Toon posts:

negatieven scannen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de search al gebruikt, maar ik kreeg geen antwoord op mn vraag, en om nou weer een ouwe topic uit 2000 omhoog te schoppen dat leek me ook geen goed plan..

mijn vraag:

ik heb thuis een gewone scanner en wil graag een paar negatieven scannen, ik hoef niet precies de goede kleur te hebben, en het hoeft ook geen goeie kwaliteit te zijn, als ik maar een beetje kan zien wat ik gefotograveerd heb.

met een zwarte achtergrond hebbik geen resultaat en met een witte ook niet

anyone?

• nimm2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-04 22:24

nimm2

.

om negatieven te scannen heb je een diaverloopstuk nodig. een houder waar een lamp achter zit. anders zijd de resultaten slecht.

voorbeeld is de hp 4470

Verwijderd

het licht moet ook van achteren komen bij negatieven (of dia's). Dat kan een gewone scanner niet, behalve als deze speciale hulpstukken heeft hiervoor. Je moet toch echt een diascanner hebben, of een aangepaste flatbed scanner.

[gatver, te laat....]

• Matjas
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:31
Wat zie je dan precies als je die negatiefen hebt gescand. maar als het niet lukt met een witte achtergrond dan denk ik niet dat het lukt tenzij je daar een speciaale scanner of i.d. kunt kopen.

maar waarom wil in hemels naam nou negatiefen scannen??? :?

Verwijderd

Topicstarter
hmm... ECHTECHTECHT niet?

het hoeft niet goed te zijn, als ik maar een klein beetje zie wat eropstaat (als in zelfde effect als ik kijk naar ze als ik ze tegen het licht hou)

en een spiegeltje helpt ook niet?
(kan ik nu niet vinden, maar als het helpt ga ik hard op zoek)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 10 april 2002 17:10 schreef XdesipleX het volgende:
Wat zie je dan precies als je die negatiefen hebt gescand.
witte achtergrond:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/chaosss/pics/nega.gif
spiegeltje erachter:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/chaosss/pics/spiegeltje.gif
om te kijken welke foto's nou niet afgedrukt zijn

Verwijderd

probeer eens met de klep open en een lekkere halogeenlamp erboven te scannen (en post de pics, ik ben nieuwsgierig)

• The.EMP3ROR
  • Laatst online: 09-06-2023

The.EMP3ROR

<3 MUSE

Lamp onder moet uit.
Lamp boven moet aan.

Bijvoorbeeld: HP4470, Agfa E50.

56 => 512 => 768 => 1024 => 2048 => 2240 => 3072 => 6144 und so weiter

• WieMie
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Nou, even geprobeerd hoor...

Geen problemen, kan ze scannen, is niet echt een succes. Wat beter is, hang ze op een A4 tegen het raam (licht van achteren) en maak digitale foto... (volgens mij ken jij wel iemand met digicam...) Ziet er vervolgens zo uit:

[edit2]Toch maar verwijderd... Chaosss mag wel mailen als ze voorbeeldje wil zien...[/edit2]

edit:
voorbeeldje toegevoegd... Niet echt scherp, maar je weet dan wel wat erop staat...

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:16

MaNdM

1000-dingen-doekje

Op woensdag 10 april 2002 17:10 schreef XdesipleX het volgende:
Wat zie je dan precies als je die negatiefen hebt gescand. maar als het niet lukt met een witte achtergrond dan denk ik niet dat het lukt tenzij je daar een speciaale scanner of i.d. kunt kopen.

Er zijn zeker speciale scanners voor ja...

(stond ook een post eerder genoemd)

To be determined...

Verwijderd

die speciale scanners hebben een 3-4x hogere resolutui maar kosten dan ook ca 1000 euros. Ik vind het resultaat van WieMie al heel aardig. Misschien nog iets te verbeteren en dan voldoet het meer dan perfekt voor wat er gevraagd werd.

• WieMie
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Is gewoon uit de losse hand gedaan, en van heel dichtbij, misschien wat meer afstand, juiste lichtinval (nu 's avonds, onder een hoek) en vanaf statief, moet het er heel redelijk uit zien...

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-08 09:54

Zoefff

❤ 

Ik heb ook ooit n hoop negatieven verdigitaliseerd.

Neem digicam, zet m op macrostand, plak je dia op je raam, of zorg dat je licht van onder hebt, en maak danfoto..

Bij mij haarscherp @ 1600 * 1200 *D

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• WieMie
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Op woensdag 10 april 2002 20:31 schreef Zoefff het volgende:
Ik heb ook ooit n hoop negatieven verdigitaliseerd.

Neem digicam, zet m op macrostand, plak je dia op je raam, of zorg dat je licht van onder hebt, en maak danfoto..

Bij mij haarscherp @ 1600 * 1200 *D
Dat zeg ik net :P

• nimm2

nimm2

.

voor de prijs van een digicam koop je natuurlijk ook een goede negatiefscanner.

let even op: het inscannen van negatieven (gemaakt met een fotocamera) met een digicam lijkt me een nogal omslachtige manier van het maken van foto's |:(

Verwijderd

Ik zelf gebruik een Epson Perfection 1250 met dia-negatief unit...was pas aanbieding bij Mediamarkt. Heb een hele oude dia ingescand van me pa's oude auto...works great *D

http://www.neurotoxic.nl/images/photos/9.jpg

Al je dat negatief perse ingescand wil hebben kun je altijd ffies mailen...info@neurotoxic.nl

• Triple
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05-2025

Triple

SWOK!

Meeste computerwinkels hebben wel een negatiefscannertje op demo staan. Neem je negatieven mee en laat ze daar gewoon inscannen en als je ze wilt meenemen op een cdtje pleuren. Geef de lui daar een eurotje fooi, zijn ze ook weer blij en klaar is klara.

Je kunt het thuis nog eens proberen met 2 spigeltjes die zo: /\ staan en dan het negatiefje er onder.

Succes!!

There is no beast without cruelty, Friedrich Nietzsche

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Diahulpstukken bij flatbedscanners bestaan uit twee gelijke rechthoekige stukjes spiegel onder een hoek van 90 graden. Die zet je als een 'tentje' over je dia heen, waarbij de dia onder een van de spiegeltjes ligt.Het licht van de scanner komt nu omhoog, wordt gereflecteerd in een spiegeltje, dan in het andere, en valt vervolgens weer omlaag door de dia, hopelijk op de sensor van de scanner. Werkt erg goed, is mijn ervaring. Ik denk dat het niet zo moelijk is om zelf te maken.

Zoef

• nimm2

nimm2

.

dat diahulpstuk van mijn flatbedscanner bestaat uit een houder met een lamp erachter ipv werking met spiegeltjes

Verwijderd

jonge

luister
ik heb 337 gulden betaal voor een duo6650 canon scanner en hij is scherp als wat en ik kan perfect mee negatieve scannen je moet gewoon 1ntje kopen waar je ook negatieve kan scannen en dat kan niet met ieder scanner.
met 300 gulden heb je echt wel kijk maar bij dixons.nl hebben ze ook ok het is daar iets duurder maar valt in het algemeen mee

aaight
Pagina: 1