athlon = K7 | duron != K7?

Pagina: 1
Acties:

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
hoorde net van iemand (mede tweaker) dat een duron geen K7 cpu is.
volgens mij is dit dus wel. Hij beweerde dat enkel een Athlon een K7 is, volgens mij zijn zowel een duron als athlon een K7. Dit omdat een athlon en duron hetzelfde zijn (zelfde architectuur) maar dat de duron iets minder cache heeft.

wie heeft nu gelijk?

Verwijderd

zijn alletwee K7

edit:
zijn namelijk dezelfde familie, alleen is de Duron een kleiner broertje van de Athlon

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Op woensdag 10 april 2002 14:51 schreef Juustem het volgende:
zijn alletwee K7

edit:
zijn namelijk dezelfde familie, alleen is de Duron een kleiner broertje van de Athlon
dat zei ik dus ook al.

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07 10:56

mvt

ja ik ja

Zeker om dezelfde rede dat een Celly geen pIII is ??????

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 22:24
Op woensdag 10 april 2002 14:53 schreef mvt het volgende:
de nieuwere celly's hebben toch een p3 core??!?

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Duron == K7

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• mvt

mvt

ja ik ja

Op woensdag 10 april 2002 14:56 schreef DNS666 het volgende:

[..]

de nieuwere celly's hebben toch een p3 core??!?
Klopt, hebben zelfs Tualatin Core.
Bedoel er mee, Celly is altijd al de budget versie (sinds introductie) van de mainstream Intel proc geweest, echter, vaak ligt Celly na een generatiewisseling vaak langere tijd 1 generatie achter.

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Jij hebt gelijk.

Datasheet duron

Datasheet Athlon

Uitleg duron
The Duron represents AMD's new processor strategy based wholly upon it's K7 technology. Here we see the separation of performance and value segment processors based upon the same core. Whilst the Athlon "Thunderbird" attacks the high-end PC market, the Duron is likely to be targeted at the sub-£1000 PC market. To achieve this, AMD had to make one main difference between it's Athlon "Thunderbird" and Duron processors.
Zoeken op google naar verschillen tussen duron en athlon.
The AMD Duron (formerly codenamed "Spitfire") is AMD's budget processor. It is very similar to the Thunderbird, using the same Socket A interface, allowing it to be used on ABIT's KT7 motherboard. The principal difference between the Thunderbird and the Duron is in the amount of full speed on-die L2 cache (64k rather than 256k) and a core voltage of 1.5v rather than 1.7v to 1.8v - meaning a lower power consumption of just 22W. According to Tom's Hardware it runs at about 90% of the performance of a Thunderbird of the same clock frequency and at about 92-99% of the performance of an Athlon Model 1 or 2 of the same clock frequency. Impressive. Indeed it easily beats the same clock speed Intel Celeron processor and often out-classes even the Pentium-III of the same specification. For more information on CPU cache see the excellent article called The Fundamentals of Cache.

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:41

MaNdM

1000-dingen-doekje

Op woensdag 10 april 2002 14:53 schreef mvt het volgende:
dat zei ik dus ook al, volgens mij is er wel een overeenkomst in de core op zich, maar HEET hij geen K7...

duron is ALTIJD duron genoemd en ook als zodoende aangekondigd, de Athlon daarintegen werd aangekondigd als de K7 (evenals de TB)

To be determined...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 10 april 2002 15:01 schreef MaNdM het volgende:

[..]

dat zei ik dus ook al, volgens mij is er wel een overeenkomst in de core op zich, maar HEET hij geen K7...

duron is ALTIJD duron genoemd en ook als zodoende aangekondigd, de Athlon daarintegen werd aangekondigd als de K7 (evenals de TB)
Die mede-tweaker (die helaas anoniem blijft ;) ) zit iets te spuien wat wel eens uit de mannelijke variant hiervan komt : }:O

K7 is de architectuur. Dat is dus alles vanaf de 1e Athlon tem de Barton, inclusief de Spitfire en Morgan Durons (Dura :? ), met de kenmerkende EV6 DDR-bus.
Net zo goed als de P6 architectuur alles dekt van de PPro 150MHz tem de Tuluatin 1.3GHz.

Oslik blyat! Oslik!

• mvt

mvt

ja ik ja

Op woensdag 10 april 2002 15:01 schreef MaNdM het volgende:

[..]

