Toon posts:

Paulus was een Romeinse spion

Pagina: 1
Acties:
  • 437 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In de Apeldoornse courant stond een artikel over de integriteit van de apostel Paulus.
Het is niet de eerste keer dat Paulus met wantrouwen wordt bekeken. Filosoof Friedrisch Nietsche noemde hem al het genie van de leugen. En het moet worden gezegd: Paulus heeft de schijn tegen. Voor zijn bekering was Saul van Tarsus, ex-tentenmaker voor het Romeinse leger, een berucht vervolger van de vroegere christenen. Plots ziet hij het licht, verandert zijn naam in Paulus, sluit zich aan bij de christenen en roept zichzelf uit tot apostel. Vanaf dat moment predikt hij Jezus.
Voskuilen gelooft er helemaal niets van. "De vroege christenen vertrouwden Paulus absoluut niet. Zij beschouwden hem als verrader en bedreigden hem.
Hier kun je het hele artikel lezen.

Wat ik mij afvraag, is hoe ze met bewijzen kunnen komen na 2000 jaar?

Wel haalt Dhr. Voskuilen flink uit, met zinnen zoals:
De evangeliën zouden dan niets meer en minder zijn dan historisch onbetrouwbare propaganda; een schoolvoorbeeld van psychologische oorlogsvoering.
Ik denk dat veel theologen niet echt blij met deze beschuldigingen.

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Het is goed dat de apeldoornse courant dit schrijft - ik geloof het inderdaad meteen als ik het zo lees.

Wat wil je bereiken met deze post? Mening, stellingen?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 10 april 2002 17:03 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:
Het is goed dat de apeldoornse courant dit schrijft - ik geloof het inderdaad meteen als ik het zo lees.

Wat wil je bereiken met deze post? Mening, stellingen?
Het is jammer dat die scriptie niet online staat, want wat ik me afvraag is hoe deze heer Voskuil met zulke bewijzen kan komen. Zoals ook in het artikel staat is dat er meer geschiedkundigen en filosofen geweest zijn, die Paulus ook niet vertrouwden.

En inderdaad is de Apeldoornse Courant niet echt bron en waarheidsgetrouw. |:(

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het zou kunnen. :)

Er zijn erg veel manieren toch om de geschiedenis te construeren omdat belangrijke mensen toch afdrukken achterlaten. Getuigschriften en reconstructies uit het jaar 100 AD kunnen vrij betrouwbaar zijn, zeker als deze bevestigd kunnen worden (bv met de vondst van Dode Zee-rollen).

Feiten chronologisch ordenen en een theorie eroverheen leggen is vrij gangbaar en naarmate de theorie beter is, wordt het rijtje feiten ook logischer.

Vreemde is alleen dat Paulus in Rome is gekruisigd (op z'n kop, als ik me niet vergis).

Verwijderd

Op woensdag 10 april 2002 17:10 schreef Ecteinascidin het volgende:

Vreemde is alleen dat Paulus in Rome is gekruisigd (op z'n kop, als ik me niet vergis).
Paulus vervolgde eerst Christenen, toen heeft hij zich bekeerd, en omdat ze het toentertijd niet op Christenen hadden, werd hij ook gekruisigd (net als zoveel anderen). Zo vreemd is het dus toch niet?

• DarkMatters
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-01 14:50
Dit stond in de UK van de RUG:

http://www.rug.nl/rug/uk/archief/jaargang31/27/10a.htm

Misschien interessant voor de discussie :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 10 april 2002 17:28 schreef DarkMatters het volgende:
Dit stond in de UK van de RUG:

http://www.rug.nl/rug/uk/archief/jaargang31/27/10a.htm

Misschien interessant voor de discussie :)
Zeker. :)
Voskuilen biedt verklaringen voor de vreemde elementen in de brieven en het leven van Paulus. Hij doet in een van zijn brieven de groeten van (1)iedereen in Caesars huishouding. Men zegt dat dat mogelijk christelijke slaven waren, maar die gedachte is eigenlijk nergens op gebaseerd. Als hij in dienst van de Romeinen was, is zon opmerking niet vreemd. Paulus wordt als Romeins staatsburger afgevoerd naar Rome. Tientallen soldaten begeleiden hem. Het is vreemd dat zoiets gebeurt met een gewone jood die rellen veroorzaakt. Maar voor een Romeinse spion is het minder opzienbarend. En dan is er nog de opmerking aan het slot van de brief aan de Romeinen. Ene Tertius, die plotseling opduikt als schrijver, doet de groeten van Erastus, de stadsrentmeester. De term die voor deze functie werd gebruikt, hoort bij een lid van de frumentarii. (2)En dat blijkt een soort van geheime politie uit de Romeinse tijd te zijn.
(1)Ik meen mij te herrinneren dat Ceasar allang overleden was en Pontus Pilatus de keizer was.

(2)Welk bewijs is er dat de frumentarii geheime politie is? sommige 'feiten' zijn een beetje vergezocht.

Verwijderd

(1)Ik meen mij te herrinneren dat Ceasar allang overleden was en Pontus Pilatus de keizer was.
Gaius Julius Caesar was idd al ruim 40 jaar dood, zijn neefje Augustus was toen keizer. En ook Augustus noemde zichzelf Caesar, net zoals de keizers daarna.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Pontius Pilatus was de gouverneur van toenmalig Israel.

