[XP Netwerk] Wel ping reply, geen websites via IE?

Pagina: 1
Acties:

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Hallow mensen,

Ik heb hier een netwerk waar de clients Windows XP draaien. De DHCP server draait op Windows NT4 en de Gateway draait Windows 2000 Server.

Nu hebben we hier een internet verbinding die via de gateway (10.0.20.1) naar de router loopt (extern ip).
Clients krijgen hun ip via DHCP. Dit gaat prima, de clients krijgen een ip, dns en gateway worden ook goed gezet.

Ik kan vanaf een client via cmd gewoon alles pingen, zelfs hostnames zoals www.tweakers.net (dus aan de dns ligt het niet, zoals ik in de search al had gevonden).
Echter, ik kan geen internet sites bezoeken. Als ik in IE typ: www.tweakers.net, blijft hij laden, en laden, en laden, totdat ik een melding krijg van 'Cannot find server'.

Overigens kan ik op de gateway zelf wel gewoon internet sites bezoeken.

En het vreemde is, 1 workstation en 1 laptop die ook Windows XP draaien, en die ook via DHCP hun gegevens krijgen kunnen wel websites bezoeken. Maar de rest niet.

Iemand een idee hoe dit hemelsnaam opgelost kan worden?

Client zitten in de ip-range: 10.0.0.X
Servers zitten in de range: 10.0.20.X
Subnet op het hele netwerk: 255.0.0.0

Verwijderd

Het klinkt alsof je in ie onder tools->internet options->connections->LAN Settings een vinkje hebt staan bij een van die opties. Je werkt dus kennelijk met NAT, dan is dit niet nodig. Als je niet met nat werkt maar met een proxy, dan moet je het adres en port van je proxy invullen (duh)

Verder kan je ook even als test kijken wat er gebeurd als je in ie http://213.239.154.21 invult (tweakers.net werkt kennelijk met vhosts) Maar je zei al dat nameresolving goed gaat.

• Mior
We werken via NAT. En die vinkjes van de LAN Settings staan allemaal uit.

Overigens geeft http://213.239.154.21 hetzelfde effect, lang laden, en uiteindelijk 'Cannot find server'. Pingen gaat wel.

Verwijderd

Tja, pingen gaat wel. Pingen is icmp verkeer. Web is tcp verkeer. Es kijken... Als je nou in een cmd box eens een ftp verbinding probeert op te zetten?
code:
1
2
3
4
5
6
>ftp
open ftp.xs4all.nl
anonymous
bla@bla.nl
connected bladiebla
bye

Als dat nou wel gaat dan zit het hem in IE, als dat nou niet gaat dan zou het wel eens kunnen dat die build-in-firewall aanstaat in XP. Uitzetten via control panel -> network connections -> local area connection -> properties -> tabblad advanced

• Mior
Ok, dat heb ik even geprobeerd:

Ik kan niet inloggen op ftp server van xs4all, maar het vakje van de XP Firewall staat uitgevinkt.

Als ik wil connecten met ftp naar ftp.xs4all.nl krijg ik 'Connect: Error: Unknown Error Number'. Dus daar word ik ook niet zoveel wijzer van.

Verwijderd

Hè wat jammer. Nou moeten we dus echt gaan spitten |:(
Je gateway is dus 10.0.20.1. Proberen we toch ff stapsgewijs te kijken wat er aan de hand kan zijn. Dump es de output van ipconfig /all

• Mior
Ok.
C:\Documents and Settings\marc>ipconfig /all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : kwhost01
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . : kenniswijk.nl
Description . . . . . . . . . . . : 3Com 3C920 Integrated Fast Ethernet
Controller (3C905C-TX Compatible)
Physical Address. . . . . . . . . : 00-01-03-0B-FC-08
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IP Address. . . . . . . . . . . . : 10.0.0.194
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 10.0.20.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 10.0.0.2
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 194.69.18.18
194.69.16.19
Lease Obtained. . . . . . . . . . : woensdag 10 april 2002 18:36:01
Lease Expires . . . . . . . . . . : zaterdag 13 april 2002 18:36:01

C:\Documents and Settings\marc>

Verwijderd

Op woensdag 10 april 2002 18:43 schreef Phantom het volgende:
Ok.
[..]
Je netmask klopt niet. Ik zie 255.255.255.0. Dat betekend dat je gateway in het hetzelfde C-net als je PC moet zitten. Je PC zit in 0.x, je gateway in 20.x.

Oplossing: verander je netmask naar 255.255.0.0 of zet alles in 1 C-net.

