Verwijderd
Tuurlijk niet, zorg dat je een RJ-45 connector hebt, de oude kan je namelijk nooit hergebruiken als ie eenmaal gekrompen is.Op woensdag 10 april 2002 15:18 schreef dahaaz het volgende:
kk wil een netwerk kabel inkorten (cat5)
is dit moeilijk ?
en meschien nog tips ?
Verder heb je een RJ-45 krimtang nodig.
De kleurcode kan je gewoon overnemen.
suc6
Dan is het gewoon een kwestie van afknippen en nieuw stekkertje aan zetten maar houd er wel rekening mee dat je performance wat terug kan lopen omdat je zelf geen afgeschermde stekkers kunt maken en je altijd iets meer ruis op de kabel krijgt...
Verder heb je een RJ-45 krimtang nodig. ??Op woensdag 10 april 2002 15:21 schreef HardTrance het volgende:
[..]
Tuurlijk niet, zorg dat je een RJ-45 connector hebt, de oude kan je namelijk nooit hergebruiken als ie eenmaal gekrompen is.
Verder heb je een RJ-45 krimtang nodig.
De kleurcode kan je gewoon overnemen.
suc6
wazda ?
enne wa kost da ?
tnx
Verwijderd
Kost wel aardig wat helaas vooral voor paar keer gebruiken te duur.
Verwijderd
als ik kabels inkort moet ik een paar weken later altijd een nieuwe lange kabel kopen
das een tang waarmee je de conn. aan de kabel knijpt.. zelfde idee als van telefoon modulair stekkers enzow.. kosten? kweenie precies, maar niet echt aantrekkelijk voor 1 keer.. kunt ook gewoon platte schroeven draaier nemen en beetje prutsen. Heeft mij al meerdere keren uit de brand geholpenOp woensdag 10 april 2002 15:22 schreef dahaaz het volgende:
[..]
Verder heb je een RJ-45 krimtang nodig. ??
wazda ?
enne wa kost da ?
tnx
zo'n tang is om de draden in het stekkertje vast te klemmen. Een beetje fatsoenlijke tang kost al gauw 200 piekVerder heb je een RJ-45 krimtang nodig. ??
wazda ?
enne wa kost da ?
tnx
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
(nofi)
T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›
2)zoals eerder gezegd zou je er extra ruis door kunnen krijgen
3)ik heb hier zelf een kabel van 10 meter liggen maar heb momenteel met de huidige plaatsing van m'n comp maar 2 meter nodig. Ik heb de 8 meter ertussen gewoon losjes opgerold en heb nergens last van.
Conclusie: waarom zou je inkorten??
"Failure isn't about falling down, Failure is staying down"
Verwijderd
RJ-45 betekend registered jack 45. Rj-45 biedt ruimte aan 8 draden. Deze moeten in een bepaalde volgorde gelegd worden. Als je simpelweg wil inkorten is het geen probleem want dan kan je makkelijk overnemen.
Een RJ-45 krimtang zal je kunnen halen bij je hardware boer of lokale bouwmartkt voor max €10?!
De meeste krimtangen (goedkopere) zijn alleen geschikt voor rj-11(telefoon). Zorg dat je de goede krijgt.
en: 200 piek??
- WHAHAHAHAHAHAHAHA
goedkoper!!!!!!!!!!!
idd of solderenOp woensdag 10 april 2002 15:34 schreef GGS_VR6 het volgende:
gewoon stukkie deruit halen en met kroonsteentjes weer vastzetten
(nofi)
En dan heb je nog een paar van die connectortjes nodig. Het krimpen zelf is vrij eenvoudig: zorg gewoon dat de draden 1 op 1 in beide connectors komen (maw: dat de 8 draadjes aan beide kanten op dezelfde volgorde zitten).
I reject your reality, and substitute my own.
omdat ik anders 8 van die opgerolde gvallen gaatOp woensdag 10 april 2002 15:34 schreef Leon_The_Pro het volgende:
1) Zo'n krimptang kost geld (toch een paar guldentientjes) en dan moet je nog een nieuwe connector hebben ook
2)zoals eerder gezegd zou je er extra ruis door kunnen krijgen
3)ik heb hier zelf een kabel van 10 meter liggen maar heb momenteel met de huidige plaatsing van m'n comp maar 2 meter nodig. Ik heb de 8 meter ertussen gewoon losjes opgerold en heb nergens last van.
