CPU Overleden?

Pagina: 1
Acties:

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hallo medetweakers,

Ik heb deze Pentium 3 733MHz. Nadat ik de cooler erop en eraf had gehaald, deed hij het niet meer. Koelpasta (Artic Silver III) zit er goed op en de voeding en het geheugen zijn ook in orde. Er is een lichte beschadiging aan de core maar 2 dagen geleden deed hij het daarmee nog prima.
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2488223865
Als ik de voeding aanzet gebeurt er helemaal niets. Het mobo lampje gaat niet branden enz. De GeForce 4-fan draaide wel een kwart |:( slag...
Is m'n cpu overleden of ligt het aan mijn moederbord?

T.net gallery | V&A ads

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
Kwartslag draaiende fan's wijst vaak op een voedingprobleem, of je PSU is kapot (kortsluiting oid) of de voeding op je moederbord. Controleer eerst even of je voeding los van het moederbord wil lopen (ff 2 pinnen van je voedingsaansluiting verbinden met een draadje, ik weet zo gauw niet welke het ookalweer waren...)

• kutkip
  • Laatst online: 25-03 23:04
P3 overlijden echt niet zo snel hoor :o Probeer gewoon ff alle kabels na te lopen en kijk of de koeler er goed opzit enz

Verwijderd

kortsluiting lijkt het idd op
kijk eens of er geen draden loshangen tegen je case of zo
je hebt je cooler eraf gehad (ook de stekker?)
heb je zo,n mobo dat specifiek de fan1 aansluiting wil?
effe checken die hap

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
de groene en een zwarte verbinden van je ATX-voeding.
Ik ken iemand en die heeft hetzelfde MOBO dat zomaar kapot ging.
Toch voor de zekerheid ff met een andere voeding testen zeg ik maar.

"It certainly appears so..."

• Zegato
  • Niet online
Het rare is dus dat ie het niet meer deed nadat is de cpu ff eruit had gehad. Het leek me dus waarschijnlijker dat het aan de cpu lag.
Ik heb overigens 2 werkende PSU's geprobeerd (had ze van tevoren even op een PII getest. :)
Het ligt dan dus aan de voeding van m'n mobo? :?
Is er misschien iemand uit Maasticht (of omgeving) die me kan helpen? :? (Door mijn cpu ff in een ander mobo te zetten) Als er schade zou ontstaan vergoed ik dat natuurlijk! :) BVD

T.net gallery | V&A ads

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op woensdag 10 april 2002 13:09 schreef Gabriel-LG het volgende:
Kwartslag draaiende fan's wijst vaak op een voedingprobleem, of je PSU is kapot (kortsluiting oid) of de voeding op je moederbord. Controleer eerst even of je voeding los van het moederbord wil lopen (ff 2 pinnen van je voedingsaansluiting verbinden met een draadje, ik weet zo gauw niet welke het ookalweer waren...)
Als je het nokje naar boven doet is het een zwarte met de groende die rechtsonder je nokje zit :

----||-----
-ooooo*ooo-
-----------

Anders kan je de PDF downloaden op www.koolance.com, de watergekoelde kasten hebben deze functionaliteit nodig, in de PDF staat beschreven welke twee je moet verbinden.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• Zegato
  • Niet online
Ik zit nu op school dus ik kan 'm ff niet testen.
maar ik weet eigenlijk 100% zeker dat mijn voeding het doet, dus het zou aan de voedingsaansluiting van mijn mobo kunnen liggen of aan de rest van m'n mobo of aan m'n cpu (en dat laatste geef ik de grootste kans :'( )
Is er niemand waar ik 'm kan zetten op het moederbord :'(
( I'm desperate, ik moet morgen mijn Engels boekverslag inleveren dat voor mijn examen nodig heb. :'( )

T.net gallery | V&A ads

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:07
Wel alle kabels losgetrokken? Dus alleen voeding, mobo, CPU, cooler en PS-on met elkaar verbonden? Een IDE kabel verkeerd om geeft ook kortsluiting.

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 11:22
Ik hab dat ook eens gehad; cpu (P3-733) los, koeler los, en weer terug. PC starten: Dood! Nix! Geen lampjes, alleen de fans draaiden... Een aantal keer keer herstart, spanning eraf/erop weer een paar keer en plotseling deed ie het weer.. Pff :D
Geen idee wat er aan de hand was. Waarschijnlijk slecht contact? Bios update (welke cpu) niet goed gegaan?
Ik zou zeggen, spanning eraf halen en weer terug en opnieuw starten. En dit een aantal keer.

• Zegato
  • Niet online
Zodra ik thuis ben laat ik iets weten. (Als hij het doet hè :) )

T.net gallery | V&A ads

• Zegato
  • Niet online
Nope, hij is helemaal dood :'( ...
Ik weet nog altijd niet of het aan het mobo of aan de cpu ligt. Nog even alles op een rijtje:

- Als er een werkende voeding aan wordt gesloten en aangezet, dan doet hij totaal niets.
- De volgende onderdelen waren aangesloten : Voeding, GeForce 4 MX440 en de muis en het toetsenbord.

