irq, dma adressen!?!?!? leg uit please!

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online
Hallo luitjes,
ik moet voor school een of ander verslag maken wat in het teken staat van een linux installatie. Ik moet daarvoor weten welke systeemcomponenten welke resources gebruiken. Dus welke componenten gebruiken irq's, welke dma en hoe zit het met adressen ofzo. Ik weet dus wel wat deze termen inhouden, maar niet wat er allemaal bij welke kaart hoort.Hier een lijstje waarvan ik het zou willen weten:

videokaart
geluidskaart
netwerkkaart
modem
harde schijf?
cd-rom
floppy
nouja, gewoon alles wat er in een 'normale' computer zit.
Kunnen jullie me dus vertellen welke van deze componenten welke resources nodig hebben, en hoe je erachter kan komen welke ze gebruiken (dus zeg maar hoe je kan weten dat de netwerkkaart IRQ 5 gebruikt ofzo)??

alvast enorm bedankt

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-08 10:05

mutsje

Certified Prutser

een netwerkkaart(nic) gebruikt standaard IRQ 10. verder kijk us in system eigenschappen (win95/98/2000)

Verwijderd

Je kunt veel dat soort dingen vinden in de bios van de pc.
CDrom-speler en harddisk(en) zitten op de IDE of SCSI controller, dus moet je weten op welk irq die zitten. IDE controllers nemen meestal irq 13 en 14 in beslag.
SCSI varieert een beetje tussen 9 en 11 net als de video kaart.
Verder kun je een hoop vinden bij het apparaatbeheer van windows

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-08 10:05

mutsje

Certified Prutser

ook bij het opstarten van de pc worden altijd alle gebruikte irq's weergegeven.

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:44
In windows zit een handige optie: System Information. Als je dan kijkt bij Hardware Resources kom je alles tegen wat jij wilt weten...

Succes!

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• RdB_IA
  • Niet online
maar welke kaarten hebben nou een irq nodig, en welke kaarten een dma enzovoorts. Kan iemand me dat misschien ook uitleggen?!?

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08 00:43

Orac

Ik mis je papa.

RdB: Ja, hallo, zo makkelijk gaat dat niet. Zo leer je er niets van! Ik heb een voorstel: Jij vertelt ons wat IRQ, DMA en I/O addressen inhouden (als je dat weet ben je er al bijna, maar ik heb de indruk dat je er nog weinig van snapt) en daarna helpen we jou.

• RdB_IA
  • Niet online
irq:
interrupt request. Als een component een bepaalde taak heeft die door de processor uitgevoerd moet worden, en het is belangerijker dan de taak waar de processor op dat moment mee bezig is, krijg de belangerijkste taak de voorkeur en wordt die taak dus volbracht. Soms moet de processor erg lang wachten (bij bijvoorbeeld een printopdracht) en dan zou die in de tussentijd dus niets doen. Komt er een IRQ (Interrupt request dus) dan gaat de processor toch aan het werk.
Componenten die gebruik maken van interrupts hebben een bepaald irq, wat een nummer is. Dit heeft verband met de fysieke positie in het moederbord (dus 1e slot, irq 1 ofzoiets).

dma:
Direct Memory Acces. Bijvoorbeeld harde schijven/cd-rom spelers (dus op de ide of scsi controller) kunnen bepaalde zaken gelijk in het hoofdgeheugen van de computer zetten, in plaats van het via de cpu naar het geheugen te schrijven. Op de laatste manier gaat de cpu nog weer kijken waar het heen moet, en dat kost dus weer behoorlijk veel rekentijd als het om veel data gaat...DMA kan dus de computer behoorlijk versnellen.

Adressen:
Ja, dit is voor mij wat vager. Het is gewoon een soort nummer die elk component in de computer heeft (elk component een uniek nummer of unieke reeks ofzo) zodat zaken voor dat bepaalde component ook daadwerkelijk bij dat component aankomen. Als je op een brief geen adres zet weet de ptt ook niet waar ie naartoe moet:)

Tot dus ver mijn uitleg die ik nu zo uit m'n losse pols schud (eerlijke waar!!)
Ik weet dus ongeveer wel wat de termen inhouden, maar welk component heeft dus WAT nodig??
Ik hoorde al van m'n leraar dat een netwerkkaart bijvoorbeeld geen DMA heeft..maar waarom niet? Zijn het misschien onbetrouwbare gegevens omdat ze van buitenaf komen?? Kortom, op dat gebied zijn veel zaken mij dus niet duidelijk en kan ik niet verzinnen welke resources waar voor nodig zijn.
ok, willen jullie me nu misschien verder helpen??

• Orac

Orac

Ik mis je papa.

G#DV#RD#MME!!!!!! Heb ik een heel stuk in zitten tikken over IRQ's en een beetje over DMA. Ga ik het versturen krijg ik na een minuut een fout-melding (iets met SQL)! Voor niets een half uur zitten nadenken en typen (nog mazzel dat ik blind kan typen).
K*t! Kl*te! F*ck! Sh*t! :( :( :(

Je zult begrijpen dat ik nu even geen zin meer heb om het opnieuw in te tikken.

• RdB_IA
  • Niet online
shit daar baal ik ook van ja. Maargoed, ik zoek wel ff op een andere manier...klopte mijn verhaal toch een klein beetje?

• Orac

Orac

Ik mis je papa.

Je verhaal zit in de goed richting.
Bij IRQ is het niet zo dat bv een ISA-slot 1 vaste IRQ heeft. Je kan op de kaart (uit een beperkte keuze) met een jumper de IRQ instellen. Je moet dus zelf bijhouden welke IRQ's al in gebruik zijn. De snelste manier bij Windows voor een overzicht van IRQ, DMA, en I/O gebruik kan je vinden in Control Panel/System Icon/Selecteer de Computer en klik properties, et voila een mooi overzicht.

DMA wordt alleen gebruikt bij een device met veel gegevenstransport, zoals IDE&SCSI Controllers, geluidskaarten, tapestream-adapter, videokaart en bij netwerkkaarten komt het ook voor dacht ik uit m'n hoofd.

Misschien dat ik vanavond nog wat intyp over IRQ en DMA.

• RdB_IA
  • Niet online
m'n verslag is al ingeleverd, hopelijk heb ik er voldoende instaan nu, maar het interreseert met toch nog steeds hoor.

ik weet wel dat videokaarten geen dma hebben...die hebben hun eigen geheugen remember..en ook netwerkkaarten niet. Ik geloof dat dat is omdat de gegevens die van een netwerkkaart komen erg onbekend zijn..de processor moet dus eerst bekijken wat er mee moet gebeuren ofzo..
Pagina: 1