Conclusie: waarom zou je inkorten??
en het is voor een cursus lokaal dus moet het er netjes uitzien
Verwijderd
Ik kan ook verbeterenOp woensdag 10 april 2002 15:37 schreef _sNaRs_ het volgende:
UTP krimptang (niet krimtang dus), kost een paar tientjes, bij Memo bijvoorbeeld.
En dan heb je nog een paar van die connectortjes nodig. Het krimpen zelf is vrij eenvoudig: zorg gewoon dat de draden 1 op 1 in beide connectors komen (maw: dat de 8 draadjes aan beide kanten op dezelfde volgorde zitten).
die 8 draden, daar zijn KLEURENSCHEMA'S voor
kan je dan niet bete solderen ??Op woensdag 10 april 2002 15:34 schreef GGS_VR6 het volgende:
gewoon stukkie deruit halen en met kroonsteentjes weer vastzetten
(nofi)
Je stopt de kabel in een envelop. Doet er een briefje bij hoelang hij moet wezen.
Hij komt bij mij aan ik knip hem op de juiste lengte.
Controleer de kabel voor je met een tester.
En stuur hem terug.
Kosten:
Een goeiuh envelop, 2x postzegels voor heen en terug sturen.
En €0,20 voor een stekkertje.
Het is wat risico. maar ik weet bij got niet hoeveel kabels ik al geknipt heb. Maar vanaf mijn eerste kabel zijn ze al goed gegaan.
Als jij het met kleurenschema's wil doenOp woensdag 10 april 2002 15:39 schreef HardTrance het volgende:
[..]
Ik kan ook verbeteren
die 8 draden, daar zijn KLEURENSCHEMA'S voor
Gewoon onthouden: de kleurtjes in de connector moeten er aan de ene kant precies hetzelfde uitzien als aan de andere kant. En ga niet zeggen dat het niet werkt
I reject your reality, and substitute my own.
hmzz er zitte kabels bij van 20meterOp woensdag 10 april 2002 15:58 schreef Xavier het volgende:
Makkelijke oplossing:
Je stopt de kabel in een envelop. Doet er een briefje bij hoelang hij moet wezen.
Hij komt bij mij aan ik knip hem op de juiste lengte.
Controleer de kabel voor je met een tester.
En stuur hem terug.
Kosten:
Een goeiuh envelop, 2x postzegels voor heen en terug sturen.
En €0,20 voor een stekkertje.
Het is wat risico. maar ik weet bij got niet hoeveel kabels ik al geknipt heb. Maar vanaf mijn eerste kabel zijn ze al goed gegaan.
om dat op te gaan sturen..
maar toch bedankt
Hmm Eindhoven is ook niet echt naast de deur voor me.Op woensdag 10 april 2002 16:01 schreef dahaaz het volgende:
[..]
hmzz er zitte kabels bij van 20meter
om dat op te gaan sturen..
maar toch bedankt
Woon 13km ten zuiden van Haarlem.
Baas betaald:
http://www.mr-at.nl/cgi-bin/shop-it/bigview?art=18997
Krimptang €15
Is een goeiuh! Helemaal van staal.
Werkt perfect heb hem zelf ook.
http://www.mr-at.nl/cgi-bin/shop-it/bigview?art=18966
RJ-45 plug
€0.25 per stuk
Dan nog even het schema zoeken en klaar.
Verwijderd
Goh jij hebt je CCNA af, wat ga je dan doen met crossconnect? Of volg je dan wel ineens kleurenschema?Op woensdag 10 april 2002 15:59 schreef _sNaRs_ het volgende:
[..]
Als jij het met kleurenschema's wil doen...prima.
Gewoon onthouden: de kleurtjes in de connector moeten er aan de ene kant precies hetzelfde uitzien als aan de andere kant. En ga niet zeggen dat het niet werkt
http://tweakers.net/~crew/Negotiator/pxs/nt_straight.gif
http://tweakers.net/~crew/Negotiator/pxs/nt_cross.gif
Nu kan er toch niks misgaan
Het werkt ook wel goed.Op woensdag 10 april 2002 16:18 schreef AtomicShockwave het volgende:
utp aanelkaar frutten met kroonsteentjes gaat prima, dat zei exirion ooit als ik me niet vergis
Alleen zijn baas wil het goed hebben.
Als je je aan de regels van Cisco Systems wilt houden dan mag er niet meer als 1,3cm van de draadjes uit elkaar gedraait zijn.
Ik denk dat dat al snel gaat met kroonsteentjes.
En het is niet het stevigste.
