ArcServe 2000 + Win2K Server

Pagina: 1
Acties:

• mido66
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-12-2021
Hallo mensen!

Ik zit even met het volgende probleem.

Er is mij gevraagd om een backup procedure te schrijven met de volgende gegevens: Tape changer met 7 DD4 tapes en 1 cleaning tape. 5 servers, ArcServe 2000 en Win2k Server.

Ze willen hier iedere dag een full backup hebben wat mij eigenlijk een beetje overdreven lijkt. Maar goed klant is koning.

Weten jullie misschien voorbeelden van hoe ik het het beste op papier kan zetten?

Of kan iemand me even helpen. Ik heb namelijk nog nooit zo'n ding geschreven! :(

Alvast bedankt.
^MiDo^

Verwijderd

Moet je beschrijven hoe je de backup moet gaan opzetten (dus kopen hard/software, installeren enz. enz) of moet je beschrijven welke tapes e.d. verwisseld moeten worden elke dag?(zeg maar : het rotatieschema.)??

Dat eerste is redelijk wat werk en vraagt om een stappenplan.
De tweede is redelijk eenvoudig:
leg uit wat de bedoeling is (iets van : elke dag moeten tape x worden gewisseld om een backup Y te maken enz.
Vervolgens maak je een schemaatje waarin de dagen van de week staan en welke tapes dan moeten gebruikt worden.

Suc6!!

• mido66
Ik hoef niet te gaan beschrijven hoe ik het allemaal op moet zetten. De soft- / hardware die zijn in house. Op de Open file agent en de Exchange agent na dan. Maar dat ligt al bij de chief! :)

Ik moet een schema op gaan zetten van hoe en wanneer de tapes verwisseld gaan/moeten worden. Wat voor tapes er gebruikt worden. Wat voor cyclus we moeten gaan draaien.

Maar ik heb dus geen idee waar en hoe ik moet gaan beginnen.

Zijn er standaar cyclussen die ik aan kan gaan houden? Ik heb wel enige ervaring met back-ups maar en met verschillende cyclussen. Maar welke is nou echt het best? of kan ik die het beste op maat gaan bedenken?

Thx!

Verwijderd

Ik draai hier ook arcserve2000.

die backupt 3 servers

we hebben de volgende dagtapes

maandag
dinsdag
woensdag
donderdag

deze tapes worden elke dag verwisselt, en de tape van maandag, wordt de volgende maandag weer overschreven.

Vervolgens draai ik week tapes

week 1
week 2
week 3

deze weektapes worden op vrijdag geplaatst, 1e vrijdag van de maand is week 1, etc.

Vervolgens draai ik maand tapes

Januari t/m november.

deze maand tape wordt niet in de datakluis gelegt, maar in een kluis bij de bank.

Vervolgens wordt op de laatste week van december een jaar tape gedraait.

met deze manier van backuppen kun je veel kanten op.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:21
Ten eerste moeten alle tapes off-site, of in een brandwerende kluis bewaard worden. Want als er brand uitbreekt, en je maakt iedere dag netjes een backup, dan zit je met de peren....

Wij gebruiken dit schema:
Om 16:00 uur een controle backup. Deze backup leest of het juiste label aanwezig is (maandag, dinsdag enz....). Als dit het geval is, formateerd hij de tape en zet er 1 bestandje op. Mocht de verkeerde tape erin zitten, dan gebeurd er niets.

Om 23:00 uur start de full-backup. (Tijd afhankelijk van bedrijf, en tijdsduur backup).Deze backup doet niet formateren, maar zet gewoon de data erachter.
Als de verkeerde tape erin zit, word dus niet de backup van de vorige dag overschreven. Mocht de juiste tape erin hebben gezeten om 16:00 uur, dan heeft de backup een nagenoeg lege tape tot zijn beschikking.

Dan de taperoulatie.
Wij hebben de volgende tapes
Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag - deze 4 tapes worden dus 1 * per week overschreven.

Vrijdag week 1
Vrijdag week 2
Vrijdag week 3 - Deze 3 tapes worden dus 1 * per maand overschreven.

Januari
Februari
enz.. - Deze tapes blijven bewaard voor 1 jaar lang.

Jaartape - Deze tape blijft altijd bewaard.

Misschien dat je hier wat aan had.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:58

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat is hier moeilijk cq. ANS aan :?
J zegt dat je ArcServe hebt, ik durf bijna 100% zeker te zeggen dat complete voorbeelden hierover in het boek staan.

Anyway .. Je laat die changer dus elke dag een full backup doen van alle servers.
Geen gehannes met incremental enzo, want het restoren duurt daardoor veel langer. Plus het feit dat je meerdere tapes voor 1 dag gebruikt, wat de kans op corrupte tapes per backup/restore sessie vergroot.

Vervolgens is het de vraag, wanneer werken ze daar.
Indien dat maandag tot en met vrijdag is, heb je dus aan 5 dag tapes genoeg. En anders dus nog extra dag tapes voor de dagen.
Indien ze op zondag niet werken, doe je daar een extra tape voor (week-tape), en dat 4 keer.
Vervolgens nog een maandtape en je bent klaar:

<li> 5 Dagtapes (ma-di-wo-do-vr)
<li> 4 Weektapes (elke vrijdag v/d maand)
<li> 12 Maandtapes (Jan-Feb-Mrt etc)

Totaal 21 tapes dus.
Ervan uitgaande dat het hele zooitje op 1 tape past. Verder zou ik ze wel ff goed over die changer laten nadenken.
Als de server op zondag een weekbackup aan het doen is, en het pand vliegt in de fik ... dan ben je al die tapes van die week die nog in de hanger zitten mooi kwijt ...

Move [forum=24] >[forum=21]

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Op woensdag 10 april 2002 11:53 schreef arjo_kamp het volgende:
Ik draai hier ook arcserve2000.

die backupt 3 servers

we hebben de volgende dagtapes

maandag
dinsdag
woensdag
donderdag

deze tapes worden elke dag verwisselt, en de tape van maandag, wordt de volgende maandag weer overschreven.

Vervolgens draai ik week tapes

week 1
week 2
week 3

deze weektapes worden op vrijdag geplaatst, 1e vrijdag van de maand is week 1, etc.

Vervolgens draai ik maand tapes

Januari t/m november.

deze maand tape wordt niet in de datakluis gelegt, maar in een kluis bij de bank.

Vervolgens wordt op de laatste week van december een jaar tape gedraait.

met deze manier van backuppen kun je veel kanten op.
Ik bijna hetzelfde alleen heb ik

Maandag -even- / -oneven-
Dinsdag -even- / -oneven-
Woensdag -even- / -oneven-
Donderdag -even- / -oneven-
Vrijdag -even- / -oneven-

Alles Full bacup is overigens toch meestal wel makkelijker..... suc6

• mido66
Mensen bedankt voor alle reply's!

Hiermee kan ik wel een leuk verhaaltje op papier zetten! :)

Thx!!
Pagina: 1