Javascript Cookie

Pagina: 1
Acties:

• Bochtje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-10-2022

Bochtje

Wie niet waagt, die niet wint!

Topicstarter
mensen,

ik heb een vraagje en ben vrij nieuw/onbekend met javascript en cookies ... }:0

ik heb er via een java applet voor gezorgd, dat een bepaalde pagina is afgeschermd via een username en password.

ik begin me er na een paar keer al aan te ergeren dat ik die 2 veldjes telkens moet invullen, dus mijn vraag luidt:

hoe kan ik ervoor zorgen, dat die username en wachtwoord worden weggeschreven in een cookie, zodat als iemand de volgende keer komt en hij een vinkje (checkbox) de keer daarvoor had aangevinkt hij zijn gegevens niet opnieuw in hoeft te geven en hij/zij rechtstreeks naar de beveiligde pagina gaat ... :?

Bochtjes zijn Kewl

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 23:47

Pelle

🚴‍♂️

Op woensdag 10 april 2002 02:19 schreef Bochtje het volgende:
ik heb er via een java applet voor gezorgd, dat een bepaalde pagina is afgeschermd via een username en password.
Je hebt een pagina afgeschermd met een java-applet?
Waarschijnlijk stuurt de applet je door naar een andere URL, maar is die URL wel gewoon voor iedereen te bereiken, mits je die URL maar weet.
hoe kan ik ervoor zorgen, dat die username en wachtwoord worden weggeschreven in een cookie, zodat als iemand de volgende keer komt en hij een vinkje (checkbox) de keer daarvoor had aangevinkt hij zijn gegevens niet opnieuw in hoeft te geven en hij/zij rechtstreeks naar de beveiligde pagina gaat ... :?
Hmm, je authentication doe je met java, maar je wilt met javascript een cookie schrijven? Het is wellicht raadzaam om even de verschillende zaken uit elkaar te houden :)

Java is een programmeertaal, waarmee je onder andere applets kunt schrijven. Het lijkt me dat Java ook cookies kan setten, maar daarvoor zul je naar de buren van /14 moeten.

Javascript is een scriptingtaal, qua syntax gebaseerd op Java, waarmee je de mogelijkheid biedt om intelligentie aan je statische HTML te geven. Hiermee is het wel mogelijk cookies te setten, zie daarvoor bijvoorbeeld hier:
http://tech.irt.org/articles/script11.htm

Verder zijn er talloze handigere manier om een pagina te beveiligen; de meest gebruikte is het gebruik van .htaccess (werkt onder oa Apache), en een andere goeie methode is het gebruik van een serverside scriptingtaal als PHP, Perl of ASP.

Wat is de URL van die inlogpagina trouwens? Ben wel benieuwd hoe je het nou precies hebt opgelost...

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Dank je voor deze interessante informatie, alles is me al een stuk duidelijker ... :)

die applet heb ik gedownload en via de parameters ingesteld ...

de pagina waar je na het invullen van de inloggegevens naar doorverwezen wordt is inderdaad gewoon bereikbaar als je de juiste url weet ... maar zo goed hoeft het nou ook weer niet ... de url is: http://www.xs4all.nl/~bvdbunt/13thdid/13thDID.htm

ik heb wel eens een .htaccess file gebruikt voor de 404 enz pagina's in te stellen, kan je daar ook webpagina's mee afschermen ? en zo ja, hoe doe je dat ?

een serverside scriptingtaal is wel mogelijk, maar ik heb enkel cgi tot mijn beschikking en niet de tijd om me dat helemaal aan te leren ... javascript weet ik nog wel iets vanaf ..

in ieder geval bedankt voor de info en ik hoop dat iemand me nog iets over de mogelijkheden van .htaccess kan vertellen ..

Bochtjes zijn Kewl

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Op woensdag 10 april 2002 19:22 schreef Bochtje het volgende:
ik heb wel eens een .htaccess file gebruikt voor de 404 enz pagina's in te stellen, kan je daar ook webpagina's mee afschermen ? en zo ja, hoe doe je dat ?
AuthUserFile /home/user/.htpasswd
AuthName "Beveiligd:"
AuthType Basic
require valid-user

Zoiets.
De .htpasswd file is dus de passwordfile.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 23:47

Pelle

🚴‍♂️

Op woensdag 10 april 2002 19:22 schreef Bochtje het volgende:
die applet heb ik gedownload en via de parameters ingesteld ...
En ik had 'm in 20 seconden gekraakt :+
Bewijs? Zal de URL niet verlinken, maar op die pagina stond onder andere deze tekst:
Koppel (Dinsdag 9 Aprill 2002| Woest )
Dus, misschien dat je inderdaad maar aan de htaccess moet :)
in ieder geval bedankt voor de info en ik hoop dat iemand me nog iets over de mogelijkheden van .htaccess kan vertellen ..
Hier in linkje waar je wel wat aan moet hebben: http://hace.dyndns.org/niwo/faqs/htaccess.html

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:08

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op woensdag 10 april 2002 23:15 schreef Pelle het volgende:
En ik had 'm in 20 seconden gekraakt :+
Bewijs? Zal de URL niet verlinken, maar op die pagina stond onder andere deze tekst:
verdikkeme pelle is beter, ik deed er zeker 30 seconden over (de tekst van pelle is gelinked naar een vervolgpagina, waar "Wat is een koppel?
Een koppel bestaat uit twee spelers. Deze twee spelers spelen dus samen." de eerste alinea is)

je kan dat beter beveilgen door de directory voor je password script niet in een directory te zetten die andere files ook gebruiken, of gewoon een lege index.html in die directory te zetten.

maar ook ik adviseer je gewoon .htaccess te gebruiken, bespaart je veel moeite en onveilige scriptjes.. (en overigens kan je, als je een vraag hebt, zoals over .htaccess heel veel informatie vinden in de search erover)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Laat me gokken, naar de dir gaan en daar staat een txt file tussen ??? gelukkig was het maar test tekst enz :P

Das opgelost, niet op die ene url, maar waar het gebruikt wordt :P

maar denk dat het wel een .htaccess wordt ... btw is er nog een andere manier om er (java applet) langs te komen ??

Bochtjes zijn Kewl

Pagina: 1