..

[edit]
heb al wat gevonden @ conrad;
Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/520/G1/520780G1.JPG
afmetingen; (lxbxh) 308 x 167 x 84/47 mm.
vrij groot, maar dat boeit niet, met oog op verdere uitbreiding :)
[/edit]

Ik ben dus van plan om de fans te schakelen via dat ding, ook die potmeters moeten erop en wil er een 4x20 LCD in hebben...moet dus vrij grote behuizing worden...ook hiervan zal ik zometeen even een plaatje uppen...

Misschien zijn er mensen die al zo'n behuizing vinden op internet, post dan even waar en eventueel een pic. ervan.
Ook moet ik een geschikte manier om aan te sluiten, de LCD gaat sowieso via de LPT dan, en ben ook van plan om de rest via zo iets te laten gaan, zit vaak achterop de kast mogelijkheid om een extra LPT erin te bouwen, hoop ook bij deze kast want dan kan ik dat gaan gebruiken :)
of zijn er mensen met een makkelijkere oplossing??
plaatjes/schema's/tekeningen en uiteraard reacties zijn van HARTE welkom :)
[edit]
Zulke potmeters zou ik erop willen zetten,dus gewoon die oude eraan en dan dit erop zien te bouwen :)
dus dit zou dan zijn om de fans te regelen, en dan een schakelaar appart erbij om aan/uit te zetten, ja ja, schema komt :)
Afbeeldingslocatie: http://bit.ukgn.org/images/article/35/fanbus.jpg
[/edit]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

die jij bedoelt denk ik zijn die dingen van conrad. zoek daar ff (men IN is nu te langzaam hier)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire_Bird
Op woensdag 10 april 2002 19:44 schreef gitaarwerk het volgende:
die jij bedoelt denk ik zijn die dingen van conrad. zoek daar ff (men IN is nu te langzaam hier)
thnx, zal even zoeken.....
ben druk bezig met paar pics. komen zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

First: het idee is niet nieuw: ik ben ookal een tijdje met zoiets bezig, maar dan gelijk als monitorvoet. Ik moet alleen nog iets vinden wat een 33kg wegende iiyama-monitor kan dragen en er ook nog eens een beetje leuk uitziet. :)

De elektronica is wel zo'n beetje af: nothing fancy, gewoon een paar PWM-regelaars met een elektronische potmeter met tiptoetsjes, een 4x20 LCD en ik ben ff aan het kijken of ik middels een controllertje die PWM aan wat meetwaarden kan laten gehoorzamen.

Is een long-distance project however: ik heb niet zo gek veel vrije tijd op dit moment. :)

Oh, en ik heb ff je topictitel veranderd: "Nieuw IDEE!" is niet mijn idee van een duidelijke topictitel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire_Bird
Op woensdag 10 april 2002 19:59 schreef Kaj. het volgende:
First: het idee is niet nieuw: ik ben ookal een tijdje met zoiets bezig, maar dan gelijk als monitorvoet. Ik moet alleen nog iets vinden wat een 33kg wegende iiyama-monitor kan dragen en er ook nog eens een beetje leuk uitziet. :)

De elektronica is wel zo'n beetje af: nothing fancy, gewoon een paar PWM-regelaars met een elektronische potmeter met tiptoetsjes, een 4x20 LCD en ik ben ff aan het kijken of ik middels een controllertje die PWM aan wat meetwaarden kan laten gehoorzamen.

Is een long-distance project however: ik heb niet zo gek veel vrije tijd op dit moment. :)

Oh, en ik heb ff je topictitel veranderd: "Nieuw IDEE!" is niet mijn idee van een duidelijke topictitel.
thnx, had al om titel mod gevraagd hoor @ lieve adjes :)
heb je al een schema?
ben zelf nog even bezig, maar weet niet precies hoe die potmeters in elkaar zitten....:)denk gewoon die draadjes eraf halen en verlengen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire_Bird
zijn er nog mensen die een idee hebben voor die potmeters/switch combo?
ik wil dus een switch om de fan aan/uit te doen, en een potmeter er tussen, kan natuurlijk ook gewone fans over een potmeter zetten, iemand die hier een schema voor heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een hele tijd met zo'n soort idee gelopen om een externe regelkast te maken, maar heb dit vervolgens aan de kant gezet omdat ik tegen een aantal dingen aan liep.

1. ik wil 7 Fans en 3 CCFL's in mijn kast stoppen. dit zijn dan tog alweer 10x2= 20 draadjes uit dat regelkastje. en dan heb je nog geen eens een 12/7/0 V schakeling, hoe ga je dit dan mooi weg werken?

2 Stel je wilt je kast ff snel naar iemand mee nemen, moet je wel ff 2 van die kastjes mee nemen. en dan denk ik wel dt je die van elkaar moet loskoppelen.