• Mior
Op woensdag 10 april 2002 18:46 schreef kevertje7 het volgende:
Je netmask klopt niet. Ik zie 255.255.255.0. Dat betekend dat je gateway in het hetzelfde C-net als je PC moet zitten. Je PC zit in 0.x, je gateway in 20.x.
Inderdaad, ik heb dat net veranderd.

Alleen het lost verder niets op. Probleem blijft.

Verwijderd

Op woensdag 10 april 2002 19:05 schreef Phantom het volgende:

[..]

Inderdaad, ik heb dat net veranderd.

Alleen het lost verder niets op. Probleem blijft.
Wat gebeurt er met traceroutes vanaf de pc's ?
En met pings ?

• Mior
Sorry dat ik zo laat ben met reageren, maar ik ben pas net thuis.

We hebben dus alles geprobeerd om het werkend te krijgen. We hebben zelfs een pc opgepakt, naast (!) de router gezet en aangesloten, maar nog steeds hetzelfde verhaal.
We hebben ook geprobeerd om een andere netwerk kaart erin te zetten, maar geen vooruitgang.
Ook hebben we geprobeerd om een statisch ip in te stellen, en de DHCP server uit te zetten, maar wederom geen resultaat.

Toen het iets over 12 was hebben we het maar opgegeven, en de boel terug gezet naar de oude situatie (56k6 :{).

Als iemand nog ideeen heeft, laat aub weten, want ik weet het echt niet meer.

Ik ga morgen een test opstelling maken (naast het normale netwerk) zodat ik eventuele suggesties kan uitproberen.

Hier nogmaals de punten:
  • Workstations kunnen naar buiten pingen, zelfs op hostname.
  • Kan geen TCP connectie openen op welke manier dan ook (FTP en Telnet ook niet).
  • Sommige workstations doen het wel goed, met precies dezelfde instellingen.
  • FTP geeft 'Unknown Error', en Telnet geeft 'Cannot open connection, telnet encounterd an dead network'.
De laatste error van telnet weet ik niet precies meer uit mijn hoofd, maar zoiets was het.

Verwijderd

Ja, laat maar ff weten wat je gaat doen. Inderdaad gaf je DHCP een verkeerd subnetmask door aan je clients. Want hoe kan je gataway nou in een ander subnet liggen? Dus of je gateway in 10.0.0.0/24 of je clients in 10.0.20.0/24.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik weet niet of het je helpt, maar ik ben een keer bij een zelfde soort probleem betrokken geweest. Hier bleek het zo te zijn dat ik www.ibm.com wel kon oproepen, en www.tweakers.net niet. Na heel lang spitten bleek het de firewall te zijn die fragmented ip pakkets tegenhield. En blijkbaar is IBM heel conservatief in zijn instellingen en dat gaat dan wel goed. En tweakers wat minder.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 09:11

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Heb ooit dit zelfde gehad.
Omdat de gateway wel "gewoon" kan brouwsen moet jet het naar mijn idee echt zoeken in je WINS/DNS etc.
Gebruik je iets van een proxy?

• BAVAROIS
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-01 18:42
Ik haak even bij deze topic in, ik heb hier precies hetzelfde probleem. Misschien dat we samen tot een oplossing kunnen komen Phantom.....
Ik heb hier een klein huisnetwerk samen met mijn huisgenoot, bij zijn pc komt het Internet binnen, dat is p333 met Win98. Mijn pc is AMD 750 met WinXP.
Hier kan op Win98 gewoon ge-Internet worden maar op mijn pc wil dat niet lukken. Het gekke is dat na het installeren van het netwerk ik een uurtje Internet heb gehad en daarna nooit meer :? erg vaag.
Ik kan files sharen enz, dus het netwerk werkt, ook kan ik servers pingen in Half-life en CS. Maar inloggen op een server kan niet.

Client specs:

Network bridge

Network connection details
Physical Address: 02-00-B4-9D-DC-09
IP Address: 192.168.0.2
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 192.168.0.1
DNS Server: 192.168.0.1
WINS Server:

bvd :)

Een pessimist is een realistische optimist

Verwijderd

Wel jammer dat de topicstarter niets meer van zich laat horen :'(

• Mior
Op donderdag 11 april 2002 19:40 schreef meggelaar het volgende:
Wel jammer dat de topicstarter niets meer van zich laat horen :'(
Ja, sorry, maar ik had het erg druk vandaag (ben weederom pas net thuis, heb er weer 12 uur opzitten).

