Xfree ontiegelijk traag :(

Pagina: 1
Acties:

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik ben voor een goede vriend Linux aan't installeren, hier de hardwareconfig:

Compaq Deskpro ES machine
Intel P2-400
i440BX gebasseerd moederbord
3COM 3C905B-TX 10/100 netwerkkaart
Western Digial WD200BB 7200RPM 20GB
2x128MB PC133 CL3 infineon
Matrox G200
HFC-PCI ISDN kaart

Op die machine draai ik Debian Woody, XFree 4.1.0 (ook van Debian) en KDE 3.0 (zelf gecompileerd). Applicaties opstarten gaat zeer sloom, beeldopbouw is ook redelijk sloom als er wat gedaan moet worden.

Dingen die ik gedaan heb:
- Zelf kernel maken (ben geen n00b op dat gebied, dus daar kan't niet aan liggen)
- met hdparm kijken hoe het met DMA zit, is wel goed

Wat kan ik er nog meer aan doen behalve Xfree niet op 24bpp laten draaien maar op 16bpp?

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
PII-400 is nou ook niet bepaald high-end :)

Op mijn PIII-450 werkt KDE 2.2 wel redelijk snel echter .. 3.0 heb ik nog niet getest. Hmm, misschien moet je eens 'top' laten draaien en dan iets doen. Kijken of je CPU 100% belast wordt of niet (en door welke processen)..

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Verwijderd

heb zelf geen kde window manager, en een snellere computer.. maar heb gehoord dat kde wat meer nodig heeft, dus misschien een andere window manager proberen, ook al is 't maar als test of 't dan wel sneller gaat

• _JGC_
  • Nu online
Zonder window manager was ie ook niet echt snel :(

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:55
Hoeveel MB swap heb je ?

• Rudoli
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04-2025
Probeer met hdparm je harde schijf 's wat te motiveren. Scheelt behoorlijk.

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Om te beginnen moet je 4.2.x nemen. Dat zal al een heel stuk schelen. Verder idd ff met hdparm tweaken en bekijk eens (met top) je geheugengebruik.

De vraag over 'hoeveel swap heb je' is onzin: Linux kan niet meer dan 128MB aan swap adresseren. Mogelijk heb je wat extra RAM nodig, maar 256MB lijkt mij zat.

Check ook even je make xconfig. Mogelijk ben je wat CPU-specifieke dingetjes vergeten aan te vinken.

Suck-6

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• Sihaya
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sihaya

Pasfoto:

Heb je ook de driver voor de matrox g200 geinstalleerd?

signature has expired

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb net met hdparm de hdd in 32bit I/O gezet (was 16), de XF86Config-4 file aangepast naar 16bpp, en nu is ie lekker rap :)

Wat betreft swap: ik hou me altijd aan de regel swap = geheugen * 2, Als je nml te weinig swap hebt aan die 2* geheugenomvang, mag je om extra geheugen omdat het dan toch niet meer werkbaar is.
Heb dus 500MB swapspace.

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 10 april 2002 14:24 schreef The_Jester het volgende:
Om te beginnen moet je 4.2.x nemen. Dat zal al een heel stuk schelen.
Zal niet zo veel schelen hoor. Het 4.2.0 zal ongetwijfeld wat sneller zijn, maar verwacht geen wereld van verschil (misschien wel voor kaartjes die net wel/net niet gesupport waren in 4.1.0, maar daar valt de g200 niet onder).
De vraag over 'hoeveel swap heb je' is onzin: Linux kan niet meer dan 128MB aan swap adresseren.
Dat is een beperking van de 2.0 kernels, en doet dus nu absoluut niet meer ter zake, bovendien was het in 2.0 128 MB per partitie, dus met meerdere partities kun je in 2.0 kernels alsnog boven de 128 MB komen.

In 2.2 is het architecture dependant, en op i386 is de limiet in 2.2 2 GB.

In 2.4 hebben ze het afaik weer omgegooid, dus daar zal de limiet wel weer hoger zijn.
Op woensdag 10 april 2002 15:24 schreef Sihaya het volgende:
Heb je ook de driver voor de matrox g200 geinstalleerd?
De (open source) Matrox drivers worden afaik gewoon in XFree opgenomen hoor, dus de drivers van Matrox downen heeft waarschijnlijk totaal geen nut.