Verwijderd
200 piek? In wat voor gat woon jij?Op woensdag 10 april 2002 15:32 schreef Falcon het volgende:
[..]
zo'n tang is om de draden in het stekkertje vast te klemmen. Een beetje fatsoenlijke tang kost al gauw 200 piek
Misschien zijn ze nog goedkoper te krijgen hoor. Maar dan moet je even in de pricewatch kijken.Op woensdag 10 april 2002 16:39 schreef dahaaz het volgende:
maakt nie uit waar die woont
hij heefd blijkbaar internet
en dus zijn ze 15€
Ik heb voor Mr @ gekozen omdat ik daar zelf ook spullen heb gekocht en ze zijn erg op netwerk gericht.
En ik vind ze goed. Netzoals vele mede-tweakers.
kk wil iedereen ff bedanken
maar van mij mag deze topic sterven
tenzei iemand nog wat nuttis bijtevoegen heefd nat.
En wat is je oplossing?Op woensdag 10 april 2002 16:45 schreef dahaaz het volgende:
mare.. ik heb al meer dan genoeg info..
kk wil iedereen ff bedanken
maar van mij mag deze topic sterven
tenzei iemand nog wat nuttis bijtevoegen heefd nat.
tuurlijk die dingen zijn echt geen 200piek hoor eerder 200euro (NOT zijn iets van 20euro dan heb je 1 waar je 2 soorten in kan maken)Op woensdag 10 april 2002 15:32 schreef Falcon het volgende:
[..]
zo'n tang is om de draden in het stekkertje vast te klemmen. Een beetje fatsoenlijke tang kost al gauw 200 piek
---
Gewoon even een stekkertje kopen, even kijken of het een ronde of een platte kabel is.
ik denk zelf een ronde moet je ook een stekkertje kopen voor een ronde kabel.
anders laat ie zo snel weer los, verder staat in de FAQ van netwerken hoe dat moet.
Owja dit is niet echt ies voor Case modding.
ik heb een keer van een rj45 straight kabel een cross kabel gemaakt... gewoon strippen met de aansteker en in elkaar draaien de goeie draadjes.. heheh.. daarna toch ff stekker aan geknepe (had toen dus geen stekkertjes meer)Op woensdag 10 april 2002 15:56 schreef dahaaz het volgende:
[..]
kan je dan niet bete solderen ??
Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel
Verwijderd
Als'k een tutorial moet schrijven hoor ik het wel
Verwijderd
heb vanmiddag even een nieuwe gehaald voor 17 euro of zo... niet echt superkwaliteit natuurlijk maar het werkt wel...Op woensdag 10 april 2002 15:32 schreef Falcon het volgende:
[..]
thunderstruck
Verwijderd
The space between is where you'll find me hiding, waiting for you
Verwijderd
zoiets heb ik ook gedaan met de UTP kabel voor mn internet verbinding (chello kabel)... ook per ongeluk doorgeknipt. geen probleem: 8 kroonsteentjes gepakt, draadjes daarmee aan elkaar maken, klaar. werkt perfect.Op woensdag 10 april 2002 18:31 schreef mast3r het volgende:
toen me pa aan het snoeien was had hij perongelijk me netwerkabel doorgeknipt deze heb ik gewoon weer vastgesoldeerd . EN WERKT PERFECT(een 30 meter kabel)
Verwijderd
Nou dan krijg je je netwerk nooit niet af dus.Op woensdag 10 april 2002 16:22 schreef Xavier het volgende:
[..]
Het werkt ook wel goed.
Alleen zijn baas wil het goed hebben.
Als je je aan de regels van Cisco Systems wilt houden dan mag er niet meer als 1,3cm van de draadjes uit elkaar gedraait zijn.
Ik denk dat dat al snel gaat met kroonsteentjes.
En het is niet het stevigste.
Hier 'overtreed' je hoogswaarschijk 4 of 5 cisco regelsdan nemen we altijd kabels die langer zijn die rollen we dan op en werken we weg onder de tafels, das ook net
Je kabels oprollen mag volgens Cisco absoluut niet.Op woensdag 10 april 2002 19:38 schreef vanDee het volgende:
[..]
Nou dan krijg je je netwerk nooit niet af dus.
[..]
Hier 'overtreed' je hoogswaarschijk 4 of 5 cisco regels
En al die tweakers oplossingen ook al niet, schroevendraaier, solderen, tie-rips ook niet!, kroonsteentjes ook niet!
Als je 2 kabels naast mekaar heb liggen mogen ze _niet_ draaien om mekaar heen, mag geen elektrodraad in de buurt liggen geen tl balk in de buurt. Moet in een afgeschermde goot liggen mag geen scherpe 90 graden bochten maken.
