[Slackware 8] router wil niet sneller dan 10Mbit

Pagina: 1
Acties:

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-07 15:17

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Topicstarter
Ik heb een router, een tulip 80486 DX4 @ 100 MHz en een 100MBit campusnet aansluiting, deze moet ie door geven naar een 100MBit switch. Dat gaat op zich goed, via een Realtek en een Target netwerk kaart enkeld wil ie niet sneller gaan dan max 1 MB/sec terwijl als ik mijn T-Bird 1400 direct aan campusnet hang makkelijk 9 Mb/sec haal, heeft iemand een idee waarom ik via mn router niet boven de 1 MB/sec kom??

Aan de kabels en switch kan het niet liggen, dit hebben we met een andere router geprobeer. Hiermee ging t wel tot 9 MB/sec.

Owja, alle netwerk kaarten staan wel gewoon op 100MBit Full Duplex zoder enig probleem.

blabla

Verwijderd

Kijk eens met top o.i.d. wat de belasting van je cpu is. Ik vermoed dat de combi cpu-vretende nic + oude pc de bottleneck is .

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
zijn de netwerk kaartjes wel 100 mbit of zijn ze 10 mbit want in in een 486 zitten meestal isa slotten. isa netwerk kaarten gaan meestal tot de 10 mbit dus.... ik acht de kans vrij klein dat je 100 mbit isa heb(deze zijn namelijk vrij schars.

als je wel 100 mbit kaartjes heb dan zou je kunnen kijken naar drivers.
Op woensdag 10 april 2002 17:05 schreef janjanjansen het volgende:
Kijk eens met top o.i.d. wat de belasting van je cpu is. Ik vermoed dat de combi cpu-vretende nic + oude pc de bottleneck is .
of met
code:
1
ps aux

:)

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

Het lijkt mij ook dat dit vrijwel zeker de oorzaak is.. Ik heb hier een P133 staan die 100% CPU belasting krijgt als je er ff wat bestanden van/naar kopieert (ook getest met netCPS). De snelheid is dan ook zo'n 1200 kb/s maximaal. Daarbij is duidelijk de CPU de bottleneck. Komt waarschijnlijk ook omdat Realtek kaartjes vrij CPU-intensief zijn, beetje te vergelijken met Winmodems wat dat betreft. (Denk dat een 3Com/Intel oid al een stuk sneller zou zijn in mijn geval)

Suc6 :)

#

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
je zou ook kunnen kijken naar een effectievere routing table omdat je router alle pakketjes moet na kijken op bestemming kost dit ook een deel van je processor kracht.

• MidiMaze

MidiMaze

Topicstarter
hmmm, ik zal straks een kijken, eerst ff eten, de kaarten zijn wel 100Mbit, ze hebben in m'n andere pc gezeten waarin ze makkelijk 9 mb haalden :) ....

het zijn overigens pci kaarten, deze konden gelukkig in de pc....

in mn 1400 zit ook een realtek, die trekt idd de cpu vol als het netwerk flink staat te stampen.

het ip table script is door een flat genoot gemaakt die wat meer van linux weet, hij draait hetzelfde op een p2 416 waarop wel 9 mb te halen is. hierin zit wel een 3com en een realtek.

blabla

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Dan een 3COMmetje erin :)

• MidiMaze

MidiMaze

Topicstarter
Op woensdag 10 april 2002 17:31 schreef NuKeFaCe het volgende:

[..]

Dan een 3COMmetje erin :)
hmm, okee, maar ik ben student.....

blabla

• MidiMaze

MidiMaze

Topicstarter
probleem bekeken....

met top wil ie niet eens meer refreshen als ie 1 mb aan t verzetten is van de ene naar de andere kaart....
de cpu zal dus wel het probleem zijn, dus ik ga op zoek naar een andere pc.

blabla

Verwijderd

Ligt niet zozeer aan de CPU, overigens. Realtek kaartjes zijn leuk, maar ook CPU-hogs. Ze zijn leuk, maar niet als ze vol belast worden. Zoek een kaartje gebaseerd op een andere chip, en dan gaat het mogelijk wel goed..

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 10 april 2002 21:15 schreef Shoikan het volgende:
Ligt niet zozeer aan de CPU, overigens. Realtek kaartjes zijn leuk, maar ook CPU-hogs. Ze zijn leuk, maar niet als ze vol belast worden. Zoek een kaartje gebaseerd op een andere chip, en dan gaat het mogelijk wel goed..
Mjaaaa, tis nog altijd een 486 op 100 MHz he... Die gaat nevernooitniet 100 MBit voldouwen.

• Z!oN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-01-2025

Z!oN

Team Coldfusion

Op woensdag 10 april 2002 19:22 schreef MidiMaze het volgende:
probleem bekeken....

met top wil ie niet eens meer refreshen als ie 1 mb aan t verzetten is van de ene naar de andere kaart....
de cpu zal dus wel het probleem zijn, dus ik ga op zoek naar een andere pc.
heb het wel eens met 386 gehad, die kon maar 1mbit trekken :)

http://www.teamcoldfusion.nl

Pagina: 1