Subwoofer hoe ver van je vandaan?

Pagina: 1
Acties:

• damouzer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-08 09:12
Hallo,

Ik heb een Pioneer 120Watt subwoofer. Nou wilde ik de opstelling van mijn speakers aan gaan passen, maar hoe ver moet sub van mij vandaan staan?

Het is een active gesloten sub.

Hij staat nu 1 meter van me af links naast me.

De opties die ik heb is 2 meter schuin achter me of 4 meter bijna recht achter me.

Waar kan ik het monster :) het beste neerzetten ?

(met de opstellingen die ik hierboven heb beschreven, staan er geen obstakels voor de sub)

Verwijderd

je moet hem neerzetten waar je het beste geluid krijgt ik zou zeggen luister en huiver

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-06 11:49
wel, het beste is dat hij op de grond staat en in een hoek ofzo, erges waar de bassklanken kunnen weerkaatsen, dus niet op een open plek ofzo maar eerder ingesloten

en zoals hier boven gezegd, het beste is uitproberen :)
denk ook dat als je verder van de woofer verwijderd bent het beste effect is,maar beste is gewoon proberen

• damouzer
Op woensdag 10 april 2002 09:23 schreef darkske het volgende:
wel, het beste is dat hij op de grond staat en in een hoek ofzo, erges waar de bassklanken kunnen weerkaatsen, dus niet op een open plek ofzo maar eerder ingesloten

en zoals hier boven gezegd, het beste is uitproberen :)
denk ook dat als je verder van de woofer verwijderd bent het beste effect is,maar beste is gewoon proberen
Dus het liefst onder het bureau?

Verwijderd

gewoon proberen er is geen beste plek bij iedereen is dat anders, ivm meubels muren enz.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat gaat het vets idd. Als het geluid van 2 zijkanten en achter weerkaatst wordt dan trilt de zooi lekker.

Verwijderd

Ik zou hem niet onder een bureau zetten ( tenzij dat bij jou een goed geluid geeft ) omdat bij de bass voor geen meter meer naar voren komt...slecht een boomerig geluid...

een beetje vrij van de muur zonder meubels..

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Lees ff de FAQ.. staat een stukje in over speaker plaatsing.. En ook voor je sub.

[topic=85720/1/50]

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• damouzer
Op woensdag 10 april 2002 09:34 schreef tbusquet het volgende:
Lees ff de FAQ.. staat een stukje in over speaker plaatsing.. En ook voor je sub.

[topic=85720/1/50]
Veel FAQ's gelezen, maar dit zal ik effe checken.

Verwijderd

Sublaag is indirectioneel, dus maakt niets uit waar je em neerzet. Alleen als je er 2 hebt,... zet ze bijelkaar *D

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op woensdag 10 april 2002 10:26 schreef video-editing.nl het volgende:
Sublaag is indirectioneel, dus maakt niets uit waar je em neerzet. Alleen als je er 2 hebt,... zet ze bijelkaar *D
Ja, maar de plaatsing is wel degelijk belangrijk.. Omdat de acoustiek van iedere ruimte anders is.. Het op een andere plaats zetten van de sub maakt dus wel degelijk uit.

Ok, regel is..

sub op je luisterplaats zetten.. dan op je knieeen over de grond kruipen.. en luisteren waar hij het beste (niet het hardste) klinkt, en daar zet je hem dan neer.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• damouzer
Op woensdag 10 april 2002 12:20 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Ja, maar de plaatsing is wel degelijk belangrijk.. Omdat de acoustiek van iedere ruimte anders is.. Het op een andere plaats zetten van de sub maakt dus wel degelijk uit.

Ok, regel is..

sub op je luisterplaats zetten.. dan op je knieeen over de grond kruipen.. en luisteren waar hij het beste (niet het hardste) klinkt, en daar zet je hem dan neer.
Over de grond kruipen? ik luister niet op de grond. Ik zit op me stoel :)

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op woensdag 10 april 2002 14:40 schreef DinoRacer het volgende:

[..]

Over de grond kruipen? ik luister niet op de grond. Ik zit op me stoel :)
Nou, omgedraaid mag ook hoor. Op je stoel gaan zitten en aan een een of andere "sukkel" ;) vragen of ie de (20 kilo?) zware sub steeds een stukhe opschuift (zeg 30 cm) totdat je een mooi klinkend plekje hebt gevonden.

Laatst was er een topis met een mooi linkje naar een artikel over sub plaatsing

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 15:55

Strikie

Athletics

Ik heb hier een zelf getimmerd bureau wat aan beide zijkanten dicht is.Nu heb ik mn subwoofer precies in het midden gezet onder mn bureau, en het hele bureau funtioneert nu als klankkast en dat scheelt echt een heleboel. Mn bass is nu veel voller en echt vet tov mn vorige opstelling cq bureau :)

succes

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• Neogenic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-03-2022
Op woensdag 10 april 2002 10:26 schreef video-editing.nl het volgende:
Theoretisch klopt het misschien maar dit is dus je reinste bullshit he, het maakt echt wel uit waar je de sub neerzet, ooit van boomy bass gehoord door verkeerde plaasing van de subwoofer, en als je twee woofers hebt wordt aangeraden om aan beide kanten van de kamer er een te zetten
(Zoals bv. bij de Klipsch Promedia 4.2)

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Van de [url="http://www.bwspeakers.com/service/getthemost/article_details.cfm?objectID=D2CE3159-50F0-11D4-B7E100D0B74745A0"]B&W site[/url]
Resonances, standing waves, eigentones call them what you will occur in any enclosed space at specific frequencies defined by the ratio of the wavelength to the room dimensions. Probably the simplest resonant enclosure to imagine is an organ pipe, where the fundamental tone and harmonic structure are related mainly to the length, because the other dimensions are so much smaller. In a room, however, all dimensions are comparable. You can get simple resonances from reflections across parallel surfaces and more complex ones involving reflections off two or more surfaces. At low frequencies, these resonances will add unevenness to the response of the speaker. Theyre easy to detect if you have an oscillator, but if not, play some music containing a bass scale. You will hear some of the notes exaggerated and others depressed. Furthermore, the exaggerated tones will also hang on or boom, ruining the transients of the bass.

[...]
You can also place both the speakers and listeners to minimise the effects of resonances. Their effect is worst if either or both are positioned in a node or antinode of the resonance. It is surprising how little movement can transform the sound of the speakers even 20cm (6 in) can make a difference. Dont forget the height dimension. Sometimes a speaker sounds better for having air underneath it, but be careful that the optimum listening axis is still directed at the listeners ears.
Gaat wel eigenlijk over stereo speakers, maar het gaat om laag, dus geldt ook (juist!) voor subs :)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Pagina: 1