Toon posts:

[QBasic] Wiskunde opdracht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor wiskunde moeten we een opdracht doen, maar we komen er niet helemaal uit.
Ik d8 dat met een kort stukje QBasic code was op te lossen maar kom er niet helemaal uit.

De opdracht:
een boer ligt op zijn sterfbed en wil zijn koeien over zijn drie zonen verdelen. In de stal staan tien koeien.
• Op hoeveel manierenkun je de koeien verdelen over zijn drie zonen als je onderschijd maakt tussen elke van de koeien?
• Op hoeveel manieren kan je de 10 koeien verdelen over de zonen?
• Op hoeveel manieren kan je de 10 koeien verdelen over de zonen al ieder er minstens één krijgt?
Op hoeveel manieren kun je de 10 koeien verdelen als de oudste zoon niet minder dan de middelste zoon en de middelste niet minder san de jongste?
• Op hoeveel manieren kun je 20 koeien verdelen over 3 zonen, de vorige voorwaarde vervalt.
• Op hoeveel manieren kun je n koeien verdelen over 3 zonen?
• Op hoeveel manieren kun je de 10 koeien verdelen over de drie zonen en één dochter?
Zelf kopmen we er nog niet zo uit,
ik heb dus al een stukje code gemaakt in QBasic, maar daar kom ik ook niet veel verder mee. Kan iemand mij helpen?
Hier mijn probeersel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
CLS
FOR x = 0 TO 10
a = x
      FOR y = 0 TO 10
      IF x + y <= 10 THEN
      b = y
      END IF
            FOR z = 0 TO 10
            IF z + x + y <> 10 THEN
            c = 10 - (x + y)
            END IF
            i = i + 1
            NEXT
      NEXT
NEXT

PRINT i

Deze wiskundeopdracht is niet voor mezelf maar voor 'n vriend ;)

• Grum
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
We hebben een behoorlijk strenge policy wat huiswerk betreft ik hoop dat je die hebt gelezen en begrip hebt voor het aankomende slotje :+

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 11:02
1. 3^10
2. 10!
3. (10-3)!
4. 5*5*4*4*3*3*2*2 oid?
5. 20!
6. n!
7. ga maar uitschrijven ofzo...

• Dash2in1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 22:49
ja, maar nee
volgens mij hou je geen rekening ermee of de koeien wel of niet verschillend moeten zijn en ook niet met het feit dat er 3 verschillende zoons zijn.

• Duim
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-04 05:57

Duim

Thumbs up!

Ach de goeie ouwe tijd...waar istie gebleven...wacht maar tot je met het handje 10 bij 10 matrices moet inverteren. Matlab niet uit een linear matrix inequality komt, of driedubbele integralen moet oplossen...jajaja off topic ik weet het. :)

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Moet het per sé met qbasic (of andere programmeertaal) of mag het ook gewoon met de ti-83 op zich ? (Dus gewoon de manier van werken opschrijfen)

Ging dat (met de ti-83) niet met nCr en nPr ?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Verwijderd

Wiskunde opgaven moet je niet oplossen door domweg alle mogelijkheden te proberen, maar door gewoon te gaan beredeneren. Anders kun je net zo goed wiskunde afschaffen.

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Duim: Ach de goeie ouwe tijd...waar istie gebleven...wacht maar tot je met het handje 10 bij 10 matrices moet inverteren. Matlab niet uit een linear matrix inequality komt, of driedubbele integralen moet oplossen...jajaja off topic ik weet het. :)
Zullen we misschien even iedereen in zijn waarde laten? Ik vind dit een beetje patserig overkomen. Jij zult je hier ook ooit mee beziggehouden hebben en ook voor de dingen die je hier noemt zijn weer vele superlatieven te verzinnen... :Z

• Duim
  • Laatst online: 26-04 05:57

Duim

Thumbs up!

Op woensdag 10 april 2002 14:45 schreef tomato het volgende:

[..]