Wat zijn eigenlijk de eigenschappen van een overleden cpu?
Zijn er mensen in de buurt die me kunnen helpen?

T.net gallery | V&A ads

Verwijderd

Als je nou echt zekerheid zoekt, probeer hem in een ander systeem uit, als hij het daar ook niet in doet heb je een zeer belangrijke eigenschap van een overleden CPU: Hij doet het niet meer.

Verwijderd

Loop even een paar dingen langs:

• Schroef je mobo er eens uit, en zet hem met afstandsbusjes weer terug.
• Haal alle kaarten en kabels ed. los, en bouw alleen je vidkaart en de benodigde kabels weer terug. Test ev. zonder geheugen en vidkaart, dan hoort ie te piepen oid.
• Als laatste kan je nog je P3 meenemen naar je lokale PC-boer, en kijk hem ff lief aan of ie je CPU wil testen..

Iig heel veel succes! :)

Verwijderd

heel simpel koppel je floppie disk zijn voeding af

de meeste storringen komen door de floppy disk
ouwe rod troep ik snap niet waarom die dingen er nog in zitten

• Zegato
  • Niet online
Hij doet weer iets :)
De fans beginnen weer te draaien als ik boot (ook die van de gpu) ik krijg geen piepje en geen beeld. Dus ik probeerde even de andere grafische kaart, en die gaf ook geen beeld. Dus toen weer een andere monitor geprobeerd en die gaf ook geen beeld. :'(

[off-topic]Ondertussen nog 230v op me gekregen en de aardlekschakelaar kunnen omzetten... het zit me vandaag niet mee :'( [/off-topic]

Geheugen heb ik ook nog gewisseld, maar dat gaf ook geen beeld. :?

T.net gallery | V&A ads

• Mentalist
  • Laatst online: 21-08 13:54

Mentalist

[avdD]

Of iets met je mobo of met je cpu...

Draai eens out of case, leg je mobo op iets (bij voorkeur zachts) dat geen elektriciteit geleid. Dan weet je zeker dat je mobo geen elektrisch contact maakt met de kast.

Wel slordig btw met je P3... Heb je ook aardig met die cooler staan kloten zo te zien :). Mijn P3 is trouwens groen, hoe kom je aan die grijze ;) :?

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op woensdag 10 april 2002 13:12 schreef kutkip het volgende:
P3 overlijden echt niet zo snel hoor :o Probeer gewoon ff alle kabels na te lopen en kijk of de koeler er goed opzit enz
offtopic:
Kun je niet een ander icon nemen? Anders verwarren ze jou met mij.. :)

• Zegato
  • Niet online
de schoolscanner >:) ;(
Ik had het mobo op m'n bed al liggen. :)
Ik zou erg graag willen weten waar het nu aan ligt, maar ik ken geen Tweakers in de buurt van Maastricht, zodat ik m'n cpu ff in diegene z'n kast kan testen... :'(
Maastricht wake up people! :7

En die cpu is zo gaar door de people van Vobis |:(
Ze hadden de koelpasta (leek meer op aangekoekte poeder of zoiets :? ) over de hele processor gesmeerd en ook nog eens heel dik!! |:( En toen ik al die troep eraf had, kwam er deze cpu onderuit :(
Toen heb ik er maar Artic Silver op gesmeerd en de standaard cooler. En vandaag had ik de ThermalTake Dragon Orb III er ff op willen zetten en toen was ie dus dood :'(

T.net gallery | V&A ads

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op woensdag 10 april 2002 21:06 schreef Juniorrules het volgende:
de schoolscanner >:) ;(
Ik had het mobo op m'n bed al liggen. :)
Ik zou erg graag willen weten waar het nu aan ligt, maar ik ken geen Tweakers in de buurt van Maastricht, zodat ik m'n cpu ff in diegene z'n kast kan testen... :'(
Maastricht wake up people! :7
Je cpu onder de schoolscanner donderen, en je mobo op je bed donderen (doe dan een bureau ofzo met karton)...

Heb je de cpu bij de pinnetjes vastgepakt en het mobo vastgehouden als een boek (heb het idee dat als je je computeronderdelen onder schoolscanner en op bedden legt je dat misschien ook wel doet) dan is alles al aan statische elektriciteit overleden...

Hoe heb je die cpu mee naar school genomen, hopelijk niet los in je broekzak :?