Naja kan nog wel even door gaan hoor.
tnx voor de infoOp woensdag 10 april 2002 21:08 schreef Xavier het volgende:
[..]
Je kabels oprollen mag volgens Cisco absoluut niet.
En al die tweakers oplossingen ook al niet, schroevendraaier, solderen, tie-rips ook niet!, kroonsteentjes ook niet!
Als je 2 kabels naast mekaar heb liggen mogen ze _niet_ draaien om mekaar heen, mag geen elektrodraad in de buurt liggen geen tl balk in de buurt. Moet in een afgeschermde goot liggen mag geen scherpe 90 graden bochten maken.
kk moet die hele zut gaan leren voor mijn school
( ICT nivo3)
en gij geleuft datOp woensdag 10 april 2002 21:08 schreef Xavier het volgende:
[..]
Je kabels oprollen mag volgens Cisco absoluut niet.
hallo zeg... als je kijkt hoe ik het hier heb liggen
en cisco is erg onredelijk jha
je moet er ook nix van aantrekken
maar t zou vast wel kloppen
Verwijderd
Inderdaad een goede tang voor veel gebruik is om de nabij 180 gulden. Maar om een tang voor 1 a 2 keeren te gaan gebruiken ben je prefect af met een tang van 10 euro.
Als je het goed wilt doen dan moet je aan allebij de kanten van je kabel maximaal 1,3cm (Cisco norm) kabel overhouden voor de RJ-45 connector. Een tip is om deze langer te maken dan 1,3cm. Do ongeveer een cm of 3. Dan kun je makkelijk de draden in de goede volgorde zetten en knip ze dan net iets langer als je duim af voor de perfecte lengte voor je connector. Hier kun je de combinaties vinden:
http://www.kompanje.nl/
Site van een leeraar van me.
Succes
Haha dat heb ik net gedaan ICT nivo 3Op donderdag 11 april 2002 08:49 schreef dahaaz het volgende:
[..]
tnx voor de info
kk moet die hele zut gaan leren voor mijn school
( ICT nivo3)
Welke school ga je doen?
Veel succes met de layers!
Je zit nu te denken wat zijn dat, nou dat merk je wel
Er zitten ook hoofdstukken tussen van hoe je een gat in een houten/betonnen/gipsplaat muur moet maken en daar je connectors in meot plaatsen.
Hoe je ruimtes moet indelen met de airco en elektro draden.
Hmm ik weet niet of jij wel eens bij grote bedrijven hebt gekeken zoals XS4ALL. Dan zie je dat ze zich aan de Cisco normen houden. Ze laten echt geen 500 UTP kabels om elkaar draaien hoor, dan loopt de hele zooi de soep in.Op donderdag 11 april 2002 09:00 schreef jwbagger het volgende:
en gij geleuft dat
hallo zeg... als je kijkt hoe ik het hier heb liggenEn 't werkt ook allemaal perfect.... Dus waar haalt Cisco die wijsheid in vr*desnaam van daan dan
![]()
http://www.xs4all.nl/foto/pic02.jpg
Zie je hoe er geen 2 kabels in elkaar gedraaid zijn.
Hoe de dikke kabels via een stalen rekje omhoog gaan.
En hoe rechtsboven alle UTP kabels lopen. er is er geen 1tje gedraaid!
Zo hoord het.
Oja je mag geen tie-rips gebruiken om kabels bij mekaar te houden anders knel je ze af. Je kan beter klitteband halen.
Oa te halen bij de Ikea. Heb ze zelf ook
Maar bij mij thuis ligt het ook neit zo netjes hoor.
Kost mij eenmaal teveel geld om 5 UTP kabels zo netjes te krijgen, die aparte gootjes enzo.
kk weet wel wat layers zijnOp donderdag 11 april 2002 09:37 schreef Xavier het volgende:
[..]
Haha dat heb ik net gedaan ICT nivo 3
Welke school ga je doen?
Veel succes met de layers!
Je zit nu te denken wat zijn dat, nou dat merk je wel
zz da t moeilijkste?
kk vin het nie egt simpel da wel..
1,5cm mochten we ze ontstrippen, geen tieraps om de kabels, kregen we mooi een rol klitteband voor (kon je mooi de baas mee vast klitten aan de stoel
en alles moet picobelo in orde zijn, geen 90 graden in de kabels etc. Alles mooi op lengte maken.