Zullen we misschien even iedereen in zijn waarde laten? Ik vind dit een beetje patserig overkomen. Jij zult je hier ook ooit mee beziggehouden hebben en ook voor de dingen die je hier noemt zijn weer vele superlatieven te verzinnen... :Z
o niet zo bedoelt hoor, ik ben ook met veel plezier begonnen met qbasic.

• tomato
  • Niet online
Duim: o niet zo bedoelt hoor, ik ben ook met veel plezier begonnen met qbasic.
Okay, dan las ik je reactie waarschijnlijk met een verkeerde toon ;)

• Nappa
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03:26

Nappa

The Barbaric Saiya-jin!

Analytisch is denk ik een heel stuk handiger te doen, en als de opdracht niet was om deze problemen uit te programmeren dan zou ik als wiskunde leraar toch nog graag de berekening van het antwoord zien... Lijkt me dus het best om even je wiskunde boeken in te duiken...

Alles wat ik zeg kan en zal tegen u gebruikt worden
Scream! Suffer! Panic! | Dark-future Dawnbringer | Unofficial Mordor community

• RickN
  • Laatst online: 14-06-2025
een boer ligt op zijn sterfbed en wil zijn koeien over zijn drie zonen verdelen. In de stal staan tien koeien.

Op hoeveel manierenkun je de koeien verdelen over zijn drie zonen als je onderschijd maakt tussen elke van de koeien?
3^10

Op hoeveel manieren kan je de 10 koeien verdelen over de zonen?
12!/(2! 10!)

Op hoeveel manieren kan je de 10 koeien verdelen over de zonen al ieder er minstens één krijgt?
9!/(2! 7!)

Op hoeveel manieren kun je de 10 koeien verdelen als de oudste zoon niet minder dan de middelste zoon en de middelste niet minder san de jongste?
14 >:)

Op hoeveel manieren kun je 20 koeien verdelen over 3 zonen, de vorige voorwaarde vervalt.
22!/(2! 20!)

Op hoeveel manieren kun je n koeien verdelen over 3 zonen?
(n+2)!/(2! n!)

Op hoeveel manieren kun je de 10 koeien verdelen over de drie zonen en één dochter?
13!/(3! 10!)

He who knows only his own side of the case knows little of that.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 10 april 2002 14:52 schreef Duim het volgende:

[..]

o niet zo bedoelt hoor, ik ben ook met veel plezier begonnen met qbasic.
Niet dat ik een beginner ben hoor :)
Maar de code moet bij de leraar worden ingeleverd,
en ik verwacht niet dat die kerel iets zou snappen van een andere progammeertaal.

• Soultaker
Op woensdag 10 april 2002 18:22 schreef MrWiggle.NET het volgende:
en ik verwacht niet dat die kerel iets zou snappen van een andere progammeertaal.
Ik vind dat een wiskundeleraar toch wel vloeiend een functionele of logische programmeertaal naar keuze moet kunnen spreken, of anders ook geen inferieure taal als BASIC.

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-08 09:58
Op woensdag 10 april 2002 18:25 schreef Soultaker het volgende:

[..]

Ik vind dat een wiskundeleraar toch wel vloeiend een functionele of logische programmeertaal naar keuze moet kunnen spreken, of anders ook geen inferieure taal als BASIC.
BASIC was meer dan 10 jaar geleden toen ik in de brugklas zat nog leuk... Maar tegenwoordig moet iedereen die zegt een programmeertaal te kennen toch echt wel wat beters kennen. C of Pascal ofzo... Dat zijn dan de ouderen... VB of Java zijn de nieuwere talen...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Part
  • Laatst online: 07-09 19:52

Part

Helemaal niets.....

Mag je de koeien eerst in stukjes hakken?? :9

• tomato
  • Niet online
Soultaker: Ik vind dat een wiskundeleraar toch wel vloeiend een functionele of logische programmeertaal naar keuze moet kunnen spreken, of anders ook geen inferieure taal als BASIC.
Dat ben ik absoluut niet met je eens ;)
Zeker een wiskundeleraar op het middelbaar onderwijs kun je het niet aanrekeken als hij geen wiskundig interessante programmeertaal kent. Ook niet als hij uberhaupt geen programmeertaal kent imho. Natuurlijk zou het leuk zijn, echter de praktijk is anders en ik vind dat je het niet kunt verwachten van een VWO leraar.