Verwijderd

Ajax 1-0 voor :D :) :9~

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op woensdag 10 april 2002 21:22 schreef lauretmichiel het volgende:
Ajax 1-0 voor :D :) :9~
Je bent hard op weg naar de HK hoor...gefeliciteerd

• Zegato
  • Niet online
Ik heb de pinnetje in een stukje piepschuim gestoken, daaromheen beschermend schuimgedaan. Dat allemaal in in een antistatisch zakje en daaromheen weer piepschuim. :)
Je ziet aan de onderkant van de scan overigens het piepschuim nog zitten. En de cpu hebben we er heel voorzichtig op de scanner gelegd en we hebben de kap niet dichtgemaakt. Lijkt me toch voorzichtig genoeg. :?

En over mijn mobo gesproken:
Draai eens out of case, leg je mobo op iets (bij voorkeur zachts) dat geen elektriciteit geleid. Dan weet je zeker dat je mobo geen elektrisch contact maakt met de kast.
Mijn dekbed doet toch niet elektriciteit geleiden? :? |:(

[off-topic]
Ajax 1-0 voor :) :D :9~
Ajax roels :P :9 :D
[/off-topic]

T.net gallery | V&A ads

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Ok met die cpu was wel voorzichtig :P

Ok, mobo op bed zou moeten kunnen...
Het klinkt alleen zo slordig..

Btw, op welke machine tik je nu? (dacht ergens in het topic gelezen te hebben dat je een P2 ofzo had)

Als je inderdaad een P2 hebt kun je proberen een goedkope slotconverter te pakken te krijgen en de cpu op je P2 mobo proberen... Het is goedkoper als je de computerboer voor je kunt laten testen maar als dat niet lukt is dat misschien wel het makkelijkste...

Slotket

• Zegato
  • Niet online
Ik heb een pci moederbordtester kunnen regelen via mijn informaticadocent :D
Nu maar hopen dat mijn pci sloten niet kapot zijn ;)

T.net gallery | V&A ads

• Zegato
  • Niet online
Gisteren ben ik naar een mede-tweaker gegaan.
Hij had daar nog een Celeron (ook socket 370) staan met mobo.
We hadden daar ff de P3 in gedaan, maar die werkte niet meer.
Toen hebben we nog ff de celeron in mijn mobo gedaan en dat werkte prima.
Ik mocht de celeron lenen :D :D :D :D ,en die heb ik dan ook vervolgens (goed verpakt :) )naar huis genomen. Eenmaal daar aangekomen sloot ik 'm op (mijn) voeding aan en toen was er net niets.. :'(
De eerste keer dat ik het aanzette (zonder geheugen) piepte mijn mobo gelijkmatig (fans draaiden btw, maar geen beeld :( )

Vervolgens alles erin gedaan.
Fans draaiden weer, maar ik kreeg wederom op bijde videokaarten geen beeld,ook geen piepje. noting :(
heeft m'n voeding nu al mijn cpu's kapot gemaakt?!?! :'( Ik heb bij de weg ook nog mijn Pentium II aangesloten,en dat gaf hetzelfde resultaat. Op mijn P3 mobo werd een onderdeel héél warm, het zat bij het geheugen en zat met een boutje door het mobo heen vast. Zwart erg klein en 3 pinnetjes had het .
code:
1
2
3
4
   _
  |_|
  |_|
  |||

In het bovenste vierkantje zat een boutje, en het middelste was zwart. Ik trof het ook aan op mijn P2 mobo maar daar werd het niet heel warm. Aangezien de Celeron op het P3 mobo werkte, is het mobo niet kapot.
Wat kan dit allemaal nou betekenen? :?

T.net gallery | V&A ads

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op vrijdag 12 april 2002 10:05 schreef Juniorrules het volgende:
Ik mocht de celeron lenen :D :D :D :D ,en die heb ik dan ook vervolgens (goed verpakt :) )naar huis genomen. Eenmaal daar aangekomen sloot ik 'm op (mijn) voeding aan en toen was er net niets.. :'(
Eeeuhm, 2 dingen.

1. Nooit een proc direct op de voeding aansluiten! ;) :+
2. Lijkt wel of je voeding gaar is... ;). Geaard?

• Zegato
  • Niet online
Ik ben vandaag ff bij de lokale pc boer langs geweest en die heeft 'm getest. Hij is nu echt dood :'(
Wel kewle sleutelhanger :)
Heb nu maar ff een Duron 466 erin zitten, werkt ook goed :)

T.net gallery | V&A ads

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op zaterdag 13 april 2002 00:36 schreef Juniorrules het volgende:
Ik ben vandaag ff bij de lokale pc boer langs geweest en die heeft 'm getest. Hij is nu echt dood :'(
Wel kewle sleutelhanger :)
Heb nu maar ff een Duron 466 erin zitten, werkt ook goed :)
Wauw!
Hoe heb je dat geflikt? Een duron 466 bestaat niet eens, en wat ik nog knapper vind is dat je die dus in het mobo'tje van je P3 aan de praat hebt gekregen!

Knap stukje tweakwerk!

Hehe, je bedoelde dus celeron? :+

Pagina: 1