Duron is altijd wel Duron genoemt en Athlon begon zijn leven als K7.
Echter, AMD zag ook in dat er ruimte was voor een budget proc. Omdat de Athlon altijd het vlaggeschip van AMD is geweet is deze ook meer in het nieuws gekomen en zijn zijn incarnaties daarvan bekender dan die van de Duron
(Classic, Tbird, Palomina, Tbred.... vs ???, Spitfire, Morgan, Apoloosa)
Maar je moet niet vergeten waarop de Duron gebaseerd is. De Athlon en de Duron behoren tot de K7 familie, net als de Celly II en Pentium 3 tot dezelfde familie (en generatie).
Maar inplaats van te bewijzen waarom ze tot dezelfde familie behoren kan je ook de vraag stellen waarom ze dat niet doen. Je loopt dan al heel snel tegen hetzelfde ontwerp op. Ergo beide K7

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Op woensdag 10 april 2002 15:06 schreef dion_b het volgende:

[..]

Die mede-tweaker (die helaas anoniem blijft ;) ) zit iets te spuien wat wel eens uit de mannelijke variant hiervan komt : }:O

K7 is de architectuur. Dat is dus alles vanaf de 1e Athlon tem de Barton, inclusief de Spitfire en Morgan Durons (Dura :? ), met de kenmerkende EV6 DDR-bus.
Net zo goed als de P6 architectuur alles dekt van de PPro 150MHz tem de Tuluatin 1.3GHz.
pssst, die mede tweaker heeft al gereplyed, post boven die van jou.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

tssk, ruzie op de PB helpdesk

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

Verwijderd

Kijk voor de gein maar eens een keer in de systeem eigenschappen in bijvoorbeeld windows XP, dan staat er zowel bij een athlon als bij een duron K7!!!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Op woensdag 10 april 2002 16:20 schreef Juustem het volgende:
Kijk voor de gein maar eens een keer in de systeem eigenschappen in bijvoorbeeld windows XP, dan staat er zowel bij een athlon als bij een duron K7!!!
dezelfde windows als in, micro$oft hahaha??

windows beweerd bij mij thuis ook dat ik een p100 MMX heb hahaha

windows heeft het niet altijd goed heh ;)

To be determined...

Verwijderd

wa voor pc heb je dan? :D

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Op woensdag 10 april 2002 18:03 schreef mrneo911nl het volgende:
wa voor pc heb je dan? :D
is een heuse notebook van Digital :D

en ja hoor er zit een gewone p 100 in zonder mmx,
heb dat ding ALLANG open gehad (uiteraard doet iedereen tog :?) en er zit zowaar een gewone socket in, dus hij ken er nog uit ook >:)

* MaNdM gaat het ding voor de lol upgraden ;)

To be determined...

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op woensdag 10 april 2002 15:10 schreef mvt het volgende:

[..]

Duron is altijd wel Duron genoemt en Athlon begon zijn leven als K7.
Nou nee...

De K7 was de ocdenaam voor het gehele project... aangezien het in eerste instantie de bedoeling was om maar 1 soort cpu uit te brengen, de Athlon, was "K7" automatisch de codenaam ervan...

Later is de Duron (codenaam: Spitfire) erbij gekomen, tegelijkertijd met de "Athlon with enhanced cache" (codenaam: Thunderbird)

Beide gebaseerd op dezelfde architectuur als de Athlon classic en daardoor eigenlijk beide een K7 CPU..

Codenamen zijn ook nog in de K7-vorm uitgebracht:
K7 = Athlon classic op 0.25 micron
K7-2 = Athlon classic op 0.18 micron
K7-3 = Duron
K7-4 = Thunderbird

Verwijderd

Op woensdag 10 april 2002 18:43 schreef BrZ het volgende:

[..]

Nou nee...

De K7 was de ocdenaam voor het gehele project... aangezien het in eerste instantie de bedoeling was om maar 1 soort cpu uit te brengen, de Athlon, was "K7" automatisch de codenaam ervan...

Later is de Duron (codenaam: Spitfire) erbij gekomen, tegelijkertijd met de "Athlon with enhanced cache" (codenaam: Thunderbird)

Beide gebaseerd op dezelfde architectuur als de Athlon classic en daardoor eigenlijk beide een K7 CPU..

K7-3 = Duron
K7-4 = Thunderbird
K7-5 = Palomino
K7-6 = Thouroughbred (ofzoiets :?)

of nie :?

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Op woensdag 10 april 2002 18:43 schreef BrZ het volgende:

[..]

Nou nee...

K7-3 = Duron
K7-4 = Thunderbird
Ahaa zie ik het goed dat de "Duron" dus GEEN K7 is :)

het is dus een K7-3!!!!! >:)

To be determined...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Op woensdag 10 april 2002 20:05 schreef MaNdM het volgende:

[..]

Ahaa zie ik het goed dat de "Duron" dus GEEN K7 is :)

het is dus een K7-3!!!!! >:)
Ok, jij je zin.
Pagina: 1