Op WO niveau ligt het iets anders, daar zou ik haast wel willen stellen dat het in de praktijk wat triest gesteld is.

• tomato
  • Niet online
Banzi: BASIC was meer dan 10 jaar geleden toen ik in de brugklas zat nog leuk...
Waarom zou het toen wel leuk geweest zijn en nu niet meer :?
Maar tegenwoordig moet iedereen die zegt een programmeertaal te kennen toch echt wel wat beters kennen. C of Pascal ofzo...
Waarom zou dat toen niet zo geweest zijn en nu wel :?
Dat zijn dan de ouderen... VB of Java zijn de nieuwere talen...
Hmmm, wanneer je het vanuit de informatica bekijkt is VB absoluut geen interessantere taal dan BASIC en ook voor Java zou ik eerder Smalltalk noemen. Plus nog een dozijn andere talen die technisch gezien veel interessanter zijn en/of veel invloedrijker geweest zijn.

• Soultaker
Op woensdag 10 april 2002 18:54 schreef tomato het volgende:
Zeker een wiskundeleraar op het middelbaar onderwijs kun je het niet aanrekeken als hij geen wiskundig interessante programmeertaal kent. Ook niet als hij uberhaupt geen programmeertaal kent imho.
Dat ben ik allebei grondig met je eens! Jou uitspraken zijn dan ook niet in tegenspraak met de mijne. Ik stelde dat als een wiskundeleraar het nodig vind om een programmeertaal bij zijn vak te betrekken, dat dat een logische, functionele of in ieder geval enigszins wiskundig-verantwoorde taal zou moeten zijn en geen BASIC.

Daarmee wil ik niet zeggen dat BASIC geen leuke taal is, ook ik heb er met veel plezier in geprogrammeerd (hey, je MSX bootte ermee); maar voor wiskundige toepassingen is het een relatief ongeschikte taal.

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:02
Heb je geen Grafische Rekenmachine dan???
Kan je alle hierboven uitgelegde dingen heel makelijk uitrekenen.

Heeft allemaal te maken met permutatie en combinatie. >:)

Verwijderd

Hier heb je toch helemaal geen code voor nodig :?

Hoogstens de knop voor faculteit op je rekenmachine.

• tomato
  • Niet online
Soultaker: Dat ben ik allebei grondig met je eens! Jou uitspraken zijn dan ook niet in tegenspraak met de mijne. Ik stelde dat als een wiskundeleraar het nodig vind om een programmeertaal bij zijn vak te betrekken, dat dat een logische, functionele of in ieder geval enigszins wiskundig-verantwoorde taal zou moeten zijn en geen BASIC.
Okay, dan begrijpen we elkaar weer ;)
Ik ben het dan ook wel met je eens, maar zo makkelijk ligt het misschien niet. De drempel naar de meeste wiskundig interessantere talen ligt wat hoger dan bij bijv BASIC (beschikbaarheid, installatie, documentatie, voorbeelden, etc), zeker voor de gemiddelde VWO leerling (die verder natuurlijk absoluut niet in informatica geinteresseerd hoeft te zijn!). Ook voor de meeste leraren zal een eenvoudige imperatieve taal wat meer binnen handbereik liggen denk ik.
Daarmee wil ik niet zeggen dat BASIC geen leuke taal is, ook ik heb er met veel plezier in geprogrammeerd (hey, je MSX bootte ermee); maar voor wiskundige toepassingen is het een relatief ongeschikte taal.
Dat laatste is idd zoals je zegt natuurlijk maar relatief ;)

En verder niets mis met BASIC nee :Y)

• DWZ
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11-2021

DWZ

pf.. combinaties er permuties...
net gehad bij wiskunde..
Pagina: 1