Toon posts:

Waarom zijn blauwe leds zo duur??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nou, de vraag lijkt me duidelijk :)

vooral naar aanleiding van dit topic: [topic=463883]

Het is toch vreemd, een rode/groene/oranje led is gewoon een gekleurde kast met een lanpje er in, dacht ik.
Waarom kan dit niet met een blauwe kast??

Of denk ik te simpel ;)

Verwijderd

Je denkt te simpel. Een LED straalt geen wit licht met een "snoeppapiertje" ervoor. Een LED is een PN overgang (als een diode vandaar ook het symbool) die MONOCHROMATISCH licht uitstuurd (licht van 1 frequentie). Bijna als een laser dus. Afhankelijk van de gebruikte vervuiling in het PN materiaal straalt de led een andere kleur licht. En blauw is nou eenmaal een vervelende kleur om te bouwen :P

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
info@conrad.nl???? :z

• Neomess
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 09:16

Neomess

neomess.nl

die blauwe ledjes met blauw plastic zijn er ook wel, (en btw veel goedkoper) maar de ledjes met blauw licht en wit plastic zijn gewoon veel mooier en helderder blauw

Intel Core i5-6400 | Gigabyte GA-B150M-D3H | Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD | Codegen 4U-500 | Scythe Mugen 2 Rev. B | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA | Cooler Master GM G550M | Crucial M500 2,5" 240GB

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Een halfgeleiderlaser werkt, simpel gezegd, door middel van twee lagen halfgeleidend materiaal, die door middel van twee onzuiverheden naar een P materiaal en een N materiaal worden gedoteerd. De gebruikte stoffen bij een blauwe LED zullen wel moeilijk te verkrijgen, of gewoonweg duur zijn.

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Verwijderd

Vergelijk het met vuur :+

Rode en gele flammen zijn makkelijk omdat het 'standaard' is, maar als je groene flammen wilt hebben, moet je wat moeite doen door en wat stofjes doorheen te gooien. En dat kost geld.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 10 april 2002 10:36 schreef Het_Zootje het volgende:
die blauwe ledjes met blauw plastic zijn er ook wel, (en btw veel goedkoper) maar de ledjes met blauw licht en wit plastic zijn gewoon veel mooier en helderder blauw
Aha, ik wil er namelijk 10 kopen voor een hdd vu-meter, maar dat is zelfs met de inkoopactie no 18-19 Euro.
Heb net al een nieuwe case gekocht [topic=463889]
en meer case fans, dus nu wil ik ff zuinig aan doen.
Aan de andere kant, mooie blauwe leds rulen wel op mijn zilveren case :9

Verwijderd

Wil je hiermee zeggen dat wij in principe ons eigen glasvesel-lan kunnen bouwen vanwege het chromatisch licht? Door bij wijze van spreken een led op de coax/bnc aansluiting van een nic te prikken...
Op woensdag 10 april 2002 10:35 schreef --EasY-- het volgende:
Je denkt te simpel. Een LED straalt geen wit licht met een "snoeppapiertje" ervoor. Een LED is een PN overgang (als een diode vandaar ook het symbool) die MONOCHROMATISCH licht uitstuurd (licht van 1 frequentie). Bijna als een laser dus. Afhankelijk van de gebruikte vervuiling in het PN materiaal straalt de led een andere kleur licht. En blauw is nou eenmaal een vervelende kleur om te bouwen :P

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:06
Dan zijn ze in tien jaar tijd nog een stuk goedkoper geworden. In 1990 moesten ze nog zo'n 110 gulden per stuk kosten.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-08 17:09

RammY

Dát!

:o Omdat ze blauw zijn :+

Deze advertentieplaats is te huur!

Verwijderd

denk dat dat komt omdat ze gewild zijn bij tweakers .... :D

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:10

chromeeh

the Gnome

Op woensdag 10 april 2002 10:48 schreef RamShackle het volgende:
:o Omdat ze blauw zijn :+
Argh billy je bent weer lekker dom aant lullen |:(

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06 15:20

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Op woensdag 10 april 2002 10:42 schreef Snailer het volgende:
Wil je hiermee zeggen dat wij in principe ons eigen glasvesel-lan kunnen bouwen vanwege het chromatisch licht? Door bij wijze van spreken een led op de coax/bnc aansluiting van een nic te prikken...
[..]
Ik denk dat ie dat niet wil zeggen :)
Het ethernet protocol zit iets ingewikkelder in mekaar dan alleen een spanninkje op een draadje zetten. Op de manier die jij zegt is het bijvoorbeeld lastig Collisions detecten.

edit:

Een LED kan alleen maar licht "uitzenden", niet ontvangen. Ook iets om mee te nemen in je discussie.

