Kwaliteit van lange audio- en videokabels

Pagina: 1
Acties:

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op http://www.mcsnet.nl staan verschillende kabels om je video- en geluidskaart aan je TV en versterker te knopen.
Wie kan er iets zinnigs zeggen over de benodigde kwaliteit bij een kabel van 15 m lengte? (In de prijsvergelijking heb ik 20 m genomen omdat die prijzen bij alle kabels staan)

Audio: http://www.mcsnet.nl/nl/dept_6.html

Zou voor audio kabel 458 goed genoeg zijn (wordt t/m 20 m geleverd) of zou je kabel "pro mmk 725" nodig hebben?
Kosten voor 20m: 458 is 10 euro, pro mmk 725 is 26,77 euro.

S-Video: http://www.mcsnet.nl/nl/dept_4.html

Standaard kabel (20 m is 18 euro) of de HQ pro kabel (20 m is 40,39 euro)?

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:38
Je kan voor zulke lange afstanden het best een wat duurdere kabel kopen, heb je ook meteen een wat betere kwaliteit. Vooral voor video zal ik een goede kabel kopen, aangezien de videokwaliteit er bij lange afstanden niet beter op wordt.

• KifArU
  • Niet online
Dat gevoel heb ik ook, maar dan blijven er nog 2 vragen over:
- Waarom worden de goedkope kabels dan van 20m lengte geleverd als dit teveel verlies met zich meebrengt?
- Heeft audio ook last van veel verlies op 15m lengte?

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:38
De goedkopere kabels zulllen niet super slecht zijn, maar de kwaliteit is gewooon iets minder dan de iets duurdere kabels. Er treed meer verlies op.
Bij langere kabels zal de geluidskwaliteit minder beinvloed worden dan bij videokabels. Als je mogelijk hebt kan je proberen een digitale (coxiale) kabel te gebruiken.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Voor video over lange afstanden, vooral Y/C neem je toch liever een wat betere kwaliteit kabel als je voor 5 meter of langer kiest.

Audio valt de lengte erg mee heb ik gemerkt, mag gerust behoorlijk lang zijn zonder al te veel problemen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

kwaliteit wordt echt niet beter. Hooguit minder minder (:?)

sommige mensen zweren bij vergulde cinch-stekkers. Vaak is het gewoonweg overkill. Een goede afgeschermde kabel is mischien wel aan te raden.

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Ik heb zelf laatst een paar van mijn audio kabels vervangen door HQ (Proel)kabels. Op een afstand van 5 meter scheelde dat 3 dB meer geluid, waarbij opviel dat het hoog veel transparanter en het laag veel strakker is. maw: een goede kabel merk je al op een paar meter. Je kunt natuurlijk ook weer aan overkill gaan doen door heel dure interlinks te gaan kopen. Koop dus zo'n HQ kabel en ga niet liggen rotzooien. Die paar euro is echt goed besteed, waarschijnlijk beter dan een versterker of luidsprekers die 200 euro/stuk duurder zijn te kopen.

Trouwens: Van vergulde pluggen merk je in het begin niets, maar na een tijdje wel, en wederom: het scheelt bijna niets in prijs.

Specs? Zie ondertitel...

• KifArU
  • Niet online
De eerste test gedaan: Bij de lokale electronicahandel een audiokabel gekocht van 15m lang voor 7,12 euro.
Het verschil tussen deze kabel en de oude van ca 1 m lang was niet te horen bij mp3's en divx.
Misschien is het voor de audiofreaks een vreselijk slechte kwaliteit, maar ik ben er zeer tevreden mee.

Nu de video nog. De winkelier had alleen standaard kabels tot 10m. Hij raadde bij een lengte van meer dan 10 m geen s-video aan, maar composiet. Volgens hem had dat minder last van kwaliteitsverlies bij grotere lengte.
(En op zich ben ik wel geneigd om zo'n mannetje van een jaar of 55, die al 40 jaar in een electrozaak staat, te geloven als hij zoiets zegt.)

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:16
Op donderdag 11 april 2002 17:24 schreef KifArU het volgende:
De eerste test gedaan: Bij de lokale electronicahandel een audiokabel gekocht van 15m lang voor 7,12 euro.
Het verschil tussen deze kabel en de oude van ca 1 m lang was niet te horen bij mp3's en divx.
Misschien is het voor de audiofreaks een vreselijk slechte kwaliteit, maar ik ben er zeer tevreden mee.

Nu de video nog. De winkelier had alleen standaard kabels tot 10m. Hij raadde bij een lengte van meer dan 10 m geen s-video aan, maar composiet. Volgens hem had dat minder last van kwaliteitsverlies bij grotere lengte.
(En op zich ben ik wel geneigd om zo'n mannetje van een jaar of 55, die al 40 jaar in een electrozaak staat, te geloven als hij zoiets zegt.)
Ik heb wel gehoord dat sommige svideouitgang problemen kunnen gaan geven bij grote lengtes, maar composite is in alle gevallen slechter dan s-video

• KifArU
  • Niet online
Na het testen van de lengte met de audio-kabel, bleek voor de video een kabel van 10m genoeg. (Hoef ik niet weg te werken voor die keren dat ik een film ga kijken)
Deze bij dezelfde zaak gekocht voor 13,59 euro.
Dit heb ik met een goede divx getest.
Technische gegevens van deze film:
Speelduur 1:09
Video: 640x352, 23 frames/sec, 173 kbps.
Audio: MP3, 127 kbps
Dit zo ingesteld, dat het beeldvullend wordt afgespeeld op een 72 cm breedbeeld TV.
En de kwaliteit is prima :)
Voor afgerond 20 euro ben ik dus een gelukkig man.
De vraag over de kwaliteit is dus nog niet afdoende beantwoord, maar de tussenconclusie is:
Als je geen hele hoge eisen stelt, is t/m 10m voor video en 15m voor audio, de kwaliteit van goedkope kabel ruim voldoende.
Pagina: 1