Verwijderd

ik neem aan dat je ook dri in de kernel hebt, met agpgart en
dat je glxinfo netjes DirectRendering YES zegt?
zo niet, zet dan in character devices in je 2.4.x kernel de dri en agpgart aan.

kijk ook op http://dri.sourceforge.net
suc-6

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:55
Op woensdag 10 april 2002 14:24 schreef The_Jester het volgende:
De vraag over 'hoeveel swap heb je' is onzin: Linux kan niet meer dan 128MB aan swap adresseren. Mogelijk heb je wat extra RAM nodig, maar 256MB lijkt mij zat.
Nee dat is pas onzin! Ik heb 200 MB aan swap, verklaar me dat dan eens ??

[edit]
reply van Deadinspace verklaart het :P

[edit2]
en swap doet wel degelijk ter zake bij X. Als je te weinig swap hebt gaat X zo traag als wat. Laad jij maar eens een plaatje in in X, moet je 's kijken hoeveel ie dan gaat swappen.

Verwijderd

als dat alles niet helpt...

Werken bepaalde applicaties beduidend slomer dan de rest? Debian woody heeft esd niet op chmod +s waardoor dat enorm vertragend werkt. "chmod +s /usr/bin/esd" solves it all. Daarnaast wil X handmatig met optimisaties compileren (zie search, heb ik al eens eerder aan zwik uitgelegd) nog wel eens een groot verschil maken.

Ik draai Gnome2 met X 4.2.0 op een P-II 400, alles zelf gecompileerd, en het draait perfect.

• _JGC_
  • Nu online
Op donderdag 11 april 2002 00:20 schreef beelzebubu het volgende:
als dat alles niet helpt...

Werken bepaalde applicaties beduidend slomer dan de rest? Debian woody heeft esd niet op chmod +s waardoor dat enorm vertragend werkt. "chmod +s /usr/bin/esd" solves it all. Daarnaast wil X handmatig met optimisaties compileren (zie search, heb ik al eens eerder aan zwik uitgelegd) nog wel eens een groot verschil maken.

Ik draai Gnome2 met X 4.2.0 op een P-II 400, alles zelf gecompileerd, en het draait perfect.
Hieruit kan ik dus opmaken dat ik het beste maar de XF86-4.2.0 sources kan downloaden en die zelf te gaan compileren.
Kom ik dan ook in de problemen met KDE en z'n libs? Heb dat ding nml gecompileerd tegen de sources van 4.1.0.

Verwijderd

g200 gaat echt niet sneller draaien op X4.2 tov X4.1

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 11 april 2002 01:00 schreef _JGC_ het volgende:
Hieruit kan ik dus opmaken dat ik het beste maar de XF86-4.2.0 sources kan downloaden en die zelf te gaan compileren.
Kom ik dan ook in de problemen met KDE en z'n libs? Heb dat ding nml gecompileerd tegen de sources van 4.1.0.
Je kunt Debian packages ook van source compilen, scheelt je wrs mogelijke problemen.
apt-get build-dep xserver-xfree86; apt-get source -b xserver-xfree86, en daar komt dan een berg .debs uit rollen.
Vergeet niet eerst te zorgen dat ook geoptimaliseerd wordt voor jouw cpu (dmv pentium-builder bijvoorbeeld), anders schiet het nog niet hard op. Valium had een compleet script gemaakt waarmee je heel gemakkelijk Debian pkgs van source kunt compilen... Moet je maar even zoeken hiero.

Ik heb trouwens zelf eens X en mozilla en nog wat spul van source gecompiled... Ik kan niet zeggen dat ik nou echt snelheidsverschil opmerkte, magoed.

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 02:24 schreef deadinspace het volgende:
Ik heb trouwens zelf eens X en mozilla en nog wat spul van source gecompiled... Ik kan niet zeggen dat ik nou echt snelheidsverschil opmerkte, magoed.
X maakte bij mij het grootste verschil, mits handmatig geoptimized (wederom, zie die post in zwiks topic a long time ago). De rest maakt eigenlijk nauwelijks uit (enkele %-tjes).

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 02:05 schreef ferengee het volgende:
g200 gaat echt niet sneller draaien op X4.2 tov X4.1
X 4.2.0 heeft bugfixes voor bugs in X 4.1.0. Daarnaast ging het om het handmatig optimizeren en zelf compileren, niet om de specifieke X-versie ;).
Pagina: 1