Tapestreamer die steeds na paar maand ermee stopt

Pagina: 1
Acties:

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Dag allen,

Een klant van ons heeft een Acer Altos 600 server met daarin een Acer (in werkelijkheid Seagate DAT 06240-XXX SCSI, alleen op frontje staat Acer) tapestreamer die verbonden is via een Mylex AcceleRAID SCSI controller die onboard op het moederbord zit.

Het vage is nu dat hij sinds een paar dagen de backup niet goed meer maakt, hij geeft deze foutmelding:
Media Name: "Media created 4/9/2002 12:04:19 AM"
Backup of "C: RaidDisk"
Backup set #1 on storage media #1
Backup set description: "FPSERVER"
Backup Type: NORMAL - Back Up Files - Reset Archive Bit
Backup started on 4/9/2002 at 9:00:28 AM.

Storage device "SEAGATE 3" reported an error on a request to write data to media.

Error reported:
Data error (cyclic redundancy check).

^ ^ ^ ^ ^
Hij wil dus niet meer schrijven, op meerdere tapes geeft hij deze fout. Cleaningtape er al meerdere keren in gehad, helpt ook niks.

Aan de foutmelding te zien lijkt het wel alsof er iets met bijv. de SCSI terminatie niet goed zit, maar het heeft wel maanden goed gewerkt. :? Ik heb de terminatie een tijd terug ook getest en volgens mij stond die gewoon goed, kon geen fouten ontdekken.

Het vage is nu dat dit al de 3e tapestreamer is daar, de vorige 2 gingen na een paar weken of maanden te hebben gedraaid op dezelfde manier kapot, maw. ze kregen na een tijd ook zulke fouten, drive vervangen en het werkte weer een paar weken of maanden. Daarna is het weer mis.

Dit wordt een beetje erg vervelend zo, ik heb geen idee meer waar ik de fout moet zoeken. :?

Iemand die een suggestie heeft? Hartelijk dank alvast.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-04 10:31

_nethack

We're all MAD here

Ik zou voorstellen eens een aparte scsi controller in die machine te stoppen, en daar de tapedrive op aan te sluiten.
Ik heb dit soort problemen wel eens gehad met een IBM server waar ook de tapedrive op de raidcontroller zat (IBM ServeRAID controller)
IBM geeft in ieder geval aan dat een tapedrive op een raid controller bij hun servers niet wordt ondersteunt.

Om de een of andere reden wil dat niet echt, een tapedrive op een raid controller.
(En als ie toch persé op die controller moet, hij zit toch niet op dezelfde channel als de harde schijven (raid array) hoop ik dan, want dat is écht vragen om problemen, helemaal als de te backuppen data vanaf diezelfde array komt.)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Op woensdag 10 april 2002 18:32 schreef Operations het volgende:
Ik zou voorstellen eens een aparte scsi controller in die machine te stoppen, en daar de tapedrive op aan te sluiten.
Ik heb dit soort problemen wel eens gehad met een IBM server waar ook de tapedrive op de raidcontroller zat (IBM ServeRAID controller)
IBM geeft in ieder geval aan dat een tapedrive op een raid controller bij hun servers niet wordt ondersteunt.

Om de een of andere reden wil dat niet echt, een tapedrive op een raid controller.
(En als ie toch persé op die controller moet, hij zit toch niet op dezelfde channel als de harde schijven (raid array) hoop ik dan, want dat is écht vragen om problemen, helemaal als de te backuppen data vanaf diezelfde array komt.)
Hee bedankt voor de info.

Nee, de Harde schijven zitten niet aan dezelfde raidcontroller, de tapestreamer heeft exclusief toegang tot dat ding.

Maar misschien is het wel waar, dat een raidcontroller en deze tapestreamer niet samengaan ofzo. Ik kan anders ook niks bedenken. :?

• loquitos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09-2017

loquitos

die without honour

probleem klinkt bekend (dan met een HP Surestore DLT80 :+ welke met een andere DLT80 in een drive pool zit).. en vervanging van apparaat was de oplossing (garantie).

Ik zou zeggen, neem eens contact op met de Acer helpdesk voor die storing (wellicht hebben ze een diagnostic tooltje voor je ter verificatie).

En het is inderdaad beter om een aparte SCSI controller te hebben voor de tape streamer. Hoeft niet al te duur te zijn, bv AHA2904, AHA2940AU, AHA29160.
Zolang die maar op een LVD channel zit (geloof ik :))

AMD Athlon 1200@1200, ABIT KT7, 512 MB PC133, Maxtor 30GB 7200 rpm, Quantum 2GB SCSI, Adaptec 2940AU, Plextor 12/4/32, Plextor 32, Pioneer 105s DVD, Iomega 100MB Zip, SB 5.1 Live, Miro PCTV, USR Sportster 28k8e, Intel Pro 100 NIC, GeForce 2MX-32DDR

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Op donderdag 11 april 2002 10:17 schreef loquitos het volgende:
probleem klinkt bekend (dan met een HP Surestore DLT80 :+ welke met een andere DLT80 in een drive pool zit).. en vervanging van apparaat was de oplossing (garantie).

