Toon posts:

80 pins scsi drive op normale /uw scsi mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Forummers

Ik heb een SCSI Harddisk op de kop kunnen tikken voor een zacht prijsje, maar nu weet ik helemaal niets van SCSI interfaces, vandaar een aantal vraagjes, ik hoop dat iemand van jullie me kan helpen.

Het is een disk uit een Compaq server, met een 80 pins SCSI aansluiting. Zie plaatje.

Afbeeldingslocatie: http://217.121.12.142/scsi_drive.jpg

Afbeeldingslocatie: http://217.121.12.142/80pin.jpg

Het is een SCSI ultra 2, en de voeding krijgt ie ook middels deze connector.

Nu wil ik deze drive aansluiten middels een SCSI adapter (PCI). Ik wil echter niet te veel uitgeven aan een SCSI adapter, het gaat me eigenlijk alleen maar om de extra opslag, m.a.w. werkt deze schijf op een goedkoop scsi adaptertje?

Ik heb ergens gezien dat er een convertor bestaat om van 80pin scsi naar 50 of 68 pin scsi te gaan (een SCA adapter?)

Is wat ik wil mogelijk, en welke adapter(s)/convertor heb ik nodig en welke zaak heeft zoiets?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Effe je topictitel bijgewerkt, want test is nou niet zo'n pakkende titel..

Verwijderd

Op woensdag 10 april 2002 17:09 schreef rono het volgende:
Hallo Forummers

Ik heb een SCSI Harddisk op de kop kunnen tikken voor een zacht prijsje, maar nu weet ik helemaal niets van SCSI interfaces, vandaar een aantal vraagjes, ik hoop dat iemand van jullie me kan helpen.

Het is een disk uit een Compaq server, met een 80 pins SCSI aansluiting. Zie plaatje.

[afbeelding]

[afbeelding]

Het is een SCSI ultra 2, en de voeding krijgt ie ook middels deze connector.

Nu wil ik deze drive aansluiten middels een SCSI adapter (PCI). Ik wil echter niet te veel uitgeven aan een SCSI adapter, het gaat me eigenlijk alleen maar om de extra opslag, m.a.w. werkt deze schijf op een goedkoop scsi adaptertje?

Ik heb ergens gezien dat er een convertor bestaat om van 80pin scsi naar 50 of 68 pin scsi te gaan (een SCA adapter?)

Is wat ik wil mogelijk, en welke adapter(s)/convertor heb ik nodig en welke zaak heeft zoiets?
Je kan bij Conrad of RS-Components zo'n converter bestellen.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-04 22:13

FastBunny

Give it the Works !

Jups ff convertje aanschaffen, daarop zit dan een scsi connector 50 of 68 pins wat je maar wilt met een powerconnector en jumpersettings.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
OK, bedankt voor de reacties zover. Sorry voor de verkeerde header, maar het is dan ook m'n eerste post op dit forum :P

Die adapter heb ik inmiddels al ergens kunnen localiseren

Maarre, welke scsi adapter kan ik hiervoor nu gebruiken ?

• riesg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06-2024
Gebruik hiervoor een U2 of U160 adapter. Persoonlijk zou ik voor adaptec gaan, ijzersterkte kaarten. Gemiddelde prijs ligt toch wel rond de 250 tot 450 euro voor zo'n kaart. Bij het aansluiten op een U160 kaart moet je ook rekening houden dat je een LVD kabel gebruikt voor aansluiten omdat een Ultra2 kabel niet zal werken op deze kaart.

Bij het kopen van een 80->68 pins convertor moet je goed opletten dat ie LVD (low voltage differential) compatible is anders haalt je schijf de maximale snelheid niet van 80mb/s.

Heb je al een scsi kaart????

Mocht dit te prijzig zijn en wil je de schijf verkopen dan hoor ik het graag. ;);)

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 01:23 schreef riesg het volgende:
Gebruik hiervoor een U2 of U160 adapter. Persoonlijk zou ik voor adaptec gaan, ijzersterkte kaarten. Gemiddelde prijs ligt toch wel rond de 250 tot 450 euro voor zo'n kaart. Bij het aansluiten op een U160 kaart moet je ook rekening houden dat je een LVD kabel gebruikt voor aansluiten omdat een Ultra2 kabel niet zal werken op deze kaart.
Een Ultra2 of Ultra160 kaart is geen probleem, alleen de kabel wordt een probleem. Een standaard kabel (68pin Ultra2 of SE-Wide) zal de interface naar maximaal 80Mbyte/sec terug brengen. Een speciale Ultra160 kabel (Ultra3) is alleen nodig indien je LVD wilt werken wat nodig is voor 160MB/sec. Aan de andere kant is een LVD kabel wel beter mits de drive het support.
Bij het kopen van een 80->68 pins convertor moet je goed opletten dat ie LVD (low voltage differential) compatible is anders haalt je schijf de maximale snelheid niet van 80mb/s.
Voorkom het gebruik van een SE naar LVD connector. Dit veroorzaakt alleen maar problemen. De max speed wordt dan trouwens 40MB/sec (SE-Ultra/Wide). Of bij een SCSI-2 naar LVD wordt dat 20MB/sec (SE-Fast/Narrow). Je verliest 8 van de 16 bits.
Heb je al een scsi kaart????

Mocht dit te prijzig zijn en wil je de schijf verkopen dan hoor ik het graag. ;);)
De disk heeft trouwens een [SCA] connector, dus heb je ook een SCSI-SCA controller nodig, en dat zijn alleen Raid controllers.