Je krijgt van elke layer een uitleg daar zeg je U tegen.Op donderdag 11 april 2002 10:45 schreef dahaaz het volgende:
[..]
kk weet wel wat layers zijn
zz da t moeilijkste?
kk vin het nie egt simpel da wel..
Moet ze in de goeiuh volgorde onthouden.
En zeggen bijvoorbeeld op welke layer IP adressen komen en welke Layer MAC adresse.
Welke layer routers werken en welke switches en welke HUbs.
Enz.
Klinkt simpel. Maar je krijg ook van elk ding weer uitleg enzovoort.
Veel succes!
Ik vind het ten minste moeilijk heb wel mijn certificaat voor het eerste semester.
kk ben net aan de layers begonnehet zijn er 6 toch ?
en het gaat in stappen van bits naar pakketjes en al die zut..
kk weet wel wa
nu het nog op een rijtje krijgen
volgens mij 7 ff kijken of ik het nog weet:Op donderdag 11 april 2002 10:50 schreef dahaaz het volgende:
ja k ken het
kk ben net aan de layers begonnehet zijn er 6 toch ?
en het gaat in stappen van bits naar pakketjes en al die zut..
kk weet wel wa
nu het nog op een rijtje krijgen
session, network, data link, transport, presentation, application
hmm weet de laatste niet meer.
Maar we gaan wel erg off-topic.
Succes met je kabels knippen gaat wel lukken denk ik.
http://www.xs4all.nl/foto/pic06.jpgOp donderdag 11 april 2002 09:37 schreef Xavier het volgende:
Hmm ik weet niet of jij wel eens bij grote bedrijven hebt gekeken zoals XS4ALL. Dan zie je dat ze zich aan de Cisco normen houden. Ze laten echt geen 500 UTP kabels om elkaar draaien hoor, dan loopt de hele zooi de soep in.
I smell tiewrap
Maar ok, toegegeven, bij XS4ALL is het inderdaad een klein beetje netter qua bekabeling dan ik 't hier heb lopen
btw, ik vermoed dat de Chello bekabeling dus wél zo is als bij mij thuis
Verwijderd
-ps niet om iemand af te zeiken die het wel erg moeilijk vind-
FF ontopic nog: een plastic krimptang kost een eurootje of twaalf, vijftien. Hier kan je wel een paar kabeltjes mee maken - maar ik heb een jaar of twee geleden toch maar een *echte* gekocht, van metaal. Kostte iets van 35 of 40 euro. Deze blijven veeeeeeeel langer heel & goed, en de kans op vern***te plugjes is ook veel kleiner. Zeker als het zakelijk is: koop een metalen tang! Ik wou dat ik dat meteen gedaan had.
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
utp is niet afgeschermd. dus van performanceverlies is geen sprake. en bovendien, mocht je stp hebben liggen, waarom kan je zelf geen afgeschermde stekkertjes maken? ik heb er hier nog een paar liggen, en die kan ik gewoon zelf krimpen.Op woensdag 10 april 2002 15:22 schreef navyseal44 het volgende:
Is prima mogelijk, als je een RJ-45 krimptang en een stekkertje hebt tenminste...
Dan is het gewoon een kwestie van afknippen en nieuw stekkertje aan zetten maar houd er wel rekening mee dat je performance wat terug kan lopen omdat je zelf geen afgeschermde stekkers kunt maken en je altijd iets meer ruis op de kabel krijgt...
FF een vraagje: Dat die kabels niet opgerold mogen worden snap ik (ivm spoelvorming enzo), maar waarom mogen er geen tieraps omheen? Elektriciteit kan je toch niet afknellen door een tierap om het draadje?Op donderdag 11 april 2002 10:48 schreef PowerCow het volgende:
ben zelf kennisnet monteur geweest, en als wij werk opleverden dan moest dus echt wel via de cisco regels
1,5cm mochten we ze ontstrippen, geen tieraps om de kabels, kregen we mooi een rol klitteband voor (kon je mooi de baas mee vast klitten aan de stoel)
en alles moet picobelo in orde zijn, geen 90 graden in de kabels etc. Alles mooi op lengte maken.
Als het ergens op de Cisco CD staat zeg maar welk semester/hoofdstuk zoek ik het wel ff op...
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
je moet dan dus zelf elk metalen pinnetje naar beneden duwen met nogal wat kracht, en het moet toch mooi recht zitten. het vereist wel wat handigheid. ik heb het zelf ook wel es gedaan toen ik mn tang niet kon gebruiken omdat ik wazige stekkertjes had die niet in mn tang pasten.