Caesar werd in 44 BC doodgestoken, maar de naam Caesar is sindsdien synoniem met een enorm hoge eretitel. Caesar in het Duits = Kaiser, in het Russisch Tsaar en in het Nederlands Keizer. Uitspraak veranderen van C naar K zorgt voor fonische gelijkschakeling van de naam. Zodoende dat deze toen opdook.

Geheime politie bestond wel toen, maar waarschijnlijk had dat genootschap een andere lading toen dan nu.

Grappig dat er dus inderdaad erg veel uit Romeinse archieven opduikt zodat de Romeinse Rentmeester.

Romeinse spionnen zullen overigens niet zooo zeldzaam zijn. Zoals half Nederland tijdens WOII heulde met de Duitsers zal in Palestina toen ook wel een groot deel samenwerken met de Romeinen. Dat Rome door enkelen gehaat werden doet niet onder het gegeven dat de Romeinen meer beschaving meebrachten dan afnamen. Echter er zijn in Palestine gruwelijke massaslachtingen aangericht door wederkerende opstanden. Verwoesting van de Joodse tempel bv in (ongeveer 79?) zodat alleen een muur bleef staan (klaagmuur) was ongeveer het eindclimax.

Verwijderd

roept zichzelf uit tot apostel?
dat klopt niet :)
de 12 apostelen waren namelijk gekozen, waarvan er iig 1 was voorbestemd om af tevallen.

hij kon zichzelf wel een discipel noemen......(lees: = volgeling)

• mycosis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04-2025

mycosis

--------------

Die Thijs Voskuilen was laatst bij een programma van Paul Haanen (De stem van Bert van Ernie...) Ik vond het erg indrukwekkend... Heeft iemand anders het ook gezien?

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Op woensdag 10 april 2002 17:10 schreef Ecteinascidin oa het volgende:

Nope, das niet waar. Aangezien hij Romeins staatsburger was, mocht hij niet gekruisigd worden. Voor zover ik weet is hij uiteindelijk verbannen, en heeft hij vanuit zijn verbanningsoord de brieven geschreven die in bijbel opgenomen zijn.

Petrus is degene die in Rome ondersteboven gekruisigd is.

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11-2025
Op woensdag 10 april 2002 16:45 schreef Yoozd het volgende:
In de Apeldoornse courant stond een artikel over de integriteit van de apostel Paulus.
[..]

Hier kun je het hele artikel lezen.

Wat ik mij afvraag, is hoe ze met bewijzen kunnen komen na 2000 jaar?

Wel haalt Dhr. Voskuilen flink uit, met zinnen zoals:
[..]

Sterker nog het is wetenschappelijk bewezen!! was ongeveer 2 weken geleden op discovery channel een heel stuk over!

Ik denk dat veel theologen niet echt blij met deze beschuldigingen.
sterker nog het is wetenschappelijk bewezen!! was 2 weken terug iets van over op discovery channel

Metal to the bone

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-12-2025
Wat is op dit moment de vraag/stelling waar op gereageerd kan worden?

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:09

faraway

Dank U...

Hier staat de gehele scriptie.
Ik wil deze eerst even rustig doorlezen voordat ik reageer, want aan het stukje uit de Apeldoornse Courant heb je volgens mij niet zoveel.
sterker nog het is wetenschappelijk bewezen!! was 2 weken terug iets van over op discovery channel
En sinds wanneer is Discovery een betrouwbare wetenschappelijke bron?

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik heb het gevoel dat hier wetenschappelijk en onwetenschappelijk vrij weinig over valt te bewijzen.

Verder boeit het me vrij weinig of ie een spion zou zijn geweest, hetgeen mij uit zijn brieven ook niet voor de hand liggend lijkt.

In elk geval is het tegenwoordig in nederland volgens mij aan een 'stille' niet meer toegestaan om brieven te sturen naar allerlei gangsters in de trand van: Ga criminele dingen doen enz.

just my 2€cents

(Ik heb geen tijd om dat verhaal te lezen, en ik ga er ook niet de tijd voor nemen)

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Stel dat het waar is, dan is onmiddelijk mijn vraag:

Nou en???????

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11-2025
Op donderdag 11 april 2002 16:41 schreef faraway het volgende:
Hier staat de gehele scriptie.
Ik wil deze eerst even rustig doorlezen voordat ik reageer, want aan het stukje uit de Apeldoornse Courant heb je volgens mij niet zoveel.
[..]

En sinds wanneer is Discovery een betrouwbare wetenschappelijke bron?
sinds al heel lang!

Metal to the bone

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:09

faraway

Dank U...

Stel dat het waar is, dan is onmiddelijk mijn vraag:

Nou en???????
Paulus was degene die het fundament legde voor het Christendom in Europa. Volgens sommigen moet de Christelijke leer zelfs meer aan hem dan aan Jezus worden toegeschreven.
Als iemand die zo'n sleutelpositie heeft ingenomen in de westerse geschiedenis en cultuur, compleet andere beweegredenen heeft gehad dan altijd is aangenomen lijkt mij dat behoorlijk interessant.
Maar het kan natuurlijk zijn dat dit jou totaal niet boeit.
Pagina: 1