De oplossing zou inderdaad een Ultra2 of Ultra160 adapter zijn. Je moet alleen een SCA naar LVD/Ultra2 convertor hebben en een terminator.

Je bestellijstje zou worden:
SCSI kaart: 100-250
SCSI kabel: 20 (of included in kit)
SCSI terminator: 30-50

Let wel op dat je een active autoswitching SE/LVD terminator gebruikt.

WB

• riesg
Een Ultra2 of Ultra160 kaart is geen probleem, alleen de kabel wordt een probleem. Een standaard kabel (68pin Ultra2 of SE-Wide) zal de interface naar maximaal 80Mbyte/sec terug brengen. Een speciale Ultra160 kabel (Ultra3) is alleen nodig indien je LVD wilt werken wat nodig is voor 160MB/sec. Aan de andere kant is een LVD kabel wel beter mits de drive het support.
Niet helemaal correct, een Ultra2 kabel zal helemaal niet werken op een adaptec 29160/19160 met deze schijf. Hiervoor heb je echt een Ultra160 kabel nodig. Als je een Ultra2 controller hebt is een U2 kabel genoeg. Een U160 kabel zal omgekeerd (op een U2 controller ook niet werken).

[edit van de adaptec site]
Can I use an Ultra2 cable, with the Ultra160 Adaptec SCSI Card?
The answer to your question is NO . You cannot use an Ultra2 cable on the Ultra160 SCSI controllers.
The cables have changed between Ultra2 (80MB/s)and Ultra160 (160MB/s) technology. The cables have different specifications. In theory, you can use the Ultra 160 cable on an Ultra 2 drive and controller. However! You cannot use an Ultra2 cable on an Ultra 160 SCSI card. It may work or may not appear to work, however you may experience a lot of in-consistency / data corruption/loss, sooner or later, and may even data read/write issues on your SCSI devices.
[/edit van de adaptec site]

Een LVD convertor 80->68 pins is ongeveer 25 tot 30 euro.
Een U160 kabel loopt al gauw in de 35-40 euro.
Een terminator kost al gauw een 25-30 euro.

Reken dat je zonder kaart toch al een 80-100 eur aan kabels en convertors moet uitgeven.
De kaart mits 2e hands te koop zit rond de 100-200 euro (vraag wel of er een kabel en terminator bij zit, scheelt in de kosten...)

Zonder nieuwsgierig te zijn.... wat ga je er mee doen???

Suc6

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

En mocht je overstag gaan... Deel de schijf dan in met natuurlijk je systeempartitie. Accestime is waar je een dergelijke schijf voor koopt in een workstation... Doorvoer is minder belangrijk (Die 160, 80, of zelfs 40 mb/s ga je namelijk niet eens halen....)Kun je net zo goed een 80 GB ide schijf halen als het je om capaciteit gaat....

Verwijderd

Niet helemaal correct, een Ultra2 kabel zal helemaal niet werken op een adaptec 29160/19160 met deze schijf. Hiervoor heb je echt een Ultra160 kabel nodig. Als je een Ultra2 controller hebt is een U2 kabel genoeg. Een U160 kabel zal omgekeerd (op een U2 controller ook niet werken).
Dus nu moet ik opeens tegen mijn Adapter gaan zeggen dat ie het niet meer mag doen???????
Het werkt dus wel, alleen schakeld ie dus gewoon terug naar Ultra2-SE en niet LVD.
[edit van de adaptec site]
....
You cannot use an Ultra2 cable on an Ultra 160 SCSI card. It may work or may not appear to work, however you may experience a lot of in-consistency / data corruption/loss, sooner or later, and may even data read/write issues on your SCSI devices.
[/edit van de adaptec site]
Daar zit een kern van waarheid in, alleen doet ie het wel. Sterker nog hij rapporteerd netjes dat het device op 80MB Ultras2-SE werkt. Switch je de kabel dan zegt ie netjes 160MB LVD of 80MB LVD (op mijn systeem dan).

• riesg
Tja, bij iedereen anders, ok verkeerd geformuleerd.......

het is zeker niet aan te raden.

Dan laten we iederen zijn eigen keuze toch? Mijn excuses als je het ongepast vondt.

Verwijderd

Topicstarter
Allrighty then... Er zit heel wat kennis op dit forum, toppie!

Alles afwegende denk ik dat het een (te) dure aangelegenheid gaat worden om die 18G aan de praat te krijgen. Als iemand een goed bod doet, wil ik 'm wel verkopen. e-mail zie profiel.

Nogmaals bedankt voor alle info.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik denk dat er weinig interesse in aangezien het een 7200 rpm model is. dan kan je net zo goed een ide disk halen. tenzij je al een scsi systeem hebt.

• riesg
heb je vanmiddag al een mailtje gestuurd, zie graag je antwoord tegemoet.

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Welkom op GoT :+

Voor het eerst dat ik dit doe :
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken (zie latere uitleg).
met betrekking tot je 'Hallo Forummers' :)

Niet dat ik me er aan erger, ik vind het gewoon leuk om te zeggen :D

Mother, will they like this song?

• riesg
Niet dat ik me er aan erger, ik vind het gewoon leuk om te zeggen :D
vreemde humor :? :? :?

• riesg
Rono,

ik heb je wel gemailed maar nog niets gehoord, mailtje niet ontvangen????

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 13 april 2002 20:26 schreef riesg het volgende:
Rono,

ik heb je wel gemailed maar nog niets gehoord, mailtje niet ontvangen????
Riesg, ik heb je mailtje ontvangen. Heb effe weinig tijd, reactie volgt.
Pagina: 1