Ik zou zeggen, neem eens contact op met de Acer helpdesk voor die storing (wellicht hebben ze een diagnostic tooltje voor je ter verificatie).

En het is inderdaad beter om een aparte SCSI controller te hebben voor de tape streamer. Hoeft niet al te duur te zijn, bv AHA2904, AHA2940AU, AHA29160.
Zolang die maar op een LVD channel zit (geloof ik :))
Hij is al 2x vervangen, dat is het vage eraan. Dit is nu al de 3e tapestreamer die dit probleem geeft.

Een aparte SCSI controller zal ik eens proberen, vast nog wel ergens 1 liggen.

Als iemand verder tips heeft, ze zijn welkom.

Verwijderd

Basics of SCSI. Nooit tweede SCSI kanaal gebruiken of RAID controller. In theorie werkt het maar in praktijk niet (goed). Helemaal uit den boze is tapedrive op zelfde SCSI kanaal als je RAID set. Dit levert een hoop ellende op.

Je zegt dat het al je 3e(?) drive is. Je zou cleaning kunnen proberen maar dat had je al gedaan. Een ander punt waar je naar kan kijken is of je media nog wel goed is. Aantal tapepasses op 1 en dezelfde tape is bij DDS (DAT) ontzettend laag, afgezien van de achive-lifetime. Na 20 keer schrijven op 1 tape is het wel afgelopen met een DDS tape.

Zorg bij het maken van een Backup dat je altijd een full verify doet. DDS (DAT) heeft :( GEEN :( read-after-write verify (net zoals bijna alle OnStream drives). Als je geen verify doet weet je ook niet of de data er wel echt op staat zoals je zou denken. Drives met read-after-write zijn bijvoorbeeld VXA, AIT, Exb-8505/870x/8900/M2, (s)DLT, LTO en SLR.

Cyclic redundancy checks komen voor wanneer de drive rapporteerd dat data tijdens lezen niet op de tape staat zoals het zou moeten zijn (bij r-a-w of restore). De CRC klopt gewoonweg niet. Maar er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld bij Backup Exec komt het ook voor op goede tapes, bij een restore komt er een CRC-check. Het vreemde is dat de data wel op de tape staat. Gelukkig schrijft BE in MTF (Microsoft Tape Format) waardoor de tapes meestal wel zijn terug te lezen onder NT Backup. Dit is een bekende bug onder BE en er is geen oplossing voor, zoek op Google maar eens op "Cyclic Redundancy Check" in de newsgroepen.

WB

Verwijderd

Ik denk ook dat de tapes vervangen moeten worden. De fout is een CRC-check error dus de data die weggeschreven wordt is niet goed meer...

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-04 13:35

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Wat ook kan is dat er condens op de koppen ontstaat.
Heb ik ook wel eens gehad bij een klant.
Die deed elke avond z'n tape in een kluis,
die is van binnen erg koud.
Waardoor er bij het uitnemen van de volgende tape,
door het temperatuur verschil condens op de tape komt,
die weer zorgt voor een vuile kop,
die je niet goed schoon krijgt met een cleaning tape.
Er kan zelfs een dun roest laagje op ontstaan.
De oplossing was dat hij een tape die nodig is,
alvast een tijdje van tevoren uit de kluis haalt,
hoeft maar een paar uur te zijn.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Mensen, bedankt voor de tips! Hier kan ik iets mee! :)

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Nieuwe info:

Met nieuwe tapes doet hij het ook niet en het blijkt dat hij niet op een RAID controller zit maar op een onboard Adaptec SCSI controller...

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wordt hij niet te warm? Ze krijgen ook gekke neigingen als ze oververhit raken.

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Op donderdag 11 april 2002 23:28 schreef Tele het volgende:
Wordt hij niet te warm? Ze krijgen ook gekke neigingen als ze oververhit raken.
Nee, de ruimte is uitgerust met airco en het is er altijd redelijk frisjes.

Heb deze melding uit de eventlog van Windows gehaald:
Event Type:Error
Event Source:4mmdat--VRTS
Event Category:None
Event ID:7
Date:10-4-2002
Time:23:35:55
User:N/A
Computer:FPSERVER
Description:
The device, \Device\Tape0, has a bad block.
Data:
0000: 03 00 18 00 01 00 76 00 ......v.
0008: 00 00 00 00 07 00 04 c0 .......À
0010: 00 01 00 00 9c 00 00 c0 ......À
0018: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
0020: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
0028: 00 00 00 00 06 00 00 00 ........
0030: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
0038: 02 c4 00 00 00 3b 03 00 .Ä...;..

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 09:44 schreef jelmervos het volgende:

[..]

Nee, de ruimte is uitgerust met airco en het is er altijd redelijk frisjes.

Heb deze melding uit de eventlog van Windows gehaald:
[..]
Misschien een tip, kijk eens op http://www.exabyte.com daar heb je een handige tool genaamd Expert voor dos, kan je volgens mij ook dds drives mee testen.
Alleen aspi voor dos driver en bootdiskje maken.

Hebben trouwens ook leuke producten, die nieuwe VXA-1 schijnt leuk te zijn.

WB
Pagina: 1