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 11:47

bolke

Klikt nu met een Canon R

Op woensdag 10 april 2002 10:51 schreef crashoverride het volgende:

[..]

Argh billy je bent weer lekker dom aant lullen |:(
Nee. Het was zijn Tech post.

http://www.hroling.nl

Verwijderd

Op woensdag 10 april 2002 10:42 schreef Snailer het volgende:
[..]
Daar heb je geeneens monochromatisch licht voor nodig... wel/geen licht is al voldoende :P

Monochromatisch licht heb je pas nodig bij heel hoge bandbreedte in de glasvezel, vooral als je meerdere lichtfrequenties gaat mengen en zo verschillende "kanalen" in dezelfde glavezel gaat creeeren.

Verwijderd

Op woensdag 10 april 2002 10:54 schreef TimmeStein het volgende:

[..]

Ik denk dat ie dat niet wil zeggen :)
Het ethernet protocol zit iets ingewikkelder in mekaar dan alleen een spanninkje op een draadje zetten. Op de manier die jij zegt is het bijvoorbeeld lastig Collisions detecten.

edit:

Een LED kan alleen maar licht "uitzenden", niet ontvangen. Ook iets om mee te nemen in je discussie.
Hoe denk jij dat collision word gezien op een COAX dan ?? Precies... NIET... Als een bericht vermeubeld aankomt --> retransmit... protocol heeft geen r**t te maken met bitjes.

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Op woensdag 10 april 2002 11:04 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Hoe denk jij dat collision word gezien op een COAX dan ?? Precies... NIET... Als een bericht vermeubeld aankomt --> retransmit... protocol heeft geen r**t te maken met bitjes.
Als 2 pakketjes op mekaar klappen wordt een iets hoger spanninkje gedetecteerd door de ethernet interfaces. Heeft dus wel te maken met het protocol waarin deze afspraken en waardes zijn opgenomen en heeft dus geen r**t te maken met bitjes :)

Pak jij je simulatie-pakketten en docs er maar weer eens bij.

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:15

pistole

Frutter

offtopic:
CSMA/CD toch? Collission Detect dus..

Ik frut, dus ik epibreer

• TimmeStein

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Op woensdag 10 april 2002 11:12 schreef pistole het volgende:
offtopic:
CSMA/CD toch? Collission Detect dus..
Uitgebreider: Carrier Sense Multiple Access/Collision Detect :)
Feit: Collision Detect.

Als dat er niet zou zijn, Easy. Zou dus de transmitter het niet doorhebben dat er een collision is. Want die ziet zijn eigen bericht niet terug en weet dus ook niet dat zijn bericht "vermeubeld" is aangekomen. Dus zou de ontvanger terug moeten gaan sturen dat het pakket dat ie net ontvangen heeft "vermeubeld" is (iets wat in de praktijk helemaal niet gebeurd). Stel nou dat die ook weer mis gaat :?

Heb je straks na een collision een collision storm op je LAN en werkt het allemaal niet meer.

Verwijderd

en wat heeft dat met blauwe LED's te maken :z

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 10 april 2002 11:31 schreef BASICGuy het volgende:
en wat heeft dat met blauwe LED's te maken :z
idd, mijn vraag is wel beantwoord nu, voor mooie leds gewoon wat meer uitgeven :)

Verwijderd

Op woensdag 10 april 2002 11:18 schreef TimmeStein het volgende:

[..]

Uitgebreider: Carrier Sense Multiple Access/Collision Detect :)
Feit: Collision Detect.

Als dat er niet zou zijn, Easy. Zou dus de transmitter het niet doorhebben dat er een collision is. Want die ziet zijn eigen bericht niet terug en weet dus ook niet dat zijn bericht "vermeubeld" is aangekomen. Dus zou de ontvanger terug moeten gaan sturen dat het pakket dat ie net ontvangen heeft "vermeubeld" is (iets wat in de praktijk helemaal niet gebeurd). Stel nou dat die ook weer mis gaat :?

Heb je straks na een collision een collision storm op je LAN en werkt het allemaal niet meer.
Hier is denk ik enige verwarring m.b.t. het 7 laags OSI model. Al vrij snel in datr model ben je medium onafhankelijk, totaal los van het geproken protocol over die verbinding.

Verwijderd

Topicstarter
Slotje!
Pagina: 1