Wat heb jij dan op zulke dingen gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire_Bird
Op woensdag 10 april 2002 22:39 schreef Niowskie het volgende:
Ik heb ook een hele tijd met zo'n soort idee gelopen om een externe regelkast te maken, maar heb dit vervolgens aan de kant gezet omdat ik tegen een aantal dingen aan liep.

1. ik wil 7 Fans en 3 CCFL's in mijn kast stoppen. dit zijn dan tog alweer 10x2= 20 draadjes uit dat regelkastje. en dan heb je nog geen eens een 12/7/0 V schakeling, hoe ga je dit dan mooi weg werken?

2 Stel je wilt je kast ff snel naar iemand mee nemen, moet je wel ff 2 van die kastjes mee nemen. en dan denk ik wel dt je die van elkaar moet loskoppelen.

Wat heb jij dan op zulke dingen gevonden?
ik ga zelf werken met een LPT kabel denk ik ben bezig met schema, maar dat duurt nog wel even..zet er potmeters op, dus hoef schakel alleen de plus van de betreffende fan over de potmeter, de 0-draad blijft centraal i/d kast :)
dat scheelt sowieso, en voor de rest, er zijn 5 fans ofzo, dus dat is 5 draadjes naar de kast toe, en 5 de andere kant op heb ik niet nodig want ga een externe voeding gebruiken,heb namelijk nog een 12v adapter liggen *D , houd er dus nog 20 draadjes over, misschien dan nog maar wat extra schakelaars erin ofzo voor CCFL of x-tra fans in de toekomst, verder de LCD, maar dit word een apparte kabel, maak het wel zo dat ik aan beide kanten de kabel kan loskoppelen...en wat betrefd vervooer, pc is bijna nooit van zn plaats af, hele enkele keer naar een LAN....

[edit]
Ben alleen nog op zoek naar een goed tekenproggie voor schema's
suggesties?
[/edit]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire_Bird
*kick*
niemand die een schema heeft hoe op de meest simpelste manier een potmeter aan te sluiten??
ook lcd schema's zijn welkom...
voor een 4x20 LCD @ conrad....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

plug gewoon zoŽn ltp poort achter knip de kabeltjes door het enige probleem is dan dat je maar een paar + hebt voor de fanŽs en niet genoeg aansluit punten voor je lcd dus heb je een dikke kable nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[edit]
Ben alleen nog op zoek naar een goed tekenproggie voor schema's
suggesties?
[/edit]
Kijk hier eens:

http://www.kagi.com/alain.michel

suc6 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire_Bird
*kick*
nog mensen die lcdtje overhebben o.i.d?
en k kom niet uit een schema met potmeters :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 18:07 schreef Fire_Bird het volgende:
*kick*
nog mensen die lcdtje overhebben o.i.d?
en k kom niet uit een schema met potmeters :?
LOL, mensen die LCD'tjes over hebben, nou ik denk het niet :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire_Bird
Op zaterdag 13 april 2002 18:42 schreef NextGeneration het volgende:

[..]

LOL, mensen die LCD'tjes over hebben, nou ik denk het niet :P.
misschien als iemand nieuwe gaat kopuh?!
maar als je geen ZINNIG antwoord hebt, reageer dan aub NIET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire_Bird
heb 2 schema's gevonden voor potmeters
maar wat is nu het verschil tussen deze 2?
en wat zijn zo de voor-/nadelen?
deze;
Afbeeldingslocatie: http://bit.ukgn.org/images/article/52/fanbus_rheostat_switched_small.jpg

en deze de LM137;Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/998782503.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire_Bird
heb 2 schema's gevonden voor potmeters
maar wat is nu het verschil tussen deze 2?
en wat zijn zo de voor-/nadelen?
deze;
Afbeeldingslocatie: http://mashie.glassbil.net/bit-temp/images/article/52/fanbus_rheostat_switched_small.jpg

en deze de LM137;
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/998782503.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

De onderste is traploos regelbaar.

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire_Bird
Op donderdag 09 mei 2002 09:54 schreef Bart_Banaan het volgende:
dan neem ik de onderste mooi *D
met de LM...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 09 mei 2002 09:54 schreef Bart_Banaan het volgende:
de bovenste is ook traploos regelbaar alleen zijn de rheostat's een dure oplossing.. wel mooier.. :)

edit:

ik heb zelf ook die met zo'n LM317

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-09 13:37
Op woensdag 15 mei 2002 22:22 schreef DRG het volgende:

[..]

de bovenste is ook traploos regelbaar alleen zijn de rheostat's een dure oplossing.. wel mooier.. :)

edit:

ik heb zelf ook die met zo'n LM317
Hoe duur is duur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Reken op +€5 per stuk. Ze worden duurder naarmate het vermogen van de fans hoger wordt

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire_Bird
Op woensdag 15 mei 2002 22:55 schreef thedolf het volgende:
Reken op +€5 per stuk. Ze worden duurder naarmate het vermogen van de fans hoger wordt
maar gewoon fans 12v...van deze inkoopctie;

[topic=495897/1]
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/496272/

€ 5,= per fan?
Pagina: 1