We hebben min of meer een oplossing gevonden:

Even ter extra informatie dat het netwerk eerst internet had via een laptop met telfoon modem die geshared werd. Daar draaide Windows XP op, en dat werkte prima.

Vanmorgen hebben wij Microsoft maar gebeld, aangezien alle hardware in orde was (getest met kabel testers e.d.). Microsoft zei dat Windows XP nogal veel nieuwe dingen heeft mtb zijn TCP/IP stack. Microsoft probeert een beetje zijn eigen standaart te maken op internet, en schijnbaar brengt dit onvoorziende ranzigheden met zich mee.
Anyway, die knakker bij MS zei dat we moesten proberen om de TCP/IP stack te resetten. Dat kan schijnbaar met een commando genaamd 'netsh' in de cmd shell (ook in de knowledge base van MS te vinden).
Helaas hielp dit geen ene moer, dus terug gebeld (we spraken met de 2de lijns helpdesk overigens, a 1 euro per minuut). Maar die gasten daar wisten het ook niet meer, en zeiden dat wij maar eens moesten proberen om te formatteren, en dan XP er opnieuw op.

Zo gezegd zo gedaan. Eerst Windows 2000 erop (we hebben alleen Windows XP upgrade).
Toch maar eens proberen of het met Windows 2000 werkt, met dezelfde instellingen uiteraard. En idd, het werkte!
Systeem ge-upgrade naar Windows XP, en het werkte nog steeds. Geen probleem, de sites vliegen over het scherm (Gigabit lijn).

Wat mijn collega's en ik denken, is dat Windows XP een of andere (zeer ranzige) cache heeft, die hij zelf lekker bijhoudt. We hadden n.l. ook een keer de nieuwe gateway ingesteld bij de TCP/IP instellingen terwijl de oude gateway nog actief was, en XP surfte vrolijk via de oude verbinding.

Toen hebben we maar besloten om Windows XP (voorlopig) buiten de deur te houden. Microsoft heeft ons beloofd het probleem te onderzoeken, en ons op de hoogte te houden van eventuele bugs, en uiteraard fixes daarvan.

• BAVAROIS
ik ben nog geen stap verder, ik heb win98 nu naast XP lopen en daar loop ik op precies hetzelfde punt vast, ik kan wel sites pingen, CS servers refreshen maar inloggen of sites opvragen ho maar.... |:( |:( |:(
Ik sta op het punt om m'n pc te formatteren en er win2000 op te zetten, tenzij iemand de gouden tip heeft???

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 10:51 schreef BAVAROIS het volgende:
ik ben nog geen stap verder, ik heb win98 nu naast XP lopen en daar loop ik op precies hetzelfde punt vast, ik kan wel sites pingen, CS servers refreshen maar inloggen of sites opvragen ho maar.... |:( |:( |:(
Ik sta op het punt om m'n pc te formatteren en er win2000 op te zetten, tenzij iemand de gouden tip heeft???
Heb zo'n soort gelijk prob gehad kon bij sommige pagina's wel komen en bij andere niet ... heb toen me MTU van me netwerkkaart aangepast op de pc die het niet deed.

doe es een ping :
ping -l 1400 -w 5000 www.xs4all.nl

• BAVAROIS
Ik ben nu op school, maar wat bedoel je met MTU aanpassen van de netwerkkaart?
En pingen in MSdos dat lukt wel, maar IE wil geen sites opvragen, onderaan het scherm zegt ie dat er een DNS error is, maar dat staat volgens mij gewoon goed ingesteld

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 11:11 schreef BAVAROIS het volgende:
Ik ben nu op school, maar wat bedoel je met MTU aanpassen van de netwerkkaart?
En pingen in MSdos dat lukt wel, maar IE wil geen sites opvragen, onderaan het scherm zegt ie dat er een DNS error is, maar dat staat volgens mij gewoon goed ingesteld
geef strax maar ff een icqtje naar me dan leg ik het je even uit moet nu zo ff weg

• BAVAROIS
OK is cool LJ ik denk dat ik tussen 2 en 3 vanmiddag weer thuis ben, dan ICQ ik je ff....
Andere tips blijven natuurlijk welkom :)

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 11:26 schreef BAVAROIS het volgende:
OK is cool LJ ik denk dat ik tussen 2 en 3 vanmiddag weer thuis ben, dan ICQ ik je ff....
Andere tips blijven natuurlijk welkom :)
Okidoki

• BAVAROIS
Tsja, het werkt nog steeds niet, en het is alleen maar erger geworden :(
Inloggen in ICQ zorgt er nu voor dat Internet crashed op de server |:(
Ik heb de honkbalknuppel al onder de tafel liggen!!

Verwijderd

Ik had ook last van dit probleempje :)

maar hij doet het nu weer ? er zit ergens een bug in het IPX/SPX protocol .... dus als je die hebt geinstalled gooi hem weg en probeer het nog een keertje

bij mij werkte het :P

Verwijderd

Zelfde probleem hier. WinXP, wel in staat om te pingen en alles, maar geen webpagina's of msn, icq e.d. We hebben meerdere verbindingen met @home en het verwisselen van computernamen heeft geen effect. (de andere pc werkt dan overigens ook nog wel gewoon)... Heeft iemand misschien nog een tip? (behalve format c:)

Verwijderd

Heeft iemand voor dit IE/XP-probleem inmiddels al een oplossing voor gevonden?

• Dentist
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 14:02

Dentist

Next patient please...

Weet iemand hier inmiddels meer over? Ik heb het nl. onder zowel XP als 98se bij sommige sites (oa google...) dat ie de melding "cannot find server" geeft. ik heb alles al geprobeerd wat in dit topic stond.

Verwijderd

hmm vreemd want ik heb hier een soort gelijk probleem ik heb winxp
broertje client win95

hij kan gewoon site's bezoeken behalve www.nasa.gov
of www.cu2.nl

en op mij pc werkt het wel

ben een helemiddag bezig geweest met instellingen veranderen geen resultaat

trouwens die site's werken op mij pc wel de server dus

internet is gedeeld door Winxp dus geen proxy ofzo

• Mior
Ik ben er ook nog steeds niet achter wat nou precies het euvel was.

Wel 2 dingen die mij later geholpen hebben om een buggie netwerk weer goed te krijgen:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q324288
http://www.winguides.com/registry/display.php/886/

• Dentist

Dentist

Next patient please...

Goed, dat hebben we dus ook geprobeerd.. werkt nog steeds niet..

• Dentist

Dentist

Next patient please...

Weet echt niemand wat dit probleem veroorzaakt?

Verwijderd

Hmmm, ik had dit probleem ook maar dan met een beperkt aantal websites, zoals bijvoorbeeld de site van de NS. Van wat ik er van mijn huisgenoten van heb begrepen is dat die sites een firewall hebben die kennelijk wat te veel tegenhoud, waardoor dan de grootte van de pakketjes te groot is. Op deze site is een progje te vinden dat dat zou moeten fixen. (Je MTU instellen op 1472 of 1476 zou moeten werken)

Ik heb in het verleden dit progje met succes gebruikt, maar om de 1 of andere reden is XP het er de laatste tijd niet meer mee eens, waardoor ik nu dus alweer niet bepaalde sites kan bekijken :(

Oh ja, ik heb dus ook win XP.

Verwijderd

Phantom schreef op 10 April 2002 @ 17:23:
Client zitten in de ip-range: 10.0.0.X
Servers zitten in de range: 10.0.20.X
Subnet op het hele netwerk: 255.0.0.0
off-topic: lekker netwerk...

• Mior
Verwijderd schreef op 29 November 2002 @ 14:43:
[...]

off-topic: lekker netwerk...
:?

Naja, er is inmiddels alweer flink wat veranderd in het netwerk op kantoor ;)

• TheFruitNerd
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 20:56

TheFruitNerd

iets met fruit

Nu ik dit draadje zie heb ik ook even een vraagje. Ik draai een server met Windows 2000 Advanced Server en een client met Windows XP Pro. Netwerken is geen probleem, ik kan bestanden sharen en doen wat ik wil.

Ik wil nu ook het internet doorsluizen met Sygate, maar dat wil niet echt werken. Het aparte is dat Sygate wel aangeeft dat er een verbinding is tussen de 2 pc's, maar ik kan geen site's openen of pingen. :(
Heeft iemand misschien een ideetje?

-edit-
Ik zal even wat meer specs geven:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Server:
NIC 1: IP 10.0.0.150
       Subnet 255.255.255.0
       Geen gateway
       DNS 62.251.0.6
           62.251.0.7

NIC 2: IP 192.168.1.1
       Subnet 255.255.255.0
       Geen gateway
       Geen DNS

Client
NIC 1: IP 192.168.1.2
       Subnet 255.255.255.0
       Geen gateway
       Geen DNS

[ Voor 31% gewijzigd door TheFruitNerd op 29-11-2002 15:20 ]

- de zon schijnt altijd wel ergens -

• Mior
Het lijkt mij dat iig 1 van je server nic's een ip van je isp moet hebben (dhcp